Ateho  Elekma

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519847 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #360 : 27.09.2017, 22:04:22 »
Eikös niitä ydinreaktoreita ole avaruusluotaimissa käytetty?

Interweb sanoo, että 18 kappaleessa kaikenkaikkiaan.

Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #361 : 27.09.2017, 23:16:49 »
Nostetaanpa kissa pöydälle:
https://yle.fi/uutiset/3-9241906

Anttonen on melko veijari mutta kieltämättä absurdia että lentoliikenne kasvaa kohisten eikä sitä olla kovin pian sähköistämässä. "Jos esimerkiksi Suomessa dieselöljyn kulutus romahtaisi, pitäisi ylijäävä diesel kuljettaa vaikka Afrikkaan".

Jaaha, läppäristä loppuu kohta akku. Ei pysty pitempään kirjoittamaan.
jaa et afrikkaan mites se ilmasto :D eiks toisin päin siäl solari paistaa ;D ;D
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan


Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #363 : 28.09.2017, 08:35:13 »
Onko se sähö niin puhdasta kun energiaviraston mukaan Suomen sähköntuotannon hiilidioksidipäästöjen keskiarvo on 287,8 g/kWh, toisaalla on kyllä mainittu jopa 2800 g/kWh. Ja laskuissa biopolttoaineet lasketaan päästöttömiksi. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että patteriautot on naurettavaa pelleilyä ja ohimenevä muotioikku.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #364 : 28.09.2017, 08:45:37 »
"Eli tarjonta tulee lisääntymään kiihtyvällä tahdilla. ennusteen mukaan 2025 sähköautot ovat saman hintaisia kuin bensavehkeet."

Entäs jos Bensavehkeitten hinnat nostetaan sähköautojen hintaa vastaaviksi?  Kuka haluaa jakaa meille sähköautoja halvalla?

Inhorealisti :) Ainakin verotuksellisesti noin tulee lähiaikoina tapahtumaan, Suomessa. Isossa kuvassa on vaikea kuvitella, että sähkö olisi ainoa liikenteen energianlähde ja se tulee kilpailemaan osuudestaan ihan samalla tavalla kuin muutkin - ellei regulaattori meitä ohjaa, kuten nyt vielä tässä vaiheessa tekee.

Toisaalta uskon kahteen asiaan kilpailuun ja hintajoustoon, eli mitä me haluamme ja pystymme tuotteesta x maksamaan, noi tulee määräämään hintatason. Hyvänä tämän päivän esimerkkinä hintajoustosta voi pitää autoja. Kehitysmaissa on varsin yksinkertaisia ja halpoja kärryjä myynnissä, kun toisessa ääripäissä varakkaissa maissa löytyy autoista kaikkea mahdollista.

Sähköautoja enemmän autoiluun tulee vaikuttamaan asennemuutos - autoa ei kaupungeissa kannata omistaa, eikä sitä haluta. Helsingissä alle puolella talouksista on auto, olisi hauska nähdä tutkimus, jossa olisi kysytty autottomilta miksi heillä ei ole autoa. Kuinka moni ostaisi auton, jos olisi rahaa/parkkipaikkoja/vähemmän liikennettä vai mikä on autottomuuden todellinen motiivi ja mitä autottomat haluaa. Parempaa julkista liikennettä, yhteiskäyttöautoja vai jotain ihan muuta.

Olenko oikeassa jos väitän, että sähköauto on tällä hetkellä kahtiajakoinen ilmiö: hivenen elitistinen edelläkävijöiden esim. Tesla ja toisaalta säästöjä hakevien ympäristötietoisten valinta, omat viritykset ja perusmallit. Itse kuulun tuohon ryhmään, joka haluaa olla edelläkävijä, mutta motivaatio ei ole niin iso, että hankkisin itselleni epämieuluisen tuotteen. Kumpikaan ei miellytä, ei Tesla eikä Nissan Note.

Edit: tuohon Estaten kommenttiin - totta, onhan akku hivenen kömpelö vielä tällä hetkellä, mutta kun sen yhdistää nousevaan liiketoimintaan, eli sähkön varastointiin niin tie voi olla yllättävänkin pitkä. Aurinko- ja tuulienergiaa tulee kohtuu pienillä päästöillä, mutta ongelmana on tuotannon epätasaisuus ja kylkeen tarvitaan joko varastointiratkaisuja tai ketterästi säädeltäviä voimalaitoiksia - miksihän mm. Helen on päätynyt varastointiin... Olisiko nykytekniikalla kustannustehokkain ratkaisu?
« Viimeksi muokattu: 28.09.2017, 08:51:11 kirjoittanut D5GT »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #365 : 28.09.2017, 10:44:06 »
Olin viisi vuotta sitten töissä paikassa, jossa ihan muutamalla työkaverilla oli auto (ehkä ~40 autotonta, 20 autollista).
Tuolloin asiasta jutellessa yleisimmät vastaukset liittyivät liikkumiseen. Eräs työkaveri asui aikalailla Jyväskylän keskustassa. Hänellä meni työmatkaan polkupyörällä 15 minuuttia, autolla sama. Autopaikka olisi maksanut 20k€ ja autoilun kulut päälle (etenkin vähän autoaan käyttävällä nousee huoltokulut isoksi).
Päätyi sitten myymään auton pois ja ostamaan sähköavusteisen polkupyörän. Työmatka tippui 10minuuttiin ja liikkuminen oli vieläkin vaivattomampaa. Myönsi tosin, että mikäli hänellä olisi perhettä, menisi vaikeammaksi.


Jos otetaan tuo "wörst keis skenario", 2800g/kWh, kuinka pitkälle pääsee sähköautolla yhdellä kilowatilla?

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #366 : 28.09.2017, 10:51:03 »
kuinka pitkälle pääsee sähköautolla yhdellä kilowatilla?

Kansanautolla pauttiarallaa noin 8.5km ja premiumväen autolla noin 5.5km. Muilla kaikkea tuolta väliltä

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/nama-sahkoautot-kuluttavat-eniten-sahkoa-tesla-model-s-peranpitajana

Lainaus
Alla listaus sähköautojen mitatuista kulutuslukemista:

1. VW e-Up: 11,7 kWh/100 km

2. Mitsubishi MiEV: 12,5 kWh/100 km

3. Peugeot iON: 12,6 kWh/100 km

3. Citroën C-Zero: 12,6 kWh/100 km

3. BMW i3 (94 Ah): 12,6 kWh/100 km

6. VW e-Golf:  12,7 kWh/100 km

7. BMW i3 (60 Ah): 12,9 kWh/100 km

8. Renault Zoe: 13,3 kWh/100 km

9. Kia Soul EV: 14,7 kWh/100 km

10. Nissan Leaf: 15,0 kWh/100 km

11. Smart ForTwo electric drive: 15,1 kWh/100 km

12. Ford Focus electric: 15,4 kWh/100 km

14. Renault Kangoo Z.E.: 15,5 kWh/100 km

15. Nissan e-NV200: 16,5 kWh/100 km

16. Mercedes-Benz B-sarja Electric Drive: 16,6 kWh/100 km

17. Citroën Berlingo Electric: 17,7 kWh/100 km

17. Tesla Model S P85D: 17,7 kWh/100 km

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #367 : 28.09.2017, 11:34:07 »
Mitähän Dyson saa aikaan? Näyttääkö pölynimurilta niiden auto. No sitten ei kyllä eroa suurimmasta osasta sähköautoja :D

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/polynimurivalmistaja-laajentaa-sahkoautomarkkinoille-tulossa-perinpohjin-erilainen-sahkoauto-6679448

Toivottavasti hinta on järkevä eikä kuten Dysonin hiusten kuivaajan hinta. Normi kuivaajat alkaen kympin ja Dyson 399€.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #368 : 28.09.2017, 11:38:05 »
Toivottavasti hinta on järkevä eikä kuten Dysonin hiusten kuivaajan hinta. Normi kuivaajat alkaen kympin ja Dyson 399€.

Tähän voisi vetää vertauksen eräästä puhelinvalmistajasta ::)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #369 : 29.09.2017, 21:29:50 »
Kalifornia harkitsee polttomoottorien kieltämistä: http://www.sacbee.com/news/local/transportation/article175740811.html

Sama paikka jota varten lambda-anturi aikanaan keksittiin.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #370 : 30.09.2017, 13:42:52 »
Uutisessa ei mainittu, mutta vissiin kieltoon menisi hybridit ja rexit kanssa.

Ei ole ihan heti tapahtumassa tuota. Britannian ja Ranskan 2040 kielto antanee osviittaa.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #371 : 30.09.2017, 17:16:47 »
Suvilahdessa on akku joka maksoi puolimiljoonaa ja siihen mahtuu sähköä 50 euron edestä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #372 : 30.09.2017, 18:00:10 »
Suvilahdessa on akku joka maksoi puolimiljoonaa ja siihen mahtuu sähköä 50 euron edestä.

https://yle.fi/uutiset/3-8891441

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #373 : 01.10.2017, 14:47:48 »
Onko se sähö niin puhdasta kun energiaviraston mukaan Suomen sähköntuotannon hiilidioksidipäästöjen keskiarvo on 287,8 g/kWh, toisaalla on kyllä mainittu jopa 2800 g/kWh. Ja laskuissa biopolttoaineet lasketaan päästöttömiksi. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että patteriautot on naurettavaa pelleilyä ja ohimenevä muotioikku.

Onko tuo nyt se todellinen co2, vai jokin kerroinhärdelli?

Löysin että vuoden 2015 co2 päästö olisi ollut 97g/kWh, mutta johonkin laskennalliseen co2 arvoon vaikuttaa se miten se sähkö on tuotettu riippumatta siitä paljonko todellisuudessa hiilidioksidia on päästelty.

Jossain lapussa oli ihan mieletön päästö ilmoitettu sähköntuotannolle, koska kyseessä oli jokin kaukolämpövoimalan ylijäämälämmöllä tehty sähkö, mutta jotenkin se oli aivoiteltu niin että se kaikki varsinainen kaukolämpö laskettiin hukkalämmöksi, niin että sähköntuotanto näkyi mielettömän tehottomana.

Käsittääkseni tämänhetkinen trendi on kaukolämpövoimalan saneerauksessa heivata sähkögeneraattorit hemmetiin ja tuutata hukkalämpö taivaantuuliin, koska nuo kertoimet antavat ankaraa keppia sille sähköntuotannolle.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #374 : 01.10.2017, 23:31:41 »
Olen lukenut että CO2 vähennyksen toivossa ei Helsingissä haluta CHP-tuotantoa edes paukkupakkasilla. Entiset itäblokin maat ja Saksa aiheuttaa lähes viisikertaa suuremmat co2-päästöt (g/kWh) kuin Suomi, ja silti meitä kurmuutetaan eniten.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Carcom Oy  Ateho