Futurez  Kulkukoira

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519880 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #330 : 13.09.2017, 18:21:52 »
En tiedä meneekö pahasti OT, mutta Logset on tehnyt jo hybridi hakkuukoneenkin.

http://www.logset.com/Logset_products/Harvesterit/12H_GTE_Hybrid

No mennään nyt sitten kunnolla OT jos ei jo olla. Farmipuolelle uutisoitu tällaista viime vuonna;

Farming Technology Trends; Hybrid Tractors Are Coming

Ja John Peuralta on jo tullut proto. Akku kestää 35 mailia tai 7h peltohommia. Akun varaus tyhjästä täyteen reilu 3h

https://www.youtube.com/watch?v=kxLm2XnQixk

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #331 : 13.09.2017, 18:33:29 »
Käytännössähän olisi kai mahdollista toteuttaa tuollainen sähköautoa lataava dieselaggregaatti niin että polttoaineen kulutus olisi huomattavasti pienempi kuin pelkällä diesel moottorilla varustetulla autolla. Tuohan on siis periaatteessa hybridi. Käytännössä tuollainen rakenne on vaan kallis toteuttaa eikä säästynyt polttoaine oikein riitä kattamaan suurempia valmistuskustannuksia.

Junissa ja laivoissahan tuota dieselsähköistä voimalinjaa käytetään yleisesti. Osittain tietysti siksi että toden säätö on myös helpompaa, mutta myös siksi että kokonaistaloudellisuus on parempi.
Onhan noita jo ollut. Tai no bensakoneella. Fisker Karma oli yks. Myös Opel Ampera/Chevy Volt eka sukupolvi taisi olla tuolla tekniikalla. Polttomoottori pyöritti ainoastaan generaattoria.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #332 : 13.09.2017, 19:35:17 »
Onhan noita jo ollut. Tai no bensakoneella. Fisker Karma oli yks. Myös Opel Ampera/Chevy Volt eka sukupolvi taisi olla tuolla tekniikalla. Polttomoottori pyöritti ainoastaan generaattoria.

Tarkoitin siis laivoissa ja junissa käytettävää dieselsähköistä voimansiirtoa, niissä ei yleensä ole mitään sen kummempia akustoja energian varaamiseen.

Muistaakseni opel amperan rakenne oli sellainen että se voima siirtyi joissain tilanteissa myös mekaanisesti moottorilta renkaisiin.

Ainakin osa isoista laivoista on toteutettu dieselsähköisenä, siis vaikka ei olisi azipodilla. Varsinaista säästöä, optimoituun suoraan mekaaniseen yhteyteen jossa potkuri on kampiakselin päässä, ei ilmeisesti saavuteta kun mennä jyskytetään valtameren yli optiminopeudella, mutta jos syystä tai toisesta operointi ei olekaan noin yksiselitteistä alkaa dieselsähköinen tulla kokoajan enemmän taloudelliseksi, ja koska energiaa tarvittavat määrät ovat niin suuria jo prosentin säästö on suuressa merkityksessä.

Periaatteessa sama pätee maantieliikenteessä kuorma-autoihin, tosin tähän asti on tyydytty vielä dieselmekaanisen voimalinjan optimointiin.


Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #333 : 13.09.2017, 19:58:21 »
Tuossa on hyvä selitys siitä miten amperan eri voimansiirtovaiheet toimii.

https://youtu.be/80E1fOp95rA

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #334 : 13.09.2017, 20:04:59 »
Tuossa on hyvä selitys siitä miten amperan eri voimansiirtovaiheet toimii.

https://youtu.be/80E1fOp95rA

Kyllä, hyvä video ja sama kirjoitettuna. Yhteys on mahdollinen mutta käytännön ajotilanteissa aika harvinainen.
http://www.plugincars.com/truth-out-above-70-mph-chevy-volts-wheels-powered-directly-engine-90006.html
Tesla S75D '17

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #335 : 13.09.2017, 20:05:25 »
Tuossa on hyvä selitys siitä miten amperan eri voimansiirtovaiheet toimii.

https://youtu.be/80E1fOp95rA

Jep, eli maantieajossa voima voi välittyä myös mekaanisesti moottorilta pyöriin.

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #336 : 13.09.2017, 20:40:47 »
Paino sanalla voi, mutta niinkuin jo mainittiin hyvin harvoin käytännössä tapahtuu. Periaatteessa ainoastaan motarilla.
« Viimeksi muokattu: 13.09.2017, 20:42:30 kirjoittanut Mattson »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #337 : 13.09.2017, 20:59:08 »
No mennään nyt sitten kunnolla OT jos ei jo olla. Farmipuolelle uutisoitu tällaista viime vuonna;

Farming Technology Trends; Hybrid Tractors Are Coming

Ja John Peuralta on jo tullut proto. Akku kestää 35 mailia tai 7h peltohommia. Akun varaus tyhjästä täyteen reilu 3h

https://www.youtube.com/watch?v=kxLm2XnQixk
Ruotsalaisella Huddingilla on myös hybridi traktorikaivuri ja tuo toimii muistaakseni pari tuntia myös pelkällä sähköllä:

http://www.huddig.com/tigon/


Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #338 : 14.09.2017, 12:37:16 »
Helsinkiin tulee ensimmäiset kaksisuuntaiset latauspisteet:

http://www.is.fi/autot/art-2000005367236.html

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #339 : 14.09.2017, 13:17:17 »
Siitä haluttu määrä akkuja "kirjahyllyyn", alkaa pääsemään mökille?

https://electrek.co/2017/09/13/samsung-electric-car-batteries-range/

“Multifunctional battery pack” of Samsung SDI attracted the most attention. Its users can change the number of modules as they want as if they place books on a shelf. For example, if 20 modules are installed in a premium car, it can go 600 to 700 kilometers. If 10 to 12 modules are mounted on a regular sedan, it can run up to 300 kilometers.

Poissa jazu79

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #340 : 14.09.2017, 22:08:03 »
Onhan noita jo ollut. Tai no bensakoneella. Fisker Karma oli yks. Myös Opel Ampera/Chevy Volt eka sukupolvi taisi olla tuolla tekniikalla. Polttomoottori pyöritti ainoastaan generaattoria.
Eikö Outlanderin PHEVi ole kans suunnilleen tällainen?
Olen käsittänyt, että ajelee sähköllä aina ja bensakone antaa lisää virtaa tarvittaessa, PAITSI jos tarvitaan kovassa vauhdissa lisäpuhtia, niin bensakone voi myös vetää. Vaihteita ei ole yhtään, tai siis varmaankin se yksi, mutta siis bensalla ei voi lähteä liikenteeseen kun ei ole tarpeeksi pientä vaihdetta olemassa? TJS. Ja on aina 4-veto.
Myyjä meinas, että tarkenee talvellakin, mutta jotain vasta-argumentteja olen ollut lukevinani netistä (tiijäppä sitten).

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #341 : 15.09.2017, 07:10:17 »
Juu Outlander PHEV toimii noin, sähköinen voimalinja (edessä ja takana) ja polttis kytketään generoimaan sähköä. Kovassa vauhdissa voi polttomoottori tuottaa voiman suoraan etuakselille. Koeajoin 2017 mallisen alkukesällä ja ihan mukava ja tilava auto, mutta on se minusta liian monimutkainen puhtaaseen sähköautoon nähden. Pääsin koeajolla maantieajossa 60-90km/h 45km sähköllä.
Tesla S75D '17

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #342 : 15.09.2017, 09:23:58 »
samasta syystä vieratan hybridiä - rex vehkeet kiinnostaisi enemmän, eli kärryssä on agregaatti, joka tarvittaessa jauhaa lisää sähköä. Lähtökohtaisesti kaikki ajetaan sähköllä paitsi kerran vuodessa tapahtuvalla poikkeusmatkalla agregaatti pörähtää käyntiin. Ja tuostahan tulisi ongelmia mm. polttoaineen säilyvyyden kanssa, mutta ratkaisu taitaisi olla kuitenkin parempi kuin pakkopysähtyminen latauspisteelle?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #343 : 15.09.2017, 09:30:00 »
samasta syystä vieratan hybridiä - rex vehkeet kiinnostaisi enemmän, eli kärryssä on agregaatti, joka tarvittaessa jauhaa lisää sähköä. Lähtökohtaisesti kaikki ajetaan sähköllä paitsi kerran vuodessa tapahtuvalla poikkeusmatkalla agregaatti pörähtää käyntiin. Ja tuostahan tulisi ongelmia mm. polttoaineen säilyvyyden kanssa, mutta ratkaisu taitaisi olla kuitenkin parempi kuin pakkopysähtyminen latauspisteelle?

Tähän jos saisi modulaarisen ratkaisun eli sen aggregaatin voisi jättää autotalliin silloin kun ei käytä = ei turhaa painoa + lisää tavaratilaa. Voimayksikön tankin ajaisi vaan tyhjäksi ennen varastoon jättämistä.

Tai jos käyttö on vähäistä / ei halua nurkkiin lojumaan sitä voimakonetta niin se vois olla vuokrattava laite. Sitten aina jouluna ja jussina niitä ei saisi mistään kun kysyntää on kuin asuntoautoilla suviseurojen alla.  :D

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #344 : 15.09.2017, 09:33:43 »


:D

Hmm eikös tuo linkissä esiintyvä TwistOla vaikuta ihan täälläkin...

 

Elekma  Autoracing