Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 518095 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1620 : 16.12.2019, 09:54:57 »
Eikös tuossa pitäisi Ribbe verrata akustoja polttoainetankkiin, moottorit on vissiin kuitenkin sähköautoissakin ??? Mitä lie ne sit maksaa?

 ;)

Taida kukaan tietää kun on idioottivarmin osa koko autossa.
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1621 : 16.12.2019, 10:20:02 »
Eikös tuossa pitäisi Ribbe verrata akustoja polttoainetankkiin, moottorit on vissiin kuitenkin sähköautoissakin ??? Mitä lie ne sit maksaa?

 ;)
No joo, mutta tankki harvoin rikkoutuu :D. Akusto kuitenkin periaatteessa kuluva osa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1622 : 16.12.2019, 10:29:27 »
Ihmetyttää tämä kun sähköautoista puhuttaessa nostetaan kalliit akut. Miksi ei polttomoottoreissa puhuta että kuinka kallis se moottori on. Ei taisi itselläkään riittää 10 tonnia jos menisin Volvolle vaihtamaan uuden moottorin tuon S60. Maailmalta löytyy esim. Teslan akustoja kohtuulliseen hintaan.
Valmistuskustannukset ja jälkimarkkinahinta ovat kaksi eri asiaa. Polttisauton valmistuskustannus tehtaalla on jotain 5 tonnia, josta moottorin osuus on rontti tonni. Sähköauton akkujen valmistuskustannus on suunnilleen toiset 5 tonnia. Sähköauton valmistaminen ei ole siksi hyvää bisnestä kuin vasta kalliimmissa malleissa, joissa katetta on enempi uhrattavissa aatteen vuoksi.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1623 : 16.12.2019, 17:00:37 »
Ihmetyttää tämä kun sähköautoista puhuttaessa nostetaan kalliit akut. Miksi ei polttomoottoreissa puhuta että kuinka kallis se moottori on. Ei taisi itselläkään riittää 10 tonnia jos menisin Volvolle vaihtamaan uuden moottorin tuon S60. Maailmalta löytyy esim. Teslan akustoja kohtuulliseen hintaan.

Moottorin voi vaihtaa myös käytettyyn, akuissa se on liki mahdotonta koska vanhat akut kierrätetään ja taida yhtään purku autoa ollakkaan Suomessa.
Akun joutuu vaihtamaan 10v nurkilla, moottoria ei (paitsi yleensä saksalaisiin joutuu kyllä korjaaman puol moottoria)

Model S akku- ja voimalinjatakuulla on kilometrien suhteen rajoittamaton, 8 vuotta. Koskee myös ennen aikaista degradaatiota, luonnollisesti joka tapauksessa valmistevikoja.

Huolto-ohjelmaa Teslalla ei ole, huolto tehdään tarpeen mukaan.

Käytännössä Teslan akkuviat on hoidettu takuun puitteissa Suomessa aina. Tietysti erikseen kolariautot. Nämä on joko korjattu vaihtamalla moduuli tai vaihdettu uusi akkupaketti ja laitettu viallinen korjattavaksi.
.

Jännä, että Tesla sanoo kyllä toisin kuten käytäntökin ollut:

"Ajoneuvollasi on uuden ajoneuvon rajoitettu takuu 4 vuoden tai 80 000 kilometrin ajan sen mukaan, kumpi täyttyy ensin. Akkua ja voimansiirtoyksikköä koskeva takuujakso on:

Model S ja Model X – 8 vuotta (lukuun ottamatta alkuperäistä, ennen vuotta 2015 valmistettua 60 kWh:n akkua, jonka takuu on voimassa 8 vuotta tai 200 000 kilometriä sen mukaan, kumpi täyttyy ensin).
Nämä takuut korvaavat Teslan valmistamien tai toimittamien osien materiaali- tai valmistusvirheistä johtuvien vikojen korjauksen tai vaihdon. Takuu koskee normaalia käyttöä takuuaikana."


"Akun kapasiteettia koskevien takuuvaatimusten osalta vaihtoakku tulee olemaan ajoneuvon ikää
ja mittarilukemaa vastaavassa kunnossa, jolloin se tulee saavuttamaan tai ylittämään alkuperäisen
akun vähimmäiskapasiteetin ajoneuvon jäljellä olevana takuuaikana. Huomaa, että ajoneuvon
toimintasädettä koskevat arviot eivät anna täydellistä kuvaa akun kapasiteetista, koska siihen
vaikuttavat myös akun kapasiteetista riippumattomat tekijät. Tesla päättää harkintansa mukaan
akkukapasiteetin mittausmenetelmästä sekä siitä, korjataanko, vaihdetaanko vai tarjotaanko
kunnostettuja tai uudelleenvalmistettuja osia. Tesla päättää myös tällaisten vaihdettujen,
kunnostettujen tai uudelleenvalmistettujen osien kunnosta.
Tämä Akun ja voimansiirron rajoitettu takuu ei sen laajasta kattavuudesta huolimatta korvaa
tahallisista toimista aiheutuvia vaurioita (kuten ajoneuvon tahallinen väärinkäyttö tai tuhoaminen
tai sen aktiivisten varoitusten tai huoltoilmoitusten laiminlyönti), törmäyksestä tai
onnettomuudesta aiheutuvia vaurioita (paitsi edellä kuvatut akusta aiheutuneet tulipalot) tai muun
kuin Teslan tai Teslan hyväksymän henkilöstön suorittaman akun tai voimansiirron huollon tai
avaamisen aiheuttamia vaurioita.


Akku, kuten kaikki litiumioniakut, menettää energiaansa tai tehoaan ajan ja käytön myötä. Tämä
Akun ja voimansiirron rajoitettu takuu EI KORVAA akun energian tai tehon häviämistä ajan myötä
tai akun käytön vuoksi, paitsi tässä Akun ja voimansiirron rajoitetussa takuussa määritetyssä
laajuudessa.
"

Mutta joo, akut ja kaikki on kehittynyt kyllä koko ajan. Eiköhän tässä vielä kohta sähköautoilu ole normaali ihmisillekkin käsillä.
Tollanen Seat Mii ei kyllä oo ihan kaikkien auto, eihän ne saa ees bensaversiota toimimaan...  :P
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1624 : 16.12.2019, 17:54:38 »
Tiedän kyllä autoni takuuehdot, ne on mustaa valkoisella: akku ja voimansiirto rajoittamaton 8 vuotta kuten tuossa lainaamassasi kohdassa lukee, pl. erikoisuus 60kwh akku.

Ja eihän mikään valmistajan takuu kata tietenkään vaurioita mitkä itse tai välillisesti aiheutat, se on ihan selvä. Silti Teslan voi huollattaa muualla kuin Teslalla tai itsekin.

Akkuja on ennenaikaisen degradaation takia korjattu takuuseen. Luonnollista degradaatiota tapahtuu joka tapauksessa. Minulla on 100tkm jälkeen kapasiteetti alentunut noin 3%.
Tesla S75D '17

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1625 : 16.12.2019, 18:14:15 »
Sen akuston vertaaminen moottoriin on kyllä ihan perusteltua, koska se akusto on sen käyttökelpoisen tehon lähde kuten moottorikin. Moottorista käyttökelpoinen mekaaninen teho muutetaan vaihteistossa soveltulle kierrosnopeudelle perävälitykselle. Sähköautossa se akun käyttökelpoinen sähköinen teho muuteaan sähkömoottorissa soveltuvaksi kierrosluvuksi perävälitykselle.

Se tuossa kyllä on että akku menettää jonkin verran enemmän kapasiteettiaan mitä polttomoottori tehoaan  ajansaatossa, mutta ainakin noi isot akut ovat siinä 70% tehossaan sellaisissa kilometreissä että käytännössä kaikki henkilöautomoottorit ovat jo luovuttaneet.

Noiden akkujen remppaaminen on kyllä kallista, mutta se johtuu pitkälti siitä että tekniikka on niin uusi että se on pakko rempata marmoritiskin hinnoin. Ei se koneremppa/vaihtomoottori siellä marmorilla alle sen 10k€ lähde polttikseenkaan.

Mutta suurin syy siihen miksi sähköautot eivät ole yleistyneet niin paljoa tilastossa mitä hype antaisi odottaa on se että tarjonta on hyvin rajallista, ei vain valmistuskapasiteetin osalta, vaan ihan malliston osalta.

Lisäksi mä uskon että REX tyyppisille sähköautoille olisi huomattavasti kysyntää, jos niitä vaan olisi tarjolla - jokin taivaisiin hinnoiteltu ja karmean näköinen bemari ei varsinaisesti ole "tarjontaa". Plugin hybridin suurin typeryys on siinä normissa joka tekee niiden akustoista ihan vitsin kokoisia.

tai muun
kuin Teslan tai Teslan hyväksymän henkilöstön suorittaman akun tai voimansiirron huollon tai
avaamisen aiheuttamia vaurioita.


Eihän sitä akkua tai voimansiirtoa tarvitse varsinaisesti huoltaa mitenkään, joten miksi tuo kohta realisoituisi?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1626 : 16.12.2019, 18:21:40 »
Moottorin voi vaihtaa myös käytettyyn, akuissa se on liki mahdotonta koska vanhat akut kierrätetään ja taida yhtään purku autoa ollakkaan Suomessa.
Akun joutuu vaihtamaan 10v nurkilla, moottoria ei (paitsi yleensä saksalaisiin joutuu kyllä korjaaman puol moottoria)
Aika hyvin pitää paskoa auto että koko akku on vaihtokunnossa. Jos käytetään esimerkkinä vaikkapa Teslaa. Siellä on noin 5kWh moduuleissa nuo akut ja yksi moduuli käytettynä maksaa internet kaupasta reilun tonnin. Tietty vaihto siihen päälle. Mutta sekään ei ole mahdoton kun koko akusto on irroitettavissa helposti.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1627 : 16.12.2019, 19:04:43 »
Aika hyvin pitää paskoa auto että koko akku on vaihtokunnossa. Jos käytetään esimerkkinä vaikkapa Teslaa. Siellä on noin 5kWh moduuleissa nuo akut ja yksi moduuli käytettynä maksaa internet kaupasta reilun tonnin. Tietty vaihto siihen päälle. Mutta sekään ei ole mahdoton kun koko akusto on irroitettavissa helposti.

Pointtina koko jutussa oli se, että Tesla päättää korjataanko vaiko ei ja kenen piikkiin.
Todellisuus Teslan takuusta vastaa aika pitkälle niiden uusien maalipintaa ja niiden korjaamista.

Moduuleittain aika monissa hybrideissäkin, tietty niitä ei yleensä kyllä kaikilta valmistajalta saa kuin koko pakettina.

REX tyyppiset olisi aika mielenkiintoinen ja ehkä järkevin tänne pohjolaan riippuu kenen kantilta katsoo, vähän outoa muutenkin katsoa yleisesti automallistoja. Kaikki tarjoavat ilman korkoja ja kuluja kun ihmiset uskalla ostaa mitään kun valtio sekottaa pakkaa.

Mitä sisältyy Teslan voimansiirto huoltoon?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1628 : 16.12.2019, 19:09:05 »
Pointtina koko jutussa oli se, että Tesla päättää korjataanko vaiko ei ja kenen piikkiin.
Todellisuus Teslan takuusta vastaa aika pitkälle niiden uusien maalipintaa ja niiden korjaamista.

Mitä sisältyy Teslan voimansiirto huoltoon?
Noihan se menee kaikkien autojen kohdalla. Maalipinnassa Tesla vetosi tiestä irronneen lian kuluttaneen maalia. Onhan tähän ketjuun linkattu yksi taksi Tesla johon takuuseen vaihdettu akut.

En varmasti tiedä, mutta en kyllä keksi miten huoltaa sähkömoottoria ja akustoa. Stinger yllä kirjoittaa että 100tkm aikana huoltokulut ollut 500€ niin ei kovin suuria huoltotoimenpiteitä ole.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1629 : 16.12.2019, 19:24:36 »
Noihan se menee kaikkien autojen kohdalla. Maalipinnassa Tesla vetosi tiestä irronneen lian kuluttaneen maalia. Onhan tähän ketjuun linkattu yksi taksi Tesla johon takuuseen vaihdettu akut.

En varmasti tiedä, mutta en kyllä keksi miten huoltaa sähkömoottoria ja akustoa. Stinger yllä kirjoittaa että 100tkm aikana huoltokulut ollut 500€ niin ei kovin suuria huoltotoimenpiteitä ole.

Miten akustoa jäähdytetään? Kuuluuko Teslan huoltoon jarrupalojen katsastus ja jarrunesteen mittaus silloin kuin asiakasta vain huvittaa.
Mitataanko akustoa huolloissa (esim käyttämällä jotain testeriä).
Toyotan hybriditakuu menetetään jos käydään muualla huollossa, mutta sen saa takaisin käymällä tekemässä Toyotalla määräaikaishuollon.

Maalipinnathan on luokattoman ohuita kyseisissä (model 3?) autoissa. Pohjamaali paistaa jo tehtaalta, eli tavallaanhan se irronnut lika on sen super ohuen ja pehmeän maalin kuluttanut.

On niitä akkuja vaihdettu ilmaiseksi takuuseen, mutta myös asiakas maksanut. Tuntuu olevan jonkunlainen pärstäkerroin/onko yksityinen vai liike.
Vai onko ihan satunnaisgeneraattorilla kuten VAGin 1.2 ja 1.4 ketjuremonttien takuukorjaukset.  :D

Tunnen vain kaksi ihmistä etäisesti kenellä oli Tesla, vähän ovenkahvoja ja apurunkoja sekä muita vikoja. Tiedä sitten mikä se totuus on, yleensä vastaus vaan on kaikki takuuseen, huollot saa tehdä jos haluaa milloin haluaa... Toiset taas maksaa akkujaan, ovenkahvojaan, apurunkoja yms takuuaikana.

Eikä kannata ottaa Tesla vihana edelleenkään tätäkään. Maksattaahan Volvo D6 hybridin kompuroita joillain ketkä siihen suostuu, ne ketkä ei suostu maksamaan tuntuneet saavan ilmaiseksi.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1630 : 16.12.2019, 20:22:33 »
Aika hyvin pitää paskoa auto että koko akku on vaihtokunnossa. Jos käytetään esimerkkinä vaikkapa Teslaa. Siellä on noin 5kWh moduuleissa nuo akut ja yksi moduuli käytettynä maksaa internet kaupasta reilun tonnin. Tietty vaihto siihen päälle. Mutta sekään ei ole mahdoton kun koko akusto on irroitettavissa helposti.

En mitenkään näe outona ajatuksena sitä, että joku sähköalan tekijä perustaa akkujen huoltopisteen. Sähkömoottoreista, jota kuormitetaan oikealla virralla, kuluu vain laakerit. Oikealla mitoituksella ne kestää koko auton iän. Tehtaissa 3v-moottorit pyörivät 24/7 useita vuosia.

Akut on käsitykseni mukaan lähes poikkeuksetta tehty useista sarjaan kytketyistä kennoista, jolloin kennoja voi vaihtaa tarpeen mukaan. Kennot on erotettavissa pienempiin ryhmiin, jolloin se asiaan koulutuksen saaneen henkilön toimesta vaihtotyö on turvallista. No, siinä vaiheessa tietenkin autonvalmistajat valavat kennot sellaiseen pakettiin, ettei vaihtoa voi tehdä. Silloin he kutsuvat pakettia huoltovapaaksi.

En edes uskaltaisi kysyä paljonko maksaisi koko polttomoottorin vaihtotyö merkkiliikkeessä.

Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1631 : 16.12.2019, 20:32:18 »
En mitenkään näe outona ajatuksena sitä, että joku sähköalan tekijä perustaa akkujen huoltopisteen. Sähkömoottoreista, jota kuormitetaan oikealla virralla, kuluu vain laakerit. Oikealla mitoituksella ne kestää koko auton iän. Tehtaissa 3v-moottorit pyörivät 24/7 useita vuosia.

Akut on käsitykseni mukaan lähes poikkeuksetta tehty useista sarjaan kytketyistä kennoista, jolloin kennoja voi vaihtaa tarpeen mukaan. Kennot on erotettavissa pienempiin ryhmiin, jolloin se asiaan koulutuksen saaneen henkilön toimesta vaihtotyö on turvallista. No, siinä vaiheessa tietenkin autonvalmistajat valavat kennot sellaiseen pakettiin, ettei vaihtoa voi tehdä. Silloin he kutsuvat pakettia huoltovapaaksi.

En edes uskaltaisi kysyä paljonko maksaisi koko polttomoottorin vaihtotyö merkkiliikkeessä.

Uudet/tehdaskunnostetut Mersun moottorit (ihan perus hinnat alkaen bensa tai diesel) lähtee sieltä n. 20 000€. AMG Mersun pata oli 72 000€.
Ilman apulaitteita ja ilman imu/pakosarjaa. Mersu osaa rahastaa.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1632 : 17.12.2019, 07:51:54 »
En mitenkään näe outona ajatuksena sitä, että joku sähköalan tekijä perustaa akkujen huoltopisteen. Sähkömoottoreista, jota kuormitetaan oikealla virralla, kuluu vain laakerit. Oikealla mitoituksella ne kestää koko auton iän. Tehtaissa 3v-moottorit pyörivät 24/7 useita vuosia.

Akut on käsitykseni mukaan lähes poikkeuksetta tehty useista sarjaan kytketyistä kennoista, jolloin kennoja voi vaihtaa tarpeen mukaan. Kennot on erotettavissa pienempiin ryhmiin, jolloin se asiaan koulutuksen saaneen henkilön toimesta vaihtotyö on turvallista. No, siinä vaiheessa tietenkin autonvalmistajat valavat kennot sellaiseen pakettiin, ettei vaihtoa voi tehdä. Silloin he kutsuvat pakettia huoltovapaaksi.

En edes uskaltaisi kysyä paljonko maksaisi koko polttomoottorin vaihtotyö merkkiliikkeessä.
Ihan varmasti noita alkaa tulemaan kunhan sähköautot yleistyy.

En tiedä Volvoista tai muista, mutta seurannut yhden jenkkityypin youtube kanavaa. Se mm. rakensi kolmesta lunastukseen menneestä Model S mallista yhden toimivan. Tesla ainakin on aika bulkki kama. Akkujen kennot on samoja kennoja mitä läppäreissä. Ne on pakattu sitten suurempiin moduuleihin joita taitaa olla parikymmentä (?) per auto. Ja periaatteessa moduuleittain voi vaihtaa.

Pakko koputtaa puuta, ei ole tarvinut moottoria vaihtaa. Foorumilla olevaan V70 tehtiin Volvolla kansi uusilla osilla ja taisi töineen olla luokka 5 tonnia.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1633 : 17.12.2019, 07:58:07 »
Noihan se menee kaikkien autojen kohdalla. Maalipinnassa Tesla vetosi tiestä irronneen lian kuluttaneen maalia. Onhan tähän ketjuun linkattu yksi taksi Tesla johon takuuseen vaihdettu akut.

En varmasti tiedä, mutta en kyllä keksi miten huoltaa sähkömoottoria ja akustoa. Stinger yllä kirjoittaa että 100tkm aikana huoltokulut ollut 500€ niin ei kovin suuria huoltotoimenpiteitä ole.


Juu, ei moottoreita ja akustoa huolleta.

Teslan huolloissa tarkistetaan ja tarvittaessa säädetään pyöränkulmat, putsataan jarrut ja toki vaihdetaan palat/levyt tarvittaessa.
Tesla S75D '17

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4067
  • www.vrcf.fi
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

 

Proturbo  Autodiagnoosi