Ateho  Elekma

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 520304 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #390 : 06.10.2017, 14:24:44 »
No eipä monta vuotta vanhasta Nissanista kannata viittä tonnia enempää maksaa muutenkaan. Tuppaavat olemaan läpilahoja jo siinä vaiheessa.
Jep! :D
Ja Lefa näyttää ihan ufokulkineelta :D

Toi uusi versio Lefasta on jo vähän "normaalimman" näköinen, vai tuleeko se vaan siitä että näyttää paljon uudelta Micralta? ???
http://teknavi.fi/autot/nissan-esitteli-toisen-sukupolven-leafin-maailman-myydyin-on-nyt-natimpi-ja-nopeampi
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #391 : 06.10.2017, 16:28:40 »
Alkaa nyt pahasti näyttää siltä että seuraava projekti jonka alotan lienee kotitekoinen sähköautokonversio eikä suinkaan moottoripyörä tai "buggy". Aihioksi kaavailin mitäpäs muutakaan kun cabrio meganea tai astraa  :D

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #392 : 06.10.2017, 17:54:04 »
Huonompiakin ajanvietteitä voisi olla - jossain kehotettiin harkitsemaan aihioksi vanhempia kärryjä, joissa ei ole niin polvillaan elektroniikan kanssa. Joskus kysäisi kuinka paljon V70:n sähköistys maksaisi ja vastaus oli n. 50 teur - laitoinkohan 350km toimintamatkan ehdoksi, jos en väärin muista.

Illan ja yön hiljaisina tunteina noita(kin) ratkaisuja aina miettii, mutta omat paukut ei riitä toteutukseen.

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #393 : 06.10.2017, 19:08:12 »
Moottori ja akut maksaa paljon, painava auto tarvii ison moottorin ja sitämukaa enempi akkuja mut on toi viis kymppiä silti aika absurdi. Itse suunnittelin selviäväni kuudesta kahdeksaan tonniin ja siinä on jo auto mukana. Joku pikkukippana ois tietty edukkaampi koska vähemmän malmia liikuteltavana mutta joku vanha thaihutsu on melko ankea ajettava  :D Tollanen rättikatto ois just sopivan kaheli vehje meikäläiselle  :idiot2: :2funny:

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #394 : 08.10.2017, 15:45:49 »
Hmm. Eikös firman omistaman auton alv-vähennys edellytä että autolla ei koskaan ajeta metriäkään yksityisajoa. Luulen että aika vähissä sellaiset Teslat Suomesta joilla ei koskaan ajella omia.

Toi firman autojen verovähennys on kyllä ihan hirveä härdelli, mutta käsittääkseni ajopäiväkirjaa pitämällä se vähennettävyys menee jotenkin siinä suhteessa miten sinne tulee yksityistä ja firman ajoa. Tai ainakin näin se menee monikäyttöautoilla. Tosin tuon alvin voi täysin hyödyntää esimerkiksi niin että se auto on vuokrauskäytössä, vaikka vuokraaja olisikin yksityinen. Kuulemma jotkut yksityisyrittäjät käyttävät tuota auton vuokrausta omalta firmalta, mutta en tunne sen paremmin missä tilanteissa se on järkevää, ja esim millä hinnalla sen saa yrittäjä itselleen vuokrata ilman että tulee linnaaputkaavankilaa.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #395 : 08.10.2017, 19:21:24 »
Toi firman autojen verovähennys on kyllä ihan hirveä härdelli, mutta käsittääkseni ajopäiväkirjaa pitämällä se vähennettävyys menee jotenkin siinä suhteessa miten sinne tulee yksityistä ja firman ajoa.

Kulut voi tosiaan vähentää käytön suhteessa, mutta ei senttiäkään alvia jos yksityisajoa on enemmän kuin nolla metriä.

Tuo itseltä vuokraus kuulostaa jännältä tempulta, mutta kuvittelisin että tuo kaatuu siihen että itseltä vuokraamisesta on perittävä alvit ja jos vuokraa alle käyvän hinnan niin loppu katsotaan tuloksi.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #396 : 09.10.2017, 18:24:16 »
Moottori ja akut maksaa paljon, painava auto tarvii ison moottorin ja sitämukaa enempi akkuja mut on toi viis kymppiä silti aika absurdi.
Onko ihan järjetön? Ostopalveluna, jonkunlaisella takuulla ja oletusrvoisesti akkuja on paljon. Aikaa on tosin kulunut muutama vuosi ja teknologian hintakin on takuulla tullut alas.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #397 : 09.10.2017, 19:29:49 »
Kulut voi tosiaan vähentää käytön suhteessa, mutta ei senttiäkään alvia jos yksityisajoa on enemmän kuin nolla metriä.

Tuo itseltä vuokraus kuulostaa jännältä tempulta, mutta kuvittelisin että tuo kaatuu siihen että itseltä vuokraamisesta on perittävä alvit ja jos vuokraa alle käyvän hinnan niin loppu katsotaan tuloksi.

Voihan se sitten liittyä tuohonkin. Jos siihen firman autoon tulee yksityisajoja hyvin vähän, niin sehän on ihan järkevää maksaa itse siitä ihan käypänen vuokrahinta niiltä matkoilta jotka ovat yksiselitteisesti yksityisiä.

Meneekö tuo alvin vähennysoikeus myös niiltä monikäyttöautoilta?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #398 : 14.10.2017, 22:53:06 »
^ En sen syvemmin tiedä tuosta alv-vähennyksestä, vain sen että rekisteröinnissä pitää lukea jotain muuta kuin "käyttö: yksityinen" jotta alveja voi lainkaan vähentää ja silloin sillä ei voi ajaa metriäkään yksityisajoa. Ja sitten taas oliko autovero jota ei voinut lähtöjään vähentää kuin pakuista, henkilöautosta ei.

* * *

Takaisin aiheeseen, näin se kehitys kehittyy.

https://newatlas.com/toshiba-scib-battery-triple-range/51667/

Lainaus
Toshiba has tested out a 50-Ah version of the new battery and reckon that it too boasts excellent safety and a long life cycle, retaining more than 90 percent of its capacity after 5,000 charge cycles. It says that if incorporated into a compact EV, it would allow for a range of 320 km (186 mi) after just a six minutes of ultra-rapid charging, which is around three times the range offered by a standard, similarly charged lithium-ion battery.

Jos edes 200 km välein latailee 5.000 kertaa niin se olis miljoona km. Ei kovin moneen autoon tarvi käyttöiän aikana vaihdella akkua siksi että vanha mennyt huonoksi.

Vähemmän kompaktiin autoon laittas 2x isomman akun niin se olis ~600 km matkaa ja kahvikupin mittanen lataustauko.

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #399 : 14.10.2017, 23:00:24 »
Melkosen hirmunen latausvirta saa jo olla tollasella  :o Kaapelitkin kohtapian makkaran paksusia.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #400 : 14.10.2017, 23:27:01 »
Melkosen hirmunen latausvirta saa jo olla tollasella  :o Kaapelitkin kohtapian makkaran paksusia.

Jännitettä nostamalla kaapelit pysyy ohuina.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #401 : 14.10.2017, 23:48:41 »
Jännitettä nostamalla kaapelit pysyy ohuina.

Juu kymppikilovoltin linjasta syöttö suoraan lataustolppaan.

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #402 : 14.10.2017, 23:55:58 »
...josta muodostuu ongelmaksi ettei tollasta paljoo latailla kotona. Toisaalta jos tuon tuikkaa töppeliin niin se on täys kun pääsee huoltsikan kaupasta ulos. Paree vaan ettei paljoo sada ettei esim liitintä irrottaessa lyö valokaari peltiin/käteen, tosin eiköhän tuo ois otettu huomioon esim niin että liitin lukittuu paikalleen kunnes virrat katkaisee jostain konsolista ja toisinpäin tms... Silti pelottavan kuulloista vaikka iteltäkin eleasentajan paprut löytyy... Onneks jos sitä omaa sähköauto/MP projektia joskus pääsee tekemään lienee käyttöjännite 72-96v ja ampeerit pysynee viidensadan alle vaikka onhan sekin jo melkonen virta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #403 : 15.10.2017, 00:19:21 »
...josta muodostuu ongelmaksi ettei tollasta paljoo latailla kotona.

...toisin kuin bensa- ja dieselautot  ;)

Kai se ottaa hitaampaakin virtaa vastaan, kestää vaan kauemmin.

Paree vaan ettei paljoo sada ettei esim liitintä irrottaessa lyö valokaari peltiin/käteen, tosin eiköhän tuo ois otettu huomioon esim niin että liitin lukittuu paikalleen kunnes virrat katkaisee jostain konsolista ja toisinpäin tms... Silti pelottavan kuulloista vaikka iteltäkin eleasentajan paprut löytyy...

Kaasun ja etenkin vedyn tankkaaminen on myös vähän erilaista kuin bensan, niihinkin on vehkeet keksitty.

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #404 : 15.10.2017, 00:36:54 »
On toki joskin pieni kaasuvuoto ei tapa laakista (tosin pidempi sähkövuoto + tollo röökin kanssa ei räjäytä koko hiton asemaa)

Onneks minua viisaammat miettii tollaset valmiiks.

 

Kulkukoira  Proturbo