Autodiagnoosi  Carcom Oy

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519891 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #315 : 12.09.2017, 18:24:21 »
Ööh, no mites olis about sama määrä polttoainetta jonka tankkaisit fossiiliautoon haluamasi matkan päästäksesi?

Nokkela yritys, mutta ei taida tuo matikka riittää.. Hyötysuhteissa eroja. Maailmalla liikkuu liikaa "diesel" sähköyhdistelmiä, eli dieselit vääntää sähköä, joka ohjataan sähkömoottoreille, jotka vie eteenpäin. Pakko noiden on olla myös taloudellisesti kannattavia. Äkkiä haettuna sopivaa lähdettä ei löytynyt.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #316 : 12.09.2017, 18:49:34 »
Nokkela yritys, mutta ei taida tuo matikka riittää.. Hyötysuhteissa eroja.

Akkua lataavan aggregaatin ja autoa liikuttavan moottorin hyötysuhteen voinee olettaa olevan samaa suuruusluokkaa. Akkuun vietynä ja sieltä sähkömoottorilla autoa liikutettaessa hyötysuhde on verraten korkea. Toisaalta sähköautot tuppaa olemaan energiankulutusoptimoituja toimintamatkan pidentämiseksi joten about samoihin sen luulisi menevän.

Maailmalla liikkuu liikaa "diesel" sähköyhdistelmiä, eli dieselit vääntää sähköä, joka ohjataan sähkömoottoreille, jotka vie eteenpäin. Pakko noiden on olla myös taloudellisesti kannattavia. Äkkiä haettuna sopivaa lähdettä ei löytynyt.

Vastahan oli lehdissä suomalaisinnovaatio jossa pora muunnettiin dieselistä sähkökäyttöiseksi ja työnopeus kolminkertaistui. Etuja tuossa järjestelyssä on sähkövoiman nopea säädettävyys ja se että fossiiilimoottori saa käydä hyvän hyötysuhteen käyntialueella ilman vaihteenvaihtoja.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #318 : 12.09.2017, 21:11:45 »
Lopulta vaggineetkin tulossa samaan rintamaan.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-09-11/vw-ceo-vows-to-offer-electric-version-of-all-300-models-by-2030

Kyllä!  Mutta kun muistellaan noita TSI moottoreita ja DSG vaihteistoja ongelmineen, voi arvata että ne ongelmat tulevaisuuden VAG konsernin tuotteissa on ehkä moottoreitten käämit käryää jo ensimmäisen 5000km aikana ja sähkömoottoreitten laakerit hirttää kiinni suunnilleen em kilometri määrällä, ainakin jos VAG konserni  sattuisi ne moottorien käämit ja laakerit itse valmistamaan? PS. Audiahan nuo ei koske koska niiden ongelmista ei saa puhua?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #319 : 12.09.2017, 21:39:08 »
ainakin jos VAG konserni  sattuisi ne moottorien käämit ja laakerit itse valmistamaan?

Onko ne ruukanneet tehdä starttimoottorit itse nykyisiin polttomoottoreihinsa?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #320 : 12.09.2017, 22:05:48 »
Nokkela yritys, mutta ei taida tuo matikka riittää.. Hyötysuhteissa eroja. Maailmalla liikkuu liikaa "diesel" sähköyhdistelmiä, eli dieselit vääntää sähköä, joka ohjataan sähkömoottoreille, jotka vie eteenpäin. Pakko noiden on olla myös taloudellisesti kannattavia. Äkkiä haettuna sopivaa lähdettä ei löytynyt.
No Azipodit ei ole kaukana tuosta sovellutuksesta, lisäksi sähkövetoisia traktoreita on suunnitteilla. Autopuolella tehdään tutkimusta polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteiskäytöstä, eli ajetaan samaan aikaan molemmilla. Ideana lähinnä hetkellisten päästöjen eliminointi. Päästömittauksissa ollaan menossa kohti RDE (Real Driving Emission) tilanteita ja mittaustekniikka alkaa olla valmista.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #321 : 12.09.2017, 22:09:54 »
Onko ne ruukanneet tehdä starttimoottorit itse nykyisiin polttomoottoreihinsa?

