Autoracing  KL-varaosat

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519903 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #285 : 08.09.2017, 22:15:56 »
Aika iso ero myös painossa ja otsapinta-alassa taitaa olla  ;)  Ei se iso auto pyhällä hengellä kulje...

Tuo 378 km pääseminen 40 kWh:lla on kyllä aikamoinen temppu jos on mitenkään realistinen tulos.


Eiköhän se ole suunnilleen samanlaine temppu kuin sillä t8:lla sen 50km ajaminen. Sillä erolla että ennätysajon jälkeen toisella pääsee takas kotiin. :)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #286 : 08.09.2017, 23:26:41 »
Hybridien määrä jenkeissä on ihan tolkuton. "Kaikki" taksit on Priuksia, havoinnot Losista, SanFranciscosta ja Seattlesta. Tesla on suurin piirtein yhtä yleinen kuin Volvo

Tämä arvatenkin oli kirjoitettu pilke silmä kulmassa ;) Nuo osavaltiot ja kaupungit kun ovat koko maan ykkösiä hybrideissä ja sähköautoissa.. Kalifornia on ollut 50 vuotta edelläkävijä saasteasioissa.

Mutta yhdysvaltain myydyimmät autot ovat edelleen Ford F, Chevrolet Silverado, RAM Trucks.. Niitä ostavat vähemmän rikkaat ja niitä on yhdysvalloissa paaljon. Niin paljon että hybridien markkinaosuus taisi viime vuonna olla noin 2% ellen väärin muista

Ja ne Teslat sun muut kännykkäakkuautot.. ovat rohmunneet 0.9% joista kaliforniassa on puolet :)
"The plug-in segment achieved a record market share of 0.90% in 2016.[9] California is the largest plug-in car regional market in the country, with almost 270,000 plug-in electric vehicles registered through December 2016,[3] and accounts for approximately 48% of cumulative plug-in sales in the American market from 2011 to June 2016."

« Viimeksi muokattu: 08.09.2017, 23:35:19 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #287 : 09.09.2017, 00:12:14 »
Hybridien määrä jenkeissä on ihan tolkuton. "Kaikki" taksit on Priuksia, havoinnot Losista, SanFranciscosta ja Seattlesta. Tesla on suurin piirtein yhtä yleinen kuin Volvo
no joo San Franciscon osalta totean että ne perus taksit on monet kyllä hybridejä mutta unohditko että siellä on limousiineja ihan pilvin pimein ja kyllä niitä Made in USA takseja Fricscossa on melko paljon myös, olen asunu Fricskossa ja käyttänyt takseja joista kylläkin suurin osa oli ihan kunnon jenkki valmistetta. Mutta ajetaanhan Suomessa mopoautoillakin montako olet nähnyt San Franciscossa?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #288 : 09.09.2017, 08:54:49 »
San Fransiscossa en nähnyt ainuttakaan jenkkilossitaksia, asuttiin tosin keskustassa ja Losin henkilöautokanta on aika samanlaista kuin Espoossa. Ja ihan tolkuttomasti hybridejä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #289 : 09.09.2017, 13:33:27 »
Toi varmaan kelpaisi pahimmille sähköautojen vastaanpyristelijöillekin?
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/maailman-kaunein-sahkoauto-jaguar-toi-klassikkonsa-upeasti-nykypaivaan/6567714#gs.473=dSg

Nyt näyttää siltä, että mitä toivoin Volvolle tapahtuvaksi Kiinaan myynnin jälkeen on toteutumassa - siis sama ilmiö joka tapahtui Jaggen mentyä Tatalle. Teknologia kehittyy huikeaa vauhtia ja Geely lienee sähkö/hybridi terävintä kärkeä. Huono puoli isoissa resursseissa on, että tietyy exlusiivisuus - jos siitä nyt Volvon osalta voi edes puhua - puuttu, kun tuotantomäärät on isoja.

Pari vuotta niin geelyllä lienee kohtuullisesti kokemusta - sähköistää Lontoon taksit ja tuolla massalla saanee jonkun verran testialustaa, joskin ne ei ole puhtaita sähköautoja vaan "rex" malleja pikku aggregaatilla.

Niin tuosta sähköautojen toimintasäde keskustelusta - mulle on ihan sama miten lukemat ilmoitetaan, kunhan ne on samalla tavalla mitattuja. Hyvin on pärjännyt pa-kulutustenkin kanssa, vaikkei ne käytännössä osu omaan ajotapaan.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #290 : 09.09.2017, 13:39:43 »
Kieltämättä outo vertaus. Vai tahallinen provo? Sama kuin jenkki kävisi Oslossa ja kertoisi sitten kotona, että Euroopassa on ihan saatanasti sähköautoja ja etenkin Teslaa joka kadunkulmassa.


Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #291 : 09.09.2017, 13:47:26 »
Otetetaan vähän lähempää, ettei keskustelijat mene enää pidemmäs maantieteellisesti ja teknologioissa ;) - Ruotsissa on 10 x enemmän sähköautoja kuin Suomessa...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #292 : 09.09.2017, 13:49:51 »
Hybridien suhteen taitaa Toyotalla mennä kovaa?
Tälläkin viikolla, joka päivä kun töihin olen mennyt, olen ajanut mennessä ja tullessa 3-4 hybriditoyotan perässä/edessä. Tietysti työmatka osuu aina samaan aikaan, joten osa on saattanut olla samojakin autoja, mutta äsken kaupassa käydessä huomasin saman ilmiön.

Eräällä paikallisella suomalaisella pitsa-yrittäjällä (kotipitsa) on myös Auris/Avensis/mikälie farmarihybridi pitsa-autona. Paikallisella "5€ pitsa" -yrittäjällä vuoden 2002 Toyota Yaris, eli voidaanko nyt odottaa, että 15 vuoden päästä on kaikilla pitserioilla hybridi?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #293 : 09.09.2017, 14:01:56 »
Palatkaa nyt takaisin sähköautoihin ;)

Muuten, sen E-typen sähköistetyn toimintamatkaksi ilmoitetaan: "40 kWh:n akulla varustetun auton toimintamatka yhdellä latauksella on noin 270 kilometriä." Eli Leafin lukema alkaa näyttämään vieläkin optimistisemmalta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #294 : 09.09.2017, 14:20:11 »
Palatkaa nyt takaisin sähköautoihin ;)

Muuten, sen E-typen sähköistetyn toimintamatkaksi ilmoitetaan: "40 kWh:n akulla varustetun auton toimintamatka yhdellä latauksella on noin 270 kilometriä." Eli Leafin lukema alkaa näyttämään vieläkin optimistisemmalta.
Jos tolle e-typelle ei ole tehty jotain radikaalia aerodynamiikkamuutosta, niin ei se kovin ihme ole. Vaikka e-type näyttääkin tuollaiselta sukkulalta, ei se siitä huolimatta ole mitenkään erityisen aerodynaaminen, esimerkiksi Volvo 850 ilmanvastus on pienempi, vaikka silmä vakuuttaa kovaa täysin päinvastaista.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #295 : 10.09.2017, 00:26:40 »
Tämä arvatenkin oli kirjoitettu pilke silmä kulmassa ;) Nuo osavaltiot ja kaupungit kun ovat koko maan ykkösiä hybrideissä ja sähköautoissa.. Kalifornia on ollut 50 vuotta edelläkävijä saasteasioissa.

Mutta yhdysvaltain myydyimmät autot ovat edelleen Ford F, Chevrolet Silverado, RAM Trucks.. Niitä ostavat vähemmän rikkaat ja niitä on yhdysvalloissa paaljon. Niin paljon että hybridien markkinaosuus taisi viime vuonna olla noin 2% ellen väärin muista

Ja ne Teslat sun muut kännykkäakkuautot.. ovat rohmunneet 0.9% joista kaliforniassa on puolet :)
"The plug-in segment achieved a record market share of 0.90% in 2016.[9] California is the largest plug-in car regional market in the country, with almost 270,000 plug-in electric vehicles registered through December 2016,[3] and accounts for approximately 48% of cumulative plug-in sales in the American market from 2011 to June 2016."

No tämä selitti paljon.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #296 : 10.09.2017, 10:12:36 »
Jos tolle e-typelle ei ole tehty jotain radikaalia aerodynamiikkamuutosta, niin ei se kovin ihme ole. Vaikka e-type näyttääkin tuollaiselta sukkulalta, ei se siitä huolimatta ole mitenkään erityisen aerodynaaminen, esimerkiksi Volvo 850 ilmanvastus on pienempi, vaikka silmä vakuuttaa kovaa täysin päinvastaista.

Tarkoittanet ilmanvastuskerrointa? Vai onko ilmanvastuskin pienempi? Eli kerroin kertaa poikkipinta-ala?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #298 : 10.09.2017, 17:39:55 »
Tarkoittanet ilmanvastuskerrointa? Vai onko ilmanvastuskin pienempi? Eli kerroin kertaa poikkipinta-ala?

Ilmanvastuskerroin häviää jopa Volvon 200-sarjalle, mutta ihan kokonaisilmanvastusta tarkoitin. Tosin se mitä silmä vakuuttelee liittyy oikeastaan tuohon ilmanvastuskertoimeen.

Tarkkoja todellisia lukeamia lienee jokseenkin mahdotonta löytää, mutta todellisia teho ja huippunupeuslukemia vertaamalla voidaan todeta että Volvo 850 menee kovempaa pienemmällä teholla.

Jokatapauksessa Jaguar e-type on hyvin pitkälti suunniteltu 50-luvun tekniikalla, ja mikä teki siitä niin suositun silloin kun se tuli markkinoille oli se että auto oli todella halpa ja näytti todella hyvältä, aerodynamiikka perustui puhtaasti siihen mikä miellytti silmää.

E: Niin itseasiassa vanhat Saab 92 yms mallit antaisivat sähköistettynä ihan hyvän vastuksen, nehän olivat suunniteltu tuulitunnelissa, jonka takia "iso" ja pienitehoinen auto kuitenkin kulki poikkeuksellisen kovaa.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2017, 17:44:30 kirjoittanut Jule »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #299 : 10.09.2017, 18:06:42 »
E-typellä kellotettu kuitenkin britannian tiestöllä kehitysvaiheessa pitkälle yli 200km/h nopeuksia.


Mutta, nyt kun aeroon päästiin, onko näissä sähköhärveleissä minkälaista kokonaisilmanvastusta? Joku kaupunki-sähköpallo varmaan aika "huono" sen suhteen, mutta muutoin?

 

Ateho  Elekma