Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: barondevolvo - 05.09.2013, 13:37:38
-
-
-
-
-
Calix suosittelee tuota vastusta RE480. Ei se käy alavesiletkuun, siinä on paljon pienemmät liitännät.
Alavesiletkuun ne ainakin ennenvanhaan on laitettu.
Jos liitännät ovat väärän kokoiset, niin vastus on tuohon autoon väärä.
-
-
-
Se lämmitin tulee sinne moottorin takapuolelle öljynjäähdyttimen vesiletkuihin.
Tuossa osviittaa, kuvat nykymallista, mutta paikka ja asennus selviävät: http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/V70(08-)/2008/D5/Manual/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-383909-1/NOTHING
-
-
-
Kuvien lisäämisohjeet
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=334.0
-
Ilmeisesti tarkoitat tuota asennustapaa mikä näkyy oheisessa linkissä. Nyt tuntuu että ainoa suurempi ongelma on se mistä saa tuon letkunpätkän, joka tulee vastuksen ja öljynjäähdyttimen väliin. Calixin vastuksen mukana sitä ei tule.
http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autolampo/calix/asennussarjat1/asennussarjat (http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autolampo/calix/asennussarjat1/asennussarjat) Joku näistä...
-
-
-
Mikä on este lisälämmittimen käytölle, eipä sillä, olen harkinnut kanssa lwtkulämmitintä varalle, artic tekee stopin. :hello:
-
-
-
Asensin autoon jo Defan säteilylämmittimen, mutta kun se kuulemma heikkotehoinen laittaisin lisäksi letkulämmittimen joka lienee Calix RE480.
Autossa on toki polttoainekäyttöinen lämmitin myös. Mutta tässä tapauksessa sitä ei haluta käyttää, vaan auto pitäisi saada lämpimäksi sähköllä noin tunnissa.
Jos laitat Defan rinnalle Calixin, tarvitset kaksi eri johtoa sähkötolppaan. Defat pystyy ketjuttamaan keskenään, joten ota sinne mieluummin Defa toiseksikin lämmittimeksi.
-
-
-
Tuollainen sähkösuunnitelma kuulostaa siltä, että käytettävissä oleva sähkärin varasto on entisen sähkärin varasto.. :D
Lämpötilavaihtelut voi olla aika suuria, sielä pakosarjan läheisyydessä (vastuksen asennuspaikan yläpuolella) varmaan 100, miksei enemmänkin ja talvella -30, kannattaa huomoida materiaaleja valitessa, ei välttämättä toimi taloon tarkoitetut materiaalit... ja pura viritykset ennen auton myyntiä.
Tiedät kuitenkin, että kyseessä on vaihtojännite joka aiheuttaa hengenvaaran
-
-
-
On noita moottorilämmitin/sisäpistoke rakennelmia kyllä tullu vastaan ja jokainen niistä on näyttäny siltä, että huh huh.. yksi-säikeisiä mmj kaapeleita, talon sisälle tarkoitettuja jakorasioita moottoritilassa, noiden johtojen kiinnitys täriseviin paikkoihin nippusiteillä ym.. sille on syynsä, että noissa lämmittimissä käytetään "panssari"-kaapelia ja o-renkain tiivistettyjä liitoksia.
No, loppuviimein jokainen tekee itse mitä haluaa, mutta muita ei kyllä kannata innostaa tekemään samoin, vaikka kykenisitkin itse tekemään kytkennän yhtä turvalliseksi, kuin tuohon tarkoitetuilla kaapeleilla tulisi, niin jokainen joka kirjoituksesi perusteella saa sitten saman idean, ei välttämättä siihen kykene.
Tottakai varmasti mieli tekee tehdä tuollaisia kytkentöjä, kun johtokin maksaa jotain 1/20 osan siitä, mitä defan tai calixin kaapelit.
12V tasajännite kuuluu ihan eri sarjaan, kuin 230V vaihtojännite.
-
Tuollainen sähkösuunnitelma kuulostaa siltä, että käytettävissä oleva sähkärin varasto on entisen sähkärin varasto.. :D
Lämpötilavaihtelut voi olla aika suuria, sielä pakosarjan läheisyydessä (vastuksen asennuspaikan yläpuolella) varmaan 100, miksei enemmänkin ja talvella -30, kannattaa huomoida materiaaleja valitessa, ei välttämättä toimi taloon tarkoitetut materiaalit... ja pura viritykset ennen auton myyntiä.
Tiedät kuitenkin, että kyseessä on vaihtojännite joka aiheuttaa hengenvaaran
Ja vakuutusyhtiökin tykkää...
-
Älkääkä kokeilko lämppäriä ennen, kuin on järjestelmä varmasti ilmaton... vastus ei kestä yhtään iman liemiä lämmittää.
Paljon ajoa ennen lämppärin kokeilua... siis oma suositukseni vain.
Ajo lenkille kannataa ottaa mukaan lientä mahdollisen lisäyksen tarpeeseen.
-
-
-
Asiallinen muistutus. Saattaisi helposti unohtua sellaiselta joka ei vielä ole vastusta tuhonnut.
Kiitos. Itselläkin oli aikomus kokeilla heti tuota letkulämppäriä, kun viisaampi takoi etusormellaan otsaani asiasta ;D.
Omaan volvooni asennutin tuon lämppärin volvolla takuun takia ja piuhat vedin itse sille ja sisälle.
Ostin samaa sarjaa eli pistokkeet kävivät yhteen.
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/GeneratePdf?uid=VCC-156696-2&culturecode=fi-FI&model=S80%20(-06)%202006%20B6294S2&modelyear=S80%202006
-
-