Kulkukoira  Proturbo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519886 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaimann

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #225 : 25.08.2017, 21:06:12 »
Kyllähän se vaan niin on, että sähköauto on toimintavarmempi, kuin perinteiset otto-, tai dieselmoottorein varustetut autot, kun liikkuvia ja siten huollettavia osia on vähemmän.
Näin se taitaa mennä. Jostakin luin, että sähköautoissa n.10000 osaa kun polttomoottoriautossa n.30000. Näin suoraan muunnettuna polttomoottori autossa kolminkertainen määrä mahdollisesti riikkoontuvia osia


Sent from my iPhone using Tapatalk

Paikalla B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #226 : 26.08.2017, 12:54:27 »
Lissää maksettavaa, ja liittyy sähköautoihinkin.  *tumppuun->  Jostain syystä mulle tulee aina kakinmaku suuhun kun näissä mainitaan ettei kokonaiskustannukset juurikaan nouse. Ihan kuin ne puh myyjien ilmaiset tilaukset jotka maksavatkin x-euroa lopussa.

https://yle.fi/uutiset/3-9794329
« Viimeksi muokattu: 26.08.2017, 12:55:58 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #227 : 26.08.2017, 14:43:16 »
Lissää maksettavaa, ja liittyy sähköautoihinkin.  *tumppuun->  Jostain syystä mulle tulee aina kakinmaku suuhun kun näissä mainitaan ettei kokonaiskustannukset juurikaan nouse. Ihan kuin ne puh myyjien ilmaiset tilaukset jotka maksavatkin x-euroa lopussa.

https://yle.fi/uutiset/3-9794329

Suuren akkukapasiteetin sähköauto pihalla töpselissä olisi kai lähinnä apu tuohon kulutuksen tasaamiseen. Sattumoisin juuri niihin aikoihin kun autot tuppaavat seisomaan kotipihoissa on valtakunnan sähkönkulutus pienimmillään.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #228 : 26.08.2017, 16:16:49 »
Lissää maksettavaa, ja liittyy sähköautoihinkin.  *tumppuun->  Jostain syystä mulle tulee aina kakinmaku suuhun kun näissä mainitaan ettei kokonaiskustannukset juurikaan nouse. Ihan kuin ne puh myyjien ilmaiset tilaukset jotka maksavatkin x-euroa lopussa.

https://yle.fi/uutiset/3-9794329

Lainaus
Esimerkiksi Helen Sähköverkon tapauksessa tehomaksu määräytyy viimeisimmän 12 kuukauden aikana mitatun suurimman tuntitehon mukaan.

– Jos kylmänä päivänä, kun sähkölämmitys käy täysillä, käyttää rinnakkain kaikkia mahdollisia sähkölaitteita, niin tämä yhdessä voi muodostaa tehopiikin, minkä pohjalta verkkoyhtiö sitten laskuttaa seuraavat kaksitoista kuukautta.

Vai että sillä viisiin. Mahtaako olla laillistakaan tuo touhu? Eli laskutetaan enemmän, kuin mitä kulutus muina kuukausina todellisuudessa on.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #229 : 26.08.2017, 17:29:40 »
Vai että sillä viisiin. Mahtaako olla laillistakaan tuo touhu? Eli laskutetaan enemmän, kuin mitä kulutus muina kuukausina todellisuudessa on.

Tuon perusteen kyllä ymmärtää sähköverkkoyhtiön puolesta hyvin. Sähköverkko kun täytyy mitoittaa sen kovimman tehopiikin mukaan, eikä kokonaislulutuksen, tämänhetkinen laskutushan on aika epäreilu, koska sähköverkkoa eniten rasittavat eivät joudu maksamaan yhtään sen enempää kuin nekään joilla on tehontasoitus hoidettu asianmukaisesti.

Sähköverkkojen laskutus toimi aika näppärästi kulutuksen perusteella aiemmin, mutta nykyinen sähkönkäyttömalli on omakotitaloissa muuttunut sellaiseksi että se rasittaa paljon kovempaa sähköverkkoa kuin aiemmin. Esimerkiksi erilaiset lämpöpumppusysteemit on yleensä mitoitettu niin että kun lämmöntarve on kovimmillaan, ne muuttuvat 100% sähkölämmittimiksi. Tästä seuraa se että ne laitteet säästävät roimasti sähköä, paitsi silloin kun lämmitysenergiaa tarvitaan poikkeuksellisen paljon, josta seuraa se että sähköverkkoyhtiö saa vuositasolla piememmän korvauksen, mutta sähköverkon kapasiteetti on entistä kovemmalla käytöllä.

