Carcom Oy  Ateho

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519840 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #240 : 28.08.2017, 23:05:43 »
Missä autossa on tonnin painoinen akku?  ::)

Lainaus Teslan tekniset tiedot sivustolta: "Massaa Tesla Model S:llä on lähes 2 200 kg, josta akun osuus on noin 950 kg.".
Eli Teslassa on noin "tonnin" painoinen akku on vastaus.

Poissa Kaimann

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #241 : 29.08.2017, 08:24:39 »
Lainaus Teslan tekniset tiedot sivustolta: "Massaa Tesla Model S:llä on lähes 2 200 kg, josta akun osuus on noin 950 kg.".
Eli Teslassa on noin "tonnin" painoinen akku on vastaus.
Silti siinä on tehopainosuhde jopa hyvä. Sitten kun Model S on saatavana myös 7paikkaisena


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #242 : 29.08.2017, 09:40:38 »
Silti siinä on tehopainosuhde jopa hyvä. Sitten kun Model S on saatavana myös 7paikkaisena

Jep, suht terhakka 0-100 kiihtyvyys ja kierrosaikakyvykkyys radalla. Alas sijoitettu paino tekee edullisen painopisteen, mikäs siinä raahata sitä painoa kun tehossa löytyy.

Tosiaan Teslalta jos löytyis iso farkku niin olis voinu tulla hairahdettua semmoseen...

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #243 : 29.08.2017, 09:52:11 »
Asiasta paljonkin sanottavaa muttei nyt töissä ehdi muutakun että jos lontoon murre sujuu niin etsikääpä juutuubista kanava nimeltä Fully Charged. Siellä on todella paljon hyvää asiaa juurikin sähköautoista että myöskin erilaisista "buffer grid" systeemeistä kuten juuri edellämainitusta sähköautojen käyttämisestä kulutuspiikin puskurina ja sitten taas yöllä takaisin täyteen lataamisesta. Kanavaa isännöi Brittinäyttelijä Robert Llewellyn joka useimmille Suomalaisille lienee tutuin Romukasakisa -ohjelman entisenä isäntänä. Toki ohjelma on kovin Brittipainotteinen sattuneesta syystä mutta silti varsin katsomisen arvoinen. BTW kaveri ajaa itsr juurikin Tesla P90D:llä josta aina välillä heittää rapsaa.

Itsellä on kovasti aikomuksena ostaa seuraavaksi autoksi joko Opel Ampera taikka jos siihen mennessä joku muu valmistaja tuo markkinoille toisen EREV auton niin mahdollisesti se. Taitaa tuo ampera olla vieläkin ainoa "Extended Range Electric Vehicle" markkinoilla jota suuresti ihmettelen.

Ja kyllähän se niin on että vetykenno olisi se kaikkein tehokkain ja taloudellisin vaihtoehto sillä eikös vety ole koko universumin yleisin aine. Ongelmana siinä vaan on käsittääkseni se että suurin osa vedystä on sitoutunut hapen kanssa muodostaen kaikille niin tutun yhdisteen H2O, jonka keskinäinen side on sen verran tiukassa että niiden erottamiseen kuluu ainakin nykyisellä metodilla enemmän sähköä kuin vedyn oma energiatiheys on.

Poissa Kaimann

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #244 : 29.08.2017, 10:05:05 »
Jep, suht terhakka 0-100 kiihtyvyys ja kierrosaikakyvykkyys radalla. Alas sijoitettu paino tekee edullisen painopisteen, mikäs siinä raahata sitä painoa kun tehossa löytyy.

Tosiaan Teslalta jos löytyis iso farkku niin olis voinu tulla hairahdettua semmoseen...
Model X? Citymaasturihan se on, mutta kai sitä farkkuna käyttää.
Teslassa hinta pitää auton pois minun pihalta.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #245 : 29.08.2017, 10:05:39 »
Vetyhän ei ole energianlähde vaan varastointitapa, vähän samaan tapaan kuin ne litiumionit ja lyijyn sulfaatit akuissa. Vedestä vedyn hajottaminen ja taas polttaminen on ympyräkierto eli vain hyötysuhdehäviöt jää nettona.

Vedyllä on kova energiatiheys per kg mutta per litra tankkia se käy huonoksi kun vety on niin pirun harvaa ja vaikea saada pysymään tankissa sitäkään vähää.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #246 : 29.08.2017, 10:06:33 »
Model X? Citymaasturihan se on, mutta kai sitä farkkuna käyttää.
Teslassa hinta pitää auton pois minun pihalta.

No jos vertaat sisämittoja XC90:een ni ei se Tesla ole kovin iso.

Poissa Kaimann

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #247 : 29.08.2017, 10:26:14 »
No jos vertaat sisämittoja XC90:een ni ei se Tesla ole kovin iso.
No ei kyllä, mutta olisin valmis kokeilemaan jos lompakko kestäis.
Sähköauton ottaisin kakkosautoksi heti, mutta kun vähääkään järkevillä spekseillä olevat lähentelee ykkösautobudjettia, ja ykkösautossa pitäis olla vähintään 6penkkiä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #248 : 29.08.2017, 10:43:51 »
Tonnin painoinen kännykän akku... entä sitten, omia autoja on ollut yli neljännesvuosisadan ja kumma kyllä tuoreemmat ovat aina olleet kehittyneempiä. Toki odottaminenkin on käypä valinta - itse odotan enemmänkin yleisesti miellyttävää sähköautoa, kuin sitä, että jokin palikka vielä kehittyy askeleen x.

Mitään hypeä ei näiden ympärillä taida olla - odotetaan Bernerin & co raporttia miten päästötavoitteet täytetään. Samaan aikaan taitaa toi kakkosauto D5 dieseleineen muutua ongelmajätteeksi, kun käyttökulut kilsoihin nähden nousee.. No ilo sähköautoilla tai muillakaan tuskin on kovin pitkäaikainen. Verokertymää tarvitaan ja vähäpäästöistenkin käyttö tulee aikanaan kallistumaan.

Luitteko muuten, että länsiväylän bussikaista taitaa siirtyä vähäpäästöisten autojen käyttöön? Voi autokanta hivenen muuttua Espoon ja Kirkkonummen suunnalla..

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #249 : 29.08.2017, 10:46:27 »
Tonnin painoinen kännykän akku... entä sitten, omia autoja on ollut yli neljännesvuosisadan ja kumma kyllä tuoreemmat ovat aina olleet kehittyneempiä. Toki odottaminenkin on käypä valinta - itse odotan enemmänkin yleisesti miellyttävää sähköautoa, kuin sitä, että jokin palikka vielä kehittyy askeleen x.

Mitään hypeä ei näiden ympärillä taida olla - odotetaan Bernerin & co raporttia miten päästötavoitteet täytetään. Samaan aikaan taitaa toi kakkosauto D5 dieseleineen muutua ongelmajätteeksi, kun käyttökulut kilsoihin nähden nousee.. No ilo sähköautoilla tai muillakaan tuskin on kovin pitkäaikainen. Verokertymää tarvitaan ja vähäpäästöistenkin käyttö tulee aikanaan kallistumaan.

Luitteko muuten, että länsiväylän bussikaista taitaa siirtyä vähäpäästöisten autojen käyttöön? Voi autokanta hivenen muuttua Espoon ja Kirkkonummen suunnalla..
Vaihdetaan tuohon sun kakkosautoon moottori :)
http://www.is.fi/autot/art-2000005340362.html
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #250 : 29.08.2017, 11:21:02 »
Sähköauton ottaisin kakkosautoksi heti, mutta kun vähääkään järkevillä spekseillä olevat lähentelee ykkösautobudjettia, ja ykkösautossa pitäis olla vähintään 6penkkiä.

Kunhan Volvolta tulee täyssähkömallisto niin siinä vois olla meille kakkosauto isomman kainaloon.

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #251 : 29.08.2017, 13:54:50 »
Tuo kännykän akku analogia on kyllä hupaisa... Samalla logiikalla voisin väittää sinun asuvan koirankopissa, onhan sekin rakennettu tavallaan samalla tavalla kuin talo.

Ensinnäkin kännyköiden akut on pääsääntöisesti litium-ioni akkuja kun taas ajoneuvoakut, ainakin vähänkään edistyneemmät, ovat ns. LiFePo4 akkuja. Litiumakkuja kyllä molemmat  mutta... Noh, lukaisee vaikka tuon läpi:

http://www.newcastlesys.com/blog/lithium-ion-vs-lithium-iron-batteries

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #252 : 29.08.2017, 19:16:33 »
Jep, suht terhakka 0-100 kiihtyvyys ja kierrosaikakyvykkyys radalla. Alas sijoitettu paino tekee edullisen painopisteen, mikäs siinä raahata sitä painoa kun tehossa löytyy.

Tosiaan Teslalta jos löytyis iso farkku niin olis voinu tulla hairahdettua semmoseen...

Model S:n voi tilata kolmella penkkirivillä. Kaksi istuinta on silloin kääntyviä takakontissa naamat taaksepäin. Tuo Model S lastaustila on hämmentävän suuri johtuen auton massiivisesta koosta, tämä on aika kuvaava video kun pakataan Model S ja Mersun E farkku rinnakkain banaanilaatikoilla.  https://youtu.be/6Zb6-QnUNqc

7 seater Model S https://youtu.be/Imj-ravURPo
« Viimeksi muokattu: 29.08.2017, 19:24:37 kirjoittanut Stinger »
Tesla S75D '17

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #253 : 29.08.2017, 19:51:08 »
Model S:n voi tilata kolmella penkkirivillä. Kaksi istuinta on silloin kääntyviä takakontissa naamat taaksepäin.

Lastenistuimia ei lasketa.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #254 : 29.08.2017, 19:53:24 »
Lastenistuimia ei lasketa.

Teillä kulkee 7 aikuista säännöllisesti autossa?
Tesla S75D '17

 

RallyBaron  Samppasport