Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519816 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #375 : 01.10.2017, 23:43:40 »
Siinä kaksi artikkelia Norjasta lukekaa rauhassa ja sitten kommentteja halutaanko Suomessa oikeasti sähköautoja liikenteeseen vai ei.               https://tiedebasaari.com/2016/12/20/norjassa-jo-yli-100-000-sahkoautoa/

https://yle.fi/uutiset/3-9856294
« Viimeksi muokattu: 01.10.2017, 23:47:03 kirjoittanut V70 A 4D 2016 »

Poissa Jatpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #376 : 02.10.2017, 02:14:30 »
En löydä kummastakaan mitään syytä, miksi en haluaisi sähköautojen yleistyvän...
V50 T5 awd -06

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #377 : 02.10.2017, 10:00:12 »
En löydä kummastakaan mitään syytä, miksi en haluaisi sähköautojen yleistyvän...

Tämä. Otetaan nyt vaikka tuo Tesla esimerkkinä. Eilen tuijotin Kaaran koeajoa moisesta laitteesta ja todellinen/realistinen etenemä on noin 390km P90D mallilla. Jos innostuu polkemaan niin sitten reilut 300km

Aika vähissä on omassa tuttavapiirissä ne henkilöt ketkä ajaa päivässä 300km, puhumattakaan melkein neljästäsadasta. Eli oman tuttavapiirin ajo, omat mukaanlukien, pystyisi hoitamaan sähköllä.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #379 : 02.10.2017, 21:55:10 »
Sähköautolua lienee turhaa odottaa kovin yleisenä joka pojan lajina Suomessa pitkään aikaan?

 Ilta-Sanomat uutisoi viime viikolla Trafin ”Ole edelläkävijä” -kampanjasta. Nyt viranomainen on korjaillut kampanjaa koskevaa materiaaliaan.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ryhtyi kampanjoimaan viime viikolla liikkumisen suurista verolaskuista.

Kampanjamateriaalissa muun muassa kerrottiin, että 123g/km päästävällä dieselautolla ajavaa tulee ”suuntaa antavasti” odottamaan nykyisillä verotasoilla noin 17000 euron verolasku.

Tarkoituksena oli näin korostaa muun muassa sähkö- ja yhteiskäyttöautoilun näennäistä edullisuutta.

Osa Trafin henkilökunnasta myönsi ja osa kiisti taulukoihin valittujen suureiden tarkoitushakuisuuden.

Esimerkiksi Trafin viestintäjohtaja Anna Jokelan mukaan kampanjan tarkoituksena oli ”vain muistuttaa, että on erilaisia käyttövoimia”.

Taulukosta nousi joka tapauksessa kohu, johon otti kantaa mm. Autoliitto. Kritiikkiä keräsivät ennen muuta taulukon esimerkkien valinnat, jotka eivät olleet kuluttajan kannalta keskenään vertailukelpoisia.

Muun muassa kampanjalaskelmassa esitellyn dieselauton hiilidioksidipäästöt olivat suuremmat kuin saman kokoluokan bensiiniauton, vaikka yleensä asia on toisin päin.


Palautetta ilmeisesti tuli Trafiin riittävästi, sillä viraston kampanjamateriaaliin on nyt lisätty ja muutettu seuraavat tekstikappaleet:

Valtiovarainministeriön taulukko kertoo yleisellä tasolla verotuksen toimivuudesta ja miten se verottaa eri käyttövoimia.

Taulukko perustuu vuoden 2017 verotukseen ja siihen, miten verotus kohtelisi nykyisen verotuksen mukaisesti yleisellä tasolla tarkasteltuna eri käyttövoimia seuraavan kymmenen vuoden aikana. (Eli taulukko ei kerro siitä, että tulossa olisi esim. lisäveroja. Veromuutoksista päättää eduskunta.)

Vertailu on tehty 30 000 euron hintaisella autolla siksi, että se havainnollistaa verotuksen rakennetta ja käyttövoimien välisiä eroja verotuksen kannalta mahdollisimman selkeästi. Luvut ovat suuntaa-antavia. CO2-päästötiedot ovat elokuulta 2016 paitsi flexfuelin arvo, joka on simuloitu.

Taulukkoa ei voi suoraan soveltaa esimerkiksi omaan autoon, oman auton kustannuksia voi tarkastella esimerkiksi Autoliiton laskurilla.

Uusien, eri automallien ja käyttövoimia hyödyntävien autojen verotusta voi tarkastella esimerkiksi osoitteessa trafi.fi/autovertaamo.

Maininnoista huolimatta kampanjan ydin eli taulukot ovat yhä ennallaan. Yllä oleva kursiivilla kirjoitettu osuus on suoraa lainaa kampanjan nykyisestä versiosta.

Tommi Lempinen

   

Ota kantaa äänestys.
Minkä käyttövoiman valitsisit, jos sinun pitäisi ostaa itsellesi uusi auto juuri nyt? Tulokset:
Dieselin 45% Bensiinin 28% Flexifuelin (E85) 4% Maakaasun/biokaasun 5% Ladattavan hybridin 13% Sähkön 5%
Ääniä yhteensä 6016

https://www.is.fi/autot/art-2000005381940.html  Siinä juttu liitteineen.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #380 : 03.10.2017, 09:49:27 »
ja toisaalta dieselien kysyntä on kuitenkin laskussa, vaikka enemmistö kyselyyn vastanneista sellaisen valitsisi. No oikeaa totuutta on vaikea köytää, mutta varmaa on, että täyssähköautojen osuus on kasvussa. Nyt ollaan vielä varhaisten omaksujien kastissa ja iso massa vasta sulattelee ajatusta sähköautoilusta. Eikä tuo tarjontakaan ole vielä kovin kummoista.

https://www.is.fi/autot/art-2000005392133.html >:( ;D

Tollaisia paneleilla peiteltyjä olen odottanut jo liikenteeseenkin.

Edit: siis en ihan tuollaisia - aika hirveä laite - vaan jotain panelisovelluksia..

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #381 : 03.10.2017, 10:29:12 »
Eikös fiskerin katto ole jo aurinkopaneeleilla peitetty? Ja normaalikuolevaisten lompakollekin löytyy esim Nissan Leafistä versio nimeltä Acenta Solar jossa on spoilerissa pieni aurinkopaneeli. Sen tuotosta en tiedä enkä suoraan sanoen jaksa tarkistaa, tuskin kummoinen, mutta löytyy kuitenkin. Näillä korkeuksilla luonnollisesti talvella ongelmaksi niiden kanssa muodostuu lumi mutta se on sitten omasta viitseliäisyydestä kiinni pitää se puhtaana.

Itsellä on jo kauan pyörinyt takaraivossa idea omatekoisen sähkömoottoripyörän valmistamisesta mutta akustojen korkea hinta on pitänyt projektin vielä paperilla. Nyt olis tosin tarkoitus alkaa säästää ja tehdä asialle muutakin kuin lätistä. Itse mekaniikka ei sinänsä ole kovinkaan monimutkaista mutta käytettävät ampeeriluvut kohtuu hurjia joten huolellinen saa olla.

Poissa Jatpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #382 : 03.10.2017, 12:17:26 »
Muistaakseni Leafin Acenta Solarissa oli ainakin mainoksen tasolla ajatus, että paneelilla saisi katettua aurinkoon pysäköidyn auton viilentämisen, jotta energiaa yllättävän paljon syövää ilmastointia tarvitsisi pyörittää oleellisesti vähemmän.
V50 T5 awd -06

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #383 : 03.10.2017, 15:31:38 »
En löydä kummastakaan mitään syytä, miksi en haluaisi sähköautojen yleistyvän...
   Olisiko hinnalla minkä maksaisit mitään merkitystä? Saastettomuudella autoa ajettaessa?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #384 : 04.10.2017, 16:25:28 »
   Olisiko hinnalla minkä maksaisit mitään merkitystä? Saastettomuudella autoa ajettaessa?

Jos mä yt oikein käsitin niin sähköautosta ei peritä norjassa autoveroa eikä arvonlisäveroa. Suomi tuki yritysten sähköauton ostoa muistaakseni 35000eurolla tässä joku aika sitten. Se oli itseasiassa suurempi tuki kuin mitä Norjassa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #385 : 04.10.2017, 20:15:04 »
Jos mä yt oikein käsitin niin sähköautosta ei peritä norjassa autoveroa eikä arvonlisäveroa. Suomi tuki yritysten sähköauton ostoa muistaakseni 35000eurolla tässä joku aika sitten. Se oli itseasiassa suurempi tuki kuin mitä Norjassa.
Suomessa sai maksimissaan 500€/kk oli tuki ja sitä sai max 3 vuotta. Tuosta tulee 18 tuhatta. Kyllä Teslassa enemmän arvonlisäveroa kuin 18 tuhatta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #386 : 06.10.2017, 07:36:12 »
Suomessa sai maksimissaan 500€/kk oli tuki ja sitä sai max 3 vuotta. Tuosta tulee 18 tuhatta. Kyllä Teslassa enemmän arvonlisäveroa kuin 18 tuhatta.
No itseasiassa se tuki myönnettiin vain firmoille, joten tuo alv vähennetään normaalisti muutenkin.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #387 : 06.10.2017, 09:30:18 »
No itseasiassa se tuki myönnettiin vain firmoille, joten tuo alv vähennetään normaalisti muutenkin.

Hmm. Eikös firman omistaman auton alv-vähennys edellytä että autolla ei koskaan ajeta metriäkään yksityisajoa. Luulen että aika vähissä sellaiset Teslat Suomesta joilla ei koskaan ajella omia.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #389 : 06.10.2017, 13:58:58 »
No eipä monta vuotta vanhasta Nissanista kannata viittä tonnia enempää maksaa muutenkaan. Tuppaavat olemaan läpilahoja jo siinä vaiheessa.

 

Futurez  Kulkukoira