Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

940:iin kaksoismassa vp:n tilalle uus mikä?

  • 90 Vastauksia
  • 36493 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 940:iin kaksoismassa vp:n tilalle uus mikä?
« Vastaus #30 : 18.09.2012, 21:01:54 »
Hei, sitten kun olette saanu tämän selvitettyä niin tehkää joku tietävä pliis selvä lista mikä sopii mihinkin noista levy-asetelma-laatikko romuista ja vaikka faq-osioon jooko?

Oon tippunu jo ajat sitten kärryiltä(ei sinänsä yllätys)  :-[
Voit olla varma että teen!
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6355
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 940:iin kaksoismassa vp:n tilalle uus mikä?
« Vastaus #31 : 18.09.2012, 21:07:46 »
niin ööö...en tiiä...

Mulle alkaa tulla vähän samanlaisia ajatuksia :)


Kai tässä nyt on taas joku koira haudattuna, mutta pääasia, että löytyy kuitenkin valmiiksi sopivia levyjä.


Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940:iin kaksoismassa vp:n tilalle uus mikä?
« Vastaus #32 : 18.09.2012, 21:44:13 »
Mulle alkaa tulla vähän samanlaisia ajatuksia :)


Kai tässä nyt on taas joku koira haudattuna, mutta pääasia, että löytyy kuitenkin valmiiksi sopivia levyjä.

Muistan joskus lukeneeni että vanhoissa sre asetelmissa oli pienempi reikä levyn keskiölle ja uudemmissa suurempi, mutta luulin että se uudistus tuli samalla kun niiden tuotenumerot vaihtuivat. Tosin tästäkään ei ole varmaa muistikuvaa muuttuiko se reikä bmw asetelmassa, joita volvoihin on sovitettu, vai pottapyörän omassa asetelmassa.

Ihan hatusta heitetty arvaus olisi että joskus ennenmuinoin tuota 763 asetelmaa (tai sen edeltäjää 655 asetelmaa) on myyty vain bensakoneiseen pottapyörän jatkeeksi (tai sitten myös dieseliin m46/7 laatikolla), mutta myöhemmin reikää on kasvatettu ja samaa asetelmaa on alettu myydä myös diesel+m90 yhdistelmään?

Mun ostama 763 oli siis isolla reijällä, muusta en tiedä.
Mites toi kulmamiehen asentama 763 johon d24+m90 levy ei sopinut, millon se oli ostettu? Liekö sitten ollut vanhempaa mallia?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6355
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 940:iin kaksoismassa vp:n tilalle uus mikä?
« Vastaus #33 : 18.09.2012, 21:47:47 »
Mites toi kulmamiehen asentama 763 johon d24+m90 levy ei sopinut, millon se oli ostettu? Liekö sitten ollut vanhempaa mallia?

Ei mitään havaintoa. En mä ole enää edes varma siitä varaosanumerosta, mutta pottapyörään se kuitenkin sopi, joten kuvittelin sen olevan tuo -763

Se mikä mulla oli dieselin potassa M46 kaverina, oli varmasti -763. sen ostin itse kaupasta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 940:iin kaksoismassa vp:n tilalle uus mikä?
« Vastaus #34 : 18.09.2012, 21:51:06 »
Ei mitään havaintoa. En mä ole enää edes varma siitä varaosanumerosta, mutta pottapyörään se kuitenkin sopi, joten kuvittelin sen olevan tuo -763

Se mikä mulla oli dieselin potassa M46 kaverina, oli varmasti -763. sen ostin itse kaupasta.

Muistelen että siihen sotilaan autoon tuli muinoin. Potta, -763 ja BMW 228 levy. En muista pitikö siitä kaventaa levyn keskiön runkoa. Ainakin sen toisen asiakkaan potta johon tuli -618 ja D24M90 levy sai sorvia kytkinlevyn keskiönpeltirunkoon.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6355
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 940:iin kaksoismassa vp:n tilalle uus mikä?
« Vastaus #35 : 18.09.2012, 21:55:41 »
Muistelen että siihen sotilaan autoon tuli muinoin. Potta, -763 ja BMW 228 levy. En muista pitikö siitä kaventaa levyn keskiön runkoa. Ainakin sen toisen asiakkaan potta johon tuli -618 ja D24M90 levy sai sorvia kytkinlevyn keskiönpeltirunkoon.

Siinähän se tulikin :-[ Unohtakaa kaikki aikaisemmat puheeni.

Siihen projektiin tulikin tosiaan Bemarin loota ja sitä kautta myös bemarin levy. Asetelmaa piti sorvat levyn sovittamiseksi, mutta se ei enää liity tähän, kun olikin tosiaan bemarin levy.

Pahoittelut väärästä informaatiosta, poistun takavasemalle...

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6355
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 940:iin kaksoismassa vp:n tilalle uus mikä?
« Vastaus #36 : 18.09.2012, 22:05:42 »
Ei mutta mitäs helv...

Jos D24/M90 levy ei sovi viilaamatta -618 asetelmaan, niin miten se sitten on selitettävissä, että siihen sopisi Bemarin oma levy, kun ei se sopinut siihen 763:kaan? Noiden em. tarinoiden mukaan olisi kuitenkin tehtävissä johtopäätös, että bemarin levyn keskiö on isompi, mitä D24/M90 levy.

Okei turhaa jankutusta enää tässä vaiheessa, kun olin jo väärässä, mutta mä en voi luonteelleni mitään :)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940:iin kaksoismassa vp:n tilalle uus mikä?
« Vastaus #37 : 18.09.2012, 23:18:45 »
Ei mutta mitäs helv...

Jos D24/M90 levy ei sovi viilaamatta -618 asetelmaan, niin miten se sitten on selitettävissä, että siihen sopisi Bemarin oma levy, kun ei se sopinut siihen 763:kaan? Noiden em. tarinoiden mukaan olisi kuitenkin tehtävissä johtopäätös, että bemarin levyn keskiö on isompi, mitä D24/M90 levy.

Okei turhaa jankutusta enää tässä vaiheessa, kun olin jo väärässä, mutta mä en voi luonteelleni mitään :)

Mäkin jo ehdin ajatella, että löytyi selitys tuolle jutulle, mutta tämä kyllä tekee hommasta vieläkin monimutkaisemman..

Ainoa selitys minkä itse keksin on se, että tuo ennenmuinoin pottapyörään myyty 655 asetelma oli tarkoitettu ainoastaan m46/47 laatikoille, mutta sen korvanneessa 763 asetelmassa on suurempi reikä ja sopii näin ollen myös m90 dieselin levyn kanssa?
Toki silloinhan siihen pitäisi mennä myös se bemarin levy, mutta ilmeisesti ei mene? Vastaavasti taas toisinpäin, bemarin 618 asetelman kanssa ei mennyt dieselin levy, eli ei se voi selittyä silläkään että bemarin levy olisi isompi?


Tämä faktaa tein keväällä.

Eli mulla tämmönen kokoonpano
Blingfactory VP
M3 -618SRE sorvattu painelevystä himpun, jotta mahtuu levynkeskiö sisään.
Dieselin massalevy
740 m47 Painelaakeri.
M90 Laatikko

Kaverilla, volvon oma sre asetelma...en muista sitä numeroa ,mutta siihen meni tuo dieselin levy ilman asetelman sorvaamista
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940:iin kaksoismassa vp:n tilalle uus mikä?
« Vastaus #38 : 18.09.2012, 23:21:33 »
Jos siis se kulmamiehen asentama 763 oli tosiaan 763 eikä 655 jota pottapyörään ennen myytiin, niin sitten ainoa selitys on se että 763 asetelman reikää on kasvatettu uudempiin malleihin. Tai sitten tässä on jotain mitä en ymmärrä  :idiot2:
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:iin kaksoismassa vp:n tilalle uus mikä?
« Vastaus #39 : 19.09.2012, 15:04:59 »
Wanhassa Landiassa saattais olla jossain threadi jossa oli -655 ja varhaisen -763 aukkojen mitat, kun ne omistani tarkastin.

Se on ainankin varmaa että '91 B200FT mukana tulleen orggis turbon levyn keskipatti ei mahtunut -655, vaan siitä piti ottaa lastu pois. (Joskin hyvin pieni.)

(SRE kyllä toimitti jousittamatonta massalevyä myös M90 booreilla, joka mahtui takuulla kun siinä ei keskipattia ollut ollenkaan - jousien loistaessa poissaolollaan.)

Saatoin mittailla jousitettujen levyjen keskipahkojen halkaisijoitakin - mutta tämän suhteen voin muistaa omiani.

Mikä on mielenkiintoista niin Ojennus tai Harrastaja mittas molemmat asetelmat ja -655 puristi kovemmin.

Voin tarkastaa -655 ja -763 aukkojen halkaisijat, mutta olen tällä hetkellä komennuksella, joten se menee luokkaa viikonloppuun.
Edelleen minulla ei ole mitään älyllistä tapaa todentaa milloin se -763 on valmistettu, josko mittoja olisi jollain ajanhetkellä muutettu.


 

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 940:iin kaksoismassa vp:n tilalle uus mikä?
« Vastaus #40 : 22.09.2012, 17:59:47 »
Noniin löytyihän viimein se toimiva bolt on ratkaisu tähän muutokseen. Ja tättädäädää answer is D24 M90 täydellinen kytkinpaketti  ;D

Eli, tarvitaan siis LH2.4 pottapyörä, D24 M90 asetelma, D24 M90 levy ja painelaakerina käytin tuota alkuperäistä(uusi) B230 + M90 laakeria. Vauhtipyörä + asetelma paketti oli n.11mm matalampi kuin vanha kaksoismassa vastaava joten pientä viilausta piti tehdä tuohon pallokantaruuviin mikä kytkinhaarukan alla, laitoin sinne 4mm edestä "shimmiprikkoja" ja niillä haarukka tuli just napakasti siten että vielä on noin sentin verran työsylinterillä vapaaliikettä ettei kanna.

Joku jolla on irrallaan pottapyörä turbon asetelma, alkuperäinen tai sachs, voisi mitata tuon asetelman sisähalkasijan. Meinaan tuli ilmi että tuo iteltä löytyvä asetelma, ei sinne mahdu vakio m4x lootan levykään  :idiot2:


Tekaisin tuonne faQ myös ja siellä kuvat

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24435.new#new
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 940:iin kaksoismassa vp:n tilalle uus mikä?
« Vastaus #41 : 23.09.2012, 23:59:05 »
Paljos tämmöinen paketti kestää vääntöjä? :P
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 940:iin kaksoismassa vp:n tilalle uus mikä?
« Vastaus #42 : 24.09.2012, 08:03:42 »
Todennäköisesti vähemmän kuin bensaturbon kytkin (vähemmän vakiona jerkkua) mutta kyllä se ainakin 320nm pitää.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: 940:iin kaksoismassa vp:n tilalle uus mikä?
« Vastaus #43 : 24.09.2012, 09:26:16 »
Tällaista ratkaisuahan tuskin kukaan on ennen HembalanDia tehnyt, koska miksi vaihtaa m46/47 pois jos kytkin kestää vähemmän mitä laatikko. Mutta jos laittaa kunnon lootan esim. M90 niin yleensä laitetaan kova kytkinkin koska vääntöjä on tässä kohin enemmän mitä 46/47 kestäisi.

Mutta yhtäkaikki nyt tämä on selvä tähänkin kombinaatioon.
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 940:iin kaksoismassa vp:n tilalle uus mikä?
« Vastaus #44 : 24.09.2012, 09:42:12 »
Noh kun vilkaisee otsikkoa ja "projektin" lähtökohtaa, huomaa että tässä ei vaihdettu m4x laatikkoa pois tai autoa ole viritetty eli käypäistä vakiokytkintä etsittiin. Eikä sitä m90 aina tarvitse virityksen takia laittaa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

KL-varaosat  Race.fi