Samppasport  Futurez

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519959 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #705 : 04.02.2018, 10:55:01 »
Meillä vaimon Ampera vaihtui uuteen Leafiin, mutta vasta kesällä. Eivät saa riittävästi uusia 40kwh Leafeja ulos tilausryntäykseen.

Eli puolen vuoden toimitusaika? Ottaen huomioon että kyseessä hittituote (EV) ja yksi myydyimmistä malleista niin eihän tuo nyt ylen paha ole. Jotkut odottavat diesel Volvojakin vuoden tai yli ;D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #706 : 04.02.2018, 11:03:02 »
Eli puolen vuoden toimitusaika? Ottaen huomioon että kyseessä hittituote (EV) ja yksi myydyimmistä malleista niin eihän tuo nyt ylen paha ole. Jotkut odottavat diesel Volvojakin vuoden tai yli ;D

Siltä se näyttää nyt diilerin ennusteen mukaan. Sitä 2.zero lanseerausmallia kai olisi voinut saada nopeammin keväälle mutta haluttiin kaikki saatavilla olevat varusteet autoon niin sitten odotellaan. Teslani tuli tehdastilauksena 3kk:ssa, olisin Nissanilta odottanut varautumista kun ovat pukanneet vanhaa Leafia jo vuosia mutta minkäs teet.
Tesla S75D '17

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #707 : 05.02.2018, 15:51:12 »
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/kalliissa-teslassa-pienestakin-kolhusta-voi-tulla-iso-remontti-normiautossa-1-2-tunnista-1-tuntiin-tassa-menee-koko-paiva-6699938
Kuinka täys toi Teslan keula oikeen on, verraten esim V70 jossa keulassa on tyhjää sen verran että pikku kolhu ei ole ongelma?
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #708 : 05.02.2018, 17:42:43 »
Teslan kolarikorjausten pitkä kesto on minun ymmärryksen mukaan johtunut liki pelkästään korin osien saatavuudesta Suomeen. Eli auto seisoo korjaamola koska ei ole osia millä korjata. Tuota kommenttia täyteen ahdetusta keulasta on vaikea ymmärtää, tuskin pitää paikkansa, koska keulassa on lähinnä tyhjää. Ilmastoinnin kennot on muissakin autoissa puskurin takana, siinä ei kai mitään erikoista. Olisiko toimittaja kehitellyt omiaan jutun täytteeksi?
Tesla S75D '17

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #709 : 05.02.2018, 18:56:01 »
Ei se nyt hirveän yllättävää ole että aloittelevan autonvalmistajan tuotteita on hankalaa, aikaa vievää ja kallista korjata. Suuri yllätys olisi jos asiat olisivat toisinpäin.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #710 : 05.02.2018, 19:20:39 »
Vähän tekijöitä, ei kilpailua ja erikoinen auto. Autoklinikka on onneksi lähtenyt korjausbisnekseen, ei olla Teslan varassa pelkästään. Mutta osat tulee toki kaikki Teslalta.
Tesla S75D '17

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #711 : 05.02.2018, 21:58:46 »
Aina ja kaikkialla ollaan uusien mallien kanssa vähän sormi suussa. Eikä Teslan kanssa ole mitään ylimääräistä hässäkkää, se tunnetaan jo.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #712 : 11.02.2018, 20:25:11 »
Jokohan sähköautojen myötä päästään vihdoin lopullisesti eroon etuvetopohjaisten nykyautojen (yleensä) rumista mittasuhteista. Etupyörien kuuluu olla jossakin muualla kuin aivan kiinni etuovissa :nohnoh Model S on aika hyvä tässä suhteessa:



Jostakin syystä Model X:ssä on etuakseli lipsahtanut liian taakse:



Jatkossa kun ei tarvitse mahduttaa isoa polttomoottoria keulalle, ei liene mitään teknistä syytä tehdä mittasuhteiltaan kummallisia autoja?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #713 : 11.02.2018, 21:20:56 »
Jatkossa kun ei tarvitse mahduttaa isoa polttomoottoria keulalle, ei liene mitään teknistä syytä tehdä mittasuhteiltaan kummallisia autoja?

Ei tuo kyllä ole mikään kovin pätevä syy sijoittaa eturenkaita etuoviin kiinni. Ihan yhtähyvin vaihteistossa voisi olla tasauspyörästö siellä etupuolella ja vetarit kulkea koneen editse. Kuvittelisin että ainakin vetopitoa on helpompi saavuttaa kun lisätään etuylitystä.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #714 : 11.02.2018, 22:34:09 »
Joku järkevä selityshän sille täytyy olla, että lähes kaikki etuvetomallit on tehty tuolla samalla kaavalla. Historiasta löytyy tietysti toisenlaisiakin esimerkkejä, kuten vino pino pitkittäiskoneisia etuvetoja. Vaikkapa Renault 4:n etupyöriä ei juuri edemmäksi olisi voinutkaan sijoittaa...

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #715 : 12.02.2018, 00:33:34 »
Sitikka Traction Avantissahan oli oikeastaan samalla tavalla moottori ja vaihteisto kuin pitkittäiskoneisissa Audeissakin, mutta sillä erolla että sitikassa meni laatikko edellä. Koko tekniikka oli pyöräytetty ympäri.

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/ac/traction/7cv/images/motoprop.jpg

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #716 : 12.02.2018, 00:56:45 »
Jokohan sähköautojen myötä päästään vihdoin lopullisesti eroon etuvetopohjaisten nykyautojen (yleensä) rumista mittasuhteista. Etupyörien kuuluu olla jossakin muualla kuin aivan kiinni etuovissa :nohnoh

Taikasana kai tässä on juurikin se etuveto. Kun rattaat ei käänny, niin akseliväliä täytyy lyhentää. Ja kuten mainittu, keskemmä sijoittamalla saa edes jotakin painoa vetäville, kun ne on väärässä päässä autoa.

Voimanlähde taasen ei hirveesti korreloi siihen mistä päästä auto vetää. Ei ole sen erityisempää syytä tehdä sähkövetoisesta takapotku kuin dinosauruskäyttöisestäkään. Kädettömillä kuskeilla kun sitä vetopäätä perustellaan, niin eiköhän se koske sähköpirssiä ihan samalla lailla.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #717 : 12.02.2018, 07:10:30 »
Eli painojakauma ja kääntösäde olisivat perimmäiset syyt etuvetojen usein valtaville keulaylityksille, kuulostaa järkevältä. Harmi että samalla menetetään ulkonäköpisteitä ja joissakin tapauksissa myös kuskin jalkatilat. Mikään ei ole mukavampaa kuin istua 740 rattiin ja oikaista vasen koipi suoraksi, kun on koko päivän istunut jalat koukussa vaikkapa Transporterin ratissa... Tosin vaikkapa Octavia mk2 ja mk3 ovat etuvetoisuudestaan huolimatta tarpeeksi tilavia minulle, ei tarvitse jalat koukussa kykkiä kuskin pukilla.

Joka tapauksessa, kuvittelisin sähkömoottorien antavan enemmän vapautta mittasuhteiden ja matkustamotilojen suunnitteluun. Ja eikös vetotapa ole nykyisin kädettömien kuskien kannalta se ja sama, kun vakautusjärjestelmät estävät pahimmat hölmöilyt?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #718 : 12.02.2018, 11:21:03 »
Pakettiautoissa sen renkaan sijainnin suhteessa kuljettajan paikkaan määrittää kyllä enemmän sen tavaratilan maksimointi, kuin mikään vetotapatekninen syy.

Tuo kääntyvyys on kyllä varmastikin yksi osatekijä tuon eturenkaan sijoittelussa, vilkaiskaapa joskus linja-auton etuylitystä. Etunurkkaan asetettu ovi tietysti asettaa jo oman vaatimuksensa, mutta usein siinä on silt metrin verran suoraa peltiä ennen etuakselia.

Toisaalta, kyllä se iso etuylitys voi olla myös ulkonäöllisesti tarkoituksella tehty rakenne. Esimerkiksi jos vertaa Vololla 160 ja 200 sarjaa, jotka ovat suunnilleen saman pituisia autoja, on 200 selvästi pidemmällä etuylityksellä, vaikkei sille mitään teknisesti pakottavaa syytä olekaan.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #719 : 12.02.2018, 11:42:52 »
"Kimppabemulla" ajaa yhdellä latauksella 100 kilometriä 8)

https://yle.fi/uutiset/3-10063672
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Kulkukoira  Proturbo