KL-varaosat  Race.fi

240:iin tehokkaammat jarrut

  • 67 Vastauksia
  • 43728 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #30 : 21.12.2015, 21:43:05 »
Siellä on eBayssa s60r brembot huudossa, Liettuasta. Hinta oli nyt 300 nurkilla ja huomenna loppuu..

Poissa ImportTuning

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #31 : 21.12.2015, 23:41:20 »
Niinpä näytti olevan...ainoa vaan et myyjän hintavarausta ei ainakaa tolla hinnalla olla ylitetty...veikkaan et alle 500e ei ole se hintavaraus.
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa asassi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #32 : 27.12.2015, 18:24:08 »
Moro!

Onko kukaan muutoskatsastanut muutettuja etujarruja niin, että 240:n kaksipiirisatulat on korvattu yksipiirisatuloilla? Mitä katsuri on sanonut, jos on huomannut? Mielipiteen voi toki esittää, mutta faktaa haetaan  :) Katsastan käyttöauton muutaman viikon sisään ja kysyn katsurin mielipiteen asiaan.

t, Ari
« Viimeksi muokattu: 27.12.2015, 21:52:30 kirjoittanut asassi »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #33 : 27.12.2015, 18:57:32 »
No jos katsuri on tilanteen tasalla, niin se kysyy mitä takajarruille on tehty. Jos edessä on männän pinta-alaa lisätty ja levyn halkaisijaa kasvatettu niin jarru tasapainon säilyttämiseksi on sama homma tehtävä myös taakse.

Ja sitä ei voi korvata jarrupaineensäätimellä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #34 : 27.12.2015, 20:34:35 »
No jos katsuri on tilanteen tasalla, niin se kysyy mitä takajarruille on tehty. Jos edessä on männän pinta-alaa lisätty ja levyn halkaisijaa kasvatettu niin jarru tasapainon säilyttämiseksi on sama homma tehtävä myös taakse.

Ja sitä ei voi korvata jarrupaineensäätimellä.

Anteeksi kun kysyn tyhmiä, mutta miksei jarrupaineensäädintä keventämällä/poistamalla voi tehdä tehokkaampia takajarruja? Kompensoisi tehokkaita etujarruja...

Tai kysymys lähinnä miksei kelpaisi?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #35 : 27.12.2015, 22:38:18 »
Esim märällä uusilla etujarruilla lukkiutumispaine / poljinvoima on niin pieni että se on alle takajarrujen paineenrajoittimen raja-arvon. Eli taakse tulee vain vähän jarruvoimaa. Toki painamalla lujemmin spedaalia saadaan painetta lisää, mutta etujarrut on silti lukossa. Paineensäätimellä voi vain vähentää painetta.

Sitten kun ollaan alle etujarrujen lukkitumispaineen tehoa on taka entistäkin vähemmän.

Tuotantoautoissa takajarrut on muutenkin sivuosassa niin isoilla etujarruilla vielä vähemmän.

700 sarjassa taisi olla 40 mm takajarruja jotka sopisi 200-sarjaan?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #36 : 27.12.2015, 22:39:53 »
Anteeksi kun kysyn tyhmiä, mutta miksei jarrupaineensäädintä keventämällä/poistamalla voi tehdä tehokkaampia takajarruja? Kompensoisi tehokkaita etujarruja...

Tai kysymys lähinnä miksei kelpaisi?

Mitään asiasta tietämättä veikkaisin, että tasapaino pitää olla minimi kuormauksella ja maksimi kuormauksella. Jos jarrupaineensäädintä vain kiristää, niin maksimi lastauksella ei teho enää kasva.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7557
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #37 : 27.12.2015, 22:48:10 »
Mitään asiasta tietämättä veikkaisin, että tasapaino pitää olla minimi kuormauksella ja maksimi kuormauksella. Jos jarrupaineensäädintä vain kiristää, niin maksimi lastauksella ei teho enää kasva.
Tässä yhteydessä puhutaan linjassa olevasta kiinteästä jarrupaineensäätimestä/rajoittimesta, ei kuormantuntevasta?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #38 : 28.12.2015, 05:29:27 »
Tässä yhteydessä puhutaan linjassa olevasta kiinteästä jarrupaineensäätimestä/rajoittimesta, ei kuormantuntevasta?

Kyllä. Tätä ajoin takaa, koska takajarruista saa aika miehekkäästi jarrutehoa ilman mitään kuristimia/rajottimia mitä nyt on joka autossa. Joko putkien välissä tai pääsylkyssä.
(tämä huomattu kun joskus jumittelee venttiilit ja saa jarrudynolla samoja tehoja kun etujarruistakin  ;D)

Jos etujarrut paranee vaikkapa 50% niin miksei takajarrujen kuristinta (vaikkapa sattumalta 50%) voisi poistaa? Sehän lisäisi takajarrujen tehoa, mikä kompensoisi hätäsiä uusia etujarruja?

Vai oonko hukassa?  :o
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa asassi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #39 : 11.02.2016, 19:31:57 »
Moro!

Onko kukaan muutoskatsastanut muutettuja etujarruja niin, että 240:n kaksipiirisatulat on korvattu yksipiirisatuloilla? Mitä katsuri on sanonut, jos on huomannut? Mielipiteen voi toki esittää, mutta faktaa haetaan  :) Katsastan käyttöauton muutaman viikon sisään ja kysyn katsurin mielipiteen asiaan. t, Ari

Moi!

Katsurin vastaus: Kaksipiirisatulat saa korvata yksipiirisatuloilla, jotka vähintään yhtä tehokkaat kuin alkuperäiset. Auton jarruturvallisuus ei saa heiketä. Kaksi jarrupiiriä: VE-OT ja OE-VT. Etu-takajarrubalanssi tulee säilyä alkuperäisen mukaisena. Pyöränavoista ja satuloiden kiinnitysadaptereista materiaali- ja vahvuusselvitys valmistajalta. Jarrumuutoksista ei prosentteja otteeseen.

t, Ari
« Viimeksi muokattu: 13.02.2016, 13:08:22 kirjoittanut asassi »

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #40 : 12.02.2016, 11:07:50 »
Itse kun kyselin jarrumuutoksista, niin ei adaptereista olisi tarvinnut lujuustodistuksia. Riittää että ovat jykevän oloiset ja asiallisesti toteutettu. Mutta tuokin niin konttorikohtaista..

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5878
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #41 : 24.02.2016, 19:13:15 »
Onko kukaan bongaillut noita adaptereita 240 ja R satuloille?

L-R-M.se olisi ~170€ kierros postitettuna.
Siellä vaan rapiat 50€ postit tuollaiselle kikkareille  :buck2:

Ebayssä ei ollut kuin yksi päättynyt ilmoitus.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #42 : 25.02.2016, 03:41:56 »
Dave Barton diilasi aikoinaan ainakin palikoita R:n satuloille.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #43 : 17.11.2016, 19:50:58 »
tulollaan yksi variantti paremmista etujarruista, tai ainakin luja usko asiaan :)

jonkun uuden karhean ford galaxyn ( pieni epävarmuus vuosimallista kun kaveri ei ole toimittanut vielä tarkempia tietoja ) etulevy 5x108 jaolla, halk. 300mm ja paksuus 28mm.

levy vaatii keskireiän sorvaamisen vähän suuremmaksi ja navan takapinnasta pieni koneistus ja tasopinnan ajo navan takapinnalle.

meidä projektissa satulat kaavailtu tulevaksi toyota land cruiser J4#, 7#, 6# tai hiluxista eli nelimäntäiset, näissä vakiona 22mm levy joten satulaa pitää levittää 28mm levylle sopivaksi. esim. ebc yellow stuffia löytyy paloiksi ja paljon muutakin. toyotan levyn halk. 302mm eli koko täsmää. jarruteho tällaisissa omien kokemusten perusteella riittävä päälle 2000kg ajoneuvoissakin + 1000 kg kantavuutta ja 3500kg vetopainoa koukulle :)

uusia satuloita saa alle satkun kappale, palojen pinta-ala asiallinen, osat mahtunee 15" vanteen sisään, ainakin toyotissa. tietenkin vanteiden offsetti ja keskiön rakenne vaikuttaa asiaan. vaati adapterin teon kuten kaikki muutkin satulat joilla yritetään saavuttaa paremmat jarrut.

ja tietenkin voi käyttää vaikka levitettyjä volvon vakio satuloita jos siltä tuntuu, myös alconin ja wilwoodin ym. viriviri satuloista löytyy suoraan 28mm levylle.




« Viimeksi muokattu: 17.11.2016, 20:43:46 kirjoittanut Wompatti »

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #44 : 09.12.2016, 23:36:21 »
Jos sinne oikeat jarrut haluaa eteen niin Jaguarista peräisin olevat 6-mäntäiset Alcon jarrusatulat on vaihtoehto. Löytyy varmaan käytettynäkin maailman markkinoilta.
https://www.alconkits.com/maintenance-parts/oem-and-special-caliper-service-items/jaguar-xkr-s-alcon-calipers-car9700x-6-piston
Toinen vaihtoehto AP-Racingin jarrusatulat.
Kolmas vaihtoehto käytetyt nyky-Porschejen Brembot. Löytyy käytettynä maailmalta.
17" vanne taitaa olla vaan minimi näissä ehkä jopa 18".
Hyvään AP-Racingin settiin riittää 17" vanne.
Jarrujen tasapainoisuuteen en ota kantaa.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2016, 23:45:40 kirjoittanut Eikka »

 

KL-varaosat  Race.fi