Elekma  Autoracing

740 jakohihnan vaihto

  • 55 Vastauksia
  • 25973 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 740 jakohihnan vaihto
« Vastaus #30 : 01.10.2012, 02:22:49 »
Ajattelin lainata tätä topic:ia kun läheltä liippaa...
...On tuommoinen 940 farmari B230FB:llä ja en hakua käyttäen löytänyt hihnanvaihtoväliä. Onko se 100tkm/5vuotta? Ja onko mahdollista/kuinka suuri homma vaihdella nuita akseleiden stefoja samalla (kun näyttää hieman sieltä jakokopan alapäästä mustuvan)?
Hihnalla menty nyt 55tkm/2,5vuotta, mutta pitää vielä tarkistaa onko öljyinen. Öljyhän niitä tuppaa hieman pehmentämään...

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 740 jakohihnan vaihto
« Vastaus #31 : 01.10.2012, 10:20:21 »
Oma jakohihnavaihto edellinen B200F.
Oli näitä vuodenaikoja 2005. Mietin alanko kerrostalon parkkipaikalla vaihtamaan, ehtiikö pimeäkin tulla.

Kampiakselin kiilapyörän pultti... Avasin startilla. Hetken piti miettiä kumman puolen runkoa vasten laitan jatkovarren makaamaan. No edestä katsoen oikealle. Tulpan hatut irti ja start. Kiljahti auki. Oliko se 22 vai 24mm, en muista.


Papalla oli Duett

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: 740 jakohihnan vaihto
« Vastaus #32 : 01.10.2012, 10:40:07 »
Ajattelin lainata tätä topic:ia kun läheltä liippaa...
...On tuommoinen 940 farmari B230FB:llä ja en hakua käyttäen löytänyt hihnanvaihtoväliä. Onko se 100tkm/5vuotta? Ja onko mahdollista/kuinka suuri homma vaihdella nuita akseleiden stefoja samalla (kun näyttää hieman sieltä jakokopan alapäästä mustuvan)?
Hihnalla menty nyt 55tkm/2,5vuotta, mutta pitää vielä tarkistaa onko öljyinen. Öljyhän niitä tuppaa hieman pehmentämään...
sähkö flektillisessä oli puolen tunnin kohalla jakopää auki ja uudet stefat paikallaan loput 3h meniki kasaamiseen ja kaljan juontiin  :2funny:
Ei mikään mahdoton rasti kun tilaa on  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 740 jakohihnan vaihto
« Vastaus #33 : 01.10.2012, 14:57:30 »
sähkö flektillisessä oli puolen tunnin kohalla jakopää auki ja uudet stefat paikallaan loput 3h meniki kasaamiseen ja kaljan juontiin  :2funny:
Ei mikään mahdoton rasti kun tilaa on  :)

Joo, onhan se paljon helpompaa kuin etuvetoisessa "autossa". Stefojen asennuksessa/irroituksessa liene mitään ihmeellistä? Joskus kaksi vuotta sitten viimeksi stefoja vaihdellut... (lukuunottamatta erästä moottoriremonttia kolme kuukautta sitten...)
Ja tuolla hihnalla uskaltaa vielä ajella, kun on "puolet" ajasta ja kilometreistä täynnä?

PS; Sähköflektiä en kyllä volvoon halua, on niin miehinen humina, että kyllä kuulee kuka lähti töihin aamuyöstä. :2funny:

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 jakohihnan vaihto
« Vastaus #34 : 01.10.2012, 15:42:15 »
En tietenkään kehoita ajamaan enemmän sillä remmillä kuin vaihtoväli on mutta monta 5-6vuotta vanhaa remmiä oon vaihtanut ja tutkinut(kilometrejä n. 50-80tkm), eikä mitään hoppua remminvaihtoon ole sen remmin kunnon takia ollut...

On sitten paiskattu vaan uus remmi, kiristin ja ohjainrulla ja vesipumppu pidetty ennallaan.
Mitäs sitä hyviä osia vaihtamaan. :pupu:

Takavetoisessa ei tosin ole kuin se kiristinrulla jakoremmillä, vesipumppu ihan muualla, ohjainrullaa ei laisinkaan.
Tää sama pätee etuvetoon, siksi noi rullat ja pumppu.
« Viimeksi muokattu: 01.10.2012, 15:45:12 kirjoittanut hevonen »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 740 jakohihnan vaihto
« Vastaus #35 : 01.10.2012, 16:33:31 »
Kun vielä toistaiseksi tottunut siihen perus pelkoon, että on tarkka kilmetreistä (niissä italian kulkineissa oli yleensä aina tarkka kilometreistä).
Kyyllä se vaihtaa ajallaan täytyy tietysti, muttei onneksi ole mikään hoppu.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 740 jakohihnan vaihto
« Vastaus #36 : 01.10.2012, 16:46:28 »
En tietenkään kehoita ajamaan enemmän sillä remmillä kuin vaihtoväli on mutta monta 5-6vuotta vanhaa remmiä oon vaihtanut ja tutkinut(kilometrejä n. 50-80tkm), eikä mitään hoppua remminvaihtoon ole sen remmin kunnon takia ollut...


Itse vaihdoin juuri v70 sekä 850 hihnat peräjälkeen, molemmilla ajettu 5v ja vajaa 100tkm, molemmissa volvo original hihna ja molemmat selkäpuolelta ihan halkeamin täynnä, toinen murtunut jopa joka hampaan  juuresta molemmin puolin. Sitä en sitten tiedä kauanko hampaat olisi pysyneet paikallaan, mutta itse en ainakaan sellaisella remmillä ajaisi metriäkään. Eikä kumpikaan hihna ollut edes uinut öljyssä.
Muun merkkiset remmit mitä olen vaihtanut, on kyllä olleet vaihtovälin jälkeenkin ihan ehjän näköisiä silmämääräisesti.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 jakohihnan vaihto
« Vastaus #37 : 01.10.2012, 18:34:34 »
Onkohan volvoremmit sitten huonompia kuin Gates..?
Noi on olleet gatesia mitä oon katellut ja on olleet ihan hyviä noilla lukemilla.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jakohihnan vaihto
« Vastaus #38 : 01.10.2012, 18:56:25 »
Mulla petti hermo 120tkm jälkeen ja vaihdoin hihnan.  Ei siinä näkynyt mitään vauriota.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 740 jakohihnan vaihto
« Vastaus #39 : 01.10.2012, 19:01:52 »
Onkohan volvoremmit sitten huonompia kuin Gates..?
Noi on olleet gatesia mitä oon katellut ja on olleet ihan hyviä noilla lukemilla.

Gatesin ja contitecin remmejä olen itsekin purkanut eikä ole noin loppuja vielä vastaan tullut, ainakaan päällepäin.
En sitten tiedä mikä tuossa on, kun olettaisi kuitenkin että Volvo original osat olisi laatutavaraa, mutta mistäs noista tietää..
Nuo kaksi on muistaakseni ainoat näkemäni Volvo remmit, eli tähän mennessä laatu ei vakuuta, mutta voihan tuo olla vaan joku sattumien summakin..
Tai sitten huoltokirjan merkinnät oli väärennettyjä  :idiot2:
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jakohihnan vaihto
« Vastaus #40 : 01.10.2012, 22:50:09 »
En tietenkään kehoita ajamaan enemmän sillä remmillä kuin vaihtoväli on mutta monta 5-6vuotta vanhaa remmiä oon vaihtanut ja tutkinut(kilometrejä n. 50-80tkm), eikä mitään hoppua remminvaihtoon ole sen remmin kunnon takia ollut...

On sitten paiskattu vaan uus remmi, kiristin ja ohjainrulla ja vesipumppu pidetty ennallaan.
Mitäs sitä hyviä osia vaihtamaan. :pupu:

Takavetoisessa ei tosin ole kuin se kiristinrulla jakoremmillä, vesipumppu ihan muualla, ohjainrullaa ei laisinkaan.
Tää sama pätee etuvetoon, siksi noi rullat ja pumppu.
Minulla on melko varmasti alkuperäinen vesipumppu, auto on 945 vm. 1993, B230FD 115 hv.
Ostin Volvoni maaliskuussa 2002. Kilometrejä oli mittarissa silloin n. 133000, ja nyt 301000.
Paikallinen taksi kertoi, että jossain taksi-Volvossa (V70 ?) vesipumppu vaihdettiin 300.000 km ajon jälkeen.
Aika hyvin se näköjään kestää.


Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 740 jakohihnan vaihto
« Vastaus #41 : 01.10.2012, 23:20:04 »
Yksi asia mitä ei kaikki vesipumput tykkäisi sietää on syylärin paikka-aine. Yhteen käyttöpaskaan sitä tuli työnnettyä pari pulloa, kun ei talvipakkasilla kiinnostanut kansiremontti. Oli suht uus pumppu aika jäykkä ja pyki käsin rullatessa...

s73

  • Vieras
Vs: 740 jakohihnan vaihto
« Vastaus #42 : 07.10.2012, 13:30:09 »
Autolla ajettu n.3000km. Hihnan vaihdon jälkeen, unohtui se kiristimen jälkitarkastus, tjn. Onko sillä mitään merkitystä? Voiko sen vielä tehdä hihnan kestoon vaikuttamatta?

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 jakohihnan vaihto
« Vastaus #43 : 07.10.2012, 13:39:24 »
Autolla ajettu n.3000km. Hihnan vaihdon jälkeen, unohtui se kiristimen jälkitarkastus, tjn. Onko sillä mitään merkitystä? Voiko sen vielä tehdä hihnan kestoon vaikuttamatta?
Löysää kiristimen mutteri kunnolla(kierros pari...), kopauta pari kertaa siihen varmuuden vuoksi, mutteri kiinni.
Hyvin voi vielä tehdä. :)

Poissa perttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • moparman@luukku.com
Vs: 740 jakohihnan vaihto
« Vastaus #44 : 07.10.2012, 16:02:23 »
Kyllä se jälkikiristys on aina hyvä tehdä.Vesipumpuista vielä,minulla oli 940FK -96 vesipumppu petti n200tkm kohdalla ja oli alkuperäinen.Olisiko ollut vuonna 2011.
Useamman "kartanon"herra

 

Autoracing  KL-varaosat