Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: visa - 18.09.2012, 20:12:35
-
eli mitä täytyy vaihtaa/muokata jos laittaa m90 laatikon 240 volvoon. m90 tulisi valmiiksi b230fk moottorin perässä, joka
siis myös samalla autoon vaihdetaan
-
- Kardaanin etuputki ja Hardyn kiekko (vaihtoehtoisesti vanhempi pyöreä rautalaippa askiin ja siihen sopiva kardaani)
- Vaihteiston tukipalkki ja kiinnityskumi
- Vaihdekeppiteline
- Sopiva vauhtipyörä + kytkin + painelaakeri tehonkeston mukaan
-
Mistä, millä mitataan tuo kardaanin etupätkän oikea pituus ? onko jollain mittoja ?
-
Mistä, millä mitataan tuo kardaanin etupätkän oikea pituus ? onko jollain mittoja ?
FAQ osiosta löytyy vastaus eli 690 mm.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=138.msg418#msg418
-
Kytkin olisi myös fiksua muuttaa samalla nestetoimiseksi.
Vaatii kytkinpolkimen muokkauksen, pääsylinterin tulipeltiin (paikka valmiina).
Uuden nestesäiliön jarru / kytkinnesteelle, jossa lähtö kytkimelle (löytyy esim 9 tai 7 sataa sarjalaisista valmiina).
Nopeusmittarin toimivuus / toimimattomuus pitää myös tiedostaa. M90 laatikossa ei ole vaijerilähtöä, eli sähköinen
mittari ja peräanturi on oikea alkuperäistyylinen ratkaisu.
-
Kytkin olisi myös fiksua muuttaa samalla nestetoimiseksi.
Vaatii kytkinpolkimen muokkauksen, pääsylinterin tulipeltiin (paikka valmiina).
Uuden nestesäiliön jarru / kytkinnesteelle, jossa lähtö kytkimelle (löytyy esim 9 tai 7 sataa sarjalaisista valmiina).
Nopeusmittarin toimivuus / toimimattomuus pitää myös tiedostaa. M90 laatikossa ei ole vaijerilähtöä, eli sähköinen
mittari ja peräanturi on oikea alkuperäistyylinen ratkaisu.
Kiitoksia, pitääkin varastaa ysistä tuo säiliö ja nuo poljin hässäkät.
-
Laatikon vaihtoa on tuossa kevään mittaan edessä -75 242 volvoon. Ongelmana on nopeusmittarin toimintaan saattaminen sähköisesti ja kun tässä on vanhan mallinen kojelauta niin suoraan ei saa uudemmasta sähköistä mittaria toimimaan mutta onko kukaan kokeillut siirtää uudemman mittarin sielua vanhan mittariston sisään?
Itse en ole vielä päässyt katsomaan vierekkäin aihioita onko edes mahdollista.
-
Olen nähnyt jossain jutun jossa vanhaan mittaristoon laitettiin uudempi sähkömittari. Käytettiin vanhan naamataulua.
-
Jotain tuollaista suunniteltiin myös, onkohan täällä kukaan sitä toteuttanut?
Pärjääkö pelkällä keskiverto sorminäppäryydellä. :P
-
Jotain tuollaista suunniteltiin myös, onkohan täällä kukaan sitä toteuttanut?
Pärjääkö pelkällä keskiverto sorminäppäryydellä. :P
JONZA, ja pärjää.
-
Itsekin haluaisin tietoa tuon vaijerimittarin saamiseksi toimimaan sähköllä!
-
Lainaus käyttäjältä: Maukki - 06.02.2014, 22:29:10
Oletko saanut nopeusmittaria toimimaan m90 laatikolla tuossa vanhassa mittaristossa? :) Videoissa ainakin näytti pysyvän samoilla nurkilla kokoajan mutta kuulin toisaalta huhua että olisit tehnyt jotain asialle.
Lainaus käyttäjältä: JONZA
Moi
Kyllä mulla on mittari ollu toiminnassa. Oon muokannu uudemman sähkömittarin vanhanmallin mittariin, ainut mikä ei toimi on trippimittarin nollaus nappula mut se ei oo haitannu. Laitoin vanhanmallin mittaripohjan ja sähkösen mittarin neulan minkä lyhensin ja maalasin. Sähkömittarin romut on aika ahtaat, mutta pienellä viilauksella ja sovittamisella ne sinne menee.
Jonza