Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Jarrujen parantaminen => Aiheen aloitti: volgaman - 22.11.2013, 16:58:49

Otsikko: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: volgaman - 22.11.2013, 16:58:49
huvittaisi laittaa hydrauli känkä 740. ja tarkotuksena ois saada katulailliseksi ja vissiin ei saa olla yhteydessä auton oman jarrulinjan kanssa..
onko kukaan laittanu tommosia?. joku oli 240 laittanu ne etu satulat taakse ja käyttäny 2 mäntää jarruille ja 2 hydraulille. :)
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: jukka____ - 01.12.2013, 16:25:24
käsittääkseni pitää olla taakse menevien jarrulinjojen välissä mutta jotta saa leimalle niin pitää myös jättää käyttöö normaali käsijarru. ja jos on abs niin pitää olla kaksimäntäinen hydrauli käsijarru. korjatkoon viisammat jos olen väärässä
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: J_Lanttola - 16.12.2013, 20:13:02
Laita toiset takasatulat käkkärille ja jätä vakiojarrut koskematta :)
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: Zam1z - 13.09.2015, 14:28:21
Nostetaas tätä kun jollain lailla ajankohtainen. Löytyykös jostain kuvia volvoista joihin olis toteutettu kahdella satulalla tuo takapää?
Hyllystä löytyis sopivasti seiskan takasatuloita, mutta tarviiko se välttämättä olla niin iso satula käkkärille?
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: jip59 - 13.09.2015, 22:31:59
Jos siis haluaa vain seisontajarruna käyttää niin pienemmätkin riittävät mutta jos tarvetta on käyttää "ohjausjarruna" niin tarvii olla vähintään noin isot että saa asfaltillakin pyörät lukkoon tarvitessa.
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: Xuppo - 13.09.2015, 23:00:12
Nostetaas tätä kun jollain lailla ajankohtainen. Löytyykös jostain kuvia volvoista joihin olis toteutettu kahdella satulalla tuo takapää?
Hyllystä löytyis sopivasti seiskan takasatuloita, mutta tarviiko se välttämättä olla niin iso satula käkkärille?
Tälläsillä saat toiset vakiosatulat kiinni taakse http://www.l-m-r.se/p/volvo/740760/bromsar-37/ovrigt-957/bromsoksadapterkit-volvo-740940.html (http://www.l-m-r.se/p/volvo/740760/bromsar-37/ovrigt-957/bromsoksadapterkit-volvo-740940.html)
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: Kojontti - 13.09.2015, 23:32:01
käsittääkseni pitää olla taakse menevien jarrulinjojen välissä mutta jotta saa leimalle niin pitää myös jättää käyttöö normaali käsijarru. ja jos on abs niin pitää olla kaksimäntäinen hydrauli käsijarru. korjatkoon viisammat jos olen väärässä

Ei tarvii koska taakse on vain yksi linja. Vaikka olisi ABS.
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: Kojontti - 13.09.2015, 23:33:24
Jos siis haluaa vain seisontajarruna käyttää niin pienemmätkin riittävät mutta jos tarvetta on käyttää "ohjausjarruna" niin tarvii olla vähintään noin isot että saa asfaltillakin pyörät lukkoon tarvitessa.

Kelpaako hydraulinen käsijarru yleensäkään leimasedälle?
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: Zam1z - 13.09.2015, 23:45:05
Tälläsillä saat toiset vakiosatulat kiinni taakse http://www.l-m-r.se/p/volvo/740760/bromsar-37/ovrigt-957/bromsoksadapterkit-volvo-740940.html (http://www.l-m-r.se/p/volvo/740760/bromsar-37/ovrigt-957/bromsoksadapterkit-volvo-740940.html)

Katos katos  O0

Se että saako leimaan hydraulista, riippuu varmaan ihan katsurista. Onhan niitä katsastettu kyllä, mutta itse kun kysyin paikalliselta katsastusasemalta niin käyrä sanoi heti että EI. Mumisi vielä että mitä sillä yms.yms.
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: estate - 14.09.2015, 10:19:12
Pelkkä hydraulinen ei kelpaa leimalla (vaikka saisi lukittua päällekin), rinnalla pitää olla mekaaninen. Mitenkä olis jonkun levyjarrullisen satulat, joissa on käsijarru? Ei tarttis kikkailla tuplasatuloilla, riittävän isolla akselipainolla olevasta vaan satulat, että riittää teho.
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: Keme - 14.09.2015, 10:50:44
Pelkkä hydraulinen ei kelpaa leimalla (vaikka saisi lukittua päällekin), rinnalla pitää olla mekaaninen.
Pointti on se, että käyttöjarrun ja käsijarrun pitää olla eri piireissä. 1+1 = hydraulikäkkärille omat satulat ja piiri, niin silloin ei tarvitse mekaanista käsijarrua.
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: miikel - 14.09.2015, 11:25:19
Pointti on se, että käyttöjarrun ja käsijarrun pitää olla eri piireissä. 1+1 = hydraulikäkkärille omat satulat ja piiri, niin silloin ei tarvitse mekaanista käsijarrua.
Kyllä mielestäni tarvitsee. Seisontajarrun pitää olla mekaanisesti toimiva. Toki se erillinen hydraulikäsijarru saa sen mekaanisen kaverina ilmeisesti olla.
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: Keme - 14.09.2015, 12:18:12
Kyllä mielestäni tarvitsee. Seisontajarrun pitää olla mekaanisesti toimiva. Toki se erillinen hydraulikäsijarru saa sen mekaanisen kaverina ilmeisesti olla.
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta (779/1998) siihen liittyvine asetuksineen taasen ei aseta mitään vaatimuksia seisontajarrun toimintaperiaatteelle. Myöskään katsastajan käsikirja ei ota aiheeseen kantaa.
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: Juzi - 14.09.2015, 13:09:03
Mulla on ollu tekeillä tommosia rautoja millä saa toiset jarrusatulat akselille. En ole tosin viellä seiskaan tai ysiin kokeillut.
240 volvossa tällähetkellä paikallaan yksi protottyyppi setti..
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: miikel - 14.09.2015, 15:16:41
Seisontajarrun yleiset vaatimukset

Seisontajarrun avulla auto saadaan pysymään paikallaan ylä- ja alamäessä, myös kuljettajan poissa ollessa. Seisontajarru voi vaikuttaa etu- tai takapyöriin ja se on rakenteeltaan täysin mekaaninen.

Seisontajarrun tehon tulee olla sellainen, että auto pysyy paikallaan ylä- ja alamäessä, jonka kaltevuus on 18% ja tien ja renkaan välinen kitkakerroin 0,6. Tämä vaatimus edellyttää seisontajarrulta kokonaisjarruvoimaa, joka on 16% auton kokonaispainovoimasta tai 20% auton oman massan painovoimasta.

Paikkaansapitävyydestä en sata varma ole. Mutta näin ainakin sanottiin myös, kun kyselin käsijarrun muuttamisesta hydrauliseksi. Että mekaaninen seisontajarru on aina oltava, hydraulinen ei ohivuotomahdollisuuden takia kelpaa.
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: Keme - 14.09.2015, 15:43:44
Seisontajarrun yleiset vaatimukset

Seisontajarrun avulla auto saadaan pysymään paikallaan ylä- ja alamäessä, myös kuljettajan poissa ollessa. Seisontajarru voi vaikuttaa etu- tai takapyöriin ja se on rakenteeltaan täysin mekaaninen.

Seisontajarrun tehon tulee olla sellainen, että auto pysyy paikallaan ylä- ja alamäessä, jonka kaltevuus on 18% ja tien ja renkaan välinen kitkakerroin 0,6. Tämä vaatimus edellyttää seisontajarrulta kokonaisjarruvoimaa, joka on 16% auton kokonaispainovoimasta tai 20% auton oman massan painovoimasta.

Paikkaansapitävyydestä en sata varma ole. Mutta näin ainakin sanottiin myös, kun kyselin käsijarrun muuttamisesta hydrauliseksi. Että mekaaninen seisontajarru on aina oltava, hydraulinen ei ohivuotomahdollisuuden takia kelpaa.
Mistä tommonen lainaus on lähtöisin?
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: miikel - 14.09.2015, 16:22:18
Siinä vielä toisesta lähteestä.
Seisontajarrujärjestelmä
48 §
Seisontajarrun yleiset rakennevaatimukset

1. Seisontajarrun on vaikutettava yhteen tai useampaan akseliin ja sen on oltava varustettu pidätyslaitteella. Jos seisontajarru toimii käyttöjarrun hankauspintoja käyttäen, on seisontajarrua varten oltava käyttöjarrun laitteista riippumattomat voimansiirtolaitteet.

2. Auton seisontajarrun toimintatavan tulee perustua puhtaasti mekaaniseen voimanlähteeseen, kuten esimerkiksi jousijarrusylinteriin.

3. Seisontajarrua tulee voida käyttää ilman vauriovaaraa 20 km/h nopeuteen asti.

4. Seisonta- ja käyttöjarrulla saa olla yhteisiä mekaanisia suoraan jarruttavalle akselille asennettuja osia. Tällöin osat tulee mitoittaa niin, että vauriovaara niissä on epätodennäköinen silloinkin, kun käyttö- ja seisontajarrua käytetään samanaikaisesti.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900631 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900631)
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: Keme - 14.09.2015, 16:48:51
Liikenneministeriön päätös
paineilmajarruilla varustettujen autojen ja niihin kytkettävien perävaunujen jarrulaitteista


http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900631 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900631)
Sitten jos vielä maltettasiin lukea mitä lainataan ja mistä.
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: Pekko-poika - 14.09.2015, 20:46:36
Uudemmissa autoissahan on monessa ns. sähköinen seisontajarru. Tai no, sähkömekaaninen on ehkä oikeampi termi tuolle laitteelle; itse sähköhän ei pidä mitään paikallaan.
Mutta kuitenkin, mitään mekaanista yhteyttähän sähköisestä painikkeesta ei kuitenkaan jarruihin ole. Tällöinhän myöskään ajatus "täysin mekaaninen seisontajarru" ei täyty...
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: jepajee - 14.09.2015, 21:03:18
Uudemmissa autoissahan on monessa ns. sähköinen seisontajarru. Tai no, sähkömekaaninen on ehkä oikeampi termi tuolle laitteelle; itse sähköhän ei pidä mitään paikallaan.
Mutta kuitenkin, mitään mekaanista yhteyttähän sähköisestä painikkeesta ei kuitenkaan jarruihin ole. Tällöinhän myöskään ajatus "täysin mekaaninen seisontajarru" ei täyty...
'

Mutta liekkö kiva kaveri varmuus muuten ko systeemissä taattu? Eli toimiiko sähkö siinä kytkevänä vai irroittavan tekijänä?
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: Lankku - 14.09.2015, 21:42:22
Mutta liekkö kiva kaveri varmuus muuten ko systeemissä taattu? Eli toimiiko sähkö siinä kytkevänä vai irroittavan tekijänä?
Männän takana on periaatteessa ruuvi/vastaava mekanismi jota käytetään sähkömoottorilla. Sillä ajetaan jarru kiinni ja pysyy siinä niin pitkään kunnes avataan moottorilla. Tai kunnes otetaan moottori irti ja käsin käännetään mekanismi auki.

Näissä jarrun vapautumiseen ei riitä ainakaan Volvoissa pelkkä seisontajarrukytkimen käyttäminen, vaan jarrua pitää painaa samaan aikaan.
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: Pekko-poika - 14.09.2015, 21:46:26
'

Mutta liekkö kiva kaveri varmuus muuten ko systeemissä taattu? Eli toimiiko sähkö siinä kytkevänä vai irroittavan tekijänä?

Sekä että. Toijotassa moottoriyksikkö, josta menee vaijerinpätkät molempiin takajarrusatuloihin, Volvossa ja Volkkarissa omat moottorinsa jarrusatulan yhteydessä.
Toki systeemi on siinä mielessä varmistettu mekaanisesti, että periaatteessa ilman sähköä seisontajarrua ei saa päältä pois. Myöskään seisontajarrua ei saa päälle jos sähköä ei ole, tai järjestelmä vikaantuu :D
Näinollen tarkoittaa myös että mitään varajarrujärjestelmää ei siis vikatilanteessa ole...
Mutta missään tapauksessa se ei siis täytä täysin mekaanisen seisontajarrun määritettä.

Menee jo nyt aika kovin OT:ksi, MUTTA:

Volvo/VAG -tyyppiset sähkömoottoreilla varustetut takajarrusatulat johonkin takavetokiuluun, niille ohjain/rele, releelle nappi rattiin, vaikka torven painikkeeseen JA BÄNG! sähköpilkki suoraan ratista napilla, käsiä irrottamatta......
Liekö niissä sähkökäkkäreissä kuitenkaan niin paljoa tehoa että vauhdista saa renkaat lukkoon pitävällä pinnalla, en oo VIELÄ päässy kokeilemaan :D
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: Pekko-poika - 14.09.2015, 21:48:43

Näissä jarrun vapautumiseen ei riitä ainakaan Volvoissa pelkkä seisontajarrukytkimen käyttäminen, vaan jarrua pitää painaa samaan aikaan.

VAG:ssa sama, Toijjotassa ei tarvi koskea polkimeen. Ja vauhdissa saa takapyörät ainakin liukkaalla lukkoon, kun pitää nappia painettuna alas.
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: Elk - 20.09.2015, 04:47:03
Liekö niissä sähkökäkkäreissä kuitenkaan niin paljoa tehoa että vauhdista saa renkaat lukkoon pitävällä pinnalla, en oo VIELÄ päässy kokeilemaan :D
Joku rapakon takainen oli testannu XC60:ssä ja kuulema meinas lyödä pään tuulilaiin kun pääs lukkojarrutus yllättämään.
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: -jadi- - 20.09.2015, 07:49:34
Vauhdissa kun painaa Volvon sähköisen käsijarrun kytkintä, niin myös etujarrut jarruttavat, joten ei ihme, jos meinaa pää kolista johonkin.
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: migl - 27.01.2016, 01:01:28
Itellä just hydr käppärin asennus 7srj menossa tänä talvena. Tuohon katu/kilpa-autoon. Helpointa on laittaa omat satulat. En vielä ite tiedä kummalla toteutuksella teen. Asiasta paikallisen katsurin (harrastajaystävällinen) jutellu ja siis.. Noh perjaattees mikään ei oo laillinen asennus. Meinaan sitä ei sais mun tietääkseen liittää tohon poljinjarrun linjaan ja sitten mistään ei saa tyyppihyväksyttyjä koneenkorvakkeita toisille takasatuloille. Eli näin. Kokeilemalla se selvii... 

Ite tilasin käppärin 2:lla sylinterillä. Onpahan voimaa tarjolla takasatuloille. Mun on pakko saada pyörät lukkoon just sillon ku haluan tai sit tulee kabiinissa käsillä ja jaloilla kiire :D
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: kumimuumi - 11.04.2016, 15:45:41
Mä näin joskus jossain päin intternettiä hydraulikäppärin kahvan jossa oli paikat vaijereille. Sellaisen kanssa saisi varmaankin pidettyä katsastusvarusteet ainakin nimellisesti käytössä?
Otsikko: Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
Kirjoitti: estate - 12.04.2016, 09:47:07
On leimattu takajarrupiirin väliin laitetulla hydraulikäppärillä, alkuperäinen mekaaninenkin on toiminnassa.

TRAFI/17674/03.04.03.02/2011
Antopäivä:
28.10.2011
Voimaantulopäivä:
29.10.2011
Voimassa:
toistaiseksi

13 § Jarrujen muutokset
Mikäli vaihdettavat jarrujen osat (esim. jarrusatulat ja jarrulevyt) ovat peräisin automalleista, joille on sallittu erilaiset akselimassat, voidaan jarruiltaan muutetulle akselistolle sallia enintään pienin alkuperäiselle akselistolle ja muutoksessa käytettyjen osien alkuperäakselistoille sallituista akselimassoista.
Alun perin hitsausliitoksia sisältävään akseliputkeen asianmukaisesti hitsaamalla kiinnitettävät jarrusatuloiden tai -kilpien kiinnikkeet ovat mahdollisia.
Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen hydraulisella voimanvälityksellä toimiva seisontajarru saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa nopeuskilpailuun käytettävään autoon. Mikäli autossa ei tällöin ole myös tehdasvalmisteista mekaanisesti toimivaa seisontajarrua, tulee rekisteritietoihin merkitä rajoitus auton käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa.
Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen jarruvoiman jakosuhteen säädin (ns. pedal-box) saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ko. säätimellä varustetun auton rekisteritietoihin tulee merkitä rajoitus tavanomaisesta poikkeavan jarruvoiman jakosuhteen käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa.
Autossa lisävarusteena oleva jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmä voidaan 1 momentissa mainituin ehdoin muuttaa tavanomaiseksi jarrujärjestelmäksi käyttämällä tavanomaiseen jarrujärjestelmään tarkoitettuja osia. Rekisteritietoihin tulee tällöin tehdä merkintä lukkiutumattoman jarrujärjestelmän poistamisesta. Lukkiutumisenestojärjestelmää ei voida pelkästään kytkeä pois toiminnasta ilman auton valmistajan ohjetta.