Samppasport  Futurez

2.5 TDI Kaksoismassa/kiinteä vauhtipyörä ratkaisut

  • 10 Vastauksia
  • 12551 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13506
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Tähän keskusteua asiasta, koostan tähän alkuun lainaukset museosta ja sit mennään siitä eteenpäin.

Kirjoitti: Esa-setä - 14.07.09 - klo:17:50
________________________________________
D24:n pottapyörä käy suoraan TDI:n kaksoismassan tilalle. Sacshin race asetelma ja sopiva levy (SRE), tai joku vastaava. Kyseisellä kokoonpanolla voi vaan tulla "sivuvaikutuksia" esim. ylimääräistä meteliä vaihdelaatikosta yms., tuota kaksoismassaa, kun ei ole huvikseen tuonne väliin laitettu, mutta muuten toimii kyllä.

________________________________________
Kirjoitti: Esa-setä - 02.08.09 - klo:14:38
________________________________________
Saattaahan tuo aikansa olla juristamatta, mutta tuskin toimii pidemmän päälle. Ei tuohon taida täysin hyvää ratkaisua olla olemassakaan. Toimivan tuosta saa rakennettua kyllä esim. noilla aiemmin mainitsemillani osilla, mutta käyttömukavuus kärsii pahasti, ja kaupanpäälle tulee pahaenteinen meteli laatikosta. D5:set on sikäli kiitollisempia virityskohteita, että niihin voi vaihtaa 185 heppaisen D5:n orkkis kaksoismassan, levyn ja asetelman, ja kestää todistetusti ainakin 250hv + 600nm ongelmitta.

________________________________________
Kirjoitti: Jouni 850Tdi - 04.11.09 - klo:18:56
________________________________________
Lainaus käyttäjältä: K-Ville - 03.11.09 - klo:21:06
Mistään paljoakaan tiedä, niin pakko kysyä. Jos oikein oon ymmärtäny, niin alkuperäinen pyörä on 240mm ja D24:ssä on 228mm. Startille ei siis tarvinnut tehdä mitään vaikka halkasia muuttu? Jossain kuvissa näin 619 lopppusen asetelman ja kovan sintterilevyn. Eikö sinne mahdu jousitettua sintteriä? Millä boorilla se levy pitäisi olla ja mikä sen keskiön koko on?

Itselläni 850 Tdi mutta samalla koneella ja laatikolla kuin Esa-Sedän. Alkuperäinen on 240mm ja tämä D24 228mm, sopii heittämällä originaalin tilalle, startille ei tarvitse tehdä mitään.

Tuota -619 asetelmaa ei saa enää mistään, tuotanto loppunut jo useampi vuosi sitten eikä varastossa enää yhtään jäljellä. Tuohon 619-asetelmaan ei ainakaan D24-alkuperäinen jousitettu levy mahdu, joten suosittelen asetelmaksi tuohon D24-koneeseen tarkoitettua -763.

Sinisen tiskiltä saat levyn (jousitettu massalevy) 130-160€ hintaan, sama levy mitä Sachs-luettelossakin on. Jousitettu sintteri varmastikin mahtuu mutta katukäytössä sintteri kuuleman mukaan ei ole paras mahdollinen. Itselläni on samaisessa paketissa (D24 vauhtis + -619 asetelma) jousittamaton massalevy Sachs 881864 999996 ja on todella hyvä käyttää ja toimii mainiosti. Keskiö on 20 boorinen, sama kuin D24 + M90-laatikko.

________________________________________
Kirjoitti: Esa-setä - 05.11.09 - klo:21:34
________________________________________
Myös 200:n turbo guatro Audin vauhtipyörä käy heittämällä 2.5TDI:n kaksoismassan tilalle. Minulla tätä nykyä ko. vauhtipyörä (240mm) &  881861999843/101 jousitettu massalevy &  883082999707 asetelma. Pitää +600nm. Tuossakin on sama ongelma, kuin edellisessäkin kokoonpanossa, eli vaihdelaatikko "kalisee" ikävästi. Muutenhan tuo on käytettävyydeltään mainio, ja huomattavasti mukavampi, kuin sintteri. Olen tehnyt sen johtopäätöksen, ettei tuosta äänetöntä saa ilman kaksoismassaa, eli osan mukavuudesta joutuu uhraamaan tehon alttarille, jos mennään +200hv ja +400nm ei kaksoismassa limppu tahdo enää kestää.

________________________________________
Kirjoitti: Esa-setä - 28.11.09 - klo:14:40
________________________________________
Lainaus käyttäjältä: Half Time - 08.11.09 - klo:16:25
Ton SRE -763 pitäs pitää noin 470Nm. joka riittää varmasti monen tarpeeseen.  pitääkö muuten D24 vauhtipyörää sorvata kitkapinnasta esim alemmas tasoa vai riittääkö painelaakerissa/sylinterissä varat laittaa se paketti sellaisenaan paikalensa?
   

 Käy sellaisenaan.

________________________________________


Jatketaan tästä sitten omaa keskustelua edellä olevat kirjoittajat ovatkin lie jo täällä joten korjatkaa jos olen lainannut väärin ja pistäkää tähän jatkoksi lisää faktaa esim niistä pulttien pituuksista ja asetelmien hintaa osanumeroa jne.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2011, 17:02:01 kirjoittanut Ristus »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 2.5 TDI Kaksois massa -> kiinteä vauhtipyörä
« Vastaus #1 : 21.01.2011, 16:40:59 »
Avaan pelin negatiivisella kommentilla :) Mulla oli Expressin tdi:n perässä alkuksi kiinteä pyörä ja täristi tosi pahasti tietyllä kierrosluvulla. Ei siis vedätettäessä, vaan vaikka olisi paikallaan painanut kaasua, niin tärisi ja paljon. Myös ajossa tuntui ärsyttävää tärinää. Sittemmin laitoin alkuperäisen kaksoismassan paikalleen ja koko auto muuttui niin totaalisesti, että en olisi ikinä uskonut. Auto kulkee ja käy kuin sukkasillaan, eli täältä vahva ei-ääni kiinteälle pyörälle.

Tietysti jossain vaiheessa kaksoismassa ei kestä jyristämättä, mutta milestäni sekin on pienempi paha, kuin se kiinteän pyörän jatkuva tärinä. Tosaalta en tiedä onko mielipiteeni verrattavissa etuvetoisiin, kun tosiaan mulla tuo kone on takavetoisessa ???

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13506
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 2.5 TDI Kaksois massa -> kiinteä vauhtipyörä
« Vastaus #2 : 21.01.2011, 17:01:29 »
Suunnassa voi olla jotain taikaa mutta kamalaa mekkalaa se pitää etuvetosessakin kuulemma jossain versiossa... kyllä tähän pitäs mahtua kaksoismassankin puolestapuhujatkin...

Olisko otsikko paremminkin voimansiirto ratkaisut... olikohan sachin sivuilla maininta joistain jäpäkemmistä kaksoismassoista et kestäs vähän enemmän kuin vakiot...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa 2.5TDI

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 TDI Kaksoismassa/kiinteä vauhtipyörä ratkaisut
« Vastaus #3 : 31.01.2011, 23:04:08 »
Kiinteä vauhtipyörä rikkoo vaihdelaatikon muutaman tuhannen kilometrin matkalla ainakin kakkos koppasesta TDI:stä. Laatikon hajoamisella ei ole voiman kanssa mitään tekemistä, vaan porsii juurikin noihin värinöihin joita tulee ilman kaksoismassaa. En tiedä onko tänäpäivänä saatavana jämäkämpää kaksoismassaa orkkiksen tilalle, vuosi sitten ei ainakaan ollut.

Poissa eerop

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: 2.5 TDI Kaksoismassa/kiinteä vauhtipyörä ratkaisut
« Vastaus #4 : 08.02.2011, 22:24:40 »
Porsii kovalla pyörällä kaikista 2.5tdi vitosista laatikko

Portterikaan ei kestä tuota kovaa niin ei kestä volvokaan, taitaa olla sama vaiva 850:stä asti


sachsilla olisi uudenlaista kaksoismassaa mutta eipä taida tulla volvoon passaavaa http://www.zf.com/brands/content/en/sachs/products_sachs/clutches_sachs/dmf_sachs/dmf_SACHS.html
ihan mielenkiintoinen tuon tyyppinen pyörä, mahtanee kestää huomattavasti paremmin väristelemättä ja särkymättä
V60 D5 r-design, xc60 D4 r-design

EVO8

  • Vieras
Vs: 2.5 TDI Kaksoismassa/kiinteä vauhtipyörä ratkaisut
« Vastaus #5 : 08.02.2011, 22:32:23 »
Kiinteä vauhtipyörä rikkoo vaihdelaatikon muutaman tuhannen kilometrin matkalla ainakin kakkos koppasesta TDI:stä. Laatikon hajoamisella ei ole voiman kanssa mitään tekemistä, vaan porsii juurikin noihin värinöihin joita tulee ilman kaksoismassaa. En tiedä onko tänäpäivänä saatavana jämäkämpää kaksoismassaa orkkiksen tilalle, vuosi sitten ei ainakaan ollut.

Mikäs niissä laatikoista yleensä antautuu?

Poissa valonviejä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 TDI Kaksoismassa/kiinteä vauhtipyörä ratkaisut
« Vastaus #6 : 09.02.2011, 09:11:10 »
Kytkentä hajonnut jo kolmesta lootasta ja aina nätillä pitemmänmatkan tasakaasuajolla. >:(

Seuraava loota ei hajoa. (no kuoret voi haljeta...):buck2:

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 TDI Kaksoismassa/kiinteä vauhtipyörä ratkaisut
« Vastaus #7 : 09.02.2011, 14:15:56 »
Itse lähdin miettimään värinöiden minimointia kampiakselin etupäästä.
Tällä hetkellä siellä pyörii Fluiddamper joka on alunperin tarkoitettu vallan toisentyyppisen koneen nokalle.
Siinä on huomattavasti enemmän massaa kuin alkuperäisessä limpussa.

Nyt on pöristelty testimielessä jo muutamat tuhannet kilometrit ja toistaiseksi kaikki ok.
Seuraavaksi pitäisi sitten alkaa miettimään sen varsinaisen voimansiirron modifiointia.
Tiedä sitten, että onko tuosta dampperista lopulta todellista hyötyä mutta ei varmasti ole haittaakaan.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa eerop

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: 2.5 TDI Kaksoismassa/kiinteä vauhtipyörä ratkaisut
« Vastaus #8 : 12.02.2011, 10:28:00 »
Mistä tämä fluid dampperi tuli sulle ja mitä mahtoi maksaa? mittasitko painoeron vakioon?
V60 D5 r-design, xc60 D4 r-design

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 TDI Kaksoismassa/kiinteä vauhtipyörä ratkaisut
« Vastaus #9 : 14.02.2011, 14:49:07 »
Tuoltahan se aihio tuli.  Tuli se myös hintoihinsakin :) En muista enää painoeroa ulkoa mutta reilusti sitä oli. Jostakin netistä minä ne speksitkin löysin mistä vertailla.

http://www.summitracing.com/search/?keyword=740201&dds=1

Nyt Fluiddamperilla on tarjota lähtökohdaksi ihan "universaalejakin" malleja joita voi käyttää pohjana rakentamiselle

http://www.fluidampr.com/DAMPER_RINGS.htm
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Volvo745D

  • Vieras
Vs: 2.5 TDI Kaksoismassa/kiinteä vauhtipyörä ratkaisut
« Vastaus #10 : 16.05.2015, 00:13:04 »
Nostetaas tätä toppaa ylös kiperällä kyssärillä. Mitä raati on mieltä. Alako tdipätkäst kytkin luistelee evry pääl, en mielis vaihtaa kovaa pyörää,mut saako tolle dmf kaa jotain jäykempää tai pitävempää kytkinasetelmaa vai vaihtaakko orggis? Kummiski tartteis siirtää "tehot" tiehen.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo