Carcom Oy  Ateho

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519772 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #915 : 30.03.2018, 14:19:04 »
Tuli 5kk täyteen täyssähköllä, nyt 20100km ajettu mittariin. Sähköä olen autoon ostanut liki 400€:lla. Ekaan huoltoon arvelin mennä 50-60tkm paikkeilla.

Pääsiäisenä olis taas P-Karjala tour reilu 1200km, saa taas ajella kyllikseen.

Eikö noissa olekaan huolto per vuosi?

Paljon vuosihuollolla hintaa?


Törmäsin tuolla toisessa topicissa tällaiseen:
https://www.theverge.com/2018/3/28/17172178/tesla-model-x-crash-autopilot-fire-investigation

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #916 : 30.03.2018, 19:12:42 »
Mun mielestä ihan p**seestä jos joka reissulla on pidettävä ylimääräinen parin tunnin paussi, että pääsee taas jonkun kilometrin seuraavalle paussille. Minimissään 800 km puolen tunnin ruokapaussilla on päästävä. Patteriauton kulut on vielä edulliset, vaan kuinka kauan. Vuoden, kaksi? Ilmaiset latauksetkin tulevat loppumaan ihan varmasti. Ja me "syyttömätkin" saadaan maksaa tulevaisuudessa sähköstä enemmän kiitos patteriautojen. Mukavaakaan sähkössä verrattuna nafta ei ole kuin, että sormet ei haise. Patteriautot on todella kaukana täydellisyydestä, pelkästään jo työmatkat vaatisivat suunnittelua, harrastuksissa kulkemisesta puhumattakaan. Pahimmillaan päivän reissuista tulisi kolmen päivän reissuja kun pitäisi etsiä töpseli jostakin. Tai sitten pitäis olla agre kontissa. Hetken huumaa patteriautot, lakkaa se riemu kun sähkö maksaa triplat nykyiseen verrattuna.
Siis jos Teslalla ajelee niin maantiellä pääsee 700km ajamaan niin että kerran pysähtyy 30min tauolle pikalataus paikalle.

Jos kotona on töpseli ja autollla kaupunki ajoa ajaa vaikkapa 200-300 kilsaa latauksella niin pitää olla päivittäinen työmatka sekä harrastus ajot aika pitkät.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #917 : 30.03.2018, 19:22:02 »
Teslan huolto-ohjelma on vapaaehtoinen eli saa käydä tai olla käymättä, ei vaikuta takuisiin. Tuolta näkee sisällöt ja hinnat: https://www.tesla.com/fi_FI/support/maintenance-plans

Tänään ajeltiin etelästä Nurmekseen lomailemaan, eka etappi 540km. Tästä mennään vielä Joensuuhun ja sieltä kotiin ensi viikolla. Täällä ei ole laturin laturia mailla halmeilla mutta yön aikana 10A tuuppaa taas akun täyteen.
Tesla S75D '17

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #918 : 30.03.2018, 23:15:53 »
Aika hyvät hinnat paristonvaihdosta.

Ja eihän missään ole pakollisia huoltoja. Jos vaan ei huolla suositusten mukaan, voi goodwillit jäädä saamatta...

Jos päätän jättää Teslani huoltamatta, aiheuttaako se takuun raukeamisen tai vaikuttaako se jälleenmyyntiarvoa koskevaan takuuseen (Resale Value Guarantee)?
Tesla kannattaa ehdottomasti huoltaa kerran vuodessa tai 20 000 kilometrin välein, kumpi täyttyy ensin. Se, että et noudata tätä suositusta, ei vaikuta uuden auton rajoitettuun takuuseen eikä käytetyn auton rajoitettuun takuuseen. Jos Teslasi on rahoitettu Tesla-rahoituksen (Tesla Financing) kautta, jälleenmyyntiarvoa koskeva takuu ei ole täysin voimassa, jollet huollata autoasi suosituksen mukaisesti.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2018, 23:19:20 kirjoittanut Rodion »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #919 : 31.03.2018, 02:20:55 »
 ;)


Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #920 : 31.03.2018, 06:50:40 »
Teslalla nuo on suosituksia. 50-60tkm välein tarkoittaa mulle kerran vuoteen. Jälleenmyyntiarvoa koskevaa takuuta ei ole enää olemassa, ne oli silloin aikanaan kun ei ollut vielä autokantaa. paristot avaimiin vaihdan itse joten niitä ei tarvitse huollossa vaihtaa. Enemmän mulla meni Volvon öljynvaihtohuoltoihin, vaikka ei täytetty pissapojan nestettä. Ja ne oli pakollisia takuun kannalta. Volvo on jättänyt voimalinjan huollot omistajan vastuulle joka 60tkm välein nostaa huollon hintaa merkittävästi.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2018, 07:11:13 kirjoittanut Stinger »
Tesla S75D '17

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #921 : 31.03.2018, 07:15:37 »
Teslalla nuo on suosituksia. 50-60tkm välein tarkoittaa mulle kerran vuoteen. Jälleenmyyntiarvoa koskevaa takuuta ei ole enää olemassa, ne oli silloin aikanaan kun ei ollut vielä autokantaa. paristot avaimiin vaihdan itse joten niitä ei tarvitse huollossa vaihtaa. Enemmän mulla meni Volvon öljynvaihtohuoltoihin, vaikka ei täytetty pissapojan nestettä. Ja ne oli pakollisia takuun kannalta. Volvo on jättänyt voimalinjan huollot omistajan vastuulle joka 60tkm välein nostaa huollon hintaa merkittävästi.

Laskeeko huollon hintaa kun vaihdot patterit itse?

Ja miksi takuu ei kuitenkaan kata korjauskustannuksia? Tässäkin kymppitonnilla korjattu vaikka takuu voimassa:

https://www.teslaclub.fi/blog/38/tesla-taksina-ajoa-jo-260-000-kilometria/

Minulla on kanssa tehty korjauksia vaikka takuu ummessa jo, mutta en ole niistä maksanut.

Aika harhaanjohtavaa puhu pitkästä takuusta, jos se ei lopulta vaikuta mihinkään?

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #922 : 31.03.2018, 07:18:31 »
Riippuu mistä takuusta on kysymys, luonnollisesti. Kyllä 250tkm varmasti osaa vaihtuu alustaan yms ja ne menee takuuseen 4v/80tkm.

En ole siis Teslan huollossa käynyt, ohjelmassa 30tkm jälkeen. Paristojen vaihto ei laske huollon hintaa, mutta ne on näppärä vaihtaa itse.

Rajoitettu takuu on siis 4v/80tkm.

Akku ja voimansiirto on 8v takuun piirissä ilman km-rajaa.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2018, 07:27:46 kirjoittanut Stinger »
Tesla S75D '17

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #923 : 31.03.2018, 13:08:37 »
Ihan kuin jossain jutussa toi sama taksikuski olisi tuumaillut, ettei omaa rahaa ole juurikaan palanut huoltoihin... Eli onko omaa rahaa käytetty 10 teur vai onko Muskin kate laskenut 10 teur edestä.

paljonkohan tossa on nykyään mittarissa? Juttuhan on jo melko vanha.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #924 : 31.03.2018, 14:42:36 »
Laskeeko huollon hintaa kun vaihdot patterit itse?

Ja miksi takuu ei kuitenkaan kata korjauskustannuksia? Tässäkin kymppitonnilla korjattu vaikka takuu voimassa:

https://www.teslaclub.fi/blog/38/tesla-taksina-ajoa-jo-260-000-kilometria/

Minulla on kanssa tehty korjauksia vaikka takuu ummessa jo, mutta en ole niistä maksanut.

Aika harhaanjohtavaa puhu pitkästä takuusta, jos se ei lopulta vaikuta mihinkään?

Eihän tuossa taksissa ole ollut voimalinjaa lukuunottamatta kuin puolen vuoden takuu.
Tosin mä en kyllä keksi miten sä saat että 10k€ olisi mennyt takuuaikana rahaa.
Pikaisesti laskien autoa on korjattu 16300eurolla + voimalinjaremontti takuuna.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #925 : 01.04.2018, 00:18:46 »
Eihän tuossa taksissa ole ollut voimalinjaa lukuunottamatta kuin puolen vuoden takuu.
Tosin mä en kyllä keksi miten sä saat että 10k€ olisi mennyt takuuaikana rahaa.
Pikaisesti laskien autoa on korjattu 16300eurolla + voimalinjaremontti takuuna.

Ulkomuistista kymppitonni. En jaksanut enää lukea tuota tarkemmin.

Kiva kun tarkensit.

Syksyllä tuolla oli ajettu yli 400 Mm.

Ja tyyppihän tuossa kertoo että jos ei enempää korjata kolmen vuoden aikana, niin on halvempi kuin XC60.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #926 : 01.04.2018, 08:18:13 »
Ulkomuistista kymppitonni. En jaksanut enää lukea tuota tarkemmin.

Kiva kun tarkensit.

Syksyllä tuolla oli ajettu yli 400 Mm.

Ja tyyppihän tuossa kertoo että jos ei enempää korjata kolmen vuoden aikana, niin on halvempi kuin XC60.
Jätitkö myös tuon 6000€ ohjaustehostimen huomioitta laskelmista...
Nyyssönen kommentoi korjaus- ja huoltokuluja Teslan ja aiemmin hänellä ajossa olleen Volvo XC60:n välillä, jolla hän ajoi 350 000 kilometriä. ”Hankalaa niitä on vertailla keskenään. Ilman ohjaustehostimen korjausta mentäis suunnilleen samoissa kustannuksissa. Teslan pitäisi toimia vielä moitteettomasti sellainen 2-3 vuotta, eli yhteensä noin 5 vuotta, jotta tämä olisi kannattavaa.”
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #927 : 01.04.2018, 13:30:55 »
Mullaon voinut jäädä tuo ohjaustehostin laskematta, tosiaan vaan pikaisesti silmäiin nuo summat läpi ja ymmäsin päässäni, jos tuo tehostimen hinta ei ollut jutussa numeroina, niin on varmaan jäänyt pois.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #928 : 01.04.2018, 18:49:13 »
Teslan huolto-ohjelma on vapaaehtoinen eli saa käydä tai olla käymättä, ei vaikuta takuisiin.

On voinu vanhan kaartin autovalmistajilla taas mennä aamukaffeet väärään kurkkuun kun ovat tuosta kuulleet. ”Eikö sille Muskille mikään ole pyhää?” :2funny:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #929 : 01.04.2018, 20:48:10 »
Jätitkö myös tuon 6000€ ohjaustehostimen huomioitta laskelmista...
Nyyssönen kommentoi korjaus- ja huoltokuluja Teslan ja aiemmin hänellä ajossa olleen Volvo XC60:n välillä, jolla hän ajoi 350 000 kilometriä. ”Hankalaa niitä on vertailla keskenään. Ilman ohjaustehostimen korjausta mentäis suunnilleen samoissa kustannuksissa. Teslan pitäisi toimia vielä moitteettomasti sellainen 2-3 vuotta, eli yhteensä noin 5 vuotta, jotta tämä olisi kannattavaa.”

En ymmärrä. Kirjoitin, että tyyppi ilmoittaa homman olevan kannattavaa (halvempaa?), jos ei enempää hajoa parin kolmen vuoden aikana. Eikö hän juuri niin tuossa lainaamassasi kohdassa sano?

 

Kulkukoira  Proturbo