Tähän keskusteua asiasta, koostan tähän alkuun lainaukset museosta ja sit mennään siitä eteenpäin.
Kirjoitti: Esa-setä - 14.07.09 - klo:17:50
________________________________________
D24:n pottapyörä käy suoraan TDI:n kaksoismassan tilalle. Sacshin race asetelma ja sopiva levy (SRE), tai joku vastaava. Kyseisellä kokoonpanolla voi vaan tulla "sivuvaikutuksia" esim. ylimääräistä meteliä vaihdelaatikosta yms., tuota kaksoismassaa, kun ei ole huvikseen tuonne väliin laitettu, mutta muuten toimii kyllä.
________________________________________
Kirjoitti: Esa-setä - 02.08.09 - klo:14:38
________________________________________
Saattaahan tuo aikansa olla juristamatta, mutta tuskin toimii pidemmän päälle. Ei tuohon taida täysin hyvää ratkaisua olla olemassakaan. Toimivan tuosta saa rakennettua kyllä esim. noilla aiemmin mainitsemillani osilla, mutta käyttömukavuus kärsii pahasti, ja kaupanpäälle tulee pahaenteinen meteli laatikosta. D5:set on sikäli kiitollisempia virityskohteita, että niihin voi vaihtaa 185 heppaisen D5:n orkkis kaksoismassan, levyn ja asetelman, ja kestää todistetusti ainakin 250hv + 600nm ongelmitta.
________________________________________
Kirjoitti: Jouni 850Tdi - 04.11.09 - klo:18:56
________________________________________
Lainaus käyttäjältä: K-Ville - 03.11.09 - klo:21:06
Mistään paljoakaan tiedä, niin pakko kysyä. Jos oikein oon ymmärtäny, niin alkuperäinen pyörä on 240mm ja D24:ssä on 228mm. Startille ei siis tarvinnut tehdä mitään vaikka halkasia muuttu? Jossain kuvissa näin 619 lopppusen asetelman ja kovan sintterilevyn. Eikö sinne mahdu jousitettua sintteriä? Millä boorilla se levy pitäisi olla ja mikä sen keskiön koko on?
Itselläni 850 Tdi mutta samalla koneella ja laatikolla kuin Esa-Sedän. Alkuperäinen on 240mm ja tämä D24 228mm, sopii heittämällä originaalin tilalle, startille ei tarvitse tehdä mitään.
Tuota -619 asetelmaa ei saa enää mistään, tuotanto loppunut jo useampi vuosi sitten eikä varastossa enää yhtään jäljellä. Tuohon 619-asetelmaan ei ainakaan D24-alkuperäinen jousitettu levy mahdu, joten suosittelen asetelmaksi tuohon D24-koneeseen tarkoitettua -763.
Sinisen tiskiltä saat levyn (jousitettu massalevy) 130-160€ hintaan, sama levy mitä Sachs-luettelossakin on. Jousitettu sintteri varmastikin mahtuu mutta katukäytössä sintteri kuuleman mukaan ei ole paras mahdollinen. Itselläni on samaisessa paketissa (D24 vauhtis + -619 asetelma) jousittamaton massalevy Sachs 881864 999996 ja on todella hyvä käyttää ja toimii mainiosti. Keskiö on 20 boorinen, sama kuin D24 + M90-laatikko.
________________________________________
Kirjoitti: Esa-setä - 05.11.09 - klo:21:34
________________________________________
Myös 200:n turbo guatro Audin vauhtipyörä käy heittämällä 2.5TDI:n kaksoismassan tilalle. Minulla tätä nykyä ko. vauhtipyörä (240mm) & 881861999843/101 jousitettu massalevy & 883082999707 asetelma. Pitää +600nm. Tuossakin on sama ongelma, kuin edellisessäkin kokoonpanossa, eli vaihdelaatikko "kalisee" ikävästi. Muutenhan tuo on käytettävyydeltään mainio, ja huomattavasti mukavampi, kuin sintteri. Olen tehnyt sen johtopäätöksen, ettei tuosta äänetöntä saa ilman kaksoismassaa, eli osan mukavuudesta joutuu uhraamaan tehon alttarille, jos mennään +200hv ja +400nm ei kaksoismassa limppu tahdo enää kestää.
________________________________________
Kirjoitti: Esa-setä - 28.11.09 - klo:14:40
________________________________________
Lainaus käyttäjältä: Half Time - 08.11.09 - klo:16:25
Ton SRE -763 pitäs pitää noin 470Nm. joka riittää varmasti monen tarpeeseen. pitääkö muuten D24 vauhtipyörää sorvata kitkapinnasta esim alemmas tasoa vai riittääkö painelaakerissa/sylinterissä varat laittaa se paketti sellaisenaan paikalensa?
Käy sellaisenaan.
________________________________________
Jatketaan tästä sitten omaa keskustelua edellä olevat kirjoittajat ovatkin lie jo täällä joten korjatkaa jos olen lainannut väärin ja pistäkää tähän jatkoksi lisää faktaa esim niistä pulttien pituuksista ja asetelmien hintaa osanumeroa jne.