Kulkukoira  Proturbo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519900 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #135 : 09.08.2017, 00:38:07 »
Tuo lataushan se on se täyssähköauton ongelma.. Tai sitten ylipäätään liian pieni toimintasäde.

Joku Tesla on ainoa joka on edes jotenkin järkevällä rangella oleva täyssähköauto, eikä silläkään voi heittää rivakkaa Helsinki-Tampere-Helsinki reissua.

BTW, paljonkohan saisi dieselautolle vastaavalla tavalla normaaliliikenteestä vapaana maksimi rangeksi? Miten mulla on mielikuva että olisivat yki 3000km ajaneet tankillisella jollain tuotantoautolla?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #136 : 09.08.2017, 09:33:53 »
Eipä tuo litiumakkukaan paljon välitä minkä muotosessa kopassa se on.

Kolariturvallisuus, painonjakauma, tilaa ihmisille ja tavaroille = laitat sen akun vaan litteeksi sinne lattian alle ja sillä hyvä.

Molemmathan on litium.. mutta nykyisissä kennot on lieriömäisiä. Näitä lieriöitä on tuhansittain eikä niistä luonnollisesti kukaan halua esim kaarevia muotoja rakennella.. Vaikka unohtaisi valmistuksen mielekkyyden ja huollettavuuden niin vielä pitää huolehtia turvallisuudesta. Kokeilkaapa iskeä puukko nykyisten litiumakkujen läpi niin ymmärrätte mitä tarkoitan. Suojalasit eka päähän 8)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #137 : 09.08.2017, 09:49:34 »
Onko muuten näkynyt vielä vakavasti otettavia ehdotuksia standardoiduista ja helposti vaihdettavista akkumoduuleista? Tämähän olisi yksi järkevä ratkaisu tuohon "tankkaamiseen", akkujen lataamisen sijaan huoltoasemalla vaihdettaisiin täyteen ladatut akut. Samalla periaatteella kuin vaihtokaasupullot toimivat.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #138 : 09.08.2017, 10:05:33 »
Onko muuten näkynyt vielä vakavasti otettavia ehdotuksia standardoiduista ja helposti vaihdettavista akkumoduuleista? Tämähän olisi yksi järkevä ratkaisu tuohon "tankkaamiseen", akkujen lataamisen sijaan huoltoasemalla vaihdettaisiin täyteen ladatut akut. Samalla periaatteella kuin vaihtokaasupullot toimivat.

No h*mmetti, tuohan ois mainio ratkaisu (!).

Edit: tosin akkujen tulis olla huomattavan tukevia kun niitä käsitellään ees taas
« Viimeksi muokattu: 09.08.2017, 10:07:18 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #139 : 09.08.2017, 10:11:27 »
Edit: tosin akkujen tulis olla huomattavan tukevia kun niitä käsitellään ees taas

Toki. Koteloituna johonkin tukevaan standardimoduuliin.

Eikä välttämättä auton koko akkukapasiteettia tarvi vaihtaa. Vähän samaan tapaan kuin pienessä mittakaavassa monissa nykyläppäreissä on: rungon sisään on rakennettu yksi integroitu akku ja sitten helpon luukun / lukituksen takana on toinen vaihdettava akku.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #140 : 09.08.2017, 12:20:49 »
Tuon vaihtoakun kanssa on muutamia käytännön ongelmia.

Ensinnäkin sen paino, siihen vaihtoon tarvitsisi käytännössä jonkun palveluhenkilön joka sen jonkin koneen avulla vaihtaisi, koska 100kg patterilla ei tee vielä hevon paskaakaan.

Sen standardi koon sopiminen. Sen vaihtoakun pitäisi olla sellainen että se soveltuu pieniin sekä suuriin sähköautoihin, käytännössä tietysti niin että isoon autoon niitä menisi useampi. Lisäksi pitää muistaa että tuon tehoinen akku vaatii aktiivijäähdytyksen.

Se joku, joka sen standrdiakun kehittää haluaa siitä rahaa. Käytännössä se haluaa jokaisesta akusta rahaa, lisenssoinnilla tms systeemillä.

Akkujen omistus pitäisi olla keskitetty, eli kaikki akun vuokra-akkuja. Kaasupullojen tapainen vaihtosysteemi ei toimi, koska akut kuluvat käytössä, tuosta tulee muuten loppuunkäytetyn akun uudistuspalvelu. Tietysti kaasupullotkin katsotaan jossainkohtaa romuiksi, mutta yksikkökustannusten ero on aika iso.

Akkujen kuntoseurantaan pitäisi olla jokin automatisoitu systeemi, niin että jos sen akun pilaa väärällä käytöllä, se on pilaajan kustannus. Toisaalta, aiheesta tulee hirmuisia taisteluita, koska kuka myöntää vapaahetoisesti rikkoneensa 10-30k€ patterin?

Helvetin iso alkupääoma sijoitettavaksi nopeasti arvoaan menettävään tuotteeseen. Akkuja pitäisi olla moninkertainen määrä kiinteisiin nähden. Tai no ei moninkertainen, mutta huomattavasti kuitenkin enemmän, koska käytännössä niihin tulisi kovia hetkellisiä kysyntäpiikkejä samoihin aikoihin kuin yleensäkin on pääteillä loma tai tapahtumaruuhkia. Ei homma toimi, jos sitä vaihdettavaa akkuakin täytyy odotella kun se latautuu telineessä. Lisäksi akkujen hinnat putoavat kokoajan, niin että vuoden päästä saisit saman akkukasan jo miljoonia edullisemmin, jonka lisäksi arvo laskee myös käytön, eli kulumisen myötä. Nuo vaihtoakut olisivat niin kalliita vaihtaa, että sähköauton edullinen käyttökustannus sulisi siihen. Tosin itse sähköauto olisi huomattavasti edullisempi hankkia ilman akkua.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #141 : 09.08.2017, 13:25:57 »
Onko muuten näkynyt vielä vakavasti otettavia ehdotuksia standardoiduista ja helposti vaihdettavista akkumoduuleista? Tämähän olisi yksi järkevä ratkaisu tuohon "tankkaamiseen", akkujen lataamisen sijaan huoltoasemalla vaihdettaisiin täyteen ladatut akut. Samalla periaatteella kuin vaihtokaasupullot toimivat.

Autoteollisuus on aika kankea missään yhteiskäyttöasioissa. Aina halutaan jotain omaa, eikä vaikkapa standardisoituja moottoreita valmisteta, mikä saattaisi olla tuotekehityksen kannalta järkevää. En tiedä johtuuko tämä alihankintaverkoston vahvuudesta ja ne haluaa rahastaa autotehtaat useaan kertaan samasta työstä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #142 : 09.08.2017, 13:36:45 »
Latauksen ja vaihtoakkujen standardit voi olla vhän kiven takana, mutta toteutettavissa. vaihtoakkuja ei kuitenkaan tarvita kuin pidemmillä matkoilla ja ei sen yhden paketin tarvitse olla 100kg. Nopeammin varmaan latausinfra kehittyy... erityisesti se hyppysähkö.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2017, 13:38:19 kirjoittanut D5GT »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #143 : 09.08.2017, 20:51:20 »
vaihtoakkuja ei kuitenkaan tarvita kuin pidemmillä matkoilla ja ei sen yhden paketin tarvitse olla 100kg. Nopeammin varmaan latausinfra kehittyy... erityisesti se hyppysähkö.

Joo, ei sen tarvitse olla 100kg, vaan jotain 300-500kg luokkaa. Ei 100kg akuston vaihtamisessa ole mitään järkeä koska vastaavan energian saa pikalaturistakin muutamassa minuutissa.

E: Vai tarkoititko että ladotaan autoon kymmenittäin jotain 10kg akkuja?

Muista että Teslan "500km" akusto painaa tonnin.

Hyppysähkön ongelma on siirtohäviö. Vaikka se onkin teknisesti mahdollinen, niin mikään ympäristöteko se ei ole, kun kun sähköa hukataan taivaan tuuliin. Jossain kännykän latauksessa sillä nyt ei suurta merkitystä ole, mutta kun kerrotaan ne lataustehot ja häviöt tuhannella, niin se alkaa jo vaikuttamaan.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #144 : 09.08.2017, 22:10:08 »
Toki käyttäjätyypejä on useita, mutta useimmat rullailee 99% samoja matkoja päivästä toiseen ja kapasiteetin voisi periaatteessa ostaa sen mukaan. Arkeen akunvaihtojumppa ei sovi, mutta jos joskus pitäisikin päästä se 50 km pidemmälle ja ei halua keikkua latauspisteellä...

Jep - pikkupaketteina voisi lisätä toimintamatkaa tai sitten standardoitu akunvaihto, joka lienee utopiaa. Akun vaihto ei tarkoita, että koko setti pitää uusia, vaan se 25 kg nyytti voi riittää?

Eilen tuli joku vanha topgear, jossa ajelivat sähköautoilla ja mainitsivat haasteeksi sen, että reitti pitää suunnitlla latauspisteiden mukaan. Mun maailmassa enemmän sapettaisi suunnitella aikataulu niin, että voisi lounastaa jossain sähköletkun päässä. Vapaista aikatauluista autoilun suurin ilo löytyy.

Jos oma tarve ei muutu, kakkosautosta tulee ensi kesänä ykkösauto ja seuraava on sähköversio, ellei tuo vanhus purkaannu jostain päästä tai turhamaisuus iske. Tällä hetkellä tesla sopisi, paitsi siihen kerran vuodessa tapahtuvaan poikkeusmatkaan, jonka voisi mennä junalla/lentäen (kuten 99% nykyisinkin). Mutta tarpeita on monia. Oman perus 20 tkm hoitaisi helsposti jo sähkölläkin, eikä läheskään joka päivä tarvitsisi edes ladata.

Millaisia häviöitä tällä tekniikalla muuten on hyppysähköllä? Onko aurinkopanelien tuotto niin marginaalista, ettei edes kattoa kannata vuorata?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #145 : 09.08.2017, 22:28:18 »
Onko aurinkopanelien tuotto niin marginaalista, ettei edes kattoa kannata vuorata?

Aurinkopaneelien hinnat tulee kovaa kyytiä alas. Toistaiseksi kuitenkin vielä pääoman tuotto jää pieneksi jos laskee paneelien hinta vs. saatavan sähköenergian hinta. Yksi ongelma on se että jos itsellä ei ole käyttöä paneelien huipputeholle just sillon niin sähköyhtiön ostohinta ylituotannollesi on lähellä nollaa. Tai sitten kotiakku, joka on taas kallis hankinta suhteessa kapasiteettiin.

Edullinen varasto ja jonkinverran vielä tehokkaammat & halvemmat paneelit, niin alkaa olla no-brainer pistää katto täyteen.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #146 : 10.08.2017, 17:21:00 »
Niin tarkoitin auton kattoa - puhuttiinkohan samasta asiasta. Periaatteessa kaikki on olemassa, mutta ne kustannustehokkaat sovellukset puuttuu. Mutta luulisi paneelin hinnan laskevan, jos esim Toyota / VW päättäisi laittaa sellaisen jokaiseen tuottamaansa kärryyn.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2017, 17:23:20 kirjoittanut D5GT »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #147 : 10.08.2017, 17:26:39 »
Niin tarkoitin auton kattoa - puhuttiinkohan samasta asiasta.

Ok, no auton katossa tulee vastaan se että pinta-alaa on kovin vähän joten talteenotettu energiamäärä on väkisin triviaali. Aurinkovakion ollessa 1,3 kW/neliömetri se auto joutuu aika kauan seisomaan paisteessa jotta sillä voi tunnin ajaa motaria. Suurempi merkitys energian talteenotolla jarrutuksesta.

Isot parkkipaikat tulee lähitulevaisuudessa kannattavaksi kattaa aurinkopaneeleilla ja niistä sitten sähköä autoihin. Bonarina auto saa olla parkissa varjossa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #148 : 12.08.2017, 00:38:38 »
Toki käyttäjätyypejä on useita, mutta useimmat rullailee 99% samoja matkoja päivästä toiseen ja kapasiteetin voisi periaatteessa ostaa sen mukaan. Arkeen akunvaihtojumppa ei sovi, mutta jos joskus pitäisikin päästä se 50 km pidemmälle ja ei halua keikkua latauspisteellä...

Jep - pikkupaketteina voisi lisätä toimintamatkaa tai sitten standardoitu akunvaihto, joka lienee utopiaa. Akun vaihto ei tarkoita, että koko setti pitää uusia, vaan se 25 kg nyytti voi riittää?

Eilen tuli joku vanha topgear, jossa ajelivat sähköautoilla ja mainitsivat haasteeksi sen, että reitti pitää suunnitlla latauspisteiden mukaan. Mun maailmassa enemmän sapettaisi suunnitella aikataulu niin, että voisi lounastaa jossain sähköletkun päässä. Vapaista aikatauluista autoilun suurin ilo löytyy.


Joo, arkiajot kannattaa ladata omasta töpselistä, se on halpaa ja helppoa ihan jo nyt siinä ei ole mitään sen kummempaa visioimista.

Ongelma siinä 25kg akkupaketissa on se että 25kg akku ottaa sisäänsä niin vähän energiaa ettei sillä pääse seuraavalle huoltiksille. Tai toisinpäin, sen 25kg akkupaketin vaihtamiseen käytetty aika on sama kuin vastaavan määrän lataamiseen. Sen autonhan pitäisi mennä vähintään luokkaa 200km, jos käy kalliilla vaihtoakun huoltikselta ottamassa, mutta 200km matkan antava akusto painaa väkisiin jotain 200-400kg (johtuu tietysti auton energian kulutuksesta).

On muuten jostain syystä suuria salaisuuksia noi sähköautojen akkujen painot, koitin niitä tässä netistä etsiskellä vertaukseksi.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #149 : 12.08.2017, 16:49:58 »
Nyt et tainnut ymmärtää, modulirakenne on mahdollinen. Akku voi varmasti koostua useasta erillisestä modulista. vaihtaa vain sen minkä tarvitsee - joo on varsin työlästä, mutta ehken kerran vuodessa tapahtuvalla poikkeusmatkalla tuon voisi sietää - sen sijaan, että kärryn pitäisi pystyä ympäri vuoden tuohon satunnaistarpeeseen.

Kaivoin jostain Xc90:n akuston painon, ei se mikään järkyttävä ollut - en enää muista paljon - ei siinä ole ihmeellisesti ruutiakaan ;)

Sähköauto ei takuulla sovi kaikille, mulle riittäisi se myyjän kertoma näennäinen 500km niin sillä pystyisi hoitamaan kaiken liikkumisen ympäri vuoden, lataus kerran viikossa, ellei ole reissuja. Jos asuisin jossain syrjäseudulla en varmaan edes ajattelisi, tai sitten jossain olisi pa-toiminen varavoimala katkojen varalta.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy