Proturbo  Autodiagnoosi

Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)

  • 55 Vastauksia
  • 30372 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Otsikko: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Lainaus
Kirjoitti: J. Pulkkinen - 09.05.07 - klo:20:24
Myykö suomessa kukaan asetelmaa pottapyörään, jonka sais kestämään 500Nm?

Ruottista sais kg-trimningltä ja stenparnerilta, mutta saisko suomesta mistään? Ei viittis odotella 2-4vk että tulis asetelma ruottista, jos suomesta löytyisi.

Syy miksi tuo kaksoismassa: ruutta haistelee siinä olevaa anturikehää, enkä viittis alkaa enää tekemään siimapyörän päähän triggeri pyörää, kun olisi auto jo muuten kasassa.


Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Lainaus
Kirjoitti: ottoB - 10.05.07 - klo:12:37
Kaksoismassapyörä on kyllä sieltä heikoimmasta päästä olevia voimansiirtokomponentteja? Ehkä satsaisin jäykkäään vauhtipyörään?

Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Lainaus
Kirjoitti: Juse - 10.05.07 - klo:13:01
Mahtaako olla syvyyseroja kaksoismassa-pottamalli? Pottamalliinhan saa SRE-asetelmaa.

Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Lainaus
Kirjoitti: J. Pulkkinen - 10.05.07 - klo:13:14
Onko niitä siis olemassa erikseen kaksoismassa ja pottapyörä? Ittellä on siis vapari 740:n vauhtipyörä jossa se 60-2 anturi kehä. Eli vissiin siis 228mm asetelma. Tällä ajoin lähes uuden 215mm levyn kanssa 315Nm läpi ilman ongelmaa. Nyt pitäisi saada jäykempi 228 astelma ja siihen joku levy millä saisi n. 500Nm vääntöä läpi.

Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Lainaus
Kirjoitti: Juse - 10.05.07 - klo:13:19
Erikseen kyllä, kaksoismassa on eräitä uudempien mallien huononnuksia,
siinähän on muistaakseni levykokokin 240mm.
SRE pottaan ja vielä sintteri niin pitäisi nuo lukemat sietää.

Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Lainaus
Kirjoitti: sorsa - 10.05.07 - klo:17:24
Lainaus käyttäjältä: Juse - 10.05.07 - klo:13:01
Mahtaako olla syvyyseroja kaksoismassa-pottamalli? Pottamalliinhan saa SRE-asetelmaa.

215 mm SRE on Sachins luettelossa Volvoon, noin 330 euroa.

Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Lainaus
Kirjoitti: J. Pulkkinen - 10.05.07 - klo:18:22
SRE-asetelma tilattu. Laitetaan aluksi massalevyllä ja katsotaan päästäänkö 400-420Nm kipurajalle.

Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Lainaus
Kirjoitti: Tsompi - 19.05.07 - klo:19:34
Kaveri puhui että joku sen kaveri :) oli viritelly toyotan vakioasetelmaan kaksi tähtilevyä päällekäin ja penkittänyt tällä vityksellä 700hp ilman ongelmia. (jutun toden peräisyyttä pohtikoon jokainen hiljaa mielessään)
« Viimeksi muokattu: 09.12.2010, 22:15:26 kirjoittanut JuHaU »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #1 : 08.12.2010, 22:36:22 »
Omassa Arkkupakastimessa oli muinoin kaksoismassavauhtipyörässä SRE:n HD asetelma ja vakiolevy.

883082 999712 (240mm M90). 480nm luvataan orgaanisella levyllä.

Ja tuolle kaveriksi alkuperäinen levy ja painelaakeri

levy Sachs 1864 506 031
painelaakeri Sachs 3151 189 232

Käytössä tuo oli erittäin mukava ja kesti hyvin yli 400 nm väännön.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #2 : 09.12.2010, 10:54:05 »
Omassa Arkkupakastimessa oli muinoin kaksoismassavauhtipyörässä SRE:n HD asetelma ja vakiolevy.

883082 999712 (240mm M90). 480nm luvataan orgaanisella levyllä.

Ja tuolle kaveriksi alkuperäinen levy ja painelaakeri

levy Sachs 1864 506 031
painelaakeri Sachs 3151 189 232

Käytössä tuo oli erittäin mukava ja kesti hyvin yli 400 nm väännön.
Eikös ”The Arkkupakastin” ollut jotain 250 tkm ajettu ? Huomasitko yhtään hypistellä kaksoismassa pyörää kun kytkintä asenneltiin ? Yleensähän vp:n puoliskojen välille alkaa tulla reilumpaa välystä, kun jouset kuoleentuu, ja tämä välys voi pahimmassa tapauksessa räjäyttää kappaleiksi koko komeuden. Tosin, ei varmaan ihan vielä 400Nm:n väännöllä.

Olen ajatellut omaanikin vaihtaa kiinteän pyörän seuraavan kytkinpäivityksen yhteydessä, koska mielestäni se alkaa jo ääntelemään kovemmassa runttauksessa. Tuon kokemuksesi perusteella täytyykin laittaa vielä harkintaan, ja hakea äänilähdettä jostain muualta voimalinjasta. Tietä on kyllä nähnyt jo kohta 400 tkm, joten kaipa sekin jotain vaikuttaa.

"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #3 : 09.12.2010, 22:17:18 »
Eikös ”The Arkkupakastin” ollut jotain 250 tkm ajettu ? Huomasitko yhtään hypistellä kaksoismassa pyörää kun kytkintä asenneltiin ? Yleensähän vp:n puoliskojen välille alkaa tulla reilumpaa välystä, kun jouset kuoleentuu, ja tämä välys voi pahimmassa tapauksessa räjäyttää kappaleiksi koko komeuden. Tosin, ei varmaan ihan vielä 400Nm:n väännöllä.

Kyllä tuossa oli limppu vielä timmissä kunnossa. Silloin tuli hypisteltyä, kun sen pois otin.  Sillä oli ajettu alle 240 tkm ja lähes kaikki vakiona.

Poissa kenax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #4 : 12.01.2011, 07:04:56 »
SRE:n asetelmat piisaa kyllä pitkälle ja ovat aika passelia kamaa, kun sopivat orkkisten tilalle usein bolt on. SRE 754 kestää ainakin 580Nm nelilapaisella sintterilevyllä. Kevät näyttää, kestääkö miten paljon enemmän.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #5 : 12.01.2011, 17:46:00 »
Missähän kiesissä tuota 754:sta (tai jotain vastaavaa race Sachsia) käytetään orkkiksena ? Meinaan että mikähän olisi vastaava tuote Valeon valikoimassa ? Niitä kun sattumalta saisi melkolailla halavalla...

Pystyn kyllä konvertoimaan SRE palikat Valeoksi tai vaikka LUK:ksi, kun tietää missä malleissa noita on käytetty. Tai toisaalta jos olisi oikein viitseliäs, niin kahlaisi katalookista kaikki variantit läpi  *kahvia->
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #6 : 12.01.2011, 18:28:40 »
SRE tavarat ovat bolt-on periaatteella paikalleen sopivia VAKIOTA JÄREÄMPIÄ asetelmia ja levyjä, löytyy sekä sintteri että vakiota parempia massalevyjä ja myös vakiolevyjä, tosin näitä ei myydä SRE nimellä.

SRE on siis lyhenne sanoista Sachs Race Engineering, eli kuten nimi kertoo, ovat "virityspalikoita".

Esim. 763 asetelma sopii "heittämällä" vinokoneen pottavauhtipyörään (1-massa) ja kestää HUOMATTAVASTI enemmän vääntöä (tyyliin 450-500Nm massalevyllä, ja lisää sintterillä) kun turbon vakio 350Nm tai vaparin 250Nm asetelma.

765 asetelma on sitten suosittu BMW E34 M5, kestää massalevyllä 700Nm luokkaa (luvataan jotain 630Nm), itsellä "penkitetty" momenttiavaimella 720Nm littupyörällä + 765 asetelmalle.

613 on sitten E36 M3 vahvistettu asetelma, sitäkin on suosittu asentaa littupyörän yhteyteen, tosin nämä BMW härvelit vaativat koneistusta sopiakseen volvon vauhtipyörään.

940 2-massa vauhtipyörään tuo 712 sopii sitten heittämällä, ja kuten kerrottua, sitä ei kannata yrittää korvata valeo tms. halpamerkeillä, ne kestävät saman kun vakio tehdasasetelma, eli ei mitään 400Nm+

SRE 754 taitaa olla etuvetojen 2-massapyörään, vai muistanko väärin?
« Viimeksi muokattu: 12.01.2011, 18:30:26 kirjoittanut sjs »
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #8 : 12.01.2011, 19:29:15 »
Joo tuon huomasinkin että SRE ei ole OE kamaa (ensiasennus) kuin ehkä jossain marginaali malleissa, niinkuin nyt vaikka M ja AMG mallit. Meinasinkin että jos löytäisin järeämpää tekoa olevan Valeon, joka siis olisi alkuperäisosa jossain mörkömoottori dieselissä, niin kestäisi varmasti myös pakoputki viritteisen vinokoneen väännöt.

Helpointahan olisi tietysti tilata tarvittaessa SRE setti, mutta leikittelin ajatuksella säästää rahaa (taitaa olla turha toivo kun auton rakentamisesta on kyse... :'()

Täytyy kollata noita variantteja vähän tarkemmin kunhan ehtii.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa kenax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #9 : 12.01.2011, 20:12:18 »
Missähän kiesissä tuota 754:sta (tai jotain vastaavaa race Sachsia) käytetään orkkiksena ? Meinaan että mikähän olisi vastaava tuote Valeon valikoimassa ? Niitä kun sattumalta saisi melkolailla halavalla...

Pystyn kyllä konvertoimaan SRE palikat Valeoksi tai vaikka LUK:ksi, kun tietää missä malleissa noita on käytetty. Tai toisaalta jos olisi oikein viitseliäs, niin kahlaisi katalookista kaikki variantit läpi  *kahvia->

754 on ainakin 1992 Audi C4 S4 orkkiksen tilalle kaksoismassapyörään.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #10 : 12.01.2011, 20:15:25 »
754 on ainakin 1992 Audi C4 S4 orkkiksen tilalle kaksoismassapyörään.

Tätä juuri tarkoitin, kiitos !  -H- On hiukka helpompaa etsiä vastaavaa muilta valmistajilta, kun on edes joku haju.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa kenax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #11 : 12.01.2011, 20:15:58 »
Helpointahan olisi tietysti tilata tarvittaessa SRE setti, mutta leikittelin ajatuksella säästää rahaa (taitaa olla turha toivo kun auton rakentamisesta on kyse... :'()

Eikä ne hyvin kalliitakaan ole, 754 makso vuosi sitten reilun kolme sataa ja 707 muutaman kympin kalliimpi. Pientä eroa näillä kahdella on, 707 on jonkin matkaa paksumpi, kuin 754. Kiinnitys niissä on studien ja pulttien osalta sama, ovat vauhtipyörän kannalta täysin identtiset, mutta kotelo on niin paljon paksumpi, ettei esimerkiksi audissa mahdu kytkinkoppaan pyörimään, jos on orkkis kaksoismassapyörä tai sitä vastaava jäykkä pyörä.

Poissa kenax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #12 : 12.01.2011, 20:18:04 »
Tätä juuri tarkoitin, kiitos !  -H- On hiukka helpompaa etsiä vastaavaa muilta valmistajilta, kun on edes joku haju.

http://www.dbmengineering.nl/dbm/tuning/trans/koppel.pdf

Tuossa on sitten myös noita väännönkestoarvoja listattuna eri asetelmille. Kokemusten perusteella kestää AINAKIN nuo ilmoitetut, plus jonkinlaisen marginaalin.

Poissa Alboo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #13 : 18.02.2011, 00:11:15 »
Eli mulla laatikkona m47 ja vuosimallin -91 940 volvo kyseessä.
Ja ilmeisemmin mulla tuo "Kaksoismassa" Pyörä on?
Jos ostaa tuon  Sachcin  Art.No.:   883082 999763
Niin käykö esim täältä
http://www.ape-import.com/Kytkinlevyt.htm
Tuommoinen 4 lapainen sintteri tuohon asetelmaan?
Ja onko kyseinen paketti Bolt-On?

Anteeksi tietämättömyyteni, olen yrittänyt nyt näitä lukea silti saamatta selkoa että mikä sopii mihinkin minkäkin kanssa. Joskus täytyy shimmata ja siitäkään mitään käryä ei ole.
Tällä hetkellä auto melkein vakio. Ajattelin hoitaa ensin voimansiirtoon jotain tolkkua ennenkuin muuta alkaa touhuamaan.

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #14 : 18.02.2011, 09:04:17 »
Eli mulla laatikkona m47 ja vuosimallin -91 940 volvo kyseessä.
Ja ilmeisemmin mulla tuo "Kaksoismassa" Pyörä on?
Tuossa on ns. pottapyörä, eli kiinteä vauhtipyörä.
Kaksoismassaa on käytetty M90-laatikon kaverina.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron