Ateho  Elekma

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519819 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1035 : 25.07.2018, 15:41:34 »
Harvoinhan lataamista odottaa sähköautolla, erityisesti jos akkua on yli 60kwh.

Itse ajoin maanantaina pisimmän kusematta tehdyn matkan Model S:lläni, yhteensä 446km Joensuusta kotiin etelään. Kotipihassa akkua oli vielä 9% jäljellä eli olisin päässyt 75kwh akulla 522km.
Tesla S75D '17

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1036 : 25.07.2018, 15:50:43 »
Harvoinhan lataamista odottaa sähköautolla, erityisesti jos akkua on yli 60kwh.

Itse ajoin maanantaina pisimmän kusematta tehdyn matkan Model S:lläni, yhteensä 446km Joensuusta kotiin etelään. Kotipihassa akkua oli vielä 9% jäljellä eli olisin päässyt 75kwh akulla 522km.
Ihan hyvä toimintasäde.

Minulla 2-auto on 1.2 litraisella bensamoottorilla oleva aerodynaaminen muna 90-luvulta. Nyt tehdään uutta ennätystä, 740km on mittarissa ja vielä on mittarin mukaan 1/4 jäljella 50 litran tankista, eli odotettavissa ~880-920km ennen tankille menoa.

Dieseleillä mennään yli tonnia.

Mutta tosiaan, minulla menee aina tankatessa useampi minuutti, kun lirutan aivan korkkia myöten täyteen. Nyttenkin viikonlopun aikana tuli pysähdyttyä ruokatauolla 200km:n ajon jälkeen. Oltiin parkissa 40 minuuttia ja autolle poistuessani huomasin, että parkkialueen reunalla olisi ollut pikalatausasemia sähköautoille.

Tietysti kun sähköautot yleistyvät, on asemille kysyntääkin.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1037 : 25.07.2018, 16:07:31 »
Huoltiskäynnit on ainakin itselläni aina minimissään sen 20min, kun käy vessassa, ostaa jotain kahvia ja pientä syömistä, nauttii ostoksensa sekä kävelyt auto-huoltis-auto. Jos syö ihan aterian niin 40min siihen tahtoo tuhraantua vähintään. Nuo ajat riittää sähköauton akun lataamiseen pikalaturilla 20%-80%. Teslan Superchargerilla 40min alkaa olla jo 90%+.
Tesla S75D '17

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1038 : 25.07.2018, 16:19:08 »
Huoltiskäynnit on ainakin itselläni aina minimissään sen 20min, kun käy vessassa, ostaa jotain kahvia ja pientä syömistä, nauttii ostoksensa sekä kävelyt auto-huoltis-auto. Jos syö ihan aterian niin 40min siihen tahtoo tuhraantua vähintään. Nuo ajat riittää sähköauton akun lataamiseen pikalaturilla 20%-80%. Teslan Superchargerilla 40min alkaa olla jo 90%+.
Joo, yleensä itselläkin on pitkillä matkoilla ne stopit lyhyitä, jonka aikana käydään nopeasti vessassa ja otetaan ehkä kahvi/pyyhitään raadot tuulilasista.

Mutta tuossa oli jo päivää takana monta tuntia ja kävelyäkin useampi kilometri, joten ihan ruokapaussi oli paikoillaan. Tuohon taukoon jos olisi lisännyt tankkaamisen, niin ehkä viisi minuuttia olisi tullut lisäaikaa (kaikki auton siirrot tankille, maksukortin kanssa säätö yms).

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1039 : 25.07.2018, 22:11:01 »
Hyperlaturista sähkö maksaa nykyään 25 c/kWh.

Kuten sanottu niin sitten kun sähköautoilu oikeasti yleistyy niin latauksen hinta ei tule juurikaan korreloimaan energian hinnan kanssa. Kenties ei lainkaan. Enää ei olekaan maan alla säiliötä johon ostettu puoli vuotta aiemmin sovitulla hinnalla sitä energiaa. Voikin olla että asiakas käyttää vain sitä latausaseman infraa ja maksaa energian omalla sopimushinnallaan tai ties millä tavalla epäsuorasti. Onhan jo sanottu että Tesla voi jossain vaiheessa keskittyä puhtaasti ekosysteemiin eikä niinkään ajoneuvoihin.

Noin parikymmentä vuotta sitten eräs Japanilainen tuttavani kertoi koko autoalan odottavan kauhulla sähköautoja. Koska ”sen jälkeen kaikki muuttuu”. Kuka vain voi valmistaa hyviä ajoneuvoja ja energian jakelu mullistuu täysin. Hänellä oli paljon ystäviä autoteollisuudessa jotka olivat asiaa jo tuolloin kaljatuopin ääressä murehtineet. Nuorena miehenä ajattelin et se on sitten joskus mutta nyt on se ”joskus” :)

"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1040 : 25.07.2018, 22:47:32 »
No enpä sanoisi että kaikki muuttuu. Kaikki autohönöt on kaivanut poteronsa konehuoneeseen. Polttisauton valmistuskustannuksista voimalinjaan menee about 10%. Onhan edelleen alusta, korinvalmistus, sähköt jousitus ja ohjaus, ilmanvaihto sekä verhoilu.

Tesla taitaa edelleen tehdä tappiota?

Se saksalainen autoklusteri on myös muutakin kuin polttomoottoritekniikkaa.


1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1041 : 25.07.2018, 22:53:53 »
Tesla tekee Model 3:llä 30% profittia. Toki investoi rajusti kasvuun kuten akkutehtaisiin, Supercharger verkostoon ja tuotannon automaatioon.
Tesla S75D '17

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1042 : 25.07.2018, 23:00:20 »
Tesla tekee Model 3:llä 30% profittia. Toki investoi rajusti kasvuun kuten akkutehtaisiin, Supercharger verkostoon ja tuotannon automaatioon.

Jep. Lähdeviite: https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/teslan-tyrmannyt-autoalan-asiantuntija-joutui-syomaan-sanansa-model-3-onkin-kaikkein-tuottoisin-sahkoauto-6733230

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1043 : 26.07.2018, 00:31:38 »
Tottakai kalliissa autossa voi olla hyvin katetta. Plain Jane Tesla 3 lähtee 35k dollarista. Vastaava perus Mustang 25k jos näitä voi mitenkään verrata. Eli Tesla kustantaa tehtaalle saman millä Ford myy omaansa ulos, ja Ford varmaan ottaa siitäkin katetta.
Ei tämä nyt ihan siltä näytä että sähköautojen tekeminen on halpaa ja helppoa. Luