Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 520198 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #825 : 13.03.2018, 21:29:01 »
Taisin itsekin samassa talossa sanoa jotain sen suuntaista että palataan asiaan kun Apple on myynyt miljoona puhelinta  ::)
Muistan kun N95 nokialaiseen tehtiin softaa ja joku toi jenkeistä ekan iphonen. Naureskeltiin sen myyntiluvuille ja sille ettei voinut edes multimedia viestejä laittaa. Ja muutenkin teknisesti kökkö

Edit: itse siitä oppinut ettei passaa hirveästi huudella. Voi olla Tesla vielä vähän jäljessä isoja valmistajia, mutta...
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #826 : 14.03.2018, 07:24:02 »
iPhone kilpaili eri dimensioilla kuin Nokia, kehitys ei ollut lineaarista kuten olemme tottuneet ajattelemaan; eli että vähitellen joka kohtaa parantamalla  päädytään yhä parempaan lopputuotokseen. Nokian luuri näytti iPhonen rinnalta koomisen vanhalta, käytettävyydeltään onnettomalta. Teslakaan ei kilpaile samoilla ulottuvuuksilla perinnevalmistajien kanssa, eikä oikeastaan ole erityisen kiinnostunut tykkääkö joku mersusetä heidän sisustansa laadusta. Sisustan Tesla tekee niin simppeliksi kuin se vain on mahdollista koska se ei ole kiinnostavaa heidän agendallaan (ei aitoa nahkaa missään, digitaalinen käyttöliittymä nappuloiden sijaan). Teslalla on missio muuttaa liikenteen perusrakenteita, autojen valmistus on vain osa sitä. Agendalla on isosti koneäly ja autonomia, akkuteknologiat ja uusiutuvat energiat.
Tesla S75D '17

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #827 : 14.03.2018, 14:05:35 »
Tesla pyörii tällä hetkellä sakemannien ympärillä ympyrää ja vie koko autoindustryä haluamaansa suuntaan. Saksalaisten laatuhan on ollut aivan omaa luokkaansa, negatiivisessa mielessä ja tuskin ainakaan paranee kun koettavat opetella sähköautojen tekemistä ilman omaa latausinfraa. Tesla on kyllä 100k autoista ainoa jonka itse uskallan omistaa palvelun ja laadun puolesta.
;D  ;D  ;D
Voihan sitä noinkin kuvitella kun on erehtynyt kakkaan sotkemaan räpylänsä. Tesla on muutaman vuoden on harjoitellut "autojen" valmistusta ja vieläkin laatu on mitä sattuu. Jos vertaa sen 100 k€:n Teslan ja 100 k€:n Saksalaisen sisustaa niin se patteriauto vaikuttaa lähinnä säälittävältä 80-luvun muovilta.

Kokonaistaloudellisesti litiumakuilla liikkuvat sähköautot ovat järjetön ratkaisu liikkumiseen. Litiumia on rajallisesti, hinta tulee nousemaan ja päästöt julmat. Mutta eipä sitä patteriautoilijan tartte niitä päästöjä huolehtia kun kaivokset, jalostamot, atomivoimalat jne ei ole omalla takapihalla.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #828 : 14.03.2018, 14:49:25 »
Millaisella 100k€ saksalaisella autolla estate siis ajelet? Vai käyt istumassa niitä liikkeissä läpi sisustan takia?
Tesla S75D '17

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #829 : 14.03.2018, 14:53:36 »
Bemari vasta 14. listalla 8)
Autobrändit ja omistajien tyytyväisyys
Sijoitus, merkki, % ostaisi uudelleen saman merkin

1     Tesla     91%
2     Porsche     84%
3     Audi     77%
4     Subaru     76%
5     Toyota     76%
6     Honda     75%
7     Mazda     74%
8     Chrysler     73%
9     Chevrolet     73%
10     Lexus     73%
11     GMC     73%
12     Lincoln     73%
13     Hyundai     73%
14     BMW     72%

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tesla-syndrooma-laatu-ontuu-pahasti--mutta-omistajat-antavat-kaiken-anteeksi/QqY9nZ5L
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #830 : 14.03.2018, 15:52:51 »
Olikos foorumilla uskonto-topicia? Meinaan kun tuosta i-käkättimestä alettiin puhumaan. :D

No ei mutta oikeasti asiaan.

Autojen hintaa ja laatua verratessa kannattaa tosiaan ottaa huomioon valmistajan volyymi ja ikä. Jos vaikka BMW/MB/Volvo tai mihin ikinä haluaa verratakkaan, otetaan sillä 100k€ varusteluilla ja diesel-moottorilla (tai ihan yhtä hyvin bensalla, nykyään). Mistä hinta koostuu?

Voisin väittää, että ylivoimaisesti kallein yksittäinen kokonaisuus ko. polttomoottoriautoilla on tekniikka. Nykyaikaisen dieselkoneen valmistuskustannukset eivät välttämättä päätä huimaa, mutta suunnittelutyö kyllä. Sitä laskelmoidaan, koeajetaan, ohjelmoidaan ja säädetään tuhansia tunteja. Toiseksi kallein on todennäköisesti koritekniikka.

Isoilla "vanhoilla" valmistajilla on ollut aikaa ja resursseja kehittää tekniikkaansa, jolloin kuluja on voitu kuolettaa pikkuhiljaa. Tesla on uusi automerkki, uudella tekniikalla. Suunnittelu ja testeustyö on sielläkin täytynyt tehdä, eikä aikaa tai resursseja ole todellakaan ollut sitä, mitä nyt vaikka MB:llä, tähän vielä mahdollinen voimalinjan tuotantokustannus vs. vaikka sen MB:n dieselkoneen tuotantokustannut per. auto. Tällöin suunnittelutyön hinta näkyy enemmän lopputuotteessa, koska kuluja ei ole voitu kuolettaa ajallisesti pikkuhiljaa. Jotta hinta ei aivan päättömäksi karkaisi, on pakko jostain tinkiä lopultakin ja Teslan erikoisuus ei ole sisustan design tai mikään muovikikkareen asemointi, vaan puhtaasti erilainen tuote (tyylikäs, tilava ja todella suorituskykyinen sähköauto) jollaista ei ole kellään.
Periaatteessa vertaus i-käkättimeen on osuva, muttei ihan.

Teslaan en siis itse ole valitettavasti koskaan päässyt edes istumaan, joten en ota mihinkään laatutuntumaan tms. kantaa. Pieni sivuhuomio vain tuo auton hinta. Toki toivon mielessäni, ettei ole ihan samalla menttaliteetillä tehty kuin amerikkalaiset autot yleensä (suurpiirteisesti vähän sinne päin McHampurilainen toisessa ja XXXL Soda toisessa kädessä).


Ymmärrän ihan täysin narinan sisustan laadusta, jos se ei ole sitä mitä on tottunut näkemään ko. hintaluokan autossa (mutta tässä kannattaa muistaa tuo kulujen kuolettaminen). Moni varmasti ostaisi Teslan erikoisena vaihtoehtona, muttei halua ns. luopua omista haluistaan (vaikka sen sisustan suhteen) vain sähköauton takia. Joillekkin kun on täysin se ja sama, mitä sinne tankkiin laittaa tai millä polttoaineella mäntä liikkuu ylösalas, vai onko se sähköinen.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #831 : 14.03.2018, 16:13:16 »
iPhone Nokia analogia ei oikein ole sama juttu kuin saksalainen premium vs. Tesla. Symbian Noksu oli jumittava umpisurkea viritelmä jota oli hankala käyttää. Tuommoinen 100 keur premiumauto on oikeasti hieno laite. Peli voisi olla reilumpaa jos verrataan verottomia hintoja.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #832 : 14.03.2018, 18:50:28 »
Mutta eipä sitä patteriautoilijan tartte niitä päästöjä huolehtia kun kaivokset, jalostamot, atomivoimalat jne ei ole omalla takapihalla.


Sinulla on öljynporauslautta tai -jalostamo takapihalla? Eli sisustan pitää olla hieno ja energiantuotanto pitäisi hoitaa omalla tontilla.

Tesla S75D '17

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #833 : 14.03.2018, 23:48:49 »
Kyllähän tesla kovaa on kasvamassa, ja samanlainen out of the box ajattelu sielläkin on kuten applella, mutta se ero on iphonella ja teslan autolla, että Apple myi iphonea alan parhaalla voitolla, jonka lisäksi kassa oli kovassa vedossa jo ennen julkistusta (ei tietysti nykytasolla), Teslan bisnesmalli ei ole nykyisellään oikein kestävällä pohjalla.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #834 : 15.03.2018, 07:31:59 »
Kyllähän tesla kovaa on kasvamassa, ja samanlainen out of the box ajattelu sielläkin on kuten applella, mutta se ero on iphonella ja teslan autolla, että Apple myi iphonea alan parhaalla voitolla, jonka lisäksi kassa oli kovassa vedossa jo ennen julkistusta (ei tietysti nykytasolla), Teslan bisnesmalli ei ole nykyisellään oikein kestävällä pohjalla.
Taitaa olla 500€ vs 100000€ jotain osuuttaa volyymiin. Ehkä Teslan olisi heti kannattanut panostaa tuohon 30000$/€ "kansanmalliin" täysillä, niin olisi voinut puhua volyymistä. Tosin kate olisi voinut olla vieläkin huonompi ::)
Tesla ei selviä talousongelmista ja Daimleri ostaa isomman osuuden Teslasta. Volvon kiinalainen omistaja Geely hamstraa lisää Daimlerin osakkeita ja tulee yhtenä isompana omistajana laittamaan Teslan kuntoon :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #835 : 15.03.2018, 09:52:39 »
Lainaan hesarin kommenttiosiosta aika nasevan kirjoituksen Teslasta :

Elonin poikulilla on snagarinsa kanssa pikkupikku ongelmia. Se, että kolmosen laatu on aivan karseata kuraa, on hyttysen ininää, muttei toki merkityksetöntä. Kiska on täysin sen varassa, saako se uskoteltua rahoittajia syytämään vuodesta toiseen hyvää rahaa huonon rahan perään. Pulju teki viime vuonna reippaat 20 000 taalaa tursasta jokaista myymäänsä kinneriä kohden, ja noista kinnereistä käytännössä kaikki olivat yli 100 000 taalan äxiä ja ässiä. Snagarin tappiot kasvavat merkittävästi liikevauhdin kasvua nopeammin. Ja tämä siitäkin huolimatta, että jokainen myyty kinneri sai merkittävän vero- tai muun vastaavan suoran tuen. USA:ssa se oli 7500 taalaa tsibale. Kaiken kukkuraksi Elonin poikuli on onnistunut syventämään tappiokierrettä, vaikka kiskan tuotteilla ei ole ollut ainuttakaan suoraa kilpailijaa. Kolmonen on ensimmäinen poikkeus, mutta jos haluat ostaa suorituskykyisen ison sähköauton, valinnanvaraa on tasan ässä ja äxä.

Poikulin kioskilla on yli 20 miljardia taalaa velkaa, eli reippaasti yli kaikenmaailman brändiarvoista siivotun tasearvon. Kova tasearvo muodostuu lähinnä tehtaista, joista ainakaan Teslan porukalla ei saa tuotteita ulos. Pörssiarvo on taivaissa, ja heijastelee lähinnä hyväuskoisten hölmöjen mielentilaa. Pörssiarvon mukaan snagarin pitäisi nousta maailman kolmen suurimman autonvalmistajan joukkoon _ja_ tuottaa reippaasti voittoa. Nyt kiska tuottaa vuodessa saman verran turskaa kuin VW kuukaudessa voittoa. Älyttömän arvostuksensa ja velkaisuutensa vuoksi Tesla ei ole ostokohde kenellekään ennen konkurssia, joten pelastajaa ei löydy siltäkään suunnalta.

Teslan piti tuottaa viime vuoden vikalla neljänneksellä 5000 kolmosta viikossa. Se lupaus piti just yhtä hyvin kuin kaikki Elonin aiemmatkin lupaukset. Nyt pulju lupaa valmistaa 500 000 kolmosta tänä vuonna. Uskokoon ken tahtoo, varsinkin kun Gigafactoryn tuotantokapasiteetti on maksimissaan 5000 kolmosta viikossa. 10000/vko vaatii merkittäviä investointeja.



Täältä https://www.hs.fi/autot/art-2000005603431.html

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #836 : 15.03.2018, 10:41:32 »
Valitettavasti sanojen poikuli ja kiska sanojen käyttö vie tuolta uskottavuuden. Teslalla on kyllä hieno tulevaisuus joka tapauksessa edessä, tuotteet on valovuoden muita edellä, latausinfra on globaalisti jo nyt kattava, omat akkutehtaat pystyssä. 
Tesla S75D '17

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #837 : 15.03.2018, 12:03:40 »
Kovin harva tuntuu sisäistävän maturiteetin saavuttaneen bisneksen ja markkinaosuuden valtaamisen välisiä eroja.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #838 : 15.03.2018, 13:15:24 »
iPhone Nokia analogia ei oikein ole sama juttu kuin saksalainen premium vs. Tesla. Symbian Noksu oli jumittava umpisurkea viritelmä jota oli hankala käyttää. Tuommoinen 100 keur premiumauto on oikeasti hieno laite. Peli voisi olla reilumpaa jos verrataan verottomia hintoja.

Kyllä ne Noksut "perinteisten kännyköiden" aikakaudella oli hienoja laitteita. Teknisesti huipputasoa, laadukkaasti koottuja, toimintavarmoja laitteita.

Vaikkei analogia ihan täydellinen olekaan, niin kyllä siinä vissi pointtinsa on.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #839 : 15.03.2018, 13:25:17 »
Kyllä ne Noksut "perinteisten kännyköiden" aikakaudella oli hienoja laitteita. Teknisesti huipputasoa, laadukkaasti koottuja, toimintavarmoja laitteita.

Vaikkei analogia ihan täydellinen olekaan, niin kyllä siinä vissi pointtinsa on.

Kyllä minäkin muistan elävästi kun bisneskäytössä oli Nokian lippulaivamalli, en muista enää tyyppiä ja sain käteen iPhonen. Siinä kohti konkretisoitui mitä tuossa markinnassa oli tapahtunut koska omenan käytettävyys ja kokonaisfiilis oli kuin olisi harpannut 10 vuotta eteenpäin siitä Nokian parhaasta. Sama tapahtui nyt tuo 80-luvun sisustuksella varustetun Teslan kanssa, ei mitään jakoa että pystyisin ottamaan samanhintaisen polttiksen enää käyttöön.
Tesla S75D '17

 

Proturbo  Autodiagnoosi