Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519813 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #105 : 05.07.2017, 21:04:33 »
Aika ronski väite sinulla. Sähköä joudutaan jo nyt tuomaan ulkomailta Suomeen, kun sähkö ei nytkään riitä, huolimatta siitä että Suomen teillä ajelee vaivaiset 1500 sähköautoa

Google on kaveri, myös Fingrid:in sivuilla on juttua aiheesta.

https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/riittaako-sahko-sahkoautoille/

Joo ja toisaalta sähkön käyttö on painottunut tiettyihin kellonaikoihin - helpoiten ajat näkee pörssihinnasta.

Sähköautot-nyt sivuilta:
USA:ssa on laskettu, että jos koko maan henkilöautokanta vaihdettaisiin hetkessä sähköautoiksi, voitaisiin 84% tarvittavasta energiasta saada aikaiseksi ilman tuotantokapasiteettin lisäystä. Tämä johtuu siitä, että sikäläisiä voimaloita ajetaan yöaikaan huomattavalla aliteholla kulutuksen laskiessa. (Osa tästä energiasta saataisiin jopa "ilmaiseksi": polttovoimaloiden kohdalla syntyy aina ylituotantoa kulutuksen heilahtelujen aikana, ellei järkevää säätövoimaa ole tarjolla). Suomessa tilanne ei ole sama, johtuen runsaasta vesivoiman käytöstä, mutta jotain olennaista yli- ja alituotannosta täälläkin kertoo se, että yösähkö on päiväsähköä edullisempaa.

Enemmän ahdistaa kaapeloinnit... niitä menee uusiksi. Nimim. "muutaman" sähköautolatauspaikan rakennuttaneena.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #106 : 05.07.2017, 22:25:36 »
Autotehtaiden visioissahan sähköautojen akkuja käytetään varavirtalähteenä jos sähkön kysyntä on suurtä, tällöin luovutetaan autosta verkkoon päin sähköä ja ladataan taas kun kysyntä on muuten pientä.
Tämä tietenkin edellyttää että latausjärjestelmään on asetettu koska auton pitää olla lähtövalmiina latingissa. Extempore lähdöt ei toimi mikäli sähkölle onkin kysyntää markkinoilla ja se on imaissut akun tyhjäksi.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Jatpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #107 : 06.07.2017, 08:59:17 »
Älykkään sähköverkon kantava ajatus on, että yksittäisen varaston mittapuulla lainatun varauksen määrä on tyystin merkityksetön. Ei siis pitäisi olla mahdollista, että missään normaaleissa oloissa imisi yksittäisestä sähköautosta akun tyhjäksi.
V50 T5 awd -06

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #108 : 06.07.2017, 10:01:23 »
Eikai tarkoitus ole, että autojen akkuja imaistasiin tyhjäksi vaan niistä otetaan x % tasaamaan kulutusta. Autojen akkuja / muita sähkövarastoja tarvitaan kun aurinkoenergiaa hyödynnetään enemmän.

Tunteeko kukaan ydinvoimalan teknologiaa. Mistä johtuu, ettei ne ole kovin ketteriä muuttamaan kapasiteettiä - onko kyseessä liiketaloudellinen linjaus investoinnin suuruudesta johtuen vai teknologinen ongelma?

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #109 : 06.07.2017, 12:08:16 »
Tunteeko kukaan ydinvoimalan teknologiaa. Mistä johtuu, ettei ne ole kovin ketteriä muuttamaan kapasiteettiä - onko kyseessä liiketaloudellinen linjaus investoinnin suuruudesta johtuen vai teknologinen ongelma?

Täällähän on tupa puolillaan vaikka ja mitä eksperttiä jotka olis yksinään rakentaneet OL3:n yhdessä kesässä  ::)

Mutta joo, tekniikastahan se johtuu. Ei ole nopeasti säädettävissä.

Kyllä kai liiketaloudellisesti haluttaisiin vesivoimaloitakin juoksuttaa niin paljon kuin ikinä vettä riittää, mutta koska turpiinien virtausta on erittäin ketterä säätää, vesivoimalla tasataan tuotantoa vastaamaan kulutusta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #110 : 06.07.2017, 12:15:57 »
Ydinvoimala on vakiotehovoimala. Ainoa säätö, mitä suomessa tehdään on, että tarvittaessa lämmitetään merivettä.

Kyllähän se on säädettävissä, mutta johtuen reaktion fysiikasta, ei niin ketterää lopultakaan. Tosin kyllähän esim. Ranskalaiset ajaa säätösähköä vihreällä energialla (ydinvoima).

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #111 : 06.07.2017, 13:04:48 »
Suomessa säätösähkö hoidetaan pääasiassa uusiutuvalla energialla, eli puupolttovoimaloilla sekä vesivoimalla.

Vesivoimaa käytettäessä on se etu, että se pystyy reagoimaan sähkötarpeeseen minuuteissa. Sitä mukaa kun pyynti nousee, niin availee luukkuja, jotta vesi pääsee turbiinille.

Suomessa vesivoimalat on todella pitkälle päivitettyjä/huippuunsa hiottuja ja tuo taas liittyy EU:n päästöhommeleihin. Helpoin tapa leikata päästöistä oli panostaa vesivoimaan ja päivitellä turbiineja. Nyt tuo ei enää onnistu ja siinä onkin ihmetteleminen mikä olisi seuraava tuotantomalli nopealle sähkölle, kun uusia vesivoimaloita ei enää rakenneta, eikä vanhoja voi päivittää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #112 : 12.07.2017, 22:56:29 »
Ja sähkö.

Joku pieni ja viisas ihminen tutki, että jos kaikki kansalaiset Suomessa vaihtaisivat täyssähköön, niin pitäisi ydinvoimaloita rakentaa vähintään neljä lisää, jo olemassa olevan neljän voimalan kaveriksi, jotta sähkön tuotto riittäisi.
Joku laski väärin.

Periaatteessa Olkiluoto 3 riittäisi yksinään koko tieliikenteen energiantarpeeseen. Tai siis tulisi riittämään. Kyllähän sekin pytinkin ennenpitkää valmistuu.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #113 : 13.07.2017, 14:29:20 »
Mittääs varten sitä sähköä sitten pitää nytkin jo tuoda jos kerta oma tuotanto piisaa? Ja sähkön puhtaus on suuri kusetus.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #114 : 13.07.2017, 14:34:38 »
Mittääs varten sitä sähköä sitten pitää nytkin jo tuoda jos kerta oma tuotanto piisaa? Ja sähkön puhtaus on suuri kusetus.

Sitä tuodaan kulutushuippujen aikaan, eli kovilla pakkasilla ja joulun seutuvilla kun kaikilla on kinkut uunissa ja kankut lauteilla.
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #115 : 13.07.2017, 14:44:32 »
Sitä tuodaan kulutushuippujen aikaan, eli kovilla pakkasilla ja joulun seutuvilla kun kaikilla on kinkut uunissa ja kankut lauteilla.

Tämä on sitkeä käsitys. Totuus lienee ulkona:
https://yle.fi/uutiset/3-6410391
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #116 : 13.07.2017, 14:56:12 »
Tämä on sitkeä käsitys. Totuus lienee ulkona:
https://yle.fi/uutiset/3-6410391
Veikkaan että johtuu siitä kun teollisuus on tuolloin minimissään. Se kun on suurin sähkörosvo suomessa. Jos miettii että Tornion terästehdas vie yksin 4% Suomen sähköstä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #117 : 13.07.2017, 18:23:00 »
Tämä on sitkeä käsitys. Totuus lienee ulkona:
https://yle.fi/uutiset/3-6410391

Kappas, olinkin väärässä.

Veikkaan että johtuu siitä kun teollisuus on tuolloin minimissään. Se kun on suurin sähkörosvo suomessa. Jos miettii että Tornion terästehdas vie yksin 4% Suomen sähköstä.

Sellaisen huhun olen myös kuullut, että Jämsänjokilaakson paperitehtaat veisivät enemmän sähköä kuin koko Tampereen talousalue yhteensä.
Tuo Tornion terästehdas on suurin yksittäinen sähkösyöppö Suomessa.
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Jatpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #118 : 13.07.2017, 18:58:26 »
Kappas, olinkin väärässä.

Sellaisen huhun olen myös kuullut, että Jämsänjokilaakson paperitehtaat veisivät enemmän sähköä kuin koko Tampereen talousalue yhteensä.
Tuo Tornion terästehdas on suurin yksittäinen sähkösyöppö Suomessa.
Nuo teollisuuslaitosten kulutukset on aika mykistäviä mihinkään kotitalouksien menoon verrattuna. Lappeenrannan paperitehtaalla suljettiin yksi paperikone ja koko maan kulutus laski yli prosentin.
V50 T5 awd -06

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #119 : 13.07.2017, 20:03:06 »
Töissä ajetaan vuodessa tuhansia litroja löpöä moottorin läpi. Lopputuloksena lämmintä vettä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Futurez  Kulkukoira