Mä kannatan lämpimästi piikkitehoon perustuvaa siirtomaksua, silloin siirtomaksuista maksaa eniten ne jotka sitä sähköverkkoakin eniten käyttävät. Nykyinen malli suosii niitä jotka poimivat rusinat pullasta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #230 : 27.08.2017, 19:47:43 »
Kyllähän se vaan niin on, että sähköauto on toimintavarmempi, kuin perinteiset otto-, tai dieselmoottorein varustetut autot, kun liikkuvia ja siten huollettavia osia on vähemmän.

Kunhan vain saadaan ratkaistua se ongelma jota on yritetty ratkaista jo sata vuotta eli akku ;D  Voi sitä kurjuuden määrää kun tiet täyttyvät 11v vanhoista sähköautoista joissa nykyistä akkuteknologiaa. Sehän se on suomalaisen hlö auton keskimääräinen ikä. Hinausautobisnes saa mahtavan pirustysruiskeen ;D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #231 : 28.08.2017, 09:08:39 »
Maalailet jatkuvasti kauhukuvia, vaikka oma kokemuksesis taitaa olla melko tavalla 0. Vasta eka 400 tkm ajettu Tesla on tiedossa.. Mulle tuo kilsamäärä riittäisi hyvinkin pitkälle yli 10 v omistukseen ;D

Poissa Kaimann

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #232 : 28.08.2017, 17:57:31 »
Maalailet jatkuvasti kauhukuvia, vaikka oma kokemuksesis taitaa olla melko tavalla 0. Vasta eka 400 tkm ajettu Tesla on tiedossa.. Mulle tuo kilsamäärä riittäisi hyvinkin pitkälle yli 10 v omistukseen ;D
Se on sitä uutta ja suomalaisten kantama neandertalilainen geeniperimä kun ei oikein uutta sulata


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #233 : 28.08.2017, 19:44:47 »
Se on sitä uutta ja suomalaisten kantama neandertalilainen geeniperimä kun ei oikein uutta sulata


Ei kai suomalaisessa geeniperimässä neanderilaista geenistöä ole sen enempää kuin muillakaan kaukaasialaisilla kansoilla, mutta jos olisi niin se kyllä tukisi ripeämpää ja ennakoluulottomampaa uuden omaksumista eikä päinvastoin.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #234 : 28.08.2017, 20:49:52 »
Ihan aina ei kannata viedä muiden riemua uudesta ja pelkästään lytätä kaikkea uutta, vaikka vanhatkin toki ovat varmasti käypiä ja joskus parempiakin.

Linkin jutussa hivenen mittakaavaa meidän takapajuisuudesta:

https://yle.fi/uutiset/3-9606922

2017 toukokuussa rekisteröitiin tuhannes täyssähköauto - norjassa niitä on 110 000. Ruotsissakin yli 10 500... Päästötavoitteiden saavuttaminen on vaikeaa ja "Bernerin ryhmältä" tullee jotain, joka kannustaa sähköautoihin.

Minä en usko, että akku on se kynnyskysymys, vaan lataus. Jotenkin tuntuu oudolta, että latauspisteeseen menee yksi auto kerrallaan ja se ilmeisesti varaa sen pelkästään omaan käyttöön kunnes seuraavan kerran lähtee liikkeelle. Eikö smaan tolppaan vois laittaa useamman kärryn johdolla kiinni ja ne ladataan ilmoitetun lähtöajan mukaan.

Ei myöskään olisi mahdotonta yhdistää lähtöajan lisäksi myös tulevaa ajoreittiä, jotta laitteisto voisi tarvittaessa priorisoida voimaa kipeimmin tarvitsevan?

Poissa Kaimann

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #235 : 28.08.2017, 20:54:25 »
Ihan aina ei kannata viedä muiden riemua uudesta ja pelkästään lytätä kaikkea uutta, vaikka vanhatkin toki ovat varmasti käypiä ja joskus parempiakin.

Linkin jutussa hivenen mittakaavaa meidän takapajuisuudesta:

https://yle.fi/uutiset/3-9606922

2017 toukokuussa rekisteröitiin tuhannes täyssähköauto - norjassa niitä on 110 000. Ruotsissakin yli 10 500... Päästötavoitteiden saavuttaminen on vaikeaa ja "Bernerin ryhmältä" tullee jotain, joka kannustaa sähköautoihin.

Minä en usko, että akku on se kynnyskysymys, vaan lataus. Jotenkin tuntuu oudolta, että latauspisteeseen menee yksi auto kerrallaan ja se ilmeisesti varaa sen pelkästään omaan käyttöön kunnes seuraavan kerran lähtee liikkeelle. Eikö smaan tolppaan vois laittaa useamman kärryn johdolla kiinni ja ne ladataan ilmoitetun lähtöajan mukaan.

Ei myöskään olisi mahdotonta yhdistää lähtöajan lisäksi myös tulevaa ajoreittiä, jotta laitteisto voisi tarvittaessa priorisoida voimaa kipeimmin tarvitsevan?
No Norjassa vissiin on melko vähäveroisia nuo sähköautot, pysäköinti on joissain kaupungeissa (ellei jopa koko maassa) ilmaista, joukkoliikennekaistat käytössä yms.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #236 : 28.08.2017, 21:10:08 »
Niin..kehotan vain ajattelemaan omilla aivoilla ja olemaan tyytymättä vähään. Se kai on vielä tänäkin päivänä hyve. Maailmanhistoria on täynnä esimerkkejä siitä mihin sokea usko ja joukkohysteria johtaa. Talidom lääke, radioaktiiviset karamellit, elohopeakylvyt..auto jossa on tonnin painoinen kännykän akku :2funny: Mutta niinhän Goebbels:kin jo sanoi että kun valhe toistetaan tarpeeksi monta kertaa siitä tulee totta

Toyota on määrätietoisesti tehnyt pioneerityötä hybridien ja vetypolttokennojen kanssa eikä heidän suunnitelmiin (tietenkään) kuulunut kännykkäakkuautot mutta kun hulluus leviää kulovalkean lailla niin ovat taipuneet. Varsinaisesti he avaavat pelin kun solid state kennot saadaan tuotantoon. Sitten vasta minun kiinnostukseni herää.Siihen saakka naureskelen partaani tuolle "edistykselliselle teknologialle" jota ei saa arvostella ääneen
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kaimann

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #237 : 28.08.2017, 21:42:43 »
Niin..kehotan vain ajattelemaan omilla aivoilla ja olemaan tyytymättä vähään. Se kai on vielä tänäkin päivänä hyve. Maailmanhistoria on täynnä esimerkkejä siitä mihin sokea usko ja joukkohysteria johtaa. Talidom lääke, radioaktiiviset karamellit, elohopeakylvyt..auto jossa on tonnin painoinen kännykän akku :2funny: Mutta niinhän Goebbels:kin jo sanoi että kun valhe toistetaan tarpeeksi monta kertaa siitä tulee totta

Toyota on määrätietoisesti tehnyt pioneerityötä hybridien ja vetypolttokennojen kanssa eikä heidän suunnitelmiin (tietenkään) kuulunut kännykkäakkuautot mutta kun hulluus leviää kulovalkean lailla niin ovat taipuneet. Varsinaisesti he avaavat pelin kun solid state kennot saadaan tuotantoon. Sitten vasta minun kiinnostukseni herää.Siihen saakka naureskelen partaani tuolle "edistykselliselle teknologialle" jota ei saa arvostella ääneen
Niin suurin ongelma on akut tällähetkellä. Teollisuus on jo vuosikymmenien ajan osoittanut, että sähkömoottori on toimintavarma kampe. Toiminta säde jos saadaan vaikka 400kilometriin ja latausaika kohtuulliseksi niin ei se enää ongelma ole. Täällä kylillä pyörii pari teslaa ja ja pikalatuksella saa 30minuutissa 80% latinkiin, kelpais minulle. Ei olis ongelma pysähtyä jopa 3tunnin välein kahvi ja vessa tauolle.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #238 : 28.08.2017, 22:01:48 »
Maailmanhistoria on täynnä esimerkkejä siitä mihin sokea usko ja joukkohysteria johtaa. Talidom lääke, radioaktiiviset karamellit, elohopeakylvyt..auto jossa on tonnin painoinen kännykän akku :2funny:

Missä autossa on tonnin painoinen akku?  ::)

Poissa Kaimann

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #239 : 28.08.2017, 22:41:02 »
Eikä se vissiin ole se vedyn tuottaminen käytettävään muotoon ole kovin taloudellista


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Carcom Oy  Ateho