Carcom Oy  Ateho

CVT, DSG tmv vinokoneen jatkeeksi?

  • 11 Vastauksia
  • 5162 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EVO8

  • Vieras
CVT, DSG tmv vinokoneen jatkeeksi?
« : 24.01.2012, 21:05:51 »
Toisinaan hämmentäminen väsyttää ja nää nykyvaihteistot on aika näppäriä niin että mielessä on käväissyt tuollainen operaatio. Kukaan muu asiaa tuumannut tai ehkä jopa toteuttanut? Rasian täytyisi sietää n.500Nm.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2012, 08:37:32 kirjoittanut EVO8 »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: CVT tai DSG vinokoneen jatkeeksi?
« Vastaus #1 : 30.01.2012, 11:53:52 »
Menee tuo laatikko kalliimmaksi yksinään kun koko auto. :D

Uus DSG laatikko jotain tyyliin 6000e, käytettyjä varmaan saa 3000e nurkilla. ;D

Seuraava ongelma on että DSG lootat on etuvedoille/4veto, paitsi porschen PDK joka on takamoottoriseen 911.

ZF6HP26 laatikon laitat esimeriksi isosta bemarista tai audista jne, kestää kaiken mitä punakoneesta saat irti ja on taloudellinen. Tosin saattaa punakoneesta loppua puhti kesken, kun laatikko tökkää 6-vaihteen pesään 72km/h ja päättää että nyt ajetaan 1200rpm. :D

Tosin tämäkin maksaa käytettynä saman vähintään kun DSG.

CVT tuskin kestää tuollaisia vääntöjä, niitä esiintyy yleensä 1-2,5L vaparikoneissa.

Eli kalliiksi tulee se mukavuus ja polttoaineensäästö. Käytettyjä golffeja ja passatteja saa DSG lootalla jo kohta samaan hintaan kun tämä projekti kustantaa. ;)

Lisäksi kaikille näille kolmelle tarvitsisi toteuttaa ohjauselektroniikka jne.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: CVT tai DSG vinokoneen jatkeeksi?
« Vastaus #2 : 30.01.2012, 12:05:19 »
Menee tuo laatikko kalliimmaksi yksinään kun koko auto. :D

Uus DSG laatikko jotain tyyliin 6000e, käytettyjä varmaan saa 3000e nurkilla. ;D

Seuraava ongelma on että DSG lootat on etuvedoille/4veto, paitsi porschen PDK joka on takamoottoriseen 911.

ZF6HP26 laatikon laitat esimeriksi isosta bemarista tai audista jne, kestää kaiken mitä punakoneesta saat irti ja on taloudellinen. Tosin saattaa punakoneesta loppua puhti kesken, kun laatikko tökkää 6-vaihteen pesään 72km/h ja päättää että nyt ajetaan 1200rpm. :D

Tosin tämäkin maksaa käytettynä saman vähintään kun DSG.

CVT tuskin kestää tuollaisia vääntöjä, niitä esiintyy yleensä 1-2,5L vaparikoneissa.

Eli kalliiksi tulee se mukavuus ja polttoaineensäästö. Käytettyjä golffeja ja passatteja saa DSG lootalla jo kohta samaan hintaan kun tämä projekti kustantaa. ;)

Lisäksi kaikille näille kolmelle tarvitsisi toteuttaa ohjauselektroniikka jne.

Siinähän tulikin hyväinen nippu asioita, itselle tuli ihan ekana mieleen tosiaan tuo ohjauselektroniikka, mikäli vaihteiston ohjausjärjestelmä ei saa auton muilta järjestelmiltä juuri oikeita tietoja, niin vikatilassa nilkutetaan tai sitten vaihteisto ei kytke ollenkaan.
Ja can-väylän kauttahan nää nyky vaihteistot yleensä muiden auton järjestelmien kanssa keskustelee, eli moottorin pitäisi ainakin kyetä näitä tietoja antamaan ja varmaan myös vaihdekepinkin pitäisi kertoa tätä reittiä pitkin haluttua asentoa jne.

EVO8

  • Vieras
Vs: CVT tai DSG vinokoneen jatkeeksi?
« Vastaus #3 : 30.01.2012, 12:56:26 »
Autoon on kyllä rahaa mennyt jo enemmän kuin monenkaan järki ymmärtäisi. Ja tulee varmaan menemään mutta semmosiahan ne harrastukset tahtoo olla. Eikä tätä säästösyistä haaveilla ja elektroniikka toki vaatii askartelua. ZF6HP26:kin ymmärtääkseni saa vaihtamaan siellä mihin se ohjelmoidaan vaihtamaan.


Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: CVT tai DSG vinokoneen jatkeeksi?
« Vastaus #4 : 30.01.2012, 14:54:16 »
960:n automaatin vaihtokohdat saa ohjelmoitua ja manuaali käyttäminen on mahdollista esim. Suprastick V4 avulla. 960 AW laatikkoon taitaa sopia myös vinokone AW kytkinkoppa. Suht halpaa, mutta vaihteitahan tuossa on vaan 4+pakki ja perinteinen sähköisesti lukittava turbiini. 960 AW30-40/43 on siis Toyota A340 jota on käytetty myös Jeepeissä, Lexuksissa, Suprissa jne http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_A_transmission#A3xx

http://www.latentsolutions.com/suprastickuv.html
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: CVT tai DSG vinokoneen jatkeeksi?
« Vastaus #5 : 30.01.2012, 22:56:02 »
Autoon on kyllä rahaa mennyt jo enemmän kuin monenkaan järki ymmärtäisi. Ja tulee varmaan menemään mutta semmosiahan ne harrastukset tahtoo olla. Eikä tätä säästösyistä haaveilla ja elektroniikka toki vaatii askartelua. ZF6HP26:kin ymmärtääkseni saa vaihtamaan siellä mihin se ohjelmoidaan vaihtamaan.
Saa tuon varmasti ohjelmoitua, ei siinä mitään, mutta kun ei tahdo edes niin vanhaan kun AW30 lootaan saada tietoa tuollaisesta, ni rupees sitten 2002 esiteltyä laatikkoa ohjelmoimaan, kun 1990 esiteltykkään ei onnistu. Ja kuten pukema sanoi, CAN väylä varmasti olisi hyväksi löytyä moottoriohjausboksista. :D

Ja kuten sanottua, käytettyjä HP26 lootia saa varmaan 3-4000e luokkaan, uusi maksaa sitten about 8-10K mallista riippuen... sillä saa jo aikas jytyn manuaalilootan, PLUS että HP26 on ISO laatikko, paino lähemmäs 100kg, omassa autossa kun on tollanen, ni siitä vaan tiedän kun toisessa omassa on juuri AW30. :)

AW30 saa luotettavasti kestämään 500Nm laittamalla yhden kitkalevyn lisää, vakionakin kestää aika hyvin. Taloudellinen se ei ole HP26 verrattuna, ku luistelee kokoajan paitsi maantiellä ja momentinmuuntimen mode on joko luistaa/ei luista 26HP:ssä on jo osittainen luisto lisänä joka vähentää kulutusta ja parantaa toimintaa osakaasulla.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: CVT tai DSG vinokoneen jatkeeksi?
« Vastaus #6 : 31.01.2012, 07:25:36 »
Seuraava ongelma on että DSG lootat on etuvedoille/4veto, paitsi porschen PDK joka on takamoottoriseen 911.
Ferrari 458:ssa ja Mersun SLS mallissa on myös "DSG" laatikko ja ovat takavetoja :)

Asennus ei varmasti ole sieltä helpoimmasta päästä, koska pitäisi rakentaa käytännössä emulaattori koko auton CAN järjestelmästä. Tästä tulee mieleen parin vuoden takainen uutinen kun Mersun tehtaan inssit olivat asentaneet uuden 250 CDI koneen vanhaan 190 koriin. Siinä olivat joutuneet tekemään tuon moottorin eletroniikan ympärille emulaattori systeemin joka feikkasi moottorille dataa jotta se luuli olevansa uudessa C-sarjan korissa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: CVT tai DSG vinokoneen jatkeeksi?
« Vastaus #7 : 31.01.2012, 08:04:40 »
Ferrari 458:ssa ja Mersun SLS mallissa on myös "DSG" laatikko ja ovat takavetoja :)

Asennus ei varmasti ole sieltä helpoimmasta päästä, koska pitäisi rakentaa käytännössä emulaattori koko auton CAN järjestelmästä. Tästä tulee mieleen parin vuoden takainen uutinen kun Mersun tehtaan inssit olivat asentaneet uuden 250 CDI koneen vanhaan 190 koriin. Siinä olivat joutuneet tekemään tuon moottorin eletroniikan ympärille emulaattori systeemin joka feikkasi moottorille dataa jotta se luuli olevansa uudessa C-sarjan korissa.
No onhan sitä kuuhunkin menty, mutta joku tolkku. Fefen tai Mesen lodju maksanee viisinumeroisia summia, eikä ensimmäinen ole ykkönen, joten ehkä se siitä.

Pukeman ehdotus Volvon lodjusta lienee järkevin ja toteutettavissa kohtuu helposti.
Myös Audin tomaatteihin löytyy softausapua, mutta se pitäisi saada ensin toimimaan autossa, joka ei taas ole helppo temppu.

EVO8

  • Vieras
Vs: CVT, DSG tmv vinokoneen jatkeeksi?
« Vastaus #8 : 31.01.2012, 09:06:18 »
Pukeman ehdotus on kyllä asiallinen ja varmasti helpoin toteuttaa mutta vaihteita saisi olla enemmän.
Selvää on että viisinumeroista rahaa laatikosta ei kuitenkaan makseta. Eikä tätä päiväunissa syntynyttä ideaa muutenkaan yritetä väkisin toteuttaa.

