Ateho  Elekma

240 hilavitkuttimia

  • 10 Vastauksia
  • 2072 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
240 hilavitkuttimia
« : 13.10.2018, 22:34:51 »
Mitä muoviämpärin juttuja nämä ilmanputsarissa/vas etutolpan vieressä olevat härpäkkeet on?.. sähköä ja alipaineletkua niissä on kiinni...
-93 B230F kyseessä.. monta olen näitä autoja nähnyt ja ekaa kertaa tälläisiin törmäsin.. mieleen juolahti jotkut päästöihin liittyvät jutut mutta tarkemmin en tutkinut kun isoon kylmään talliin laskeutui pimeys
 






Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 240 hilavitkuttimia
« Vastaus #1 : 14.10.2018, 13:40:03 »
Onks noi nyt niitä Pulsairin vehkeitä? Alin kuva ei kyllä äkkisektään näytä 240:ltä saati B230F:ltä lainkaan  :D
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 hilavitkuttimia
« Vastaus #2 : 14.10.2018, 13:54:52 »
No testasin vaan kuinka tarkkana täällä ollaan  :D
Se V70 turbokonekin näköjään kaipaa huomiota.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2018, 13:57:12 kirjoittanut HarPes »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 240 hilavitkuttimia
« Vastaus #3 : 14.10.2018, 15:03:03 »
Katalysaattori ja pulsair ei toimi keskenään, mutta egr venttiiliä nuo taitavat ohjata.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 240 hilavitkuttimia
« Vastaus #4 : 14.10.2018, 17:17:18 »
Katalysaattori ja pulsair ei toimi keskenään, mutta egr venttiiliä nuo taitavat ohjata.

Mitenhän katti ja pulsair ei toimi keskenään? B230FD ja on molemmat.

Mutta toinen on EGR:n venttiili ja ilmanputsarissa on pulsairin venttiili. Nähtävästi siis B230FD kone tuokin.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 240 hilavitkuttimia
« Vastaus #5 : 14.10.2018, 19:23:30 »
Mitenhän katti ja pulsair ei toimi keskenään? B230FD ja on molemmat.

Mutta toinen on EGR:n venttiili ja ilmanputsarissa on pulsairin venttiili. Nähtävästi siis B230FD kone tuokin.

Siis pulsair pumppaa ilmaa pakosarjaan, mä olen aina ollut siinä käsityksessä että katalysaattorin toiminta häiriinyy jos siellä on yhtään ylimääräistä happea?

Kyllä noissa b230fd koneen kuvissa se silti näyttää olevan... Kai mä sitten olen taas pihalla kuin lumiukko.  :-[

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 hilavitkuttimia
« Vastaus #6 : 14.10.2018, 19:44:22 »
Siis pulsair pumppaa ilmaa pakosarjaan, mä olen aina ollut siinä käsityksessä että katalysaattorin toiminta häiriinyy jos siellä on yhtään ylimääräistä happea?

Kyllä noissa b230fd koneen kuvissa se silti näyttää olevan... Kai mä sitten olen taas pihalla kuin lumiukko.  :-[
pulsairin voi huolettaa tulppaa/repii helvettiin ilman että vaikuttaisi katin toimintaan,tämä pulsair systeemi oli meillä jo b200k/b230k koneissa ensimmäisenä,niissä ei edes ollut kattia!niissä piti vaan ottaa letku irti ja tulpata kuin mittas/sääti co-arvon,jenkeissähän nää n.s saatelaitteet oli jo aiemmin,eli katti ja pulsair ei vaikuta toisiinsa millään tavoin,tiivistettynä olet oikeassa!mulla oli viiminen 240 sarjan auto missä oli juuri tuo 230fd ja vm-93,siitä revin egr systeemin helvettiin ja sen 8 vuotta kelpas aina konttorilla ja vielä 4vuotta seuraavallakin omistajalla,sen jälkeen romutettiin.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2018, 19:51:31 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 240 hilavitkuttimia
« Vastaus #7 : 15.10.2018, 16:47:23 »
Kyllähän se konttorilla kelpaa ilmankin noita, kunhan katti on paikallaan, tuon ikäisessä sen ei tarvitse edes mainittavammin toimia.

Pulsair ja EGR on kyllä ihan eri systeemit, ja pulsairilla ei ole sinänsä moottorin toimintaan mitään negatiivista vaikutusta toisin kuin egr:llä, mutta egr:n poistaminen saa aikaa aikaan väärän sytkäennakon osakaasulla. Tosin yleensä ne vakio ennakkokäyrät on niin maltilliset ettei sillä mitään käytännön merkitystä ole.

Mä olin siinä käsityksessä että katalysaattori ei voi toimia pulsairin kanssa, mutta olin ilmeisesti väärässä kun sellainen on jo tehtaalta autoon pultattu.

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: 240 hilavitkuttimia
« Vastaus #8 : 15.10.2018, 17:24:48 »
Mikä sen ennakonmuutoksen siis aiheuttaa varsinaisesti?
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 240 hilavitkuttimia
« Vastaus #9 : 17.10.2018, 19:22:25 »
Niin eihän ennakko muutu mihinkään, vaan pakokaasun sekainen seos sylinterin täydeltä vaatii erilaisen ennakon kuin puhdas kaasarin läpi tuleva vajaasti sylinterin täyttävä seos.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2018, 19:23:59 kirjoittanut Jule »

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: 240 hilavitkuttimia
« Vastaus #10 : 17.10.2018, 20:02:01 »
Aa joo, ymmärsin väärin
Vain halvin on kyllin hyvää.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron