Samppasport  Futurez

Hybridi pakkasella

  • 17 Vastauksia
  • 11028 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tomppa Kruisailija

  • Vieras
Hybridi pakkasella
« : 12.11.2016, 08:25:14 »
Pakkasten tultua XC90 T8 alkoi moottori käynnistymään heti liikkeelle lähdön jälkeen, myös PURE moodilla. Varmaankin sisätilojen lämmityksen takia tai jotain koska käy niin pitkään, että alkaa lämmintä tulla sisälle. Tämä vaan vesittää hybridin idea eli säästön lyhyessä ajossa sillä moottori käy sen 5 min ajon ajan mitä täällä kirkonkylällä liikkuu. Onko muilla sama juttu vai oletteko löytäneen jonkun asetuksen jolla voi estää käynnistymisen, muunkin kun laittamalla ilmastoinnin pois päältä. Itselläni on lisälämmitin otettu käyttöön ja se riitti vielä nollakelillä jolloin sai ajettua sähköllä lyhyet matkat.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Hybridi pakkasella
« Vastaus #1 : 12.11.2016, 17:35:23 »
Tuota taitaa olla ongelma kaikissa hybrideissä. Monesti huomannu kaupan pihalla Tojotiakin kun käyvät tyhjäkäyntiä.

Luulisi että tuon saisi jollain keinolla pakotettua. Eikö se ole sama ottaa ilmastointi pois? Ei kai sitä näillä keleillä enää tarvi. Jos sillä selviää tuosta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 742
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi pakkasella
« Vastaus #2 : 23.11.2016, 09:17:30 »
Siinä on ideana lämmittää hybrideissä moottori ja moottorin öljyt turvalliseen käyntilämpötilaan. Ei olisi koneelle terveellistä, jos ajaisit ensin vaikka -15 pakkasessa pelkällä sähköllä motarin alkuun ja polkaisisit kaasun pohjaan kiihdytyskaistalla. Täysin kylmä kone kerralla koville kierroksille ja rasitukselle ei olisi hyvä vaihtoehto.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: Hybridi pakkasella
« Vastaus #3 : 23.11.2016, 10:32:43 »
Ainakin kokemus priuksesta on että moottori käy aina pakkaskeleillä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi pakkasella
« Vastaus #4 : 08.12.2016, 18:32:11 »
Eli näissä ei ole vastuksia tuottamassa lämpöä / pa-toimista lämmitintä hoitamassa lämmön tarvetta(edes lisävarustelistalla ?).

Tuleeko muuten latauksen kylkiäisenä myös lohkolämmittimellä lämmitetty moottori? Onko noi edes saatavana vai laitetaanko 2 pistoketta eri reikiin?

Vähän on taas kuume alkanut nousemaan...

EDIT: Tarkoitin ensisijaisesti T8 -malleja.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2016, 22:14:56 kirjoittanut D5GT »

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi pakkasella
« Vastaus #5 : 08.12.2016, 18:54:16 »
Polttoainelämmitin päällä, niin noin -5 pakkasessa pystyn omalla ajelemaan Pure tilassa. Kovemmilla pakkasilla heittää automaattisesti moottorin käyntiin. Puoliutuu se toimintamatka aidoissa sähköautoissakin kovilla pakkasilla ;)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi pakkasella
« Vastaus #6 : 08.12.2016, 22:17:53 »
Diesel+pa-lämmitin+hybridi = kuvitteellinen D8 olisi edelleen parempi kuin T8 - omalle käytölle... Täytyy vain toivoa isompaa bensatankkia ja/tai vielä isompaa tankkia re85:sta varten  ;)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi pakkasella
« Vastaus #7 : 09.12.2016, 06:47:29 »
Sisätiloja pystyy lämmittämään/jäähdyttämään myös pelkällä sähköllä, kun auto on latauksessa. Valikosta pitää valita vain, että lämmitys tapahtuu sisätiloissa, niin silloin ei polttoainelämmitin lähde päälle. Myös penkinlämmitykset on mahdollista saada esilämmitettyä samaisen valikon kautta 8)
Polttoainekäyttöinen lämmitin
Auto on varustettu sähkökäyttöisellä (s. 142) ja
polttoainekäyttöisellä lämmittimellä.
Kylmällä säällä auton polttoainekäyttöinen
lämmitin voidaan aktivoida lämmityksen
aikana. Lämmitin käynnistyy automaattisesti,
kun lisälämpöä tarvitaan, ja sulkeutuu automaattisesti,
kun sitä ei tarvita.
HUOM
Kun polttoainekäyttöinen lämmitin on aktiivinen,
oikeanpuoleisesta pyöränkotelosta
voi tulla pakokaasuja, mikä on täysin normaalia.
Jos ette halua auton polttoainekäyttöisen
lämmittimen käynnistyvän esi-ilmastoinnissa,
aktivoikaa Pysäk. sisälle, ks. Esi-ilmastointi -
pysäköinti sisällä (s. 135), tällöin lämpenemisaika
voi kuitenkin pidentyä.
Jos ulkolämpötila ylittää 15 °C, polttoainekäyttöistä
lämmitintä ei voida käynnistää ajon
tai esi-ilmastoinnin aikana. Lämpötilassa
-5 °C tai sen alapuolella lämmittimen enimmäiskäyntiaika
on 50 minuuttia esi-ilmastoinnin
aikana.
Jos polttoainemäärä säiliössä on liian pieni,
polttoainekäyttöistä lämmitintä estetään
käynnistymästä, mistä aiheutuu riittämätön
lämmitys.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Tomppa Kruisailija

  • Vieras
Vs: Hybridi pakkasella
« Vastaus #8 : 09.12.2016, 07:20:15 »
Eli näissä ei ole vastuksia tuottamassa lämpöä / pa-toimista lämmitintä hoitamassa lämmön tarvetta(edes lisävarustelistalla ?).

Tuleeko muuten latauksen kylkiäisenä myös lohkolämmittimellä lämmitetty moottori? Onko noi edes saatavana vai laitetaanko 2 pistoketta eri reikiin?

Vähän on taas kuume alkanut nousemaan...

EDIT: Tarkoitin ensisijaisesti T8 -malleja.

XC90 T8 on joko polttoainekäyttöinen tai sähköinen lisälämmitin riippuen markkina-alueesta. Suomen kylmään tuovat polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä. Itselleni sopisi paremmin sähköinen lämmitin niin tallissakin saisi lämmitettyä kun kovilla pakkaskeleillä tallikin hyytyy liki nollaan.

Lohkolämmitintä ei ole vaan moottorin lämmitys hoituu bensalämmittimellä ja sisätilat lämpiää samalla. Esilämmityksellä onnistuu sähköllä ajo vielä -10 asteessa. Tuntuu vain hölmöltä lämmittää 15 min 5 min ajoa varten. Taitaapi kulua enemmän bensaa lämmitykseen kuin sähköllä ajaessa säästää. Parempi olisi jos voisi pakottaa sähkölle kun itse tietää tulevan ajomatkan, säästyisi turhalta bensan poltolta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi pakkasella
« Vastaus #9 : 09.12.2016, 21:35:12 »
Kiitos - tuo pa-lämmitin oli minulle positiivinen juttu. Koti/työpaikalta lähdetään lämpimistä halleista ja muualla pa-lämmitin on etevämpi, vai onko se vain vuosien tottumuskysymys?

Tosin ihan hyvin lämpöä voisi tehdä akusta tulevalla virrallakin ja tuskin hinta karkaisi vaikka kärrystä löytyisi molemmat.... Kunhan moottori ei kävisi turhaan.

Odotetaan kunnon pakkasia, kerro fiiliksiä ja käyttökokemuksia.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi pakkasella
« Vastaus #10 : 19.12.2016, 16:13:26 »
Kiitos - tuo pa-lämmitin oli minulle positiivinen juttu. Koti/työpaikalta lähdetään lämpimistä halleista ja muualla pa-lämmitin on etevämpi, vai onko se vain vuosien tottumuskysymys?

Tosin ihan hyvin lämpöä voisi tehdä akusta tulevalla virrallakin ja tuskin hinta karkaisi vaikka kärrystä löytyisi molemmat.... Kunhan moottori ei kävisi turhaan.

Odotetaan kunnon pakkasia, kerro fiiliksiä ja käyttökokemuksia.

PA-lämmittimen teho on yleensä noin 5kW, jolla isonkin auton moottori ja sisätilat lämpiää alle puolessa tunnissa pakkasessa. Vastaavan tehoinen lämmitin voidaan toki rakentaa sähkölläkin, mutta vain isosta akusta (vrt. sähköauto) riittää potkua sekä lämmitykseen että auton liikuttamiseen silloinkin kun moottori ei käy. XC90 T8 9kWh akulla lämmitys kyllä hoituisi, mutta sähköllä eteneminen lyhentyisi olennaisesti. Vertailun vuoksi tyypillinen lohko- + sisätilanlämmitinyhdistelmä ei juuri 2kW ylitä jotta lämmitykseen voidaan käyttää 10A (230V) sulaketta, mutta tällä tavoin itse moottori ei kovin lämpimäksi tule vaikka olisi piuhan päässä yön yli.
Olisin utelias tietämään, kuinka pitkälle XC90 T8 oikeasti liikkuu pelkällä täyteen ladatulla akulla optimiolosuhteissa, esim. syksyllä kun ei tarvita lämmitystä eikä jäähdytystä? Lupaukset on "jopa 40km" mutta todellisuus on? 

Tomppa Kruisailija

  • Vieras
Vs: Hybridi pakkasella
« Vastaus #11 : 20.12.2016, 06:40:23 »
Olisin utelias tietämään, kuinka pitkälle XC90 T8 oikeasti liikkuu pelkällä täyteen ladatulla akulla optimiolosuhteissa, esim. syksyllä kun ei tarvita lämmitystä eikä jäähdytystä? Lupaukset on "jopa 40km" mutta todellisuus on?

Parhaimmillaan olen päässyt 31km niin että ilmastointi off-asennossa pilvisenä kesäpäivänä. Matka sisälti niin taajamaa, mäkistä valtatietä ja pienen pätkän soratietä. Ehkä jossain Pohjanmaan lakeuksilla saattaa päästä lähemmäksi 40km tasaisella 80km/h vauhdilla. Pakkaskeleillä käytännössä pääsee 22-24 km.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi pakkasella
« Vastaus #12 : 08.09.2019, 15:25:21 »
Ymmärsinkö oikein, että pure -tilassa moottori käy lämmetäkseen tyhjäkäyntiä ja ei osallistu eteenpäinviemiseen?

Miten "kovaa" pelkällä sähköllä pääsee - koeajoilta on mielikuva, että näissä pk-seudun 80-90 vauhdeissa moottori oli jo käynnissä.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2019, 16:56:34 kirjoittanut D5GT »

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Hybridi pakkasella
« Vastaus #13 : 08.09.2019, 20:02:58 »
Ymmärsinkö oikein, että pure -tilassa moottori käy lämmetäkseen tyhjäkäyntiä ja ei osallistu eteenpäinviemiseen?

Miten "kovaa" pelkällä sähköllä pääsee - koeajoilta on mielikuva, että näissä pk-seudun 80-90 vauhdeissa moottori oli jo käynnissä.
Muistaakseni 120km/h pääsee V60 D6 hybridillä ennen kuin polttiskäynnistyy 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Hybridi pakkasella
« Vastaus #14 : 09.09.2019, 07:28:57 »
Muistaakseni 120km/h pääsee V60 D6 hybridillä ennen kuin polttiskäynnistyy 8)
En ole talvella koeajanut T8 mallia, mutta keväällä Oulun motariliikenteen vauhdissa pysyi pelkällä sähköllä. Liittymisessä ei jaksanut alkaa kokeilemaan ettei polttomoottori olisi mukana vaan vetäsin kunnolla liikenteen sekaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo