Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: ata - 22.04.2011, 10:13:54

Otsikko: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: ata - 22.04.2011, 10:13:54
Eli laitoin 240:iin S80:n flektin. Siihen tulee kolme johtoa, violetti, punainen ja sininen. Flektisssä on nopeuden säätö lämpötilan mukaan, jonka ohjaus tulee siis violettia johtoa pitkin. Mutta mitä siihen tulee? Yhden boksin jo tuhosin, kun tarjosin ohjausjohtoon suoraa sähköä. Sen verran vaan on tehoa, ettei suoraan releen ohjaamana meinaa riittää 55:n laturin teho...
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: Kulmamies - 22.04.2011, 10:22:20
Se on can-väylä ohjattu. Se boksi pitää jättää pois ja kytkeä releellä suoraan virta moottorin kahteen johtoon.
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: leka - 22.04.2011, 13:20:47
Mulla oli sama flekti 144ssa, 70A releestä paloi kärjet...
Keksin kytkennän jolla ohjasin tuota can-ohjainta.
Flekti starttasi hienosti hitaasti(valot ei himmentyneet), tosin en ole varma pyörikö täydellä teholla...

-> Laita joku toinen flekti.
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: la_bot - 22.04.2011, 14:12:06
miulla sama flekti 240 30a releellä ja hienosti pelannut kohta jo vuoden.  :)  yks rele meni talvella kun valu vettä sisään ja jääty.. jäähdyttää melko tehokkaasti mutta sieppaa virtaa silleen et valot himmenee reilusti  :2funny:
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: voimavolvo - 22.04.2011, 14:32:19
Oon kytänny tuttujen nurkista noita erilaisia sähköflektejä (jos ilmaseks sais  ;))

Sillä tuskin lienee merkitystä onko imevä vai puhaltava kunhan on sen mukaan oikealla puolella syyläriä, eikä syylärin edessä ole turhia muovihärpäkkeitä. Talvella imevä olis ehkä paremmin suojassa lumen kannalta.

Kuinka iso tuommoseen volvoon nyt sitten "riittää". Tähän asti löytyneet on varsin pieniä (rapeiden ranskan ihmeiden flektejä) volvon syyläriin nähden.

Moniko asteisia antureita ootte käytelly tai oikeastaan mikä on vinokoneen "optimi" lämpötila  :2funny:? Alavesiletkuun olis anturi tulossa todennäkösimmin.

Kytkennät on kyllä sinänsä selvää kauraa mut ei jostain syystä leikkaa miten saan toteutettua flektin ohjauksen anturilla ja yhdellä pakkokatkaisijalla siten, ettei flekti jäis tarvittaessa pyörimään sammutuksen jälkeen (tietty kuumana kesäpäivänä ehdoton ominaisuus)

jäähdyttää melko tehokkaasti mutta sieppaa virtaa silleen et valot himmenee reilusti  :2funny:

Eihän kesällä valoja tarvi.  :2funny: Isompi laturi varmaan jeesis tähän. Onko muilla seurannu tuota valojen himmenemistä?
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: la_bot - 22.04.2011, 14:51:13
miulla on flekti kytketty vain katkaisialla eli lämpöohjausta ei ole koska ei tarvia..  :)  kertaakaan ei oo normaaliajossa lämmöt ilman flektiä olleet normaalia korkeemmalla ainoastaan jos paikallaan joutu käyttämään pitkään n.20min ni sit piti vetää flekti päälle.. ja sit jos parkkipaikalla tuli sutattua tai jtn. ni laitoin varm. vuoksi päälle.

oli myös kätevä väline kun kone losahti ni sai vielä viimeiset kilometrit pysymään lämmöt kurissa niin ei tullut vakavaa vauriota  :)  ( losahti nimittäin moottoritielle tuo kansipahvi eikä siinä savussa voinu enää pysähtyä kun autoja tuli takaa jotka ei nähneet eteensä kaikilla 4 kaistalla )  :2funny:
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: Henko - 22.04.2011, 15:00:15
Mulla on vissiin se Motonetin toisiks isoin sähköflekti, jäähdyttää ihan hyvin, jos sattuu liikennevaloissa vaikka lämmöt nouseen. Ei kuitenkaan vie niin paljoa virtaa, että 55A laturikaan pahemmin kyykkäisi. Mulla on semmonen syyläri kans, missä on siellä yläkulmassa anturin paikka (pyörähtääköhän tuo nyt jossain 95C:ssä päälle?) mut se on väärällä puolella, sais olla ennen syyläriä, että käynnistyis vähän aiemmin, nyt kannesta tulee pihalle jo liki sata asteista nestettä, ennen kuin flekti käynnistyy, kun neste menee ensin syylärin läpi. En oon jaksanut siirtää, ku on myös katkaisimella ohjaus, ja sais sen Hestecilläkin ohjattua, ajattelinkin kytkeä siihen. Voi määrittää vähän tarkemmin, sen mukaan, minkä näkee tarpeelliseks.
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: hevonen - 22.04.2011, 16:00:29
Hommaa Henko vähän kylmempi anturi, ei maksa paljoa. Onko sulla muuten kierteillä se anturi? Niitä antureita löytyy vaikka miten jostain tarvikepuljusta.
Ite laitoin turboon Nissensin tarvikesyylarin, siinä oli jengoilla ja pysty helposti hakemaan hyvän anturin. Taisin laittaa jonkun 88-... Ei muista enää tarkkaan.
Tai sit laitat irtojengan eli mutterin siihen reikään jos se on se kumituttimalli. :o
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: Hese_57 - 22.04.2011, 16:03:08
Minulla oli 740 Gle:ssä moottori 19E, flekti jonka hain romuttamolta. Oli aiemmin ollut Opel kadet:ssa. Alavesiletkussa itsetehty systeemi jossa Talbot merkkisen auton  89 asteinen anturi. Hyvin pelitti. Itse päättelisin että anturin paikka on nimenomaan alavesiletkussa, siinä moottoriin ei mene turhan kylmää vettä. Eikös se termostaatti säätele sitä tulevaa vettä jolloin se muutenkin olisi miltein 100 asteista koko ajan ja flekti pyöris koko ajan jos se olis ylävesi letkussa. Noita termarin paikkoja vesiletkuun saa Bilteemasta valmiina.
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: Henko - 22.04.2011, 19:35:37
Hommaa Henko vähän kylmempi anturi, ei maksa paljoa. Onko sulla muuten kierteillä se anturi? Niitä antureita löytyy vaikka miten jostain tarvikepuljusta.
Ite laitoin turboon Nissensin tarvikesyylarin, siinä oli jengoilla ja pysty helposti hakemaan hyvän anturin. Taisin laittaa jonkun 88-... Ei muista enää tarkkaan.
Tai sit laitat irtojengan eli mutterin siihen reikään jos se on se kumituttimalli. :o

Mulla on luultavasti ihan sama syyläri, ostin Motonetista. Pitääpä hakee viileempi anturi.
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: hevonen - 22.04.2011, 20:31:51
Mulla on luultavasti ihan sama syyläri, ostin Motonetista. Pitääpä hakee viileempi anturi.
Jee, kato vaan ettei pyöri jatkuvasti... :) Joku tommonen 90 kahtapuolta vois olla hyvä.
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: voimavolvo - 22.04.2011, 21:01:40
miulla on flekti kytketty vain katkaisialla eli lämpöohjausta ei ole koska ei tarvia..  :)  kertaakaan ei oo normaaliajossa lämmöt ilman flektiä olleet normaalia korkeemmalla ainoastaan jos paikallaan joutu käyttämään pitkään n.20min ni sit piti vetää flekti päälle.. ja sit jos parkkipaikalla tuli sutattua tai jtn. ni laitoin varm. vuoksi päälle.


Voipi olla et mullakin tulee pitkäaikaiseksi väliaikaisratkaisuks tuo pelkkä kytkinohjaus, kunhan löytys nyt jostain nurkasta kohtuu iso flekti ilmaseks/muutamalla markalla  :D
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: janekki - 22.04.2011, 22:25:48
Tämän ohjeen mukaan itellä kytketty ja hyvin pelaa.
(http://img.photobucket.com/albums/v408/arnagath/tekniikka/kaavio-3.jpg)
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: Toni - 22.04.2011, 23:06:36
Itsellä on molemmissa autoissa - 142 & 245 - 900-sarjan sähköflektit ja orkkis releohjaus. LH 2.4 boxilta tulee 2 ohjausta releelle; normaali ja täysi. LH ottaa lämpötilan tunnistuksen moottorin omasta anturista, joten on aika tarkka. Noihin kahteen ohjaukseen voi laittaa tietty myös syyläritermarin ja/tai pakko-ohjauksen (rele ei tarvi muuta kun maadotuksen). 900 flekti on sen verran tehokas, ettei tähän mennessä vielä ole tarvinnut täyttä hönkää edes kesähelteillä.

(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/142/B230FT/vaihe6/SDC10079.JPG)
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: Hese_57 - 23.04.2011, 08:47:48
kunhan löytys nyt jostain nurkasta kohtuu iso flekti ilmaseks/muutamalla markalla  :D

Minul tuolla tallissa vielä se OPEL:in flekti (propellin halkaisija 35cm ja 5 lapaa), täältä saat kympillä. Saattaa muuten nuo kiinnitys kohdatkin sopia mitkä tein.
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: Henko - 23.04.2011, 12:07:30
Jee, kato vaan ettei pyöri jatkuvasti... :) Joku tommonen 90 kahtapuolta vois olla hyvä.
Niin, sehän johtuu sit vähän termaristakin. Mulla on nyt muistaakseni se 87, ja kannesta tulee ulos aika tarkkaan 90 asteista vettä. Pitkään jos ajaa jossain ruuhkassa kävelyvauhtia, niin se alkaa vähän nousta. Sen takia ois hyvä laittaa se Hesteciltä, ku ei tartte ku vetää yks piuha releelle ;) Sen oon kans huomannu, että lämmöt laskeekin sit tonne 80 tienoille, ennen kuin flekti sammuu, viileämmällä kytkimellä tippuis kai vielä enemmän. En eilen ajatellut asiaa loppuun asti, fiksuinta se on kytkeä muutenkin kannen lämmön mukaan, tulee sit sellanen "reaaliaikainen" lämpötilatieto.
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: hevonen - 23.04.2011, 15:09:08
fiksuinta se on kytkeä muutenkin kannen lämmön mukaan, tulee sit sellanen "reaaliaikainen" lämpötilatieto.
Tosihomma. :)
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: tomimikael - 23.04.2011, 15:30:19
Tämän ohjeen mukaan itellä kytketty ja hyvin pelaa.
(http://img.photobucket.com/albums/v408/arnagath/tekniikka/kaavio-3.jpg)

Näin oli mullakin kytketty, tuon "vainvirratpäälläjohto" ryöstin parkeilta.
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: Masa71 - 23.04.2011, 16:46:51
Tämän ohjeen mukaan itellä kytketty ja hyvin pelaa.
(http://img.photobucket.com/albums/v408/arnagath/tekniikka/kaavio-3.jpg)
Pätkiikö mulla ajatus kun en ymmärrä ton kytkennän "ideaa"  ???

Itse ottaisin 30 ja 86 molemmat akulta niin saa "jälkijäähdytysmahdollisuuden" eli vaikka virrat on pois => flekti pyörii katkaisijan käännöllä...
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: hevonen - 23.04.2011, 17:01:21
Ota pois vaan, mikäs sitä estää. Ite kokeilin tuota turbossa ja flekti huusi helteellä moneen otteeseen parkkiksella, ei mitään todellista tarvetta. Kiva tietysti laskea niitä flektin käyntiaikoja ja sitten kun rele jumii on akku tyhjä. :)

Harvoin siellä autossa kai istutaan kyttäämässä ja kääntämässä katkaisijaa pois?
Joissakin autoissa tuo on vakiona että flekti huutaa vaikka lähdet autosta(virrat pois). Jos anturi on jäähdyttimessä ja flekti jäähdyttää jäähdyttimen nestettä, mitä hyötyä siitä on? Puhaltaa sitä kuumaa ilmaa koneen ympärille. Eri asia jos on kiertovesipumppu, sinällään helppo toteuttaa vaikka samalla ohjauksella.

Tämä nyt on oma mielipide muutaman kokeilun jälkeen. Ei tätä tarvitse raamatunsanan kaltaisena noudattaa(juu, en kuulu kirkkoon), jokainen saa kokeilla ja oppia.
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: TOK - 23.04.2011, 17:13:28
Pätkiikö mulla ajatus kun en ymmärrä ton kytkennän "ideaa"  ???

Itse ottaisin 30 ja 86 molemmat akulta niin saa "jälkijäähdytysmahdollisuuden" eli vaikka virrat on pois =>

... => flekti käynnistyy arvaamatta ja kaappaa asentajan hiukset/hihan/sormet.

WARNING: SELF STARTING FAN  Näitä tekstejähän on sähköflektillisten Volvojen keulalla...
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: TVS - 23.04.2011, 19:36:11
Jos ei käytä nuita moottorinohjauksen valmiita flektiohjauksia(eli niitä ei ole), on mielestäni täysin toimiva veto tehdä tuommonen viritys kun mulla on omassa 945, eli alavesiletkuun löytyi jonkun tojotojon 50C anturi. Syylärin idea kai kuitenkin on, että siitä tulisi ulos vilposta vettä, termostaatin hoitaessa vaan sitä, paljonko sitä vilposta vettä otetaan kiertoon.
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: Toni - 23.04.2011, 22:39:05
LH:ssa on tosiaan noita kaikkia hienouksia sähköflektille. Ei mene koskaan täydelle nopeudelle suoraan, liian kuuman koneen sammutus jättää tietyn jälkijäähdytyksen päälle, kuuman moottorin sammuessa flekti menee pois päältä startin ajaksi, flektin mennessä päälle nostaa hiukan moottorin kierroksia kompensoidakseen vastusta ja häviöitä, jne..
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: Turbo 242 - 01.05.2011, 22:48:24
Kuinka iso tuommoseen volvoon nyt sitten "riittää". Tähän asti löytyneet on varsin pieniä (rapeiden ranskan ihmeiden flektejä) volvon syyläriin nähden.

Moniko asteisia antureita ootte käytelly tai oikeastaan mikä on vinokoneen "optimi" lämpötila  :2funny:? Alavesiletkuun olis anturi tulossa todennäkösimmin.

Kytkennät on kyllä sinänsä selvää kauraa mut ei jostain syystä leikkaa miten saan toteutettua flektin ohjauksen anturilla ja yhdellä pakkokatkaisijalla siten, ettei flekti jäis tarvittaessa pyörimään sammutuksen jälkeen (tietty kuumana kesäpäivänä ehdoton ominaisuus)

Eihän kesällä valoja tarvi.  :2funny: Isompi laturi varmaan jeesis tähän. Onko muilla seurannu tuota valojen himmenemistä?

Mulla on n. syylärin korkuinen flekti joka mahtuu alkuperäiseen tuulitunneliin. Näin saadaan kaikki hyöty tuosta irti. Paikallisesta autosähköliikkeestä haettu.

Hain aikanaan mätänetistä orkkispaikalle tulevan kumituttiin painettavan anturin (en muista asteita). Toimii.

Jos haluaa että akku ei ole jossainvaiheessa tyhjä niin kannattaa laittaa aikarele väliin jos tuon jälkikäytön haluaa. Itsellä on kytketty niin että anturi ajaa flektiä aina, kävi moottori tai ei kun lämpötila on riittävä. Pakkoajokytkin toimii vain virran ollessa päällä.

Kyllä huomaa kun flektin laittaa päälle, valot himmenee ja käyntinopeus moottorissa laskee.  :2funny:
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: Wille - 03.05.2011, 21:55:55
LH:ssa on tosiaan noita kaikkia hienouksia sähköflektille. Ei mene koskaan täydelle nopeudelle suoraan, liian kuuman koneen sammutus jättää tietyn jälkijäähdytyksen päälle, kuuman moottorin sammuessa flekti menee pois päältä startin ajaksi, flektin mennessä päälle nostaa hiukan moottorin kierroksia kompensoidakseen vastusta ja häviöitä, jne..

Osaakohan kaikki LH 2.4:n boksit ohjata tuota flektiä, vaikka sähköistä flektiä ei olisikaan ollut kyseisessä autossa? Vai onko vain tietyn numeroisten boksien ominaisuus?
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: Toni - 03.05.2011, 22:17:03
Veikkaan, että kaikki LH 2.4 ECU purkit osaa ohjata sähkoflektiä, itsellä on 9xx sarjan purkkeja mutta sama periaate on 5xx sarjan purkeissa. Nasta 10 normaali nopeus ja 11 täysi, jos käyttää orkkis relettä. Jos nastat ovat tyhjiä - kuten itsellä oli - niin ei muuta kun piuhaa vaan releeltä boxille.

10: Low-speed pressure sensor, engine cooling fan
11: A/C Time-delay Relay, High-speed pressure sensor, engine cooling fan
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: ata - 13.05.2011, 21:35:49
Kyllä se S80:n flekti nyt toimii ja virta riittää. Laitoin johdon väliin lämmityslaitteen etuvastuksen, joka on tarkoitettu 30A:n virralle!
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: jake74 - 16.05.2011, 11:20:07
Tämän ohjeen mukaan itellä kytketty ja hyvin pelaa.
(http://img.photobucket.com/albums/v408/arnagath/tekniikka/kaavio-3.jpg)

riipuu antturista. omaan kilpuriin joutu laitaa vaihtavan releen. anturi maadottaa releen sillon ku moottori on kylmä ja katkasee maadotuksen ku lämpenee ohje arvoon. tällöin flekti toimii vaan kylmänä ;D
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: The_OttoB - 16.05.2011, 13:56:41
Veikkaan, että kaikki LH 2.4 ECU purkit osaa ohjata sähkoflektiä, itsellä on 9xx sarjan purkkeja mutta sama periaate on 5xx sarjan purkeissa. Nasta 10 normaali nopeus ja 11 täysi, jos käyttää orkkis relettä. Jos nastat ovat tyhjiä - kuten itsellä oli - niin ei muuta kun piuhaa vaan releeltä boxille.

10: Low-speed pressure sensor, engine cooling fan
11: A/C Time-delay Relay, High-speed pressure sensor, engine cooling fan

Jotenkin muistelen että 5XX purkeissa ei olisi flektiohjausta.
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: Toni - 16.05.2011, 17:48:35
Ei tosiaan ole faktaa mutta mitens 91 - 93 FT koneet onko olleet sähköflekteillä -560 ja -563 purkeilla? Pitääkö lähteä käryttämään lastua 5xx boxiin ja testaamaan  :) . Ehkä noi on niitä visko malleja kapealla IC:llä.
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: Wille - 17.05.2011, 15:22:36
Ei tosiaan ole faktaa mutta mitens 91 - 93 FT koneet onko olleet sähköflekteillä -560 ja -563 purkeilla? Pitääkö lähteä käryttämään lastua 5xx boxiin ja testaamaan  :) . Ehkä noi on niitä visko malleja kapealla IC:llä.

Itsellä -91 945 B230FT+ aw71L, joka ainakin viskolla ja kapealla syylärillä... -563 purkilla. Ilmastointi on, mutta se vanhemman mallinen jossa etuflekti, cooleri kans vanhemman mallinen. Siihenhän juuri sähköflektiä olisinkin ollut sovittamassa....
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: Turbo 242 - 17.05.2011, 15:27:26
riipuu antturista. omaan kilpuriin joutu laitaa vaihtavan releen. anturi maadottaa releen sillon ku moottori on kylmä ja katkasee maadotuksen ku lämpenee ohje arvoon. tällöin flekti toimii vaan kylmänä ;D

Itse ainakin olettaisin että anturissa on sulkeutuva kärki. Tosin, onko sillä väliä kumminpäin se anturin kärki on, valitsee releen jossa on vaihtokärki ja kytkee sen niin että sen kela ei saa sähköä jos auto ei käy niin flekti ei pyöri kun rele päästää. O0

:juhau:
Otsikko: Vs: Sähköflektin ohjaus ongelma
Kirjoitti: puppet - 21.08.2011, 10:26:12
Jäi tosta Volvon korjailu projusta ylimääränen lämpöanturi. Elikkäs se ECU:n lämpöanturi. Anturihan on vissiin NTC-vastus? Saisko tosta tehtyä sellasen anturin/säätövastuksen, että flektin kierrokset muuttuu moottorin lämmetessä? Suoraanhan tuota ei voi kytkeä flektin plussakarvaan, mutta eikö tolle jonkun kivan piirin sais kehiteltyä?  :o Minnen ossoo!