Ferrari 458:ssa ja Mersun SLS mallissa on myös "DSG" laatikko ja ovat takavetoja :)

Asennus ei varmasti ole sieltä helpoimmasta päästä, koska pitäisi rakentaa käytännössä emulaattori koko auton CAN järjestelmästä. Tästä tulee mieleen parin vuoden takainen uutinen kun Mersun tehtaan inssit olivat asentaneet uuden 250 CDI koneen vanhaan 190 koriin. Siinä olivat joutuneet tekemään tuon moottorin eletroniikan ympärille emulaattori systeemin joka feikkasi moottorille dataa jotta se luuli olevansa uudessa C-sarjan korissa.

Asennus toki vaatii paljon työtä. Varsinkin jos kukaan ei ole aikaisemmin toteuttanut niin kaikkihan on itse selvitettävä.

CAN-väylät ja tehtaan insinöörien emulaattorirakennelmat saattavat kuullostaa kovin monimutkaisilta ja pelottavilta mutta ei homma aivan niin rakettitiedettä kuitenkaan ole ;)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: CVT tai DSG vinokoneen jatkeeksi?
« Vastaus #9 : 31.01.2012, 17:26:55 »
No onhan sitä kuuhunkin menty, mutta joku tolkku. Fefen tai Mesen lodju maksanee viisinumeroisia summia, eikä ensimmäinen ole ykkönen, joten ehkä se siitä.

Pukeman ehdotus Volvon lodjusta lienee järkevin ja toteutettavissa kohtuu helposti.
Myös Audin tomaatteihin löytyy softausapua, mutta se pitäisi saada ensin toimimaan autossa, joka ei taas ole helppo temppu.
Yes, just sentakia en ruvennut ehdottelemaan noita, koska saatavuus on nolla ja hinta on enemmän kun kukaan normaali ihminen viitsisi laittaa mihinkään volvoon (pl. joku öljysheikki jonka on just saatava se vinokone sillä SLS laatikolla tai muita perverssioita).

Ja asiaan, audin lootaa ehkä kandee volvossa vältellä, kun on etuveto tai neliveto, BMW:stä ehkä ennemmin, kun on takavetoinen.

Jos fiksu on, ni unohtaa tällaisessa autossa sen automaatin, ja laittaa Supra/BMW E39M5/ M60V8 perässä olevan Getrag V16x laatikon, hinta on 1000e, ja kesto on aivan kaikki mitä n.2,5L vinokoneesta saa irti.

Yksi vaihtoehto voisi olla tietenkin BMW SMG laatikko, mutta niistäkin maksetaan aina 5numeroinen luku käytettyinä...

AW30 on tosiaan muuten hyvä loota, mutta vaihteiden määrä on liian pieni...

Tosin senkin saa taloudelliseksi muutamalla siihen osaluistoturbiinin (onko tehtävissä?) ja laittamalla pitkän perävälityksen. Ja pitkä perävälitys ei sitten sulje pois suorituskykyä... Omassa 2,56 perävälitys, ja tervetuloa haastamaan vaan sen puolesta. :)

Yks mahis vois olla laittaa AW30 lootaan hydraulinen ylivaihde M46 laatikosta, ni siellhän on sit 8-vaihdetta... fiksua tai ei...

Sit tietenkin uusimmasta BMW5 sarjasta ZF8 8-lovinen aski... tosin sellainenkin maksaa uutena 8k€ ja käytettyjä hankala löytää... ja taas can-ongelma...

Yks mahis olis tietenkin tehdä oma ohjainlaite lootalle.... vaikka megasquirtistä tai jostain muusta vastaavasta pömpelistä.

Itekkin miettiny 340 volvoon automaattilootaa... ei jaksais aina hämmennellä, mut kesto on iso kysymys ja siinä hankaloittaa vielä peräasennus...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: CVT, DSG tmv vinokoneen jatkeeksi?
« Vastaus #10 : 31.01.2012, 17:31:26 »
Tästä F10 bemarin (5-sarja 2011->) ZF8HP45:

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21343949

Hintakaan "ei paha" :)

450Nm on ilmoitettu kesto (45 =450Nm), sit löytyy 30, 70 ja varmasti riittävä 90 versiotkin ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

EVO8

  • Vieras
Vs: CVT, DSG tmv vinokoneen jatkeeksi?
« Vastaus #11 : 31.01.2012, 18:15:48 »
Kyllä tietysti 6 pykäläisellä manuaalillakin pärjäisi jo paremmin. Tulee silloin tällöin "kiireessä" kauhottua sitä kutospykälää tuosta M90:stä. Mutta vaikka voimaa on niin manuaalilla vaan ei ehdi liikkeelle lähdettäessä ja sitä se ajaminen kaupungissa on.

Jonkun Megan tms micro/kontrolleri systeemin valjastaminen ohjainlaitteeksi saattaisi ehkä hyvinkin onnistua, tai ainakin olla avuksi orkkis ohjainlaitteen apuna.

ZF8HP45 on hintansa puolesta jo ihan alueella.

 

 

KL-varaosat  Race.fi