Futurez  Kulkukoira

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519834 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #255 : 29.08.2017, 20:23:31 »
Jos noin muotoilee niin tuskin kukaan. Jonkun tutkimuksen mukaan yli 80% matkoista Suomessa on alle 30 km ja auto seisoo yksityiskäytössä 22h.. Tuossa ajassa ehtii ladata myös niiden harvinaisempien pidempien matkojen tarpeisiin. Pistoolin varressa pitkä tankkausaika olisikin hivenen tylsempi.

Joo, ja isolla osalla näistä lyhyen stintin ajajista ei välttämättä ole pistoketta lähelläkään parkkipaikkaa. Vai millä meinasit ladata Neitsytpolun varressa, esimerkiksi? Nykyisessä QParkin hallissa töissä ei ole pistokkeita.

Toki voi oman ikkunan kautta lasketella jatkoroikan kadun varteen, mutta uskaltaisitko tehdä sen joka ilta?

Kyllä se sähköpeli on oikeasti tällä hetkellä todella rajatun väen mahdollisuus. Realistisesti ajatellen.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #256 : 29.08.2017, 21:58:44 »
Teillä kulkee 7 aikuista säännöllisesti autossa?

En aja kotiin vaihtamaan autoa sillon kun tuleekin kyytiläisiä. On kyllä ollut sellaisiakin reissuja kun kuskattu mun lisäksi 6 aikuista ja niitten matkatavarat.

Pointti tosin enemmänkin se että jos sinne ei mahdu istumaan aikuinen niin ei siellä ole tavarallekaan tilaa.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #257 : 30.08.2017, 00:14:49 »
Hep!

http://www.is.fi/autot/art-2000005345149.html

Jostakin ne hynäthän on saatava  ::)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #258 : 30.08.2017, 00:32:06 »
http://www.is.fi/autot/art-2000005345149.html

Jostakin ne hynäthän on saatava  ::)

"Asialla öljyala"  ::)

Muissa uutisissa, sulkakynien valmistajat vastustavat raivokkaasti kuulakärkikyniä ja vaativat niille haittaveroa.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #259 : 30.08.2017, 06:18:57 »
"Asialla öljyala"  ::)

Kyllä se jossakin vaiheessa kääntyy kuitenkin niin, että sähköautoilijoita aletaan verottaa samalla tavalla kuin fossiilisella polttoaineella ajavia.

Tämä velkavaltio ottaa omansa tavalla tai toisella, niinkuin on jo ennenkin ottanut

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #260 : 30.08.2017, 06:34:56 »
Pointti tosin enemmänkin se että jos sinne ei mahdu istumaan aikuinen niin ei siellä ole tavarallekaan tilaa.

Pointti on tuon Model S kohdalla väärä, sinne menee törkeästi kamaa. Mutta jos pitää säännöllisesti kuskata 6-7 aikuista ja paljon kamaa niin pikkubussit alkaa olla oikea valinta. :)

Tesla S75D '17

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #261 : 30.08.2017, 12:56:21 »
Hep!

http://www.is.fi/autot/art-2000005345149.html

Jostakin ne hynäthän on saatava  ::)

Aivan oikein. Se sähkö kun ei ole päästötöntä, painavina möhköinä kuluttavat teitä enemmän kuin polttomoottoriset, akustot ongelmajätettä jne niin miksi pitäisi nauttia erityiskohtelua? Kunnon raippavero vaan akuston koon tai kokonaismassan mukaan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #262 : 30.08.2017, 13:15:08 »
Pointti on tuon Model S kohdalla väärä, sinne menee törkeästi kamaa. Mutta jos pitää säännöllisesti kuskata 6-7 aikuista ja paljon kamaa niin pikkubussit alkaa olla oikea valinta. :)

Taasko se neuvominen alkaa  :D  Sori nyt vaan mutta mikään luiskaperse sedani ei ole edelleenkään optio.

Kyllä se jossakin vaiheessa kääntyy kuitenkin niin, että sähköautoilijoita aletaan verottaa samalla tavalla kuin fossiilisella polttoaineella ajavia.

En usko että koskaan samalla tavalla. Fossiiliselle lisätään raippaverotusta tarvittaessa. Siinäkin vaiheessa kun verokertymästä suurin osa tulee muista kuin mäntämoottorillisista ne fossiilit pidetään korkeammin verotettuina.
 
Sen sijaan tänään päästövähennystyöryhmästä:

[--] täyssähköautojen hankintaa sekä kaasu- ja flexfuel-autojen konvertointia tuettaisiin vuosittain kuudella miljoonalla eurolla vuosina 2018-21. Työryhmä esittää lisäksi vuosittaista neljää miljoonaa euroa latauspisteiden rakentamiseen.

Vähäpäästöisten autojen hankintaa voisi työryhmän mukaan edistää myös verotuksella.

Lisäksi työryhmä haluaa, että jatkossa toimenpiteisiin pitäisi varata nykyistä suurempi rahoitus. Hallitus on päättänyt 16 miljoonan euron rahoituksesta vähäpäästöisen liikenteen edistämiseksi.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #263 : 30.08.2017, 14:44:00 »
Joopa. Taas saa polttomoottoriautoilijat maksaa ituhippien leikit, jotka kumminkin osoittautuvat ei niin puhtaaksi ja järkeväksi >:(
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #264 : 30.08.2017, 14:49:01 »
Joopa. Taas saa polttomoottoriautoilijat maksaa ituhippien leikit, jotka kumminkin osoittautuvat ei niin puhtaaksi ja järkeväksi >:(
Sähkö ei ole päästötöntä tosiaankaan. Verrataan kuitenkin polttomoottorilliseen:
- Sähköntuotannon hiilikuorma/kWh?
- Sähköntuotannon hyötysuhde vrs. polttomoottori?
- Sähkön siirron hiilikuorma/kWh?
- Sähköauton hyötysuhde vs. kehittynein diesel-moottori?
- Polttoaineen (bensa/diesel/vaihtoehtoinen) tuotannon ja kuljetuksen hiilijalanjälki?
- Akkujen ympäristökuorma, kierrätettävissä oleva osuus?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #265 : 30.08.2017, 15:16:08 »
Sähkö ei ole päästötöntä tosiaankaan. Verrataan kuitenkin polttomoottorilliseen:
- Sähköntuotannon hiilikuorma/kWh?
- Sähköntuotannon hyötysuhde vrs. polttomoottori?
- Sähkön siirron hiilikuorma/kWh?
- Sähköauton hyötysuhde vs. kehittynein diesel-moottori?
- Polttoaineen (bensa/diesel/vaihtoehtoinen) tuotannon ja kuljetuksen hiilijalanjälki?
- Akkujen ympäristökuorma, kierrätettävissä oleva osuus?

Suomessa sähköauton hiilijälki jää kyllä pienemmäksi kuin polttomoottorin kokonaisuudessa, mutta sinänsä se on merkityksetöntä, koska Suomi on sitoutunut tiettyihin teoreettisiin hiilidioksidipäästöjen vähentämisiin, joiden laskentakaavat perustuvat parhaimman lobbaustaidon edustamiin intresseihin.


Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #266 : 30.08.2017, 15:21:53 »
Joo, ja isolla osalla näistä lyhyen stintin ajajista ei välttämättä ole pistoketta lähelläkään parkkipaikkaa. Vai millä meinasit ladata Neitsytpolun varressa, esimerkiksi? Nykyisessä QParkin hallissa töissä ei ole pistokkeita.

Toki voi oman ikkunan kautta lasketella jatkoroikan kadun varteen, mutta uskaltaisitko tehdä sen joka ilta?

Kyllä se sähköpeli on oikeasti tällä hetkellä todella rajatun väen mahdollisuus. Realistisesti ajatellen.

Niin joo, teillä siellä etelässä on tällaisiakin ongelmia. :D

Mutta meille "maalla" asuville kakkosautoksi sähköauto olisi suorastaan loistava. Jos järkevän hintaisia käytettyjä olisi saatavilla, olisi ehdottomasti vaihtoehto meillekin kakkosautoksi. Ja kyllä, täällä on perheen suunnilleen pakko pitää kahta autoa. Meilläkin tuolla perheen kakkosautolla tyypillisesti ajetaan 20-25km päivän aikana, joskus harvemmin 50km. Ja oman työmatkani (30km suunta) voisin vallan mainiosti suorittaa sähköautolla kun 8h voisi ladata työpaikallakin autoa.

Minulle sähköauton hankinnan tosin estää se, ettei minun ole mitään järkeä ostaa uutta autoa siihen tarkoitukseen. Pääomakulut on sen verran suuret, ettei oikein kannata verrattuna tuohon 15 vuotta vanhaan bensarosmoon, jonka huoltokulutkin on aika minimaaliset.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #267 : 30.08.2017, 16:04:00 »
Sähkö ei ole päästötöntä tosiaankaan. Verrataan kuitenkin polttomoottorilliseen:
- Sähköntuotannon hiilikuorma/kWh?
- Sähköntuotannon hyötysuhde vrs. polttomoottori?
- Sähkön siirron hiilikuorma/kWh?
- Sähköauton hyötysuhde vs. kehittynein diesel-moottori?
- Polttoaineen (bensa/diesel/vaihtoehtoinen) tuotannon ja kuljetuksen hiilijalanjälki?
- Akkujen ympäristökuorma, kierrätettävissä oleva osuus?

Eikös jollakin sivulla tässä nimenomaisessa topicissa ollut linkki uutiseen, jossa laskelmoitiin, että sähköauto on ympäristöystävällisempi 60tkm jälkeen verrattuna tavan fossiilisella polttoaineella kulkevaan ajoneuvoon?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #268 : 30.08.2017, 17:40:47 »
Eikös jollakin sivulla tässä nimenomaisessa topicissa ollut linkki uutiseen, jossa laskelmoitiin, että sähköauto on ympäristöystävällisempi 60tkm jälkeen verrattuna tavan fossiilisella polttoaineella kulkevaan ajoneuvoon?
Muistelisin minäkin näin.

Jokatapauksessa, pitäisi kartoittaa auton koko elinkaaren (valmistus --> romutus ja täten kierrätys/loppusijoitus) hiilijalanjälki polttoaineineen ja niiden rahtaamisineen ja valmistamisineen.

Tai minä puhun mielummin hyötysuhteesta. Mitä paremmalla hyötysuhteella hommat toimii, sen parempi. Sähkömoottorin hyötysuhde vrt. polttomoottori on ylivoimainen. Sähkön tuotannon (vaikka ihan kivihiili) hyötysuhde on polttomoottoriin nähden ylivoimainen. Sähkön siirron hyötysuhde kuluineen vrt. nestemäisen polttoaineen liikutteluun on ylivoimainen.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #269 : 30.08.2017, 19:19:17 »
Ihan vertailun vuoksi olisi mukava nähdä sama laskelma polttomoottorisesta, vai onko akun ja sähkömoottorin osuus noin iso verrattuna samanlaiseen pa-käyttöiseen?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo