Ateho  Elekma

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519914 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #45 : 29.06.2017, 13:18:39 »
Joo, ne ovat ympäristöystävällisempiä kuin perinteiset polttomoottoriajoneuvot, mutta vasta 60 000km jälkeen, koska akustojen teko on ympäristöä erittäin paljon kuormittavaa puuhaa.

Ja mikä olikaan suomalaisten autojen keskimääräinen tai edes mediaani ajosuorite? Miten lie pikkuooppeleilla mutta oikeet autot ainakin tuppaa rullaamaan helposti 5-10 kertaa tuon 60 tkm.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #46 : 29.06.2017, 20:20:17 »
Hyvin samoilla linjoilla slerban kanssa tuosta reissaamisesta, vaikka yleensä onkin kiireetön aikataulu vapaa-ajan matkustelussa niin siltikään missään aakkosasemalla ei tee mieli lenua esim. 2h. Veikkaan että rupeaa tauotkin maksamaan kun kahvia rupee menemään enemmän ja se eka sämpylä on muuttunut jo pieruksi ennenkuin akut ovat täyttyneet sen verran että pääsee seuraavalle aakkosasemalle. :)

Voisi perusnegatiivisena vielä ajatella niinkin että kauppiaat ei kovin kauaa kattele hyvällä että myymälässä on liuta porukkaa pelkän veden kanssa 2h odottelemassa akun latautumista??

Mutta juu, toistaiseksi pitää antaa ennakkoluulottomien ja uusiin asioihin syöksyvien sisäänajaa systeemit ja ite pitäytyä vanhassa ja toimivassa synsteemissä.

RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #47 : 29.06.2017, 21:37:29 »
Hyvin samoilla linjoilla slerban kanssa tuosta reissaamisesta, vaikka yleensä onkin kiireetön aikataulu vapaa-ajan matkustelussa niin siltikään missään aakkosasemalla ei tee mieli lenua esim. 2h.

Tästä vois trenditutka haistaa huoltoasemien uuden renessanssin: jotakin viihdykettä puolesta tunnista pitempään aikaan kuskeille tai perheille siksi aikaa kun auto latautuu. Pihalle sitten pitkä parsi pikalataustöpseleitä.

Aikanaan nuo sitten hiljentää taas tekniikan kehitys kun autot saadaankin ladattua nopeammin ja/tai sitä tarvii tehdä harvemmin.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #48 : 29.06.2017, 23:19:15 »
Onko sellaista autoa vielä tehty, jonka polttomoottorin päätoiminen toimenkuva olisi tuottaa akustolle ja sähkömoottorille sähköä?

Päästellään akuilla niin pitkälle kuin pääsee ja kun loppuu mehu niin lyödään polttomoottori tuottamaan sähköä akustoon, eikä polttomoottori olisi kytköksissä voimalinjaan millään lailla.

Vähänniinkuin aggregaatista ottaisi virtaa sitä tarvitseville laitteille.

Tähänhän jo vastattiin että BMW i3 REX toimii juuri noin, mutta se mikä mua tuossa REXissä ihmetyttää on se että miten 0,5l prätkän moottori ja generaattori voi maksaa melkein 5000€?

Siis tuolla 5000 saisi nuo kamat ostettua irtona tarvikkeina, ja kyllähän kokonaista autoa kasattaessa niille tulee hintaa luokkaa kymmenesosa tarvikehinnasta. Mikä motiivi bemarilla on rokottaa noin tautisesti tuosta generaattoripaketista?


Muistaakseni BMW on asiaa tutkinut, että olisi "kannattavampaa" tehdä vaikkapa ovipahveista säteilylämmittimet, joita pidettäisiin pienellä teholla. Tällöin matkustajille tulee lämmin vaikutelma, vaikka sisätilojen todellinen lämpötila jäisi "alhaiseksi", vaikkakin todella tasaiseksi.

Ilmalämmityshän ei ole mitenkään kovin järkevä lämmitysmuoto, ja varsinkin autoissa joissa sitä ilmaa puhalletaan jatkuvasti matkustamon läpi harakoille, se on jo energiatehokkuuden kannalta typerää, mutta hyvin yksinkertainen ratkaisuhan se on.

Infrapunalämmitinhän olisi se tehokkain tapa sähköautossa. Kuten terassilämmittimissäkin, lämmitetään suoraan ihmisen ihoa eikä ympäristöä.

Tietysti myös ilanvaihtoa on pakko autossa olla. Vaikka huurtumisen torjuisikin laseja lämmittelemällä auto homehtuisi aika pian, koska kosteutta autoihin tulee aina paljon.
Lainaus
Toyotan insinöörit ovat koko pakosarjan katalysaattoriin asti käärineet vesivaippaan, jotta moottori ja matkustamo saadaan nopeasti lämpöiseksi. Ei huono...

Jossain ekoautossa oli ilmastointi muutettu kaksisuuntaiseksi samaan tapaan kuin kotien ilmalämpöpumppu. Eli kierto käännettiin vaan toisinpäin ja ilmastoinnin kenno alkoi lämmetä kanavassa nokassa olevan lauhduttimen jäähtyessä. Mitään ekologista lämmitystähän tuo ei ole, järkevämpää olisi ottaa se hukkalämpö tehokkaammin talteen kuten Toyotassa.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #49 : 30.06.2017, 06:34:31 »
Tähänhän jo vastattiin että BMW i3 REX toimii juuri noin, mutta se mikä mua tuossa REXissä ihmetyttää on se että miten 0,5l prätkän moottori ja generaattori voi maksaa melkein 5000€?

Siis tuolla 5000 saisi nuo kamat ostettua irtona tarvikkeina, ja kyllähän kokonaista autoa kasattaessa niille tulee hintaa luokkaa kymmenesosa tarvikehinnasta. Mikä motiivi bemarilla on rokottaa noin tautisesti tuosta generaattoripaketista?

Oliko tässä kyse penarin omasta hinnoittelusta vai onko tuo 5 k€ kuluttajahintojen ero?

Jos kuluttajahinta niin kyse lienee verotuskohtelusta. Täyssähköinen saa isomman alennuksen autoverosta. Samasta syystähän XC90:ssä sähkömoottorin ja akuston poisjättäminen "maksaa" kun T6 on kalliimpi ostaa kuin T8.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #50 : 30.06.2017, 07:58:48 »
Oliko tässä kyse penarin omasta hinnoittelusta vai onko tuo 5 k€ kuluttajahintojen ero?

Jos kuluttajahinta niin kyse lienee verotuskohtelusta. Täyssähköinen saa isomman alennuksen autoverosta. Samasta syystähän XC90:ssä sähkömoottorin ja akuston poisjättäminen "maksaa" kun T6 on kalliimpi ostaa kuin T8.
Ainakin hinnaston mukaan tuo polttomoottorilla varustettu i3 on kalliimpi kuin ilma. Veroton hinta on 4 tonnia enemmän.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #51 : 01.07.2017, 21:10:04 »
Joo, siis bemarissa ~5k on ero verollisessa hinnassa. Autoveroa on kuitenkin alle 500e enemmän kuin täyssähkömallissa, joten kyllä se ensisjaisesti on bemarin hinnoittelussa se lisä.


E: tarkennetaan nyt että se verollinen lisähinta polttiksesta on n. 4500e, pyöristin sitä provosoivasti ylöspäin.

E2: en itseasiassa ole varma pyöristinkö sitä ylöspäin, koska huomasin että tänään on tullut uusi hinnasto josta puuttuu pienemmällä akulla oleva malli kokonaan. Voi olla että siinä oli isompi tuo hintaero.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2017, 21:17:46 kirjoittanut Jule »

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #52 : 01.07.2017, 21:53:53 »
Joo, siis bemarissa ~5k on ero verollisessa hinnassa. Autoveroa on kuitenkin alle 500e enemmän kuin täyssähkömallissa, joten kyllä se ensisjaisesti on bemarin hinnoittelussa se lisä.


E: tarkennetaan nyt että se verollinen lisähinta polttiksesta on n. 4500e, pyöristin sitä provosoivasti ylöspäin.

E2: en itseasiassa ole varma pyöristinkö sitä ylöspäin, koska huomasin että tänään on tullut uusi hinnasto josta puuttuu pienemmällä akulla oleva malli kokonaan. Voi olla että siinä oli isompi tuo hintaero.

Saksan hinnastossa molemman kokoisilla akuilla oli range extenderin lisähinta vajaa 5kiloa.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Tuke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #53 : 01.07.2017, 22:06:31 »
Itseäni eniten tällä hetkellä houkuttelee blug-in hybridit käyttöautoksi, jos taloudellinen tilanne mahdollistaisi vaihtaa. Monet arkiajot menisi akkujen voimalla, erityisesti jos saisi ladattua perillä ja pitemmät matkat nesteen voimalla. Periaatteessa pärjäisisin täyssähkölläkin, mutta toistaiseksi ei tuo lataaminen ja muut palvelut ole vielä ajantasalla, esim autojunat pohjoiseen on monesti loppuun myytyjä ja kalliimpia kuin ajamalla.

Erityisesti näissä sähköautoja häiritsee se, että miksi ne on oltava pääsääntöisesti rumia, pois lukien Tesla. Itse haluaisin, että auto näyttää "tavalliselta" kuten e-golf ja toimii normaalina perheautona.


Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #54 : 02.07.2017, 08:05:50 »
Erityisesti näissä sähköautoja häiritsee se, että miksi ne on oltava pääsääntöisesti rumia, pois lukien Tesla. Itse haluaisin, että auto näyttää "tavalliselta" kuten e-golf ja toimii normaalina perheautona.

+1

Ei tarvitse tehdä tavallisen näköistä, tekisivät edes hyvännäköisen. Tuo uusi Chevy Bolt / Ampera-e :kin on piirretty ihme palloksi, ei tietty poikkea nykyautoista siinä, mutta ei se omaan silmään hyvältä näytä.
Tesla S75D '17

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #55 : 02.07.2017, 09:33:36 »
Silloin kun digikamerat oli uus asia, niistäkin piti tehdä oikein hehkuvan erottuvia. Että kaikki varmasti huomaa että nyt on uutta ja erilaista käytössä eikä mitään tavan vanhaa. Järkeähän siinä muotoilussa ei ollu sillonkaan.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #56 : 02.07.2017, 18:40:10 »
Mun mielestä Reanult Zoe on melko normaalin näköinen. Normaalin Ranskalaisen.

Samahan päti myös Priukseen kun se tuli. Autosta piti tehdä erikoisen näköinen että kaikki näkevät että tämä on nyt jotain uutta ja ihmeellistä. Kun asia arkipäiväistyi alettiin hybriditekniikkaa pulttaamaan myös ihan tavalliseen aurikseen yms.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #57 : 02.07.2017, 19:08:08 »
Mun mielestä Reanult Zoe on melko normaalin näköinen. Normaalin Ranskalaisen.

Juu sehän on pikkuautoksi varsin hyvännäköinen. Jos olisi pienet ajotarpeet niin kelpaisi.
Tesla S75D '17

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #58 : 02.07.2017, 20:06:59 »
Tiepalvelupisnes saa taatun piristysruiskeen kun sähköautot tarpeeksi yleistyvät. Enää ei voikaan hakea lisää kilometrejä kanisterilla jos ne sattuvat loppumaan kesken matkan.. Akkukäyttö tuo myös mukanaan veikeitä häiriöitä ikääntyessään. Hupsista, varausta onkin oikeasti jäljellä 15%..eiku 40%, eiku uskaltaako tällä ny enää ajaa :idiot2:

Eihän akkukäyttö oikeasti ole vielä läheskään valmis ajoneuvokäyttöön mutta sinne on mentävä sattuneista syistä. Jos lataaminen Schukosta kestää yli vuorokauden niin hohhoijaa. Huoltsikoilla on usein sen sortin vilske että jos "tankkausajat" kymmenkertaistuvat niin loppuu tontit kesken
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #59 : 02.07.2017, 20:19:57 »
Tiepalvelupisnes saa taatun piristysruiskeen kun sähköautot tarpeeksi yleistyvät.

Kuuluuhan nuo nytkin palvelukortin haltijat istua pönöttävän autossaan oottamassa että tiepalvelu tulee vaihtamaan renkaan, vaikka vallan hyvin osaisi itekin.

Tiepalvelulta toisaalta poistuu kaikki ne kesädieselillä pakkaseen lähteneet, ja muita teknisiä vikoja kohdanneet. Aika paljon vähemmän särkyviä osia sähköautossa kuin polttomoottorissa.

 

Carcom Oy  Ateho