Ehkäpä eivät mutta tekevätkö itse ne TSI ja DSG turhakkeet? Vai teettävätkö sutta?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #322 : 13.09.2017, 01:42:34 »
No Azipodit ei ole kaukana tuosta sovellutuksesta,
jep Azipodit lienee tunnetuin ja muutoinkin aivan järjettömän hieno kokonaisuus - tuon osalta, kuten myös esim. murtajakäytössä, on muitakin etuja kuin energiatehokkuus.. Diesel-sähkö yhdistelmiä on kuitenkin pitkin liikkuvia kuin liikkumattomiakin värkkejä ja ainakin mun silmiin se on kokonaistaloudellisempi kuin viedä voima suoraan moottorilta kiinteän yhteyden kautta.

Alkuperäinen kysymys oli, kuka laskisi kuinka paljon polttoainetta tarvittaisiin teslan katolle / takakontin päälle teipattua agregaattia varten, että pääsisi hurrikaanin alta   ;D

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #323 : 13.09.2017, 11:35:40 »
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #324 : 13.09.2017, 12:09:38 »
Tämä arvatenkin oli kirjoitettu pilke silmä kulmassa ;) Nuo osavaltiot ja kaupungit kun ovat koko maan ykkösiä hybrideissä ja sähköautoissa.. Kalifornia on ollut 50 vuotta edelläkävijä saasteasioissa.

Mutta yhdysvaltain myydyimmät autot ovat edelleen Ford F, Chevrolet Silverado, RAM Trucks.. Niitä ostavat vähemmän rikkaat ja niitä on yhdysvalloissa paaljon. Niin paljon että hybridien markkinaosuus taisi viime vuonna olla noin 2% ellen väärin muista

Ja ne Teslat sun muut kännykkäakkuautot.. ovat rohmunneet 0.9% joista kaliforniassa on puolet :)
"The plug-in segment achieved a record market share of 0.90% in 2016.[9] California is the largest plug-in car regional market in the country, with almost 270,000 plug-in electric vehicles registered through December 2016,[3] and accounts for approximately 48% of cumulative plug-in sales in the American market from 2011 to June 2016."

Pick-uppien määrä tien päällä ei ihan korreloi sijoitusta myyntitilastossa. Ok, kolme mallia valtaa tosin kärkisijat, mutta kokonaismyyntimäärä pick-upeissa on noin 2,6 miljoonaa, ja neljä eniten myytyä mallia vie lähes koko potin. Lisäksi pakujen myynti on aika vähäistä (480t), ja näkyi Mersuja sekä Transitteja, ei pelkkiä Vaneja, joten PU:t ovat suosittuja yrityskäytössä, maatiloilla ja öljyteollisuudessa.

Myytyjen autojen yhteenlaskettu määrä USA:ssa oli 2016 17,5 miljoonaa kappaletta, joten PU:n markkinaosuus on noin 15%. Luku ei varmaankaan poikkea suomalaisesta henkilöauto/paku-jakaumasta.

Tesloja myytiin 2016 47 000 kappaletta ja Volvoja vastaavasti 82 000. Teslan myymälät oli usein vähän paremmilla ostoskaduilla, missä ei muita autokauppoja näkynyt.

Itselläni oli myös käsitys että PU:t on Jenkeissä yleisiä. Mahtavan USA:n länsirannikon kiertueeni (useita kaupunkeja pl. Oslo, yli 1000 km tien päällä) piti hieman korjata käsitystä. Hybridit vaikutti yleisimmiltä kuin sitten todellisuudessa olivatkaan.

http://www.goodcarbadcar.net/2017/01/usa-2016-vehicle-sales-by-model-manufacturer-brand.html
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #325 : 13.09.2017, 12:36:12 »
jep Azipodit lienee tunnetuin ja muutoinkin aivan järjettömän hieno kokonaisuus - tuon osalta, kuten myös esim. murtajakäytössä, on muitakin etuja kuin energiatehokkuus.. Diesel-sähkö yhdistelmiä on kuitenkin pitkin liikkuvia kuin liikkumattomiakin värkkejä ja ainakin mun silmiin se on kokonaistaloudellisempi kuin viedä voima suoraan moottorilta kiinteän yhteyden kautta.

Alkuperäinen kysymys oli, kuka laskisi kuinka paljon polttoainetta tarvittaisiin teslan katolle / takakontin päälle teipattua agregaattia varten, että pääsisi hurrikaanin alta   ;D

Jos lähestyisi ihan agregaatin hyötysuhteennäkökulmasta niin, genu tuottaa sähköä 80-90% hyötysuhtella. Toki sopivan pieni polttomoottori genun pyörittämiseen  voidaan mitoittaa sen toimintapisteen mukaan, missä ominaiskulutus on pienin. Esimerkiksi: 80 km/h nopeudessa bensamoottorin ominaiskulutus on  270 g/kWh (20 kW/2000 rpm) Taloudellisin piste on 230 g/kWh (50 kWh/2800 rpm), eli tuossa voidaan säästää osa genun hyötysuhteesta. 
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #326 : 13.09.2017, 16:31:21 »
Käytännössähän olisi kai mahdollista toteuttaa tuollainen sähköautoa lataava dieselaggregaatti niin että polttoaineen kulutus olisi huomattavasti pienempi kuin pelkällä diesel moottorilla varustetulla autolla. Tuohan on siis periaatteessa hybridi. Käytännössä tuollainen rakenne on vaan kallis toteuttaa eikä säästynyt polttoaine oikein riitä kattamaan suurempia valmistuskustannuksia.

Junissa ja laivoissahan tuota dieselsähköistä voimalinjaa käytetään yleisesti. Osittain tietysti siksi että toden säätö on myös helpompaa, mutta myös siksi että kokonaistaloudellisuus on parempi.

Irma-hurrikaanin osalta tuli mieleen, että täyssähköautokaupungin evakuointi voi olla aika vittumaista. Kamppeet autoon ja menoksi, oli lataustaso mitä tahansa. Sitten valtatien varrella pari miljoonaa autoa yrittämässä ladata puoli tuntia kerrallaan, jotta pääsee 150 km eteenpäin.

Tokihan nyt Floridassa loppui bensakin asemilta.

Latausnopeus ja toimintasäde. Kengässä olevat kivet.

Akkujen puolestako alkaa olla maailman kapasiteetti rajattu, kun hybridejä saa odotella pian vuoden, oli valmistaja kuka tahansa. Ja model 3 ei ole vielä edes markkinoilla.

Akkuvalmistajien osakkeita ostoon, pl. Tesla?

Teslahan uppasi floridalaisiin sähköautoihinsa softaa joka mahdollisti koko akun kapasiteetin käytön 100% ilman niitä keinotekoisia rajoituksia. Siis juuri tän Irman takia.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #327 : 13.09.2017, 16:44:51 »
Isoissa laivoissa käytetään suoravetoa  ja päästään parhaimpaan mahdolliseen polttoainetalouteen. Toki kaikki detaljit on hinkattu yhteen toimintapisteeseen.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #328 : 13.09.2017, 17:22:09 »
Eli myytti on murrettu? On parempi omistaa sähköauto voimakkaan luonnonilmiön osuessa kohdalle. Toiminasädettä voi jatkaa jessarilla kontin päälle teipatulla genulla ja kriisivarastoon ennakkoon tallennetulla polttoaineella, jos softalla annetut extra kilowatit ei riitä - hätäpolttoainetta tarvitaan hivenen vähemmän kuin polttomoottoriseen vastaavaan. Lisäksi sähköä voi tehdä aurinkopaneleilla / tuulivoimalla (!). Eikä siinäkään vielä kaikki, auton akulla voi sähköistää majapaikkansa, kun sähköt ovat muutoin poikki ja myös ne bensapumput sen vuoksi pimeänä.

Miinus - latauspisteiden rajallisuus, varsinkin jos sähköt on poikki.

Ettehän ota liian vakavasti ;D

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #329 : 13.09.2017, 17:47:45 »
En tiedä meneekö pahasti OT, mutta Logset on tehnyt jo hybridi hakkuukoneenkin.

http://www.logset.com/Logset_products/Harvesterit/12H_GTE_Hybrid

 

Futurez  Kulkukoira