Elekma  Autoracing

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 520218 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #180 : 18.08.2017, 22:00:17 »
ja aidosti - kuinka iso "ongelma" on kyseessä?

Nimim. 26 v webastolla varustetuilla autoilla, pääosin todella lyhyita matkoja ja se on sietänyt kurituksen ilman ongelmia, kuten dpf ja egr. Vaikka ns. kaikkien mielestä ongelmia pitäisi olla. No kohta saa sisäpiirin tietoa - naapuri osti juuri Teslan ja meinaa pitää sitä kadulla ja ladata töissä..

Sinkki-ilma akut oli tapetilla, mutta jotenkin enemmän uskottavuutta oli jutulla polttokenno-hybridi Hyundaista/Kiasta vai mikä se nyt oli. Polttokenno kuulostaa hivenen uskottavammalta isossa kuvassa kuin akku, mutta kuka tietää. Oma voimala kuulostaa ainakin hienommalta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #181 : 19.08.2017, 10:56:35 »
Kas kun et murehdi sivuventtiilimoottorin hyötysuhteen hidasta kehittymistä. Akkutekniikka tulee vaihtumaan erilaiseksi kyllä. Seuraava vaihe voi oila vaikka sinkki-ilma -akku nyt kun niihin näyttäisi löytyneen edullinen katalyytti: http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/uuden-akkutyypin-uskotaan-lyovan-perinteiset-akut-laudalta-tarvitsee-vain-sinkkia-ja-happea-6669860  Alkuunsa 5x energiatiheys litiumioniin verrattuna.

On suht helppoa vaihtaa akku eri tekniikkaan kun autossa on jo sähkömoottori.

En tiedä tuosta suht helposta vaihdosta, kun en ole kuullut kenenkään vaihtaneen vaikkapa Volvoon tai Teslaan akkua eri tyyppiseksi. Ajoakkua siis.

Kumpi tulee ensin, Li-Ion kapan kymmenkertaistuminen vai sinkki-ilma-akku standardiksi sähköautoihin?

Eilisessä Kauppalehdessä oli juttua kun oli tutkittu ihmisten halua ostaa autoksi bensa, diesel tai sähkö. Bensan osuus oli kasvanut ja otsikon mukaan sähköauton ostamiskiinnostus oli lähes olematonta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #182 : 19.08.2017, 11:23:24 »
Eiköhän akun vaihto ole ihan simppeli juttu verrattuna moottorin vaihtoon. Ensimmäiset yritysmuotoiset akkujen päivittäjät toimii jo... Ennemminkin kysymys on, millä kärryllä on riittävästi volyymia, että päivityssarjoja tullaan tarjoamaan.

Oma veikkaus on, että sinkki-ilma on vahvemmilla, koska valmistamiseen tarvittavat materiaalit ovat yleisempiä ja sen myötä halvempia.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #183 : 19.08.2017, 11:29:28 »
En tiedä tuosta suht helposta vaihdosta, kun en ole kuullut kenenkään vaihtaneen vaikkapa Volvoon tai Teslaan akkua eri tyyppiseksi. Ajoakkua siis.

Montakos akkutekniikan läpimurtoa on kerinnyt tapahtua siinä ajassa kun Tesla on ollut markkinoilla? Saati Volvon hybridit?

Ei se ole sen kummempi asia kuin NiMH-akun tilalle Li-ion. Kunhan se on saman muotoinen ja rajapinnassa samat jännitteet niin sinnehän se uppoaa.


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #184 : 19.08.2017, 12:52:46 »
En tiedä tuosta suht helposta vaihdosta, kun en ole kuullut kenenkään vaihtaneen vaikkapa Volvoon tai Teslaan akkua eri tyyppiseksi. Ajoakkua siis.

Kumpi tulee ensin, Li-Ion kapan kymmenkertaistuminen vai sinkki-ilma-akku standardiksi sähköautoihin?

Eilisessä Kauppalehdessä oli juttua kun oli tutkittu ihmisten halua ostaa autoksi bensa, diesel tai sähkö. Bensan osuus oli kasvanut ja otsikon mukaan sähköauton ostamiskiinnostus oli lähes olematonta.
Eilen ajelin uuden XC90 D5:n perässä.
Siinä kitkeriä haistellessani, mietin miksi? En yhtään mitään muuta keksi kuin toimintasäde.

Jahka bensa-hybridi tai sähkön toimintasäde saadaan järkevälle tasolle myös pohjoisissa oloissa, ei ole mitään järkeä hankkia pelkällä polttomoottorilla olevaa autoa (harrasteet erikseen). Jo pelkkä hybridi tarjoaa oikein toteutettuna etulyöntiaseman perinteistä polttomoottoriratkaisua vastaan esimerkiksi kylmien olosuhteiden arkikäytössä.


Polttomoottori on tullut tiensä päähän. Ottomoottoreissa saattaa kehitystä tapahtua, mutta piendieselit todennäköisesti kuolee pois. Ellei sitten tehdä "laturiksi" jotain 500cc pikkudieseliä sähkötekniikan kaveriksi, mutta tuokin vähän typerää (kustannukset).
Raskaskalustopuolella Diesel jyllää vielä kauan, mutta kaupunkialueilla alkaa jo bussit, roska-autot, jakeluautot yms. pikkuhiljaa vaihtumaan biokaasu/biopolttoaine versioiksi.


Hauska, olen kasvanut perheessä, jossa korkeaviritteisen, vapaasti hengittävän kaasutinmoottorin röpötys ja nenää kirvelevät HC/CO päästöt ovat olleet aina hienoja. Onhan ne edelleen, mutta kyllä arkiajot ajaisin minäkin ihan mieluusti Teslalla.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #185 : 19.08.2017, 14:02:19 »
Kaupunkialueella bussit sähköistyy.... toki muitakin ainakin täällä pk-seudulla kokeillaan, mutta sähkö on selkeä suunta.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #186 : 19.08.2017, 14:52:22 »
Eilen ajelin uuden XC90 D5:n perässä.
Siinä kitkeriä haistellessani, mietin miksi? En yhtään mitään muuta keksi kuin toimintasäde.

Jahka bensa-hybridi tai sähkön toimintasäde saadaan järkevälle tasolle myös pohjoisissa oloissa, ei ole mitään järkeä hankkia pelkällä polttomoottorilla olevaa autoa (harrasteet erikseen). Jo pelkkä hybridi tarjoaa oikein toteutettuna etulyöntiaseman perinteistä polttomoottoriratkaisua vastaan esimerkiksi kylmien olosuhteiden arkikäytössä.


Polttomoottori on tullut tiensä päähän. Ottomoottoreissa saattaa kehitystä tapahtua, mutta piendieselit todennäköisesti kuolee pois. Ellei sitten tehdä "laturiksi" jotain 500cc pikkudieseliä sähkötekniikan kaveriksi, mutta tuokin vähän typerää (kustannukset).
Raskaskalustopuolella Diesel jyllää vielä kauan, mutta kaupunkialueilla alkaa jo bussit, roska-autot, jakeluautot yms. pikkuhiljaa vaihtumaan biokaasu/biopolttoaine versioiksi.


Hauska, olen kasvanut perheessä, jossa korkeaviritteisen, vapaasti hengittävän kaasutinmoottorin röpötys ja nenää kirvelevät HC/CO päästöt ovat olleet aina hienoja. Onhan ne edelleen, mutta kyllä arkiajot ajaisin minäkin ihan mieluusti Teslalla.
Tesla on varmasti hyvä muualla kuin täällä pojhjolassa, vaikka niitä onkin Norjaan rekisteröity ennätysmäisesti niin se ei ikävä kyllä tarkoita vieläkään päivittäiseen esim. ajovoittoiseen työhön =Taksi ym. Ajoon riittävää toimintamatkaa vaikka minulle onkin Riihimäkeläinen taksiomistaja jolla on Tesla ajossa taksina vakuutellut ettei yksikään "keikka" ole jäänyt hoitumatta sen vuoksi että on Tesla taksina, kuitenkin kun otatte you tube:n käyttöön saa selkeän kuvan mihin Teslalla pystyy ja mihin ei, tubesta pitäisi löytyä juttu Norjasta kun pariskunta ajoi muistaakseni Oslosta Norkappiin ja takaisin, vakuuttuivat silloin ettei Teslalla toisten lähde sille matkalle niin työlästä oli sähköa haalia ja matkaaika oli ihan kohtuuton jos oletetaan että olisi jonkinlainen aikataulu!  Itse kannattaisin mielelläni sähköautoa mutta ostin silti uuden Diesel Volvon koska ehdin ajaa sillä vielä 15 vuotta ennenkuin sähköauto on mahdollista ostaa ilman järjetöntä riskiä koko kulkemisieni "romahtamisesta"!

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #187 : 19.08.2017, 14:54:37 »
Tesla on varmasti hyvä muualla kuin täällä pojhjolassa, vaikka niitä onkin Norjaan rekisteröity ennätysmäisesti niin se ei ikävä kyllä tarkoita vieläkään päivittäiseen esim. ajovoittoiseen työhön =Taksi ym. Ajoon riittävää toimintamatkaa vaikka minulle onkin Riihimäkeläinen taksiomistaja jolla on Tesla ajossa taksina vakuutellut ettei yksikään "keikka" ole jäänyt hoitumatta sen vuoksi että on Tesla taksina, kuitenkin kun otatte you tube:n käyttöön saa selkeän kuvan mihin Teslalla pystyy ja mihin ei, tubesta pitäisi löytyä juttu Norjasta kun pariskunta ajoi muistaakseni Oslosta Norkappiin ja takaisin, vakuuttuivat silloin ettei Teslalla toisten lähde sille matkalle niin työlästä oli sähköa haalia ja matkaaika oli ihan kohtuuton jos oletetaan että olisi jonkinlainen aikataulu!  Itse kannattaisin mielelläni sähköautoa mutta ostin silti uuden Diesel Volvon koska ehdin ajaa sillä vielä 15 vuotta ennenkuin sähköauto on mahdollista ostaa ilman järjetöntä riskiä koko kulkemisieni "romahtamisesta"!
Kylläkyllä.

Esim. oma isäni ei voisi hoitaa työtään Teslalla tai millään muullakaan markkinoilla olevalla sähköautolla (nykyään 75tkm/vuosi).
Minä pystyisin lomamatkoja myöten hoitamaan ajot Teslalla, koska "pakollinen" päivittäinen ajomatka on noin 20-30km. Tesla vain siksi, koska on auton näköinen. Muut ei niinkään.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #188 : 19.08.2017, 15:06:42 »
Kylläkyllä.

Esim. oma isäni ei voisi hoitaa työtään Teslalla tai millään muullakaan markkinoilla olevalla sähköautolla (nykyään 75tkm/vuosi).
Minä pystyisin lomamatkoja myöten hoitamaan ajot Teslalla, koska "pakollinen" päivittäinen ajomatka on noin 20-30km. Tesla vain siksi, koska on auton näköinen. Muut ei niinkään.

saako tiedustella ajaako taksiajossa vai muuten sen 205 km /vuorokausi 365 päivää vuodessa?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #189 : 19.08.2017, 18:27:54 »
saako tiedustella ajaako taksiajossa vai muuten sen 205 km /vuorokausi 365 päivää vuodessa?
Ei aja taksia. Työajoa suomen rajojen sisällä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #190 : 19.08.2017, 19:12:36 »
Oulussa ollu jo ainakin 3v tesla taksin kyltti katolla. Kai sillä onnistuu se homma hyvin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #191 : 19.08.2017, 19:18:06 »
Eikö tuollainen 75tkm vuoteen olisi melko pieni ajosuorite taksille?

Serkku sanoi juuri että 60-70tkm vuoteen tulee ajoa, suurin osa tulee työajosta (rakennusliikkeen johdossa), mutta vain kesämökkimatka on sellainen josta ei välttämättä 100% varmuudella Teslalla selviäisi.

Mutta tuskinpa se on Teslaa pian hankkimassa, eiköhän budjetti ole lähempänä sitä 3v vanhaa AWD Volvoa.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #192 : 19.08.2017, 19:23:55 »
200-250tkm per vuosi tulee pääkaupunkiseudulla taksille kilometrejä. Onhan noita sähköautoja, melko rajoitteisia vielä pitkälle tulevaisuuteen

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #193 : 19.08.2017, 19:48:29 »
200-250tkm per vuosi tulee pääkaupunkiseudulla taksille kilometrejä. Onhan noita sähköautoja, melko rajoitteisia vielä pitkälle tulevaisuuteen
   Täällä vähän sivummalla on taksin normaali ajosuorite/vuosi 50000km-80000km ja taksia ajetaan 2 vuorossa kuitenkin!

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #194 : 19.08.2017, 21:06:39 »
Kuullostaa järjettömältä, jopa yhdelle kuljettajalle, saati sitten kahdelle. Toki ei suoraa vertausta voi tehdä kuin matemaattisesti.
Minkälaiseen maksettujen kilometrien prosentteihin siellä päästään?

Ei kyllä kannata haaveilla mistään berner tesloista, ja tässä kuussa lisätty lakiin verohelpotuksen poisto pikkuautoilta, taas -4500€ liikevaihtoon. Taajamien ulkopuolella hinnat tulevat nousemaan rajusti, samalla kun saatavuus heikkenee.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2017, 21:23:52 kirjoittanut Orlov »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy