Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 536973 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #570 : 03.11.2013, 01:52:14 »
Onko B20:n öljyvalon anturin reikä tuolla 1/8"x27NPTF -kierteellä ?
Ja toinen (varmaan tyhmä) kysymys, mitä nuo paineanturin kaksi johtopaikkaa ovat ?
Sama se on minusta kuin Bxx vinokoneissakin, eli tuo kierre kävis.
Linkin takaa näkyy anturi olevan Autogaugen mallistosta. Niissä toinen on maa ja toinen menee mittarille.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa volvo 929

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #571 : 13.11.2013, 09:09:23 »
tere. en tiedä onko oikeapaikka kysäistä mutta kysynpä kuitenkin,  riittääkö tupla SU.t R-nokalle ja paljonko R-nokalla pitäisi olla nosto?
Volvo 242 vm74   Volvo 745 vm92

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #572 : 13.11.2013, 10:14:21 »
tere. en tiedä onko oikeapaikka kysäistä mutta kysynpä kuitenkin,  riittääkö tupla SU.t R-nokalle ja paljonko R-nokalla pitäisi olla nosto?

287 astetta ja 11,6mm.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #573 : 13.11.2013, 13:11:44 »
tere. en tiedä onko oikeapaikka kysäistä mutta kysynpä kuitenkin,  riittääkö tupla SU.t R-nokalle ja paljonko R-nokalla pitäisi olla nosto?


Nosto tulikin tuossa, mutta itselläni on tuo paketti tällä hetkellä, ja kaasaritkin on holkitettu ja pitäisi olla kunnossa kaikki, ei toimi. Aluksi toimi hetken, oliko sitten kaasari säätö, mikä lie. sen jälkeen on vaan imenyt bensaa kun sieni, kyllähän tuo eteenpäin vie silti ihan liukkaasti. Nyt vaihtuu 40 dhla:t R:n kaveriksi seuraavana.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Joni145

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #574 : 13.11.2013, 13:16:42 »
Joskus foorumilla pyöriny linkki jostain b20 viritysseteistä. Siinä oli muistaakseni 45mm kalsarit. suosituksena r-nokan kans.
145 B20a+M41 -73, 244 B19e+M47 -80, PV B18+M40 -64 projekti. PV 544 JM B22+M40, 142 jm B230+M40 Plus muutama varaosa-auto.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #575 : 13.11.2013, 13:32:18 »
Tuli mieleen kun on tuolla moottorin sisällä mitä ilmeisemmin M-kanget ??? (ei varma tieto)





Jos joku tunnistaa nuo, niin hyvä. Jokatapauksessa kun en purkanut kampi, kanki, mäntäpakettia pois viimekesänä, niin olisi tärkeä tietää tuo männäntapin halkaisija. Jos nuo ovat M- kanget, onko sitä tehty kahdella koolla ? Alakerta on 6 pulttinen. Suunnitteella olisi lohkon poraus, seuraavaan kokoon (nyt siis 030 ylikoko), eli varmaan b21 männille sitten. Niin käyköhän männät suoraan noihin kankiin sitten ettei tarviisi muuta tehdä alakerran puolesta kun poraus ja uudet männät.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Volo144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #576 : 09.12.2013, 09:31:37 »
Onko Turbo Saabin männät (esim. 9000) ja pikkulohkon veivit tuhoon tuomittu "viritys"?

Veivejä meinaa saisi suhteellisen edukkaasti

http://www.ebay.com/itm/SB-Chevy-327-350-400-6-000-H-Beam-4340-Forged-Bushed-Connecting-Rods-/181259494839?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2a33e865b7&vxp=mtr#ht_1478wt_764

Tietysti vaatisi melkein 8-pulttisen kampuran alimittaan hiottuna + mitä muuta?

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #577 : 15.12.2013, 16:29:44 »

Joku itseään metallimieheksi ja suureksi Volvonvirittäjäksi kutsunut veijari on sorvannut venttiilijousien kolot 5mm syviksi ja 33mm halkaisijalle, mitä mieltä raati on että kestääkö vai jääkö tämä vaan hyllyyn opetusmateriaaliksi että kuinka pilataan kansia? :-\

Muokkis: Pitääkö teräsjakopää kovempaa meteliä silleen että häiritsee vai onko ero vaan ihan pieni verrattuna fiiberiin?
« Viimeksi muokattu: 15.12.2013, 18:20:10 kirjoittanut Automasentaja »

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #578 : 15.12.2013, 18:38:59 »

Joku itseään metallimieheksi ja suureksi Volvonvirittäjäksi kutsunut veijari on sorvannut venttiilijousien kolot 5mm syviksi ja 33mm halkaisijalle, mitä mieltä raati on että kestääkö vai jääkö tämä vaan hyllyyn opetusmateriaaliksi että kuinka pilataan kansia? :-\

Muokkis: Pitääkö teräsjakopää kovempaa meteliä silleen että häiritsee vai onko ero vaan ihan pieni verrattuna fiiberiin?
Ei ole ainakaan minua tuo jakopään ääni haitannut,taitaa venttiileistä tulla enemmän ääntä.
Eikä ainakaan sitten sieltä petä.
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #579 : 15.12.2013, 21:00:29 »
Itellä tulee teräsjakopäästä ääntä, itseä ei se haittaa, mutta isäukko siitä aina valittaa kun "ulisee" :P
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #580 : 17.12.2013, 20:46:30 »

Joku itseään metallimieheksi ja suureksi Volvonvirittäjäksi kutsunut veijari on sorvannut venttiilijousien kolot 5mm syviksi ja 33mm halkaisijalle, mitä mieltä raati on että kestääkö vai jääkö tämä vaan hyllyyn opetusmateriaaliksi että kuinka pilataan kansia? :-\

Muokkis: Pitääkö teräsjakopää kovempaa meteliä silleen että häiritsee vai onko ero vaan ihan pieni verrattuna fiiberiin?

Selvitettiin asiaa tutkimalla seinämä vahvuuksia yhdestä pilkotusta kannesta ja vaikuttaisi siltä että kuvan kansi on pilattu :'( ja ainoa tähän hätään saatavilla oleva kunnostettu kansi on b18 kansi. Se pitäisi sovittaa kahen litran kellarin päälle ja kysymys kuuluukin että tarviiko sitä palotilaa leventää yhtä leveäksi kuin mäntä on? Jos sen jättäisi tekemättä niin teoriassahan siitä saisi lisää paljealuetta ja paremman seoksen pyörteilyn ja palamisen. Yksi kone nakutti ja meni paskaksi (ei mun rakentama :) ) kun oli samanlainen viritelmä mutta siinä oli aivan liikaa puristuksia. Meinasin avartaa palotilaa sen verran että puristukset olisivat noin 10:1 paikkeilla. Luulis sen toimivan millin paljevälyksellä vai mitä? ::)
« Viimeksi muokattu: 17.12.2013, 20:50:50 kirjoittanut Automasentaja »

Poissa J.V

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Volvo 142DL -73, 164-73, & 240 GLI -87
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #581 : 19.12.2013, 13:58:15 »
Kyllähän sen B18 kannen voi siihen sovittaa kunhan vain tosiaan laskee ettei puristus suhde mene liian korkeaksi. Palotiloista kaikki terävät reunat pyöreiksi ja jos mahdollista niin niitä pystysuoria kohtia jotka ovat venttiileiden reunoilla myös vähän viistoiksi. Noin saadaan kuumia pistetä pois jotka lisäävät nakutusriskiä ja selvästi puhtaampi palotapahtuma. Paljerakona milli kyllä varmasti riittää kun muistaakseni paljerakoa pitäisi jättää 0,1mm/1000rpm eli jos max kierrokset 6000 niin paljerakoa 0,6mm ja tuon paljeraon kanssahan pitää sitten myös muistaa huomioida se kansipahvin paksuus puristettuna.
Volvo 142 DL -73
Volvo 164 -73
Volvo 240 GLI -87

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #582 : 19.12.2013, 15:44:41 »
Meinasin just silleen tehdä, männät jää tosiaan 0,3mm yläreunasta ja kannentiiviste on 0,7mm paksu kasassa. SU kaasareilla ja K-nokalla kierrokset jää varmaan siihen 6000 paikkeille eli luulis sen pysyvän läjässä. Tuohon B20 kansiongelmaan voisi olla ratkaisuna semmonen että koneistaa tuon jousen montun halkaisijaltaan isommaksi ja alaspäin puoleenväliin saakka ja siihen sitten sorvaa sopivat palikat jousien alle ottamaan painetta vastaan ohuen seinämän sijaan. Ei kehtaa hyvää kantta jättää hyödyntämättä. Pystyyköhän pakosarjan pinnapultin reijän hitsaamaan umpeen b20 kannesta koska sen kierre on korkannut ja sit poraa uuden reijän ja tekee kierteet? Joku on ryssinyt sen kierteen aiemminkin ja aika vähissä on metalli ympäriltä kun on madallettu niin paljon?

Poissa J.V

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Volvo 142DL -73, 164-73, & 240 GLI -87
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #583 : 19.12.2013, 16:43:55 »
Itse en ehkä alkaisi hitsailemaan kun kansi on kuitenkin vanha ja valurautainen eli siellä on huokosia jotka aika varmasti täynnä öljyä sun muuta likaa ja sitten on vielä murtumisen ja lämmön vaikutuksesta myös vääntelyn riski. Itse poraisin vanhan pinnapultin pois ja laittaisin sopivan helicoilin.
Volvo 142 DL -73
Volvo 164 -73
Volvo 240 GLI -87

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #584 : 20.12.2013, 00:18:16 »
Tuossa illalla rupesin kantta jynssäämään. Aihiona B20 isoventtiilikansi. Ikinä en ole sen kummemmin mitään kansivirittelyitä tehnyt, niin pitää nyt kysyä viisaammilta mielipidettä  ;D

Pari kuvaa vakiosta pakokanavasta:



Kilikalin vinkkejä nodattaen, jynssäilin tuon ohjurin pahkuran ja ohjurin matalaksi. Kanavan muotoilin yläpäästä leveämmäksi, kuin alapäästä. Kanava on nyt noin 3-4mm leveämpi kuin orkkis, ja samoten 3-4mm pitempi.



Miltäpä tuo näyttää kokeneempien silmään? Tarkoitus olisi tuosta vielä vähän viimeistellä, vähän enimpiä rosoja kiillotella. Imukanavia arvelin sörkkiä sen verran, että kohdistelen imusarjan kanssa käypäseksi, eli pahimmat porrastelut pois. Kannattaskos kanaville muuta vielä? Kantta on laskettu vissiin joku 1,5mm.

Muuta tulevaan kokoonpanoon:
-D nokka
-Weber DGV 32/36 Misabin imusarjalla
-Martelius peltisarja
-Teräsjakopää
-Ehkä kärjetön sytytys.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron