Kulkukoira  Proturbo

M47 laatikko

  • 118 Vastauksia
  • 69171 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Crosshill Racing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Kilpailuvietti on elämäntapa
M47 laatikko
« : 18.10.2011, 17:37:38 »
Löytyykö tämmöstä valukuorellisena ja mistä??
"Kilpuri"   Volvo 740 GLT 16v vm-89
"Veturi" Volvo XC60 vm-09

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #1 : 18.10.2011, 22:45:22 »
Valuahan nuo kaikki ovat, valurautaa 1985 mallivuoteen asti ja valettua alumiinia 1986-1994.

Löytyy 200/300/700/900 sarjan volvoista. 300 sarjan laatikon kuoret tosin ovat hitusen erilaiset kun noiden muiden.

Lisäksi 200/700 löytyy näitä kahden pituisina 1984-1987 välissä, sitä en mene vannomaan onko alu vaiko valurautakuoria ja minä vuosimalleina. 300/900 sarjalaisissa on vain yhtä kuoripituutta.

M45/M46 lootissa samat kuoret, paitsi että "ylivaihde" puuttuu M45 lootasta, eli se viimeinen 8cm lootan perästä ja M46 on sähköhydraulinen ylivaihde.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Crosshill Racing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • Kilpailuvietti on elämäntapa
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #2 : 19.10.2011, 20:42:13 »
Kiitti tiedoista!!!Tarttis saara nimenomaan tua valurautainen kuari ku ei nua alumiiniset kestä vaan menee poikki!!!??? S* S* :'( :'(Nimimerkillä kokemusta on,kaks alurunkoista lootaa menny katki :pomo: :pomo:!!!Elikkä vanahoja kattelemahan!! :nohnoh :nohnoh
"Kilpuri"   Volvo 740 GLT 16v vm-89
"Veturi" Volvo XC60 vm-09

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #3 : 19.10.2011, 20:50:52 »
Onko oikeesti olemassa valurautasia m47 laatikoita ?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #4 : 19.10.2011, 22:17:51 »
Kiitti tiedoista!!!Tarttis saara nimenomaan tua valurautainen kuari ku ei nua alumiiniset kestä vaan menee poikki!!!??? S* S* :'( :'(Nimimerkillä kokemusta on,kaks alurunkoista lootaa menny katki :pomo: :pomo:!!!Elikkä vanahoja kattelemahan!! :nohnoh :nohnoh

Mitäs alumiinisessa menee poikki?

Eihän niissä oo muuta kun kuori erona, kaikki muuhan on samaa...

Ainakin porukka foorumilla todennu että M4x sarjan laatikot kestää aika tarkkaan 450Nm vääntöä ennenkun menee sivuakselilta/3vaihteelta hampaat. 400-420Nm kestää lähes ikuisesti. Ja eroa alu ja valukuorisen välillä ei ole saatu että jompikumpi olis vahvempi, eikä myöskään että ylivaihteinen M46/7 loota olis erivahvuinen kun M45.

Mulla ollu M47R loota 300 sarjan volvossa kiinni (sehän on noissa perän yhteydessä) ja 664Nm on mitattu momenttia moottorilta, eikä hajonnut muuta kun sivuakselilta hampaat 3.vaihteella vedätettäessä. 4.vaihteella kestää.

Kiitti tiedoista!!!Tarttis saara nimenomaan tua valurautainen kuari ku ei nua alumiiniset kestä vaan menee poikki!!!??? S* S* :'( :'(Nimimerkillä kokemusta on,kaks alurunkoista lootaa menny katki :pomo: :pomo:!!!Elikkä vanahoja kattelemahan!! :nohnoh :nohnoh

Onko oikeesti olemassa valurautasia m47 laatikoita ?
Mun mielestä 1983 vuoden 360 volvossa on valurautanen, ainakin 1983 vuoden M45 lootat on valurautaa ja 1986 mallivuoden 340 volvon M45R oli alukopallinen...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #5 : 20.10.2011, 07:31:28 »
Aika optimistisia väännön kestoja. Ite olen pitänyt 300Nm turvarajana ja 350Nm kipurajana. Toki laatikot ovat yksilöitä

Mulla oli joskus 345 Volvo jostain 80-luvun alusta. Mielestäni siinä oli alumiinikuorinen M47

300-sarjan makaavan laatikon muuttaminen pystyyn on mielestäni järjetöntä. Ennemmin sovittaa rautakuorisen M46 peruslaatikon jatkoksi alumiinisen M47 ylivaide yksikön. Molemmissa tapauksissa taitaa joutua laatikon purkamaan aika pieniin
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #6 : 20.10.2011, 09:30:51 »
Aika optimistisia väännön kestoja. Ite olen pitänyt 300Nm turvarajana ja 350Nm kipurajana. Toki laatikot ovat yksilöitä

Mulla oli joskus 345 Volvo jostain 80-luvun alusta. Mielestäni siinä oli alumiinikuorinen M47

300-sarjan makaavan laatikon muuttaminen pystyyn on mielestäni järjetöntä. Ennemmin sovittaa rautakuorisen M46 peruslaatikon jatkoksi alumiinisen M47 ylivaide yksikön. Molemmissa tapauksissa taitaa joutua laatikon purkamaan aika pieniin
Eräässä edesmenneessä Blue Sleepperissä oli tuota väännön kestoa mittailtu ja testailtu enemmänkin, dynoa hyväksi käyttäen.
Tällöin todettiin, että suoralla vedolla kolmosella lootat kestää 400Nm iät ajat mutta 450Nm kestää muutaman kiihdytyksen. Ja tuho tulee siis juuri 3.vaihteella, johtuen akselin notkumisesta joka ka svaa liikaa isoilla väännöillä.
Yllä olevaan ei lasketa yhtäkään varattua vaihtoa, joka toki muuttaa tilannetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #7 : 20.10.2011, 11:17:31 »
Onko tämä joku luokituspeli, jotta vakiolaatikon käyttö on pakollista.

Jos ei niin kannattaa vaihtaa kestävämpää tilalle.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #8 : 21.10.2011, 11:38:40 »
Onko tämä joku luokituspeli, jotta vakiolaatikon käyttö on pakollista.

Jos ei niin kannattaa vaihtaa kestävämpää tilalle.
Juu, esim. BMW 24v bensakutosen ja 12v TD(S) dieselin perästä saa ZF laatikoita 2-300e hintaan (ite ostanu yhen 200e josta korvake katki ja toinen 100% ehjä 300e ROMIKSELTA). Lootia siis löytyy ainakin 3/5 sarjalaisista about 1991-1999 (ehkä uudemmissakin) väliltä ja myös TDS koneessa on tuota, tosin TDS koneessa saattaa olla "Pikkugetrag 240", se ei ole "kestävä". Tämä ZF loota kestää moitteetta 6-700Nm vääntöjä vuosikaudet. Adapterilaippaa saa KL-racingilta ruotsista.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #9 : 21.10.2011, 12:29:08 »
Juu, esim. BMW 24v bensakutosen ja 12v TD(S) dieselin perästä saa ZF laatikoita 2-300e hintaan (ite ostanu yhen 200e josta korvake katki ja toinen 100% ehjä 300e ROMIKSELTA). Lootia siis löytyy ainakin 3/5 sarjalaisista about 1991-1999 (ehkä uudemmissakin) väliltä ja myös TDS koneessa on tuota, tosin TDS koneessa saattaa olla "Pikkugetrag 240", se ei ole "kestävä". Tämä ZF loota kestää moitteetta 6-700Nm vääntöjä vuosikaudet. Adapterilaippaa saa KL-racingilta ruotsista.

Elikkä jos tommoisen laatikon hommaa ja adapterilaipan se on bolt on? yltääkö silmälaakeriin ja minkälainen se pitää olla ei varmaan käy enään volvon vakio?
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #10 : 21.10.2011, 12:29:52 »
Juu, esim. BMW 24v bensakutosen ja 12v TD(S) dieselin perästä saa ZF laatikoita 2-300e hintaan

onko poikkeuksia ? esim moottorin tilavuudesta riippuen ?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #11 : 29.10.2011, 19:39:36 »
onko poikkeuksia ? esim moottorin tilavuudesta riippuen ?
E36 ja E34 on kaikkien 24v bensakutosten perässä tämä laatikko, PAITSI 3,2L M3 jossa 6-vaihteinen ja 3,8L M5 en ole sit varma. Dieselin perästä saattaa löytyä myös harvakseltaan Getrag 240, muissa kutosissa ZF loota vaihtelevilla välityksillä, dieselissä oli hienoisia eroja vaihteiden välityksissä bensaan/3,0M3 verrattuna.

E46 pitäis kans olla 24v bensakutosen ja dieselin perässä tätä lootaa, tosin maksavat uudemman vuosimallin takia edellisiä enemmän. E39:stä en ole varma, mutta uskoisin sieltäkin ed.mainittujen moottorien perästä löytyvän.


Elikkä jos tommoisen laatikon hommaa ja adapterilaipan se on bolt on? yltääkö silmälaakeriin ja minkälainen se pitää olla ei varmaan käy enään volvon vakio?
Ei se ihan bolt on ole, en tiedä akselin riittävyydestä, mutta holkilla selviää ja kampuran silmälaakerin saa varmasti sovitettua kanssa tuon holkin kanssa sopimaan.

Vaihdevivuston joutuu varmaan kans sovittelemaan... ja kardaanin kiinnitysen.

Ihan turha kuvitellakkaan mitään bolt-on ratkaisuja kun istutetaan erimerkkisen auton osa volvoon. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #12 : 31.10.2011, 22:31:13 »
Eräässä edesmenneessä Blue Sleepperissä oli tuota väännön kestoa mittailtu ja testailtu enemmänkin, dynoa hyväksi käyttäen.
Tällöin todettiin, että suoralla vedolla kolmosella lootat kestää 400Nm iät ajat mutta 450Nm kestää muutaman kiihdytyksen. Ja tuho tulee siis juuri 3.vaihteella, johtuen akselin notkumisesta joka ka svaa liikaa isoilla väännöillä.
Yllä olevaan ei lasketa yhtäkään varattua vaihtoa, joka toki muuttaa tilannetta.

Oonko muuten nähny unta vai oliko semmonen legenda joskus, että ruottissa olisivat vahvistaneet näitä m45-47 laatikoita suunnilleen virittelemällä kierretangon pätkän oikeaan kohtaan koppaa estämään tuota akselin notkumista? Ei oikeen toi kieli taitu, niin ei saa ite otettua selvää. Joku hemmetin kolmosen synkan poistokin pomppas jossain silmille.  :2funny:

m90 vahvistuksen tiedän kyllä..
« Viimeksi muokattu: 31.10.2011, 22:34:33 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #13 : 01.11.2011, 07:13:18 »
Oonko muuten nähny unta vai oliko semmonen legenda joskus, että ruottissa olisivat vahvistaneet näitä m45-47 laatikoita suunnilleen virittelemällä kierretangon pätkän oikeaan kohtaan koppaa estämään tuota akselin notkumista?

jos se on unta, niin me ollaan nähty samaa unta. munkin mielestä noissa on vahvistettu kolmosta, jotenkin.
ja itsekkään en sekoita tähän nyt m90

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #14 : 01.11.2011, 08:14:12 »
Oonko muuten nähny unta vai oliko semmonen legenda joskus, että ruottissa olisivat vahvistaneet näitä m45-47 laatikoita suunnilleen virittelemällä kierretangon pätkän oikeaan kohtaan koppaa estämään tuota akselin notkumista? Ei oikeen toi kieli taitu, niin ei saa ite otettua selvää. Joku hemmetin kolmosen synkan poistokin pomppas jossain silmille.  :2funny:

m90 vahvistuksen tiedän kyllä..
Joo se oli joku pultti kyljestä sisään tietystä kohtaa, ei oikein koskaan vakuuttanut.

 

Carcom Oy  Ateho