Carcom Oy  Ateho

240 perä renaa

  • 6 Vastauksia
  • 1714 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Stetson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
240 perä renaa
« : 29.10.2018, 18:20:42 »
Kyseessä 240 sedan '89 B200E+AW71. Perä ulissut jo useamman vuoden. Nyt alkanut kuulumaan välillä kovaäänistä kahinaa/rahinaa. Varmaan perä laukeamassa. (?) Peräöljyt vaihdettu muttei vaikuttanut mihinkään.

Ei ole tullut koskaan tehtyä minkään sortin peräremonttia, niin siksi tässä ollaan hiukan hukassa. Mistähän kannattaisi aloittaa selvittely/remontti? Mikähän perä tossa edes on? Automaatissa vissiin eri välitykset kuin manuaalissa?
Kyseessä meikäläisen käyttis niin mitään älyttömän suurta remonttia ei huvittaisi lähteä tekemään.  Onko helpompi homma vaan etsiä jostain koko taka-akseli ja vaihtaa koko paketti?

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 perä renaa
« Vastaus #1 : 29.10.2018, 18:37:32 »
paljon autolla metrejä takana? onko äänessä vetopäällä eriääni kun n.s kaasu ylhäällä?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Stetson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 perä renaa
« Vastaus #2 : 29.10.2018, 23:18:20 »
paljon autolla metrejä takana? onko äänessä vetopäällä eriääni kun n.s kaasu ylhäällä?

440 000 vasta rullattu. Ulina on vain veto päällä. Tuo rahina/kahina ei muutu oli sitten veto päällä tai ei.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 perä renaa
« Vastaus #3 : 30.10.2018, 06:22:19 »
Kyllä varmasti pääset halvemmalla ja helpommalla kun tyrkkäät toisen akselin alle. Selvität vaan välityksen ja että uusi akseli olisi kunnossa.

Pyöränlaakerit voi pitää myös melkoista ääntä. Pelkkiin laakereihin saat menemään enemmän rahaa kuin korvikeakseli maksaa, tekeminen ei ole mitään rakettitiedettä mutta jos puuttuu kokemus ja hyvät ulosvetäjät ym. työkalut niin homma menee turaamiseksi.

Meillä oli joskus erään akselin takakansi ruostunut puhki ja mehi siitä öljyt vähiin, seurauksena orastava laakerivaurio. Auto koko ajan ajossa mutta jollottelee aina milloin mitenkin, hyvin suurella todennäköisyydellä pinjonin ulompi oli sen verran huonolla voitelulla että sieltä ääni tulee. Tämä korjataan toisella akselilla jossa mieleisempiä osia sisällä.

Poissa Stetson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 perä renaa
« Vastaus #4 : 30.10.2018, 08:41:22 »
Kyllä varmasti pääset halvemmalla ja helpommalla kun tyrkkäät toisen akselin alle. Selvität vaan välityksen ja että uusi akseli olisi kunnossa.

Mistäs ton välityksen selvittää? Murikan kyljessä varmaan jotkut merkit pitäisi olla, mutta missä?

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: 240 perä renaa
« Vastaus #5 : 30.10.2018, 09:33:21 »
Merkit todennäkösesti hävinneet ajan saatossa, joten helpoin tapa on laskea pyörittämällä se välityssuhde
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Retro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 perä renaa
« Vastaus #6 : 30.10.2018, 15:17:28 »
Jep,

Jos hankit "uutta" perää kannattaa huomioida, että 240 sarjan autoissa on kahden merkkistä nopeusmittaria ( Yazaki ja ? )  ja siten myös perissä on kahdenlaista reikäkiekkoa jotka antaa signaalia nopeusmittarille. Ts sanoen vaikka perävälitys olisi sama, saattaa tuo reikäkiekko olla eri ja antaa nopeusmittarille hulluja lukemia jos mittari ei ole oikea perän reikäkiekon kanssa. Öljytulpan aukosta kurkkaamalla näkee millainen tuo reikäkiekko on ( Kiekko neliskulmaisilla reijillä )

 

Carcom Oy  Ateho