Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: Joonas F - 31.05.2018, 07:03:55

Otsikko: XC60 pompottaa
Kirjoitti: Joonas F - 31.05.2018, 07:03:55
Hei,

Kulmavaihteen ja booriholkin paukahtamisen jälkeen auto alkoi pompottamaan tasaisella ajaessa ja välillä ko. oire poistuu. Onko mitään vinkkejä mistä lähteä liikkeelle vian etsintään?

Eli tasakaasulla pompottaa, pahiten 50 vauhdissa, mutta jatkuu siitä ylöspäin vähän miedompana. Pomppii silti vaikka ajaisi vakkari päällä ja alkaa jo pikku hiljaa kyrsimään ko. oire
Otsikko: Vs: XC60 pompottaa
Kirjoitti: Masked Jackal - 31.05.2018, 17:21:10
Autossa alkuperäiset vanteet?

Mikäli ei ole niin tulee mieleen, että vanteen ja keskiön mahdollinen soviterengas on jäänyt korjaamon lattialle.
Otsikko: Vs: XC60 pompottaa
Kirjoitti: Jaritur - 31.05.2018, 22:02:31
Äkkisältään kävisi mielessä kardaanin tasapainotus, jos se on ollut irti tuossa hommassa ja pyöristä ei löydy syytä.
Otsikko: Vs: XC60 pompottaa
Kirjoitti: razori - 01.06.2018, 13:19:36
Kardaani painotetaan irrallisena yksikkönään joten sen asennusasento autoon ei vaikuta
Otsikko: Vs: XC60 pompottaa
Kirjoitti: Joonas F - 01.06.2018, 19:54:05
On pompottanut nyt talvirenkailla, jossa Dezentin vanteet ja alkuperäisillä Volvon vanteilla, ja ennen kulmavaihteen hajoamista ei ollut tällaista.
Suurimmaksi osaksi ongelma on "aktiivinen" ja kun tulee hetken rauhaa niin huomaan kuinka tasaisesti tuo laiva kulkee. Taitaa olla, että pompotus tapahtuu vain kun on veto päällä eli osuisi johonkin voimansiirto osiin.
Otsikko: Vs: XC60 pompottaa
Kirjoitti: alien86 - 01.06.2018, 21:33:03
Joku moottorin/vaihteiston tukikumi entinen jo? 
Otsikko: Vs: XC60 pompottaa
Kirjoitti: razori - 02.06.2018, 07:36:22
Kiristämättä jäänyt napapultti? Ainakin jos pultit on huonot, niin saattaa kolistella kiihdytyksessä

Ja nuo on kertakäyttökamaa, eli kun vetari irroitetaan niin pitää vaihtaa uusiin
Otsikko: Vs: XC60 pompottaa
Kirjoitti: mulugren - 02.06.2018, 15:39:46
Kannattaa edetä harkiten tai jopa jättää sikseen. Itse jahtasin V70 Volvon pompotuksia ja jyrinöitä ja rahaa paloi mutta pompotukset ja jyrinät säilyi. Renkaat tasapainotettiin huolella, uudet soviterenkaat, uudet navat, vetarit, kaikki moottorin tyynyt ja jopa apurungon tyynyt. Ei vaikutusta. Tällaista on ollut monilla muillakin eikä tutinaan ole koskaan löytyny ns. juurisyytä.

Volvojen alustat (vai mikälie) on suunniteltu jotenkin erikoisesti kun nykyinen XC60:kin tutajaa välillä hieman. Muiden autojen kanssa tärinät ja tutina on aina korjaantuneet pelkällä renkaiden tasapainotuksella silloin harvoin kun jotain tutinaa ollut
Otsikko: Vs: XC60 pompottaa
Kirjoitti: Joonas F - 06.06.2018, 19:08:22
Muuten jättäisinkin sikseen, mutta pomputus on sen verran rajua, että sen näkeekin jo jos makuuttaa kättä vaihdekepillä ja ennen kulmavaihteen rikkoutumista ko. Pompotusta ei ollut
Otsikko: Vs: XC60 pompottaa
Kirjoitti: TPK1980 - 07.06.2018, 10:57:18
Onko samanlaiset renkaat joka nurkassa?

Yksi haldexillinen alkoi pitämään ihme pompotusta ajossa, kun oli erilaiset renkaat etu- ja taka-akselilla.
Merkintöjen mukaan oli sama rengaskoko, eri merkki, mutta sitten kun laittoi renkaat vierekkäin niin toisella akselilla olevat oli muutaman sentin matalammat. Oire poistui renkaat vaihtamalla.
Otsikko: Vs: XC60 pompottaa
Kirjoitti: Jaritur - 07.06.2018, 12:20:52
Edelleen kohdistaisin katseeni sinne kardaanin suuntaan. Onko se asemoitu kunnolla paikoilleen, onko enää tasapainossa jne.
Otsikko: Vs: XC60 pompottaa
Kirjoitti: razori - 07.06.2018, 14:50:29
Edelleen kohdistaisin katseeni sinne kardaanin suuntaan. Onko se asemoitu kunnolla paikoilleen, onko enää tasapainossa jne.

Tehtaalla eivät asemoi saatika tasapainota kardaania osien jo ollessa autossa. Hullun hommaa kehitellä testipenkki, johon istutetaan kulmavaihde, kardaani ja perä samaan laitteeseen, kun osat voidaan laittaa punttiin erikseen.

Kardaani painotetaan eri yksikkönä. Mikäli kardaanin asennusasennolla olisi merkitystä, niin tällä logiikalla esim. jokaikinen foorumin takavetoinen auto täristäisi, josta on irroitettu kardaani.

Ethän sinäkään tasapainota auton renkaita, kun ne ovat jo autossa kiinni?

Lisäksi kulmavaihdetta huoltaessa kardaani tarvitsee irroittaa vain kulmavaihteen puolelta ja korkeintaan laskea rungossa olevaa tukea alaspäin, jotta nivel pääsee taittumaan pois kulmavaihteen kupista.

Toki kaiken saa rikki, kun ei ajattele mitä tekee. Itse vaihtelin oman nelikon kardaaniin tukikumin (eli piti katkaista akseli) ja laitoin uudestaan läjään eikä täristä, sillä ainakaan tuossa omassa yksilössä kardaanin puolikkaita ei voi saada väärään asentoon toisiinsa nähden.
Otsikko: Vs: XC60 pompottaa
Kirjoitti: Jaritur - 07.06.2018, 17:10:46
En tiedä miten tuo Volvossa on toteutettu tai mitä pitää purkaa, mutta jos homma on tehty ja se nyt tärisee ja hypyttää, niin pakkohan sen syyn on jostain siltä alueelta löytyä.
Edelliseen autooni (Ei Volvo) vaihdettiin viskokytkin etu- ja takakardaanien väliin, eli osat irrotettiin toisistaan. Käytännössä tarkoittaa kahden kardaanin laippaliitoksen 10n pultin avaamista, sekä viskon kiinnityspulttoen avasmista, asennus päinvastaisessa järjestyksessä eikä muuta. Uusi visko on tietenkin valmiiksi tasapainotettu ja kardaanit tietenkin myös. Ennen vaihtoa ei turinoita ja värinöitä ollut, vaihdon jälkeen kyllä sopivalla nopeudella ajettaessa.
Teoriassahan tämän ei pitäisi olla mahdollista, mutta käytännössä näin kävi. Mitään muuta autolle ei tehty. Kaikki 3 osaa tasapainossa, asianmukaisesti asennettuna ja vieläpä tehtynä merkkiin erikoistuneella harrastajien suosimalla luottokorjaamolla.
En tiedä mistä oman härvelin turinat loppujen lopuksi johtuivat, sitä ei koskaan selvitetty tarkemmin, koska se oli verrattain lievää ja esiintyi vain ja ainoastaan tasan 55km/h mittarinopeutta ajettaessa.
En vänkää tämän enempää, mutta tyypillisesti vikahan löytyy siellä alueella missä huoltoa/korjausta on tehty.
Otsikko: Vs: XC60 pompottaa
Kirjoitti: razori - 07.06.2018, 18:49:51
Kardaanista tuli mieleen kiinnityspultit. Jossakin vaiheessa volvo on käyttänyt eripituisia pultteja kardaanin kiinnitykseen, tuo olisi sikäli helppo tarkistaa. Eli mikäli autossa on käytetty eripituisia pultteja kardaanin kiinnitykseen ja pultit on menneet eri järjestykseen, tällöin on kaikki paino samalla puolella jolloin kardaani täristää.

Mikäli on näin niin pulttien irroitus ja takaisin laitto järjestyksessä joka toinen.
Otsikko: Vs: XC60 pompottaa
Kirjoitti: Joonas F - 11.06.2018, 20:37:35
Mielestäni pomputus alkoi samaan aikaan kun huomasin, että neliveto ei toimi ja ennen kuin korjattiin, autossa on tällä hetkellä eriparia olevat etu ja takarenkaat, mutta pomputti samalla tavalla mielestäni talvirenkailla, jotka ovat samalla kerralla ostettu