KL-varaosat  Race.fi

Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet

  • 27 Vastauksia
  • 18326 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vielä ei löytynyt keskustelua kierteistä ja parikymmentä vuotta kun viimeksi kierretappeihin on koskenut... Omilla hakusanoillakaan ei google löytänyt juurikaan viisautta.

Mulla on m14 x 100 runkoon kiinni hitsattu mutteri, joka taitaa olla 10.8 terästä - ton kierteet pitäisi kasvattaa M16 x 105 kokoon. Eli aiheuttaako toi materiaalin kovuus jotain vaateita työkaluille? Pitääkö vanhan kierteen rippeet porata pois / isontaa reikää johonkin kokoon ennen kuin kierretappia alkaa vääntämään.

Periaatteessa helppo homma, mutta.. vähintään uskon vahvistusta tarvitaan.

Poissa simojet

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #1 : 19.03.2014, 17:55:42 »
kannattaa porata ,kierteen nousun verran pienemmallä poralla
M 16 ehkä 14,3 tai 14,5 pora, en muista nousua
varaa myös kunnon kierretappi ei mallia "halpahalli" niin tulee kunnon kierteet
 
MB E200 cdi-08 ,V70 -04 ,340 -89
Honda  1000  cbf   -07  kesämopo
Polaris   600   edge -05 talvimopo

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #2 : 19.03.2014, 18:27:28 »
Nyt kun kyseessä on jo kohtuullisen kova teräslaatu niin tarvitsee tehdä kierteytys ihan huolellisesti, jos halutaan hyvä lopputulos.

Onko käytössä penkkiporakone? M16 kierteelle täytyy ensin porata 14mm reikä. Ts. vanha kierre saattaa vähän jäädä näkyviin. Jos pääset tekemään tämän penkkiporakoneessa, niin kierteytys helpottuu huomattavasti.

Kierteytyksen alku on paljon helpompaa kun kierretappia käännettäessä pitää tapin ja vääntiön suorassa penkkiporakoneen karalla painaen. Karaan taitaa tarvita kyllä jonkun sortin piikkiä, että tapin päähän olevaan koloon voi painaa. Sitten vaan osakierroksia lastuten pikku hiljaa tarvittavaan syvyyteen asti. Käytä reilusti leikkausnestettä.

Jos ei ole penkkiä käytävissä, niin sitten käsi koneella reikä isommaksi ja varovasti alkuun vaan. Samalla pitäisi tietysti koittaa katsoa että lähtee suoraan. Jos M14 kierteestä jäi näkyviin vanhaa kierrettä, niin voi olla vaikea saada lähtemään kunnolla suoraan.

Ja kun kyseessä on 10.9 lujuusluokan teräs, niin suosiolla kunnon tappi eikä tosissaan millään marketti halppistapilla

Joku muu varmaan neuvoo kuinka kierteytys tehdään penkissä konetapilla, minulla ei ole siitä mitään kokemusta. Ja korjaa muutenkin ylläolevasta virheet, kun pariin vuoteen en ole kierteitä tarvinnut enemmälti tehdä.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #3 : 19.03.2014, 18:41:39 »
DORMER kierretappien reiät.pdf on joskus netistä löytynyt kierretapille sopivien reikien kokotaulukko
No kun halvalla sai.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #4 : 19.03.2014, 18:46:13 »
Mulla ei ole "kunnollisia" välineitä ja vain käsivoimat on käytössä (kentäsahan korjaus maastossa). Taidan huomenna käydä ostamassa poranterän / kierretapin, sellaiset, joiden laadusta voi olla vähän varmempi kuin ton perintösetin, jonka alkuperästä ei ole tietoa.

Onko leikkuunesteellä enempää väliä, vai meneekö kaikki leikkuunesteeksi nimetyt (jälleen joku pullo pyörii kaapeissa, mutten muista tarkemmin mikä / mitä pitää sisällään).

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #5 : 19.03.2014, 18:54:25 »
Öljykin passaa. Älä väännä väkisin, jos lakkaa menemästä. Ota ulos ja putsaa. Ööliä ja uudestaan.


Aikuisten mopoautoilua jo vuodesta 2022

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #6 : 19.03.2014, 19:07:06 »
Kiitos neuvoista katsotaan miten käy, ei toi täyttä rakettitiedettä ole ja onneksi toleranssit on jonkunlaisia.

Onko jotain kierretyökaluja, jotka on tunnetusti hyviä / vältettäviä, puoli-ilmaiset Kiinanvehkeet on tietty sitä mitä siihen hintaan voi odottaa.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2014, 19:08:38 kirjoittanut D5GT »

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #7 : 19.03.2014, 19:13:13 »
Tuo aiemmin mainittu dormer on hyvä mutta käy vaikka etrasta hakemassa. Heillä näyttää olevan hyllyssä laatua.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #8 : 19.03.2014, 19:15:04 »
Se perintösettikin voi olla ihan laadukas. Ja tosissaan oikeestaan mikä tahansa öljy käy kun kyseessä on yksittäinen reikä.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #9 : 19.03.2014, 19:25:09 »
Niin voi ja todennäköisesti onkin, mutta aina on se pelko, että se onkin tuoreempi kuin olettaa ja siinä on ollut joku maximarketin hintalappu ja katkeaa ennen kuin ymmärtää varoa.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #10 : 10.04.2014, 21:19:42 »
Miten siinä kävi?

Nuista taulukoista on aina mukava tarkistaa se oikea porareiän koko kullekkin kierteelle:  http://www.projektit.biz/kuvat/kupla_jutut/kierretaulukko.pdf

Ei sillä leikkuunesteellä käsin vääntäesä oo niin väliä. Jotakin crc tai muuta öljyä kaveriksi. Poratessa on siitä olisi jotakin iloa kun se ei kiehu ja savua.

Ja tapilla tai pakalla kun käsin vääntää niin vähän välia pyöräyttää työkalua vastapäivään niin lastu katkeaa, muuten menee raskaaksi ja halvat työkalut menee rikki.
V70 D5

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #11 : 10.04.2014, 22:20:21 »
Kiitos neuvoista ja rohkaisusta - homma toimi kuin junan vessa. Vähän hirvitti, että tappi katkeaa vääntäessä, mutta yllättävänkin helpolla onnistui.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #12 : 11.04.2014, 20:31:10 »
Vähän OT:  Meilläpäin korjattiin mopon moottorin posken korkannut M6-kierre vääntämällä reikään öljyn kanssa 1/4" UNC -ruuvi.  Onnistuu alumiiniin.  Tämmöinen "ryssänkierre" kesti kovemman kiristysmomentin kuin alkuperäinen.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #13 : 11.04.2014, 20:52:19 »
Primitiivisissä oloissa kannattaa kierrettä varten porata pikkuisen isompi reikä kuin taulukossa sanotaan.  Tappi lähtee vetämään paremmin, eikä juutu niin helposti kiinni ja katkea.  Kierre jää vähän vajaakanttiseksi, mutta tulee muuten kunnollinen.  Liian pienessä reiässä voi käydä niin, että tappi pyörii, muttei vedä, ja reikä vain suurenee.

Jo kerrottu ohje, että lastu pitää välillä katkaista pyörittämällä takaisin, on täyttä asiaa.  2/3 kierrosta kiinnipäin, 1/3 takaisin, jne.  Jos kierre on vähänkin halkaisijaansa pitempi, pitää tappi välillä kiertää ulos, ja puhdistaa huolellisesti.  Tapin kyljessä olevat lastu-urat eivät saa täyttyä. 
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa JuhaV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Kierteet, kierretyökalut ja niiden käyttö yms. ohjeet
« Vastaus #14 : 11.04.2014, 21:04:58 »
Normia isomman aloitusreiän sijaan suosittelisin käyttämään vähintään kahden tai mielluummin kolmen tapin sarjaa. Eka tappi tekee kierteen alulle ja keskittää parhaiten, toinen tekee kierteen ja kolmas viimeistelee muodon. Menee enemmän aikaa, mutta tulee hyvä.

Jossain hevokuusenjuuressa räntäsateessa ei tietenkään tee mieli ruveta hifistelemään, jolloin suoraviivaisempikin lähestymistapa on hyväksyttävissä... Varsinkin tilapäiskorjauksissa.

Ja käsitapilla tosiaan 2/3 kiinni ja 1/3 auki tai 360/90 astetta kääntö on hyviä nyrkkisääntöjä, joilla saa lastuamisen kevyemmäksi ja tapin katkeamisvaara pienenee.
XC60 B4 Insc. 2021, ex. XC60 D4 Sum 2017, ex. V60 D3 Mom 2011, ex. V50 1.8 2006

 

Proturbo  Autodiagnoosi