Kulkukoira  Proturbo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519944 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #270 : 30.08.2017, 19:27:20 »
Ihan vertailun vuoksi olisi mukava nähdä sama laskelma polttomoottorisesta...
Siis nimenomaan! Molemmista vaihtoehdoista tuommoinen laskelma.

Väittäisin polttomoottorin ottavan lukua aika nopeaan.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #271 : 31.08.2017, 07:39:52 »
Niin joo, teillä siellä etelässä on tällaisiakin ongelmia. :D

Mutta meille "maalla" asuville kakkosautoksi sähköauto olisi suorastaan loistava. Jos järkevän hintaisia käytettyjä olisi saatavilla, olisi ehdottomasti vaihtoehto meillekin kakkosautoksi. Ja kyllä, täällä on perheen suunnilleen pakko pitää kahta autoa. Meilläkin tuolla perheen kakkosautolla tyypillisesti ajetaan 20-25km päivän aikana, joskus harvemmin 50km. Ja oman työmatkani (30km suunta) voisin vallan mainiosti suorittaa sähköautolla kun 8h voisi ladata työpaikallakin autoa.

Minulle sähköauton hankinnan tosin estää se, ettei minun ole mitään järkeä ostaa uutta autoa siihen tarkoitukseen. Pääomakulut on sen verran suuret, ettei oikein kannata verrattuna tuohon 15 vuotta vanhaan bensarosmoon, jonka huoltokulutkin on aika minimaaliset.

Niin, tai sanotaan että kaupungeissa asuvilla, ja Suomessakin taitaa väestöstä jo suurin osa asua kaupungeissa. Kaikki ei keskustassa kuitenkaan asu ja täällä etelässä maalla saisi kyllä esimerkiksi meillä ladattua omassa katoksessa miten haluaa. Sen sijaan monilla naapureilla on aikakytkintolppia, jolloin ainakin pieni modaus vaaditaan.

Vaikka itse saisinkin ladattua, ymmärrän että harva saisi ladattua miten tahtoo.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #272 : 31.08.2017, 08:49:17 »
Niin, tai sanotaan että kaupungeissa asuvilla, ja Suomessakin taitaa väestöstä jo suurin osa asua kaupungeissa. Kaikki ei keskustassa kuitenkaan asu ja täällä etelässä maalla saisi kyllä esimerkiksi meillä ladattua omassa katoksessa miten haluaa. Sen sijaan monilla naapureilla on aikakytkintolppia, jolloin ainakin pieni modaus vaaditaan.

Vaikka itse saisinkin ladattua, ymmärrän että harva saisi ladattua miten tahtoo.

Juu, ihan täältä Seinäjoen keskustasta löytyy toki paljon ihmisiä joilla tuo sama ongelma.

Harva ja harva. Toisaalta moni heistä jotka asuvat hyvin urbaanissa ympäristössä (etenkin siellä etelässä) eivät välttämättä autoa tarvi ylipäätään päivittäiseen liikkumiseensa.

On sähköautojen yleistymisessä toki monia haasteita vielä. Väittäisin kuitenkin (täysin hatusta heitettynä), että sähköautojen määrä voi nykyisestä vielä kymmenkertaistua ennen kuin alkaa tulla nykyisen infran rajoitteita vastaan.

V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #273 : 31.08.2017, 09:39:04 »
Pian sähköautoja tulee ainakin hetkellisesti enemmän liikenteeseen. Työsuhdeautojen verotusta ollaan muokkaamassa, eli käyttäjälle suunnataan kannustin ja myös yrityksille tarjottaneen hankintatukea, tuo sama varmaan annetaan yksityisillekin?

Nopein tapa lisätä sähköautojen määrää on kannustaa työsuhdeautoilijoita. Työsuhdeautot tulee 3-4 v päästä "puhtaina" vaihtoehtoina käytettyjen markkinoille. 2030 tulee nopeasti. Espoossa vähäpäästöiset ovat saamassa poistuvan bussikaistan käyttöön, Helsinki antaa jo nyt halvennusta vähäpäästöisten pysäköintimaksuista, joskin ainakin mun mielestä on ihan sama maksaako pysäköinti x vai y yksikköä, sama maksamisen/edelleen laskuttamisen vaiva molemmissa ja ainakin Helsingin kanta-kaupungissa on paikkoja niin vähän, että melkein aina auto menee p-halliin, joka on yksityisessä omistuksessa.

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #274 : 31.08.2017, 12:34:47 »
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #275 : 31.08.2017, 13:33:12 »
Pian sähköautoja tulee ainakin hetkellisesti enemmän liikenteeseen. Työsuhdeautojen verotusta ollaan muokkaamassa, eli käyttäjälle suunnataan kannustin ja myös yrityksille tarjottaneen hankintatukea, tuo sama varmaan annetaan yksityisillekin?

Nopein tapa lisätä sähköautojen määrää on kannustaa työsuhdeautoilijoita. Työsuhdeautot tulee 3-4 v päästä "puhtaina" vaihtoehtoina käytettyjen markkinoille. 2030 tulee nopeasti. Espoossa vähäpäästöiset ovat saamassa poistuvan bussikaistan käyttöön, Helsinki antaa jo nyt halvennusta vähäpäästöisten pysäköintimaksuista, joskin ainakin mun mielestä on ihan sama maksaako pysäköinti x vai y yksikköä, sama maksamisen/edelleen laskuttamisen vaiva molemmissa ja ainakin Helsingin kanta-kaupungissa on paikkoja niin vähän, että melkein aina auto menee p-halliin, joka on yksityisessä omistuksessa.
Nyt jo monet yritykset kompensoi pienipäästöisiä autoja. Tuttu vaihtoi nyt 3v ikäisen diesel RS Octavian XC60 T8 malliin ja kuukausimaksu taisi nousta vajaan satasen. V60 D6 twin engine olisi ollut 50€ kalliimpi kuin RäSä. Vaikka auto muuten on paljon kalliimpi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #276 : 31.08.2017, 13:51:15 »
Totta, useammassa yrityksessä on kannustimia ja vielä useampi on määrännyt päästörajat niin alas, että esim. käyttötarkoitukseen sopiva XC90 D5 ei kelpaa, mutta yritykselle käytössä kalliimmaksi tuleva T8 käy.. Monessa edetään edelleen "vastaantuloissa" kikkailematta. Mutta silti on hivenen eri asia, jos etu saadaan työntekijän verotusarvossa kaikille ja kustannus yritykselle ja työntekijälle laskee.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #278 : 01.09.2017, 19:07:25 »
Espoossa vähäpäästöiset ovat saamassa poistuvan bussikaistan käyttöön,

Pikkaisen huvitti tähän liittyvä IL tai IS:n uutinen (jota en nyt löytänyt, vissiin hävenneet itse ja vaiettu kuoliaaksi), jossa toimittaja hakemalla haki konfliktia tyyliin: "Katsokaa millä ökyautoilla saa ajaa bussikaistaa". Listasivat sitten ekana kaikki yli 100ke:n autot, jotka olivat löytäneet alle tuon 80g päästöillä. Hienoa ilmapiirin luontia hyville asioille...

Mutta muuten tuo on aika torso suunnitelma. Bussikaista olisi käytössä ilmeisestikin Länsiväylällä vain välillä Kehä 1:n liittymä - Ruoholahti. Tuo ei auta mitään. Tuolla välillä ei ole ruuhkia, jotka tuo järjestely poistaisi ja ne nykyiset pullonkaulat vaan pahenee tuolla järjestelyllä. En ymmärrä, miksi bussikaistaa ei voisi käyttää koko metron matkalta, eli Kehä 2 asti. Hyödyttäisi edes muita paitsi Ruoholahteen asti ajavia.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #279 : 05.09.2017, 12:12:12 »
millanen tästä nyt sit mahtaa tulla  ???
http://www.hs.fi/autot/art-2000002926517.html
ja tuolla oli juttua tosta pakksen kestosta
http://www.hs.fi/autot/art-2000002878622.html
”Ihan sama onko -50 vai +50” – miten sähköauto toimii paukkupakkasilla :o
« Viimeksi muokattu: 05.09.2017, 12:22:17 kirjoittanut Demi »
kiitoos ja anteeks.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #280 : 08.09.2017, 10:26:25 »
Uusi Leaf: 40 kwh akku 378km normin mukaan. 150 "heppaa" / 320 nm. Eikös uudessa T8:ssa ollut abt. 10 kwh akku ja 50 km.. Aika iso ero suoriutumisessa per kwh..

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #281 : 08.09.2017, 10:39:55 »
Uusi Leaf: 40 kwh akku 378km normin mukaan. 150 "heppaa" / 320 nm. Eikös uudessa T8:ssa ollut abt. 10 kwh akku ja 50 km.. Aika iso ero suoriutumisessa per kwh..

Aika iso ero myös painossa ja otsapinta-alassa taitaa olla  ;)  Ei se iso auto pyhällä hengellä kulje...

Tuo 378 km pääseminen 40 kWh:lla on kyllä aikamoinen temppu jos on mitenkään realistinen tulos. Tesla tais vaatia tuplamäärän akkua tuohon matkaan.

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5889
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #282 : 08.09.2017, 11:10:37 »
Yhdysvalloissa sähköautojen toimintasäde ilmoitetaan ankaran kuluttajansuojalain takia sellaisena kun se ihan oikeasti on: ajettuna muun liikenteen rytmissä, ilmastointi, navi ja stereot päällä jne.
Jonkun sähkö -Nissanin toimintamatka oli jotain 137 km jos oikein muistan.

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #283 : 08.09.2017, 19:13:26 »
Hybridien määrä jenkeissä on ihan tolkuton. "Kaikki" taksit on Priuksia, havoinnot Losista, SanFranciscosta ja Seattlesta. Tesla on suurin piirtein yhtä yleinen kuin Volvo
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #284 : 08.09.2017, 20:32:37 »
Aika iso ero myös painossa ja otsapinta-alassa taitaa olla  ;)  Ei se iso auto pyhällä hengellä kulje...

Tuo 378 km pääseminen 40 kWh:lla on kyllä aikamoinen temppu jos on mitenkään realistinen tulos. Tesla tais vaatia tuplamäärän akkua tuohon matkaan.

Näinpä 75kwh Model S kulkee noita lukuja.

Vanhemmalla Opel Amperalla jossa 9,7kwh akku pääsee 60-80km sähköllä, pl. kovat pakkaset (ei lämpöpumppua).

Tuolla uudella Leafilla lienee realistinen range noin 250km.

Tesla S75D '17

 

Futurez  Kulkukoira