Samppasport  Futurez

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519838 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #480 : 09.11.2017, 23:01:15 »
Ai, sinäkin olet kuullut tämän, skodamiestentm mukaan, vahvan urbaanilegendan. ;D

Urbaanilegenda my ass ;D isäukko osti männä vuosina pakasta vedetyn ocun ja merkkiliike antoi litran pullon moottoriöljyä kaupantekijäisiksi. Taitaa vieläkin olla hällä tuo öljypullo jossakin jemmassa, muistuttamassa virheostoksesta :D

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #481 : 10.11.2017, 06:29:21 »

Muutenkin melko ihmeellinen lähestymistapa vertailla jotain kuluja, "kun on ilmaista sähköä seinästä"!

Mikä olisi oikea tapa vertailla?

Eli kun lataan akkuun ilmaista sähköä Prisman laturista niin veronmaksaja maksaa? Jos ABC:llä olisi ilmaista polttoainetta tarjolla halukkaille niin ottaisit mieluiten maksullista?

Tesla S75D '17

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #482 : 10.11.2017, 07:02:07 »
Ja voihan sen käytetyn sähkön (vaikka olisi ilmaisesti ladattu) laskea markinahinnan mukaan, niin saa "polttoainekulut" mukaan.

Edelleen tuommonen sähköauto on niinpaljon yksinkertaisempi kuin polttomoottoriauto, että jahka suunnittelu ja akun kesto on kunnossa, on polttomoottoriautolla vaikea olla yhtä huoltovapaa. Mikäli sähkötekniikka olisi vaikea tehdä luotettavaksi vrt. mekaaniseen voimansiirtoon ja polttomoottoriin, pyörisi meillä tehtaiden hihnat yms. edelleen mekaanisen voiman (höyrymoottori, pirusti pitkiä akseleita ja hihnoja) välityksellä. ;D

Kuvitellaan se "Petteri perustero", joka ajaa 10-15km työmatkaa ja prismaan kolmesti viikossa. Kesäisin käydään kerran tallinnan lautalla ja tuolloinkin yli 120km:n yhtäjaksoinen matka vaatii vähintään kertapysähdyksen juomaan munkkia ja syömään kahvia.
Tuollaiselle "Perusteropetterille" sähköauto olisi ilmanmuuta parempi vaihtoehto, kuin suunnilleen yksikään polttomoottoriauto. Pätkäajo kuluttaa polttomoottoria edelleen todella pahasti. Tai ennenaikaan moottorit kuluivat, nykyään ne tukehtuvat omaan paskaansa.

Tuo 400km:n range on jo hyvä. Minullekkin tuo riittäisi 80% ajoista, mikäli olisi latausmahdollisuus kotona, mutta olisi oltava se "kakkosauto" kaikenvaralta, johon saa polttoainetta pistoolista.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #483 : 10.11.2017, 07:46:46 »
Ja voihan sen käytetyn sähkön (vaikka olisi ilmaisesti ladattu) laskea markinahinnan mukaan, niin saa "polttoainekulut" mukaan.

Näin laskemalla säästö viidessä vuodessa on 15000€ kun ajosuorite on se 50-60tkm/vuosi ja verrataan 7l/100km kuluttavaan diesel Volvoon.

Tosiasia kuitenkin on että voin ajaa kotoa Uudeltamaalta Ouluun ilman polttoainekuluja kahden ilmaisen superchargerin kautta. Latausaikaa matkalla 2 x 15min.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2017, 07:55:50 kirjoittanut Stinger »
Tesla S75D '17

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #484 : 10.11.2017, 07:55:28 »


"Tonnin ohjaustehostin", ei pitäisi olla mitenkään kohahduttava juttu? Onhan noihin saksalaisiin hitlerin-kostoihin tehty myös takuuaikoina (parhaillaan alle 50tkm ajettuina) moottoriremontteja, akselistoremontteja.... :D


Sähköauto nyt vain on rakenteeltaan niin pirusti yksinkertaisempi, kuin perinteinen polttomoottorikeksintö. Epäilisin mm. tuon sähkömoottorin vaihdon olleen jonkinlaisen valmistusvian aiheuttama. Suunnitteluvirheeseen en usko, koska kovin paljoa ei vastaavia juttuja ole suhteessa autojen määrään.

Olikos se nyt tämä sama taksikuski, vai joku toinen, jolla oli jouduttu takakelkka vaihtamaan? Tuommoisen "suunnittelumokat" (kuten ovenkahvatkin) kun tehtäisiin kunnolla, mitä tuohon tehtäisiin huoltoja? Vaihdetaan jarrupalat, -nesteet ja pyyhkijän sulat (karrikoidusti)  :D

Toki sähkömoottori on yksinkertaisempi. Ja toki monissa muissa autoissa on korjattavaa. Ihmettelen miten uuden auton hankkinut taksikuski on joutunut maksamaan nuo viat omasta pussistaan. Kuten taksikuski itse kertoo, jos Tesla nyt säilyy ehjänä pari kolme vuotta, on se tullut halvemmaksi ylläpitää kuin XC60. Jos taas korjattavaa tulee, on se tullutkin yksinkertaisuudestaan huolimatta kalliimmaksi.

Jostain syystä Tesla ei goodwilliä harrasta? Itsehän en ole maksanut esimerkiksi ohjausvaihteen vaihdosta penniäkään, vaikka tapahtui vuosi takuun umpeutumisen jälkeen.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #485 : 10.11.2017, 08:32:10 »
Toki sähkömoottori on yksinkertaisempi. Ja toki monissa muissa autoissa on korjattavaa. Ihmettelen miten uuden auton hankkinut taksikuski on joutunut maksamaan nuo viat omasta pussistaan. Kuten taksikuski itse kertoo, jos Tesla nyt säilyy ehjänä pari kolme vuotta, on se tullut halvemmaksi ylläpitää kuin XC60. Jos taas korjattavaa tulee, on se tullutkin yksinkertaisuudestaan huolimatta kalliimmaksi.

Jostain syystä Tesla ei goodwilliä harrasta? Itsehän en ole maksanut esimerkiksi ohjausvaihteen vaihdosta penniäkään, vaikka tapahtui vuosi takuun umpeutumisen jälkeen.
Pieni merkki. En tiedä onko minkälaiset "ehdot" tuossa takuupaperissa (mitä koskee, mitä ei). Onhan se kieltämättä kumma ja huonoa mainosta tuommoinen.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #486 : 10.11.2017, 12:01:16 »
Kollega on ajanut Teslalla. Sanoo, että jarrutusenergian keräys on melko aggressiivista ja vaatii totuttelua kun auto ei juurikaan rullaa, nostat jalan kaasulta ja auton vauhti hidastuu melko rajusti.
Mitä sanoo muut Tesla kuskit tai täyssähköautoilijat?

Itseänikin kiinnostaisi edulliset ajokilometrit mutta pääomakulut kyllä dominoi kokonaiskuluja eikä sähköauton hankintaa helpolla voi säästösyillä perustella. Hybridit on verotussyistä kiinnostavia, vaikka 740e

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #487 : 10.11.2017, 12:19:35 »
Kollega on ajanut Teslalla. Sanoo, että jarrutusenergian keräys on melko aggressiivista ja vaatii totuttelua kun auto ei juurikaan rullaa, nostat jalan kaasulta ja auton vauhti hidastuu melko rajusti.
Mitä sanoo muut Tesla kuskit tai täyssähköautoilijat?

Minulle tuo on ominaisuus. T8:ssahan on erikseen vaihdekepin asennolla (B) valittava tuo generaattorijarrutus kaasun nostolla. En koskaan muulla ajakaan, paitsi milloin täytyy peruuttaa.

Enpä juuri keksi ajotilannetta jossa jalan nostaa kaasulta ja haluaa nopeuden säilyvän, muutoin kuin cruisella kruisaillessa. Ennakoivaa hidastamista valoihin tai kääntymiseen tai jonon perään se käytännössä on.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #488 : 10.11.2017, 12:20:37 »
Pieni merkki. En tiedä onko minkälaiset "ehdot" tuossa takuupaperissa (mitä koskee, mitä ei). Onhan se kieltämättä kumma ja huonoa mainosta tuommoinen.

Yleistakuu 80tkm tulee taksikäytössä vastaan nopeasti, tässä tapauksessa noin puolessa vuodessa oli takuu ummessa. Voimalinjan takuu on 8v

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #489 : 10.11.2017, 13:01:38 »
Minulle tuo on ominaisuus. T8:ssahan on erikseen vaihdekepin asennolla (B) valittava tuo generaattorijarrutus kaasun nostolla. En koskaan muulla ajakaan, paitsi milloin täytyy peruuttaa.

Enpä juuri keksi ajotilannetta jossa jalan nostaa kaasulta ja haluaa nopeuden säilyvän, muutoin kuin cruisella kruisaillessa. Ennakoivaa hidastamista valoihin tai kääntymiseen tai jonon perään se käytännössä on.

Juurikin näin, eihän mikään auto tossu ylhäällä kovin hyvin rullaa mutta kuinka rajua se jarrutus on? Kaverin selitys oli, että vähän kuin jarrua painaisi eli pitää opetella annostelemaan. Ilman genujarrutusta homma menee niin, että kone jarruttaa loivasti ja sitten kun jonon pää lähestyy, annostellaan jarrua sopivasti.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #490 : 10.11.2017, 13:08:31 »
Regenin voi säätää tuosta. Standardilla ei juuri jarrua tarvitse. Low rullaa melkein kuin vapaalla. Käytän standardia.


upload image
Tesla S75D '17

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #491 : 10.11.2017, 21:11:38 »
Ai, sinäkin olet kuullut tämän, skodamiestentm mukaan, vahvan urbaanilegendan. ;D
Joka ikinen VAG-konsernin tekemä moottori joko polttaa öljyä, tai vuotaa ne maahan lähes joka paikaista. Noissa on varmaan öljypohja ja lohko jo tehtaalta tullessaan öljyssä valmiiksi ja öljylammikko alla. Yhtään VAG moottoria en ole nähnyt, mistä ei öljyä tule pihalle jostain välistä. Edes 4 rinkeliä keulassa eivät estä öljyhävikkiä vaikka olevinaan jonkin sortin "premium" automerkki.


Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #492 : 12.11.2017, 13:41:19 »
Aika helposti ihmiset yhdistävät että sähköauto on sama kuin Tesla.

Itse sähköautohan on siis se yksinekrtainen ja toimintavarma lähtökohta, mutta Tesla ei ole mitenkään erityisen laadukkaita autoja valmistava firma. Voisi verrata vaikka Maseratiin. Autot on kalliita, "ylellisiä", nopeita ja erikoisia, mutta samaan aikaan heikkolaatuisia, ja remontit ja varaosat maksaa hunajaa.

Jos joku ovenkahva maksaa 1000e, niin sanokaapa jokin toinen alle 4sec 0-100km/h kiihtyvä auto johon saa ovenkahvan halvemmalla.

Osa Teslan ongelmaa on myös se että se on halpa, joten sitä verrataan halvempiin autoihin. Vähän samaan tapaan kuin esim 70-80-luvulla Volvot nauttivat hirmuisen bensarosvon maineesta. Todellisuudessa Volvot ei olleet erityisen janoisia, mutta ne olivat halpoja, niin että sitä kulutusta verrattiin pykälää pienempään autoon. Ei Volvon kulutus sen isompi ollut kuin saman kokoisen mersun, mutta hankinta hinta oli huomattavasti halvempi.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #493 : 12.11.2017, 14:24:19 »
Veikkaan, että mikä tahansa muu alle 4 s nollasta sataseen menevän auton valmistaja ei veloita parin vuoden ikäisen auton ovenkahvan uusimisesta mitään, kun vian aiheuttaja on tyyppivika eikä ulkoinen tekijä.

Vaikea uskoa, että esimerkiksi Volvo perisi rahaa, jos ovenkahvat lakkaa toimimasta kokonaan parin vuoden käytön jälkeen, vaikka auto olisikin nopea ja kallis XC90 T8.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2017, 14:25:51 kirjoittanut Rodion »

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #494 : 12.11.2017, 15:09:26 »
Viikonloppuna taas ilmaisia kilometrejä. Lauantaina hain auton keraamisesta pinnoituksesta Konalasta. Kotimatkalla syötiin lounas Konalan Hesellä ja sillä aikaa vajaa 100km ilmaisesta Chademosta. Tänään käytiin Riihimäen lasimuseolla ja ruokaostoksilla Citymarketissa, jossa taas ostosten aikana 50km ilmaista sähköä Type2:sesta.

Pinnoituksen jälkeen:

Tesla S75D '17

 

Autoracing  KL-varaosat