Proturbo  Autodiagnoosi

240 alusta muutos rata/katu käyttöön

  • 5 Vastauksia
  • 3093 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
240 alusta muutos rata/katu käyttöön
« : 14.10.2017, 13:27:09 »
Terve, muutamia kysymyksiä olisi hyvän alustan rakentamisesta.
Löytyykö keneltäkään kokemusta näistä?
http://m.mkmotorsport.se/products/bararmskit-mkm-bak-volvo-240/

Eteen suunnittelin gazeja tai bc racingin coileja ja IPD 25mm vakaajaa ja taakse esim gazin kynät joillakin sopivilla jousilla.
Taaksehan saa IPD ltä 22mm ja 25mm  vaakajaa. Meneeköhän liian kovaksi tuo perä 25mm vakaajalla kun tarkoitus ajaa kadulla ja sekalaista ajoa radalla? Lisäksi tulee ipdltä säädettävät ylemmät tukivarret ja panhardi. Kaikki muutkin puslat tulossa uretaanisina.
Vai pitäiskö laittaa unibaleilla?
Voimaakin tulossa vähäsen kyseiseen 242 Volvoon

Jos joltakin löytyy kokemuksia kyseisistä muutoksista tai tietoa niin kaikki info kelpaa!

-Eetu

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3463
Vs: 240 alusta muutos rata/katu käyttöön
« Vastaus #1 : 14.10.2017, 16:35:35 »
Tämä on itseäkin kiinnostava aihe, kokemuksia ei ole koska ikuisuusprojekti... Minkälaista käyttöä meinasit radalle, mennä ajamaan kelloa vastaan vai driftinkiä? Meikäläistä ei driftaus kiinnosta joten mulle tuli IPD:ltä se 25/22mm setti. Taitaa olla vielä originaali 19mm varastossa jos pitoja ei muuten löydy?

Tällä hetkellä taka-akselille on AVOn iskarit ja perus 245 kuormajouset, Retroturbolta kyllä kuumottais GAZin täysi coilisetti mutta katsotaan tulevaisuudessa. Tuolla on jotain lätinää: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=91603.0
Nuo samat tukivarret löytyy näköjään myös Retroturbon sivuilta.

V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 alusta muutos rata/katu käyttöön
« Vastaus #2 : 14.10.2017, 17:17:32 »
Siistin näköinen kulkine O0

Omat ajot tulevat olemaan todella sekalaisia, vähän ehkä driftausta, radalla kelloa vastaan, viivastakin saisi lähteä mukavasti ja kaupungillakin pitäisi käydä pyörimässä. Eli todella monipuolista joten kaikkiin sopivaa ratkaisua lienee mahdotonta löytää, mutta tuolla 25/22 vakaaja setillä lienee hyvä lähteä liikenteeseen.

Ajomukavuuden ja suorituskyvyn väliltä valitsen ehdottomasti jälkimmäisen koska auto tulee todellakin olemaan vain harrasteautona eikä ympärivuotisessa ajossa.

Vielä olisi mukava saada lisää tietoa noista muista muutoksista tuonne alustaan jos joltakin löytyisi kokemusta vaikkapa noista unibaleista ajossa ja niiden kestävyydestä yms.  :uglystupid2:

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 240 alusta muutos rata/katu käyttöön
« Vastaus #3 : 14.10.2017, 17:40:17 »
Onko uniballit tieliikenteessä sallittuja? Ainakin täällä on katsureilla ollut napiseminen niistä.

Kerta pitää kaikkea pystyä ajamaan niin säädettävyys on sulle must!
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 alusta muutos rata/katu käyttöön
« Vastaus #4 : 14.10.2017, 18:37:49 »
Mielestäni nuo unibalit kelpaa kun niitä saa nykyään ostettua valmiina mallikohtaisesti eivätkä ole itsetehtyjä. Eikös siinä ollut joku juttu että osat kelpaavat kun ne ovat "sarjatuotettuja" pois lukien ladder bar tuenta taka-akselistossa jota ei sallita missään tieliikennekäyttöisessä ajoneuvossa?  :idiot2:

Ja juu säädettävyys on mulle todella tärkeää osissa ja myös osien laatu että ne kestävät kovaa menoa. Ei huvita jokaisen viikonlopun jälkeen hommata uusia tukivarsia vaan mielellään ostan sellaiset jotka kestävät. Tarkoitus olisi oikeastaan rakentaa mahdollisimman hyvä alusta enimmäkseen "kilpailu" olosuhteisiin eikäniinkään kadulla köröttelyyn.

Lähinnä juurikin se katsastus rajoittaa valitettavasti joitakin muutoksia, mutta mielellään kuulen muidenkin kokemuksia tälläisistä muutoksista ennenkuin tilaan kaikkia osia ja tietysti saa heittää myös joitain uusia ajatuksia ja ehdotuksia jos tulee mieleen  :))

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 alusta muutos rata/katu käyttöön
« Vastaus #5 : 05.02.2018, 18:12:39 »
www.uniball.fi saa tukivarret alustaan tieliikennehyväksynnällä.
Samalla ottaa veitsivakaajasarjan eteen ja taakse. Silloin saa säädettyä alustan jäykkyyttä tarpeen mukaan.
Omassa kilpuri 242:ssa ns ralliveitset eli löysemmät edessä talveksi, varustettuna ohuella väliputkella jolloin veitset eivät ota liikaa vastaan joustoissa.
Kesäksi vaihdan jäykemmät veitset ja tukevamman väliputken sekä asennan taakse saman setin. Ei tarvitse jousilla hakea jäykkyyttä vaan pystyy säätämään mieleiseksi.
Heillä myös asennuspalvelu jolloin kaikki pyöränkulmien säädöt pystyy hoitamaan samalla. Kannattaa tutustua verkkokauppaan!
Ei lujaa mutta täysillä!!

 

RallyBaron  Samppasport