Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Tomppa Kruisailija - 12.11.2016, 08:25:14

Otsikko: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: Tomppa Kruisailija - 12.11.2016, 08:25:14
Pakkasten tultua XC90 T8 alkoi moottori käynnistymään heti liikkeelle lähdön jälkeen, myös PURE moodilla. Varmaankin sisätilojen lämmityksen takia tai jotain koska käy niin pitkään, että alkaa lämmintä tulla sisälle. Tämä vaan vesittää hybridin idea eli säästön lyhyessä ajossa sillä moottori käy sen 5 min ajon ajan mitä täällä kirkonkylällä liikkuu. Onko muilla sama juttu vai oletteko löytäneen jonkun asetuksen jolla voi estää käynnistymisen, muunkin kun laittamalla ilmastoinnin pois päältä. Itselläni on lisälämmitin otettu käyttöön ja se riitti vielä nollakelillä jolloin sai ajettua sähköllä lyhyet matkat.
Otsikko: Vs: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: Ribbe - 12.11.2016, 17:35:23
Tuota taitaa olla ongelma kaikissa hybrideissä. Monesti huomannu kaupan pihalla Tojotiakin kun käyvät tyhjäkäyntiä.

Luulisi että tuon saisi jollain keinolla pakotettua. Eikö se ole sama ottaa ilmastointi pois? Ei kai sitä näillä keleillä enää tarvi. Jos sillä selviää tuosta.
Otsikko: Vs: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: Niclashki - 23.11.2016, 09:17:30
Siinä on ideana lämmittää hybrideissä moottori ja moottorin öljyt turvalliseen käyntilämpötilaan. Ei olisi koneelle terveellistä, jos ajaisit ensin vaikka -15 pakkasessa pelkällä sähköllä motarin alkuun ja polkaisisit kaasun pohjaan kiihdytyskaistalla. Täysin kylmä kone kerralla koville kierroksille ja rasitukselle ei olisi hyvä vaihtoehto.
Otsikko: Vs: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: Mustalaatikko - 23.11.2016, 10:32:43
Ainakin kokemus priuksesta on että moottori käy aina pakkaskeleillä.
Otsikko: Vs: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: D5GT - 08.12.2016, 18:32:11
Eli näissä ei ole vastuksia tuottamassa lämpöä / pa-toimista lämmitintä hoitamassa lämmön tarvetta(edes lisävarustelistalla ?).

Tuleeko muuten latauksen kylkiäisenä myös lohkolämmittimellä lämmitetty moottori? Onko noi edes saatavana vai laitetaanko 2 pistoketta eri reikiin?

Vähän on taas kuume alkanut nousemaan...

EDIT: Tarkoitin ensisijaisesti T8 -malleja.
Otsikko: Vs: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: völvöxc60 - 08.12.2016, 18:54:16
Polttoainelämmitin päällä, niin noin -5 pakkasessa pystyn omalla ajelemaan Pure tilassa. Kovemmilla pakkasilla heittää automaattisesti moottorin käyntiin. Puoliutuu se toimintamatka aidoissa sähköautoissakin kovilla pakkasilla ;)
Otsikko: Vs: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: D5GT - 08.12.2016, 22:17:53
Diesel+pa-lämmitin+hybridi = kuvitteellinen D8 olisi edelleen parempi kuin T8 - omalle käytölle... Täytyy vain toivoa isompaa bensatankkia ja/tai vielä isompaa tankkia re85:sta varten  ;)
Otsikko: Vs: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: völvöxc60 - 09.12.2016, 06:47:29
Sisätiloja pystyy lämmittämään/jäähdyttämään myös pelkällä sähköllä, kun auto on latauksessa. Valikosta pitää valita vain, että lämmitys tapahtuu sisätiloissa, niin silloin ei polttoainelämmitin lähde päälle. Myös penkinlämmitykset on mahdollista saada esilämmitettyä samaisen valikon kautta 8)
Polttoainekäyttöinen lämmitin
Auto on varustettu sähkökäyttöisellä (s. 142) ja
polttoainekäyttöisellä lämmittimellä.
Kylmällä säällä auton polttoainekäyttöinen
lämmitin voidaan aktivoida lämmityksen
aikana. Lämmitin käynnistyy automaattisesti,
kun lisälämpöä tarvitaan, ja sulkeutuu automaattisesti,
kun sitä ei tarvita.
HUOM
Kun polttoainekäyttöinen lämmitin on aktiivinen,
oikeanpuoleisesta pyöränkotelosta
voi tulla pakokaasuja, mikä on täysin normaalia.
Jos ette halua auton polttoainekäyttöisen
lämmittimen käynnistyvän esi-ilmastoinnissa,
aktivoikaa Pysäk. sisälle, ks. Esi-ilmastointi -
pysäköinti sisällä (s. 135), tällöin lämpenemisaika
voi kuitenkin pidentyä.
Jos ulkolämpötila ylittää 15 °C, polttoainekäyttöistä
lämmitintä ei voida käynnistää ajon
tai esi-ilmastoinnin aikana. Lämpötilassa
-5 °C tai sen alapuolella lämmittimen enimmäiskäyntiaika
on 50 minuuttia esi-ilmastoinnin
aikana.
Jos polttoainemäärä säiliössä on liian pieni,
polttoainekäyttöistä lämmitintä estetään
käynnistymästä, mistä aiheutuu riittämätön
lämmitys.
Otsikko: Vs: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: Tomppa Kruisailija - 09.12.2016, 07:20:15
Eli näissä ei ole vastuksia tuottamassa lämpöä / pa-toimista lämmitintä hoitamassa lämmön tarvetta(edes lisävarustelistalla ?).

Tuleeko muuten latauksen kylkiäisenä myös lohkolämmittimellä lämmitetty moottori? Onko noi edes saatavana vai laitetaanko 2 pistoketta eri reikiin?

Vähän on taas kuume alkanut nousemaan...

EDIT: Tarkoitin ensisijaisesti T8 -malleja.

XC90 T8 on joko polttoainekäyttöinen tai sähköinen lisälämmitin riippuen markkina-alueesta. Suomen kylmään tuovat polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä. Itselleni sopisi paremmin sähköinen lämmitin niin tallissakin saisi lämmitettyä kun kovilla pakkaskeleillä tallikin hyytyy liki nollaan.

Lohkolämmitintä ei ole vaan moottorin lämmitys hoituu bensalämmittimellä ja sisätilat lämpiää samalla. Esilämmityksellä onnistuu sähköllä ajo vielä -10 asteessa. Tuntuu vain hölmöltä lämmittää 15 min 5 min ajoa varten. Taitaapi kulua enemmän bensaa lämmitykseen kuin sähköllä ajaessa säästää. Parempi olisi jos voisi pakottaa sähkölle kun itse tietää tulevan ajomatkan, säästyisi turhalta bensan poltolta.
Otsikko: Vs: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: D5GT - 09.12.2016, 21:35:12
Kiitos - tuo pa-lämmitin oli minulle positiivinen juttu. Koti/työpaikalta lähdetään lämpimistä halleista ja muualla pa-lämmitin on etevämpi, vai onko se vain vuosien tottumuskysymys?

Tosin ihan hyvin lämpöä voisi tehdä akusta tulevalla virrallakin ja tuskin hinta karkaisi vaikka kärrystä löytyisi molemmat.... Kunhan moottori ei kävisi turhaan.

Odotetaan kunnon pakkasia, kerro fiiliksiä ja käyttökokemuksia.
Otsikko: Vs: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: Jorma - 19.12.2016, 16:13:26
Kiitos - tuo pa-lämmitin oli minulle positiivinen juttu. Koti/työpaikalta lähdetään lämpimistä halleista ja muualla pa-lämmitin on etevämpi, vai onko se vain vuosien tottumuskysymys?

Tosin ihan hyvin lämpöä voisi tehdä akusta tulevalla virrallakin ja tuskin hinta karkaisi vaikka kärrystä löytyisi molemmat.... Kunhan moottori ei kävisi turhaan.

Odotetaan kunnon pakkasia, kerro fiiliksiä ja käyttökokemuksia.

PA-lämmittimen teho on yleensä noin 5kW, jolla isonkin auton moottori ja sisätilat lämpiää alle puolessa tunnissa pakkasessa. Vastaavan tehoinen lämmitin voidaan toki rakentaa sähkölläkin, mutta vain isosta akusta (vrt. sähköauto) riittää potkua sekä lämmitykseen että auton liikuttamiseen silloinkin kun moottori ei käy. XC90 T8 9kWh akulla lämmitys kyllä hoituisi, mutta sähköllä eteneminen lyhentyisi olennaisesti. Vertailun vuoksi tyypillinen lohko- + sisätilanlämmitinyhdistelmä ei juuri 2kW ylitä jotta lämmitykseen voidaan käyttää 10A (230V) sulaketta, mutta tällä tavoin itse moottori ei kovin lämpimäksi tule vaikka olisi piuhan päässä yön yli.
Olisin utelias tietämään, kuinka pitkälle XC90 T8 oikeasti liikkuu pelkällä täyteen ladatulla akulla optimiolosuhteissa, esim. syksyllä kun ei tarvita lämmitystä eikä jäähdytystä? Lupaukset on "jopa 40km" mutta todellisuus on? 
Otsikko: Vs: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: Tomppa Kruisailija - 20.12.2016, 06:40:23
Olisin utelias tietämään, kuinka pitkälle XC90 T8 oikeasti liikkuu pelkällä täyteen ladatulla akulla optimiolosuhteissa, esim. syksyllä kun ei tarvita lämmitystä eikä jäähdytystä? Lupaukset on "jopa 40km" mutta todellisuus on?

Parhaimmillaan olen päässyt 31km niin että ilmastointi off-asennossa pilvisenä kesäpäivänä. Matka sisälti niin taajamaa, mäkistä valtatietä ja pienen pätkän soratietä. Ehkä jossain Pohjanmaan lakeuksilla saattaa päästä lähemmäksi 40km tasaisella 80km/h vauhdilla. Pakkaskeleillä käytännössä pääsee 22-24 km.
Otsikko: Vs: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: D5GT - 08.09.2019, 15:25:21
Ymmärsinkö oikein, että pure -tilassa moottori käy lämmetäkseen tyhjäkäyntiä ja ei osallistu eteenpäinviemiseen?

Miten "kovaa" pelkällä sähköllä pääsee - koeajoilta on mielikuva, että näissä pk-seudun 80-90 vauhdeissa moottori oli jo käynnissä.
Otsikko: Vs: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: völvöxc60 - 08.09.2019, 20:02:58
Ymmärsinkö oikein, että pure -tilassa moottori käy lämmetäkseen tyhjäkäyntiä ja ei osallistu eteenpäinviemiseen?

Miten "kovaa" pelkällä sähköllä pääsee - koeajoilta on mielikuva, että näissä pk-seudun 80-90 vauhdeissa moottori oli jo käynnissä.
Muistaakseni 120km/h pääsee V60 D6 hybridillä ennen kuin polttiskäynnistyy 8)
Otsikko: Vs: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: Ribbe - 09.09.2019, 07:28:57
Muistaakseni 120km/h pääsee V60 D6 hybridillä ennen kuin polttiskäynnistyy 8)
En ole talvella koeajanut T8 mallia, mutta keväällä Oulun motariliikenteen vauhdissa pysyi pelkällä sähköllä. Liittymisessä ei jaksanut alkaa kokeilemaan ettei polttomoottori olisi mukana vaan vetäsin kunnolla liikenteen sekaan.
Otsikko: Vs: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: Häätäjä - 10.09.2019, 13:31:00
Ymmärsinkö oikein, että pure -tilassa moottori käy lämmetäkseen tyhjäkäyntiä ja ei osallistu eteenpäinviemiseen?

Miten "kovaa" pelkällä sähköllä pääsee - koeajoilta on mielikuva, että näissä pk-seudun 80-90 vauhdeissa moottori oli jo käynnissä.
V90 T8:n p.moottori osallistuu lähes heti eteenpäin viemiseen ja lämpenee täyteen lämpötilaan todella nopeasti, alle kilometrin matkalla (seurattu OBD- portista). Motarilla matkaa voi tehdä pelkällä sähköllä 130km/asti. Pure tilalla olen saanut pakotettua pelkälle sähkölle esilämmitettynä -15 pakkaseen asti. Rangesta sen verran että nyt kesällä on auton ennustama 40km (pure+5km) toteutunut lähes kilometrilleen sekalaisessa taajama-ajossa. Talvella range on juuri ja juuri riittänyt n.30km työmatkoihin.
Otsikko: Vs: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: TOK - 10.09.2019, 15:03:31
Ymmärsinkö oikein, että pure -tilassa moottori käy lämmetäkseen tyhjäkäyntiä ja ei osallistu eteenpäinviemiseen?

Riittävän kylmässä mäntämoottori käynnistyy väkisin. Mutta aina kun se on käynnissä, niin mahdollinen ajaminen tehdään mäntämoottorilla. Vasta käynnistynyt mäntämoottori ei sammu pysähdyttäessä, mutta lämmettyään se sammuu valoihin tms. pysähdyttäessä ja jos akussa on sähköä niin saattaa ajaakin sähköllä kun mäntämoottori on lämmennyt.

Miten "kovaa" pelkällä sähköllä pääsee - koeajoilta on mielikuva, että näissä pk-seudun 80-90 vauhdeissa moottori oli jo käynnissä.

XC90 T8 menee ainakin 120 vauhtia sähköllä.
Otsikko: Vs: Hybridi pakkasella
Kirjoitti: volvoandy - 02.02.2024, 23:44:23
Volvo-forumeilla on paljon puhuttu tästä älyttömästä "downgradesta" eli vm. 2019 eteenpäin on vesiventtiilin toiminta tehtaalta torpattu siten ettei webasto lämmitä moottoria oletuksena ollenkaan vaan vain matkustamoa. Tämän saa muutettua siten, että vesiventtiilin liitin vain irroitetaan. Tästä on keskustelua ollut threadissa "Webaston toiminta V90:ssä". https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=103572.0 Volvo V60:ssa tuo vesiventtiilin liitin on "pikkuakun" eli start/stop lisäakun alla, sama myös ehkä V90ssä? Tässä on vinkkejä miten sen saa myös XC60 T8:ssa toteutettua :
"No niin! Nyt on vesiventtiilin "huolto" tehty omaan XC60 T8 ja nämä viestiketjun ohjeet olivat sikäli hyödyllisiä, että homma onnistui. Mutta, "pikkuakun" alta/alle ei pääse helposti XC60ssa eli se on hybridipaketin alla joten ainoa? vaihtoehto on kurkata ensin kuskin puolen rengaskotelon alta ja sieltä aika syvältä löytyi se tämän viestiketjun kuvien mukainen "simpukka" eli se vesiventtiili ja sen moottorin puoleiselta/oikealta kyljestä melko syvältä se 2-pinninen liitin. Ei tuota kyllä mitenkään kotikonstein itse ainakaan olisi voinut tehdä eli vaatii nosturia tms jotta pääsee asiallisesti värkkäämään sitä liitintä ja kuskin puolen rengas on otettava irti. Huollossa käytti sellaista metallista vajaan metrin mittaista metallityökalua, jolla sai sen liittimen vedettyä. Ilmanputsarin kotelo ja niitä letkuja joutui ottamaan kokonaan irti, että se homma onnistui sekä rengaskotelon koko kaari pois.
Suosittelen Oulun alueella Huotarin korjaamo www.huotarit.com info@huotarit.com tähän operaatioon ja tietävät nyt ainakin XC60 T8 ja toisaalta myös V60 T6/T8 sekä V90 T6/T8 ja oletettavasti XC90 T8 tavat tehdä tuo eli kaikkiin pitäisi onnistua! Ottakaa yhteyttä joko Jaakko tai Heikki, yhteystiedot löytyvät sivulta mutta tässä vielä varalta Ajanvaraus: 044 3244 234, Jaakko Huotari: 040 7402 370, Heikki Huotari 044 5335 066 Toivottavasti täällä saa noita yhteystietoja myös jakaa, poistakaa mikäli tarvetta... Mutta homma nyt selvä!"​
Tämä käytäntö ja ohje toiminee kaikissa diesel/bensa/plugari T6 ja T8 eli on aika "yleishyödyllinen". Nyt autojen moottorit lämpimiksi 2019 eteenpäin ja Oulussa homman hoitaa Huotarit!
Testailen tuota vielä omassani ja laitan vikakoodeja tms kokemuksia asiaan liittyen myöhemmin!