Samppasport  Futurez

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 540563 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2190
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #840 : 02.02.2016, 10:07:47 »
^ muovipäätyisiä alusyyläreitä kyllä
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa kio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #841 : 02.02.2016, 11:51:14 »
Aikoinaan kisa pv ja amazoneissa lämpimissä maissa käytettiin nk. safari jäähdytintä, tilavuus suurempi. Elikkä Volvo tiedosti lämpö onglmat ja ratkaisi asian suuremmalla jäähdyttimellä.

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #842 : 03.02.2016, 21:35:14 »
Juu,tuosta vesipumpusta että kyllä ne valupyöräiset on parempia ;)
Syylärissä se vika on.Vai kehiikö liikaa painetta järjestelmään,kuplia nesten seassa?(sylinteripaine vuoto järjestelmään)viittaa vaan vähän siihenkin suuntaan kun kerran ei lämmitä meinaa kunnolla tulla kabiiniinkaan.
Juu voihan sitä kiertoa vähän tuollain tehostaa tuommoisella pumpulla ja vaihtohanalla,se neste juoksee sitten juurikin kannesta kennon kautta alavesiletkuun että älä vaan vastakarvaan laita pyöriin.Mutta syyllinen on tod näk. se syyläri jos vesi kerran hyvin juoksee ylävesiletkusta syyläriin.
Vaihda vaan hyvä syyläri niin ei tarvi turhia kikkailla.Esim.Ladastakin löytyy sellainen syyläri että kyllä muuten jäähtyy,niitä oon monessa kikottimessa käyttänyt ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #843 : 03.02.2016, 23:41:06 »
Joo, jotain pitää kokeilla, syyläri vaihtuu jokatapauksessa isompaan alumiiniseen, mutta vasta ensikesänä kuitenkin.

Nyt tänään tutkiskelin tuota isoa kantta (KLIK), mittailin tosiaan venojen välyksiä, 0,1mm pykälä oli joka imuvenassa havaittavissa, ja mittasin yhden venan klapin ohjurissaan, niin välys oli tosiaan n.0,30-0,35mm. Tuntui paljolta, onko se liikaa ? Kansi ollut odottamassa reissua koneistamolle, mutta tarviiko sittenkään edes ?

Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #844 : 04.02.2016, 13:22:43 »
Joo, jotain pitää kokeilla, syyläri vaihtuu jokatapauksessa isompaan alumiiniseen, mutta vasta ensikesänä kuitenkin.

Nyt tänään tutkiskelin tuota isoa kantta (KLIK), mittailin tosiaan venojen välyksiä, 0,1mm pykälä oli joka imuvenassa havaittavissa, ja mittasin yhden venan klapin ohjurissaan, niin välys oli tosiaan n.0,30-0,35mm. Tuntui paljolta, onko se liikaa ? Kansi ollut odottamassa reissua koneistamolle, mutta tarviiko sittenkään edes ?
Onko tuo välys mitattu vaan lautasta sivuttain kääntäen?Jos niin,niin ei mun mielestä oo vielä ohjurirempan tarvista,varsinkin jos venttiilin varret on tuon 0.1mm kuluneet niin välys johtuu niistä, eli venat saattas kannattaa uusia vaikkei tuon enempää lotkakaan.
Venttiilien tiivistyspinnat sais olla ehkä vähän kapeemmat ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 621
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #845 : 04.02.2016, 14:21:57 »
VOLVON " Vihreäkantinen " sanoo venttiilivarren välykseksi IMU 0,03-0,06 mm , PAKO  0,06-0,09 mm .
Jos venttiilin varressa on kulumaa jo 0,1mm ,on se aika paljon , siihen ohjaimen kuluma päälle ,
onko sellaset venttiilit missä varressa ei ole kromipintaa ?

Vanhoja ohjaimia on  "korjattu " K-Line holkeilla , silloin on venttiilvarret oltava kyllä mitoissaan .




Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #846 : 04.02.2016, 15:12:26 »
Venttiilit on kaiketi kromatuilla varsilla, ohjurit pronssia. Pitää kokeilla huomenna kuinka löysät on toiset venat noissa ohjureissa, luulen myös että klappi tulee noista venttiilinvarsista nimenomaan, mutta selviää huomenna. Onneksi löytyy mitoissaan olevia venttiilejä että voi kokeilla.

Aika jännä että ovat noin kuluneet, jos ohjurit ei kuitenkaan ole ??? Taidan ostaa jokatapauksessa uudet venat tohon, kellä vinkkiä mistä saisi 46 imut ja 40 pakoset edullisesti ? Pakoventtiilit ei edes ole niin pahat, mutta imut pakko uusia ainakin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #847 : 04.02.2016, 15:27:47 »
Eli ilmeisesti juuri tuollain lautasesta oot mitannut?Tuo opuksissa ilmoitettu välys kun on se todellinen venttiilinvarren ja ohjaimen välys,eli ohjaimen ja varren mittaero joka ei ole sama asia mitä venttiilin lautanen heiluu venttiilin ollessa auki.Lautanen kun on kattos nääs kaukana ohjurista ja varsi kääntyy lautasesta kääntäen vasten ohjurin ylä ja alalaitoja jollonka kaukana oleva lautanen liikkuu paljon enempi kuin mitä se ohjurin ja venttiilinvarren välys oikeasti on.
Eli tuollain lautasesta mitattuna tuo välys ei kuulosta vielä kovinkaan pahalta,mutta jos taas venttiilin ja ohjaimen oikea välys olisi noin iso niin se olisi kyllä ehdottomasti liikaa mutta silloinhan lautanen lotkaisikin jo milli-tolkulla ;)
Eli jos se noin on mitattu ja venttiilin varsi on oikeasti noin paljon kulunut niin oikeassa mitassaan olevalla varrella olis tod.näk. hyvinkin tiukka,kun jos varsi on oikeasti niin paljon kulunut luulis lautasen heiluvan taasen paljon enempi jos sovitus ei oo sitten alkujaan ollutkin liian tiukka ;)
Onko muuten imuseetit vaan yhdellä kulmalla kun siltä ainakin kuvien perusteella näyttäs,virtaus paranis paljon kun olisvat etes 3-kulmalla ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #848 : 04.02.2016, 15:40:14 »
Joo lautasesta mitattu venttiilin ollessaan auki, mikrometri lautasen reunaan ja siitä katoin paljonko falskaa.

Onhan välysarvot käsittääkseni ihan erilaiset kun kyseessä ei ole rautaiset ohjurit kuten varmasti vihreäkantisessa vakio-osia oletetaan ???

Työntömitalla katoin noita imuvenojen varsia, ne on kummasti kaikki kuluneet samalla tavalla ? Liekö jäykät tuplajouset, kova nosto ja kovahko (9000rpm) suht aktiivinen laulatus tässä takana :D

Kyllä varmasti selviää uusilla venoilla tässä. Käytän vielä kairattavana sitten tietty, ja tosiaan vakio seetit on ollut, ja asiaan tulee rempan myötä muutos :P
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #849 : 04.02.2016, 16:46:59 »
Voisi kokeilla että vaihtaa lämppärin hanan semmoiseen vaihtavaan, ja siihen tulevan letkun väliin tommonen pumppu. Alkuperäinen hana löytyy, mutta siinä ei se oma termari/lämmön hienosäätö toimi oikein mitenkään ja sen on juuri semmonen että koskaan ei ole hyvä, joten aivan sama sitten vaihtaako sen kokonan tommoiseen linjaa vaihtavaan hanaan. Oli muuten aika oivallinen idea ! Onko tommoisia jossain (autoissa?) valmiina vai pitääkö alkaa soveltamaan ihan muista kuvioista tommoista hanaa ?


Aika monessa 80-90 luvun tojotassa on tuollaisia hanoja, nämäkin on kyllä aika on-off henkisiä mutta kyllä käyttöhiluxissa meni monta vuotta tuollaisella säädöllä. Voisin oikeastaan katsoa kunhan käyn tallilla onko noissa omissa romuissa sellaista tallessa.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #850 : 04.02.2016, 16:59:31 »
Aika monessa 80-90 luvun tojotassa on tuollaisia hanoja, nämäkin on kyllä aika on-off henkisiä mutta kyllä käyttöhiluxissa meni monta vuotta tuollaisella säädöllä. Voisin oikeastaan katsoa kunhan käyn tallilla onko noissa omissa romuissa sellaista tallessa.

Juu, se olisi mukava juttu ! Pamauta yv jos löytyy :)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #851 : 04.02.2016, 17:41:20 »
Voisiko pielessä ollut keinuvipuakselin geometria aiheuttaa venttiilien kulumisen? 9000rpm ja tappikone, joku ei kuulu joukkoon...

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #852 : 04.02.2016, 17:59:13 »
Voi olla, mutta mikä selittää luultavasti ehjät ohjurit  ??? Mittarit ja nopeudesta laskettu rpm, pakko uskoa, kyllä tuo kansi vaan kierrättää konetta, alakerta oli kevennetty ja tasapainotettu ja kiilloitettu, sama mikä nyt tulossa kiinni.

Eli muuten sama kokoonpano tulossa, paitsi nokka vaihtuu R->Kg5/6, kaasarit SU:t->45 tuplat, lohko 89,6->92mm, 2"->2,5" putki, vauhtis vakiosta->7kg, ropeeli vaihtui sähköflektiin. Ja tietty M46 kuljettaa, perä 3,9 + torsen. Odotukset on korkealla, 200hp raja on rikottava tällä kertaa  ;)

^eipä tossa kyllä kannen lisäksi oikeastaan jääkkään mitään samaa vanhaan, kun miettii tarkemmin :D

Ei venttiilit sentään yllä toisiinsa, mutta pienimmillään menee kyllä liian läheltä, pahaa jälkeä luvassa jos täysillä laulaessaan ottaa yhteen :buck2: pitää perehtyä tuohon geometriaan, tönärit on kyllä sorvissa käyneet.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #853 : 04.02.2016, 20:05:44 »
Aika monessa 80-90 luvun tojotassa on tuollaisia hanoja, nämäkin on kyllä aika on-off henkisiä mutta kyllä käyttöhiluxissa meni monta vuotta tuollaisella säädöllä. Voisin oikeastaan katsoa kunhan käyn tallilla onko noissa omissa romuissa sellaista tallessa.

Alkaa vissiin ikä painaa... Ei ole tojotassa sellaista hanaa vakiona, ihan kaksiletkuinenhan niissä on... Missähän kiulussa se kierrättävä oikein sitten oli kun jossain autossa mulla semmoinen on ollut...

E: ooppeleista ja saapeista niitä löytyy mutta alipaineohjattuina. Jenkeissä on myös paljon, alipaineohjaus sielläkin näyttää olevan hallitseva...

E:: löytyhän se vaijerimallikin...http://www.summitracing.com/int/parts/fss-74643/overview/?retaillocation=int
« Viimeksi muokattu: 04.02.2016, 20:42:10 kirjoittanut Kojontti »
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #854 : 04.02.2016, 20:46:26 »
Tuo geometria voi tietty hyvinkin olla yksi syy noitten venavarsien kulumaan jos venat on eripituiset kuin vakiovenat...
 
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo