Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519784 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #210 : 20.08.2017, 17:29:02 »
Tesla Clubin FB ryhmässä eräs Model S:llä taksia ajava summasi: 209tkm mittariin 3:ssa vuodessa uudesta ja 10000€ on mennyt polttoaineeseen, huoltoihin ja korjauksiin.

Tesla S75D '17

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #211 : 20.08.2017, 18:43:54 »
Tesla Clubin FB ryhmässä eräs Model S:llä taksia ajava summasi: 209tkm mittariin 3:ssa vuodessa uudesta ja 10000€ on mennyt polttoaineeseen, huoltoihin ja korjauksiin.
Pikaisesti laskettuna ei tuolla kymppitonnilla saa edes dieseleitä vastaavaan matkaan. :2funny:

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #212 : 20.08.2017, 18:57:32 »
Pikaisesti laskettuna ei tuolla kymppitonnilla saa edes dieseleitä vastaavaan matkaan. :2funny:

No ei, ~18k€ menisi dieseliin jos ajaisin omalla XC60 D5:lla nuo kilometrit.
Tesla S75D '17

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #213 : 21.08.2017, 21:06:37 »
Akku syö virtaa tietyllä jännitteellä ja antaa virtaa tietyllä jännitteellä. Jos kapasiteetti kasvaa niin sitä vaan menee sinne pitemmän aikaa. Näinhän se on löpöautojenkin kanssa, satalitraisen tankin täyttäminen nyt vaan kestää kauemmin kuin nelikymppisen. Latausvirran kasvattamisessa tulee tietysti vastaan auton johdotusten mitoitukset, mutta se nyt on aika itsestään selvää ja suht pieni murhe.

Kyllähän akun tyyppi vaikuttaa miten sitä ladataan ja millaisilla sykleillä ja miten latausvirtaa muutetaan latauksen aikana. Ajattelitko, että niitä lataillaan Bilteman akkulatureilla ja 740:sen laturilla ilman älyä ohjauksessa?

Jonkun aikaa kun "latailet väärin", onkin akku pian entinen.

Tämä on tietenkin spekulointia, sillä emme voi tietää miten sellaista akkua ladataan, jota ei ole vielä edes pilotoinnissa kuluttajamarkkinoille.

Ja lisäsin vielä omaani sen, että jos halutaan kapa ladata samassa ajassa. Kuka haluaa vaikkapa henkilöautoon 700 litran tankin, jos sitä tankkaillaan kolme vuorokautta?

Summa summarum: et sä voi väittää että akunvaihto tapahtuu heittämällä, kirkkain silmin, kun emme tiedä ko. teknologian latausspeksejä. Voidaan toki sanoa, että se voi tuurilla mennä heittämällä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #214 : 21.08.2017, 21:36:32 »
Kyllähän akun tyyppi vaikuttaa miten sitä ladataan ja millaisilla sykleillä ja miten latausvirtaa muutetaan latauksen aikana.

Se latausäly myöskin kuuluu sinne akun sisälle ja nykylaitteissa onkin.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #215 : 22.08.2017, 18:44:54 »

Kuka haluaa vaikkapa henkilöautoon 700 litran tankin, jos sitä tankkaillaan kolme vuorokautta?


Jos noin muotoilee niin tuskin kukaan. Jonkun tutkimuksen mukaan yli 80% matkoista Suomessa on alle 30 km ja auto seisoo yksityiskäytössä 22h.. Tuossa ajassa ehtii ladata myös niiden harvinaisempien pidempien matkojen tarpeisiin. Pistoolin varressa pitkä tankkausaika olisikin hivenen tylsempi.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2017, 18:46:32 kirjoittanut D5GT »

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #216 : 22.08.2017, 20:58:11 »
minä ainakin ottasin oikein mielelläni työ matka kokeiluun tuon täys sähkö auton varsinkin talvella ja haluaisin muutenkin tietää miten talvi vaikuttaa tuohon akkuun itsellänikin kuitenkin pääsääntöisesti liikkuva työ eli juurikin sen takia kiinnostais  ;) ainakin lämmitys vie akku kapasiitia varmasti roimasti
kilometrejä tulee noin 30-200km:n välillä vähintään päivittäin :)
kiitoos ja anteeks.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #217 : 24.08.2017, 19:43:43 »
Ainakin yksi Tesla on taittanut yli 400tkm.

http://www.hs.fi/autot/art-2000005338572.html

Toimintamatka on laskenut n. 30 km tuossa ajassa, joku tyyppivika moottorissa, ohjaustehostin kajahtanut ja akku on käynyt hollannissa korjattavana. Ilmeisesti akun vaihto ei ole iso juttu, kun väliajan oli sijaisakku.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #218 : 25.08.2017, 06:57:08 »
Ainakin yksi Tesla on taittanut yli 400tkm.

http://www.hs.fi/autot/art-2000005338572.html

Toimintamatka on laskenut n. 30 km tuossa ajassa, joku tyyppivika moottorissa, ohjaustehostin kajahtanut ja akku on käynyt hollannissa korjattavana. Ilmeisesti akun vaihto ei ole iso juttu, kun väliajan oli sijaisakku.
Joutuuko siitä, että välillä on akku vaihdettu ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #219 : 25.08.2017, 07:02:12 »
Joutuuko siitä, että välillä on akku huollettu ::)
korjasinjasinjasin

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #220 : 25.08.2017, 08:44:11 »
Tämän päivän Hesarissa joku proffa tuumaili, että sähkömoottorin käyttöikä teollisuudessa vastaa 10 milj.km ajoa, jos autokäytössä päästäisiin edes murto-osaan niin sekin riittäisi.

Siinä aiemmassa Hesarin jutussa kerrottiin, että akku kävi huollossa - mitä oikeasti tehtiin on hämärän paitossa. Eikä kerrottu tehtiinkö se viikon vanhaan vai 399 tkm. ajettuun akkuun.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #221 : 25.08.2017, 11:45:06 »
Siinä aiemmassa Hesarin jutussa kerrottiin, että akku kävi huollossa - mitä oikeasti tehtiin on hämärän paitossa. Eikä kerrottu tehtiinkö se viikon vanhaan vai 399 tkm. ajettuun akkuun.

Tesla yleensä huoltaa akkunsa niin, että viallinen moduli (yksi 17:sta) paikallistetaan ja vaihdetaan uuteen. Näin ei tarvitse vaihtaa koko akustoa vaan yksittäisen komponentin vaihtamalla kaikki pääsee halvemmalla.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #222 : 25.08.2017, 12:33:47 »
No ei, ~18k€ menisi dieseliin jos ajaisin omalla XC60 D5:lla nuo kilometrit.

Josta 8000 eur veroihin mitä sähköstä ei makseta.

Pitäisi laskea verokertymä koko elinkaarelta. Taidampa tehdä niin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #223 : 25.08.2017, 16:50:59 »
Hyvin on kestänyt Tesla!  Perun aiemmat arvioni turhina ja totean niikuin on kohtuullista: Olen ollut liian luulotautinen Tesla sähkäauton toimintasäteen suhteen Suomessa ajettuna, joten kunhan uusien Teslojen hinnat tulee "hieman Lue=60000€" alas ostan oikean sähköauton.  Siihen asti Dieselillä ja Bensalla ;)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #224 : 25.08.2017, 16:59:40 »
Kyllähän se vaan niin on, että sähköauto on toimintavarmempi, kuin perinteiset otto-, tai dieselmoottorein varustetut autot, kun liikkuvia ja siten huollettavia osia on vähemmän.

 

Proturbo  Autodiagnoosi