Elekma  Autoracing

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519909 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #870 : 21.03.2018, 20:48:48 »
Kyllä aika moni lämpökaivo alkaa piiitkillä pakkasilla jäätymään, vaikka mitoitus olisi täysteholle. Varsinkin kun myyntimies Mynttiset mielellään myy halvemmalla tarjouksella vähän snadinmittaisella kaivolla.

Pitkät pakkaset tässä tapauksessa ymmärtäisin, että lämpöpumppu jauhaa 24/7 jonkun kolme nejä viikkoa putkeen. Toki vaikka kaivo jäätyisi osittain, niin ei lämpö sieltä silti ole ehtynyt. Lämpöpumpun antama teho vaan saattaa laskea esim nimellistehosta 8kW -> 6kW. Ja siinä vaiheessa tietty suoraa sähköä tulenee jo avuksi.

Hyvin harvinainen moinen tilanne muttei mahdoton. Pohjois-suomen kaivot on onneksi nähtävästi pääsäänntöisesti mitoitettu huomattavamman paljon reilummaksi kuin täällä ruuhkasuomessa. Toki paikallinen viileämpi pintamaakerros aiheuttaa tarpeen syvemmälle kaivolle.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #871 : 21.03.2018, 20:50:19 »
Maalämpö on siinä mielessä parempi kuin ilmalämpö että pakkaset ei siihen pahemmin vaikuta. Kuitenkin kaivot porataan sen verta syvälle.

Mutta joo ei kestä suomen sähköverkko sitä että kaikilla olisi sähköautot töpselissä öisin. Toisaalta ei tule ihan heti tuota tapahtumaan.

Ei tarvita läheskään kaikkia, ei edes tuota Mikan mainitsemaa 100 000 patteriautoa kun sähköverkko kyykkää.

Ja miettikääpäs monellako on kerrostalonsa autopaikalla (jos moinen on) tuota kolmivaihe-töpseliä? Edes kaikilla omakotitaloilla ei ole.  :(
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #872 : 21.03.2018, 20:59:15 »
Täällä taas suurella innolla voivotellaan ongelmaa jota ei ole eikä näillä puheilla edes tule.

Ne sata tuhatta sähköautoa eivät yht'äkkiä ilmesty talojen pihoihin latautumaan. Kestää hyvän tovin että sellaisia määriä kertyy kun koko autokauppa on suuruusluokkaa 200.000 autoa vuodessa. Infra sopeutuu sitä mukaa.

Toisessa vaakakupissa on polttamatta jäävät bensa ja diesel. Se että sähköä tarvii tulevaisuudessa tuottaa enemmän ei ole suoraan pelkkä investointikulu kansantaloudelle vaan noista fossiileista säästyy myös sitä mukaa kun sähköautot lisääntyy, ja sähkökapasiteetin lisäystä tarvitaan vasta vähän myöhemmin.

Iso määrä opportunistisesti latautuvia akkuja muuten soveltuu ihanteellisesti aurinko- ja tuulivoiman hyödyntämiseen  ;)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #873 : 21.03.2018, 21:12:47 »
Minä vuonna olisi realistista odottaa rikkoutuvan tuo puhuttu 100 000 täyssähkösen auton raja? Entä edes 50 000 jos nykyisiä myyntimääriä tarkastelee? ???
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #874 : 21.03.2018, 21:25:48 »
Minä vuonna olisi realistista odottaa rikkoutuvan tuo puhuttu 100 000 täyssähkösen auton raja? Entä edes 50 000 jos nykyisiä myyntimääriä tarkastelee? ???

Nykymyynnillä ei koskaan, vanhimmat keritään paalata ennemmin.

Ihan riippuu politiikasta millaisia porkkanoita ja keppejä tullaan tarjoamaan. Ja toki myös valmistajilta tarvitaan järkeviä kohtuuhintaisia malleja. Nyt on liikaa highendissä painopiste.

Olis iso mullistus nykyiseen nähden jos päästäisiin edes 10.000 sähköauton vuosimyyntiin Suomessa. Silloinkin kestäisi viitisen vuotta että se 50.000 kertyy.

Kolmivaihetöpselihän ei ole välttämättömyys muuten kuin kovilla ajomäärillä. Omat normiajot ehtis hyvin ladata 16A valovirrasta yön yli, nyt käytän sitä vaan lyhyelti ja pienellä virralla pienen akkukapasiteetin täyttöön. Harvoin sitä kaikkea monensadan kilometrin rangea päivässä kuluttaa, ja silloin voi käydä pikalatausasemalla ihan kuin ennenvanhaan käytiin "tankilla".

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #875 : 22.03.2018, 07:50:03 »
Ei tarvita läheskään kaikkia, ei edes tuota Mikan mainitsemaa 100 000 patteriautoa kun sähköverkko kyykkää.

Ja miettikääpäs monellako on kerrostalonsa autopaikalla (jos moinen on) tuota kolmivaihe-töpseliä? Edes kaikilla omakotitaloilla ei ole.  :(

Autokanta ja sähkön jakelu molemmat kehittyvät, muutos ei tapahdu yön yli vaan vähitellen. Kolmivaihetöpselin asennus omakotitaloon ei ole kummoinen homma ja jos uutta rakentaisin niin ottaisin nämä nyt huomioon.
Tesla S75D '17

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #876 : 22.03.2018, 13:13:05 »
Autokanta ja sähkön jakelu molemmat kehittyvät, muutos ei tapahdu yön yli vaan vähitellen. Kolmivaihetöpselin asennus omakotitaloon ei ole kummoinen homma ja jos uutta rakentaisin niin ottaisin nämä nyt huomioon.

Juu kyllä tämä nyt on vahvasti tiedossa ja tuolle omakotitalon sähköautoilijalle lataaminen ei olekkaan kummoinen juttu mutta kerrostalojen autopaikat, ja oikeastaan kaikki jotka eivät saa oman ulko-oven eteen autoa parkkiin vaatiikin jo vähän enemmän...

Ehkä se tietty karsii potentiaalisia ostajia muttei kukaan rupea rakentamaankaan jollei ole käyttäjiä...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #877 : 22.03.2018, 13:29:44 »
Juu kyllä tämä nyt on vahvasti tiedossa ja tuolle omakotitalon sähköautoilijalle lataaminen ei olekkaan kummoinen juttu mutta kerrostalojen autopaikat, ja oikeastaan kaikki jotka eivät saa oman ulko-oven eteen autoa parkkiin vaatiikin jo vähän enemmän...

Ehkä se tietty karsii potentiaalisia ostajia muttei kukaan rupea rakentamaankaan jollei ole käyttäjiä...

Ei se vaadi kerrostalossakaan kuin että joku ottaa selvää asioista ja laittaa asian alulle. Parkkisähkö esimerkiksi tekee latauspaikkoja tuollaisiin kohteisiin. Jos yhtiössä ei ole halua tällaiseen investoida niin sitten pitää muuttaa muualle. Lopultahan ihmiset alkaa vaatia että lataaminen onnistuu myös kerrostalon parkkipaikalla ja valitsevat sen perusteella kämppänsä.
Tesla S75D '17

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #878 : 22.03.2018, 13:31:44 »
Juu kyllä tämä nyt on vahvasti tiedossa ja tuolle omakotitalon sähköautoilijalle lataaminen ei olekkaan kummoinen juttu mutta kerrostalojen autopaikat, ja oikeastaan kaikki jotka eivät saa oman ulko-oven eteen autoa parkkiin vaatiikin jo vähän enemmän...

Ehkä se tietty karsii potentiaalisia ostajia muttei kukaan rupea rakentamaankaan jollei ole käyttäjiä...

Ainahan on optio "tankata" vanhaan tyyliin. Käytännössä ostoksille mennessä jättää auton pikalataukseen ja ostoskärryjen kanssa palatessa autoon on letkutettu taas monta sataa kilometriä lisää.

Tai pitemmällä reissulla evästauko huoltsikallla.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #879 : 22.03.2018, 13:41:19 »
Ainahan on optio "tankata" vanhaan tyyliin. Käytännössä ostoksille mennessä jättää auton pikalataukseen ja ostoskärryjen kanssa palatessa autoon on letkutettu taas monta sataa kilometriä lisää.

Tai pitemmällä reissulla evästauko huoltsikallla.

Jopa ilmaiset K- ja S-ryhmän ostospaikkojen 22kw Type2 tolpat on näppäriä jos vaan auton sisäisessä laturissa on paukkuja imeä sähköä vauhdilla. Teslalla saan noista tyypillisesti 80-100km tunnissa rangea akkuun. Eli loppujen lopuksi se pikalataus on oikeastaan olennaista vain silloin kun olen pidemmällä matkalla ja lataus täytyy sijoittaa keskelle ajomatkaa.
Tesla S75D '17

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #880 : 22.03.2018, 14:57:11 »
Ei se vaadi kerrostalossakaan kuin että joku ottaa selvää asioista ja laittaa asian alulle. Parkkisähkö esimerkiksi tekee latauspaikkoja tuollaisiin kohteisiin. Jos yhtiössä ei ole halua tällaiseen investoida niin sitten pitää muuttaa muualle. Lopultahan ihmiset alkaa vaatia että lataaminen onnistuu myös kerrostalon parkkipaikalla ja valitsevat sen perusteella kämppänsä.
Taloyhtiössä ei tarvi olla kuin yks jäärä niin latauksen rakentaminen tulee todella kalliiksi. Se että osakas maksaa latausaseman, ei riitä. Jos yhtiön liittymä ei riitä siihen että kaikilla on oma latausasema niin yhdenvertaisuus periaatteen mukaan kukaan ei saa rakentaa tuommoista. Eri asia on että taloyhtiö rakentaa yhden latauspaikan ja veloittaa sen käytöstä sen mukaan miten sitä käytetään eikä paikka saa olla yhdelle nimetty.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #881 : 22.03.2018, 15:11:38 »
Taloyhtiössä ei tarvi olla kuin yks jäärä niin latauksen rakentaminen tulee todella kalliiksi. Se että osakas maksaa latausaseman, ei riitä. Jos yhtiön liittymä ei riitä siihen että kaikilla on oma latausasema niin yhdenvertaisuus periaatteen mukaan kukaan ei saa rakentaa tuommoista. Eri asia on että taloyhtiö rakentaa yhden latauspaikan ja veloittaa sen käytöstä sen mukaan miten sitä käytetään eikä paikka saa olla yhdelle nimetty.

Eikö siihen syöttöön vois laittaa logiikan joka pudottaisi latauksen virtaa per tolppa jos pyytäjiä tulee enemmän. Näin vois töpseleitä asentaa halukkaille ja jokaisella on sama mahdollisuus. Lataus vaan hidastuu kaikilla jos on yhtäaikaista tarvetta yli pääsulakkeen. Ei tarvi alkaa johtoja vaihtaan eikä nostaa liittymän sulakekokoa ennenkuin käyttäjiä oikeasti on paljon.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #882 : 22.03.2018, 15:38:41 »
Eikö siihen syöttöön vois laittaa logiikan joka pudottaisi latauksen virtaa per tolppa jos pyytäjiä tulee enemmän. Näin vois töpseleitä asentaa halukkaille ja jokaisella on sama mahdollisuus. Lataus vaan hidastuu kaikilla jos on yhtäaikaista tarvetta yli pääsulakkeen. Ei tarvi alkaa johtoja vaihtaan eikä nostaa liittymän sulakekokoa ennenkuin käyttäjiä oikeasti on paljon.
noin voisi luulla mutta systeemi pitää mitottaa kaikkia varten vaikka ei kaikilla olisi sähköautoa. Tuo laki on perseestä
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #883 : 22.03.2018, 15:45:25 »
noin voisi luulla mutta systeemi pitää mitottaa kaikkia varten vaikka ei kaikilla olisi sähköautoa. Tuo laki on perseestä

No sehän olis mitoitettu kaikkia varten  :)

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #884 : 22.03.2018, 15:51:01 »
On noita talonyhtiöissä kuitenkin saatu ratkaistua siten että yksi osakas on saanut teettää itselleen latausmahdollisuuden.
Tesla S75D '17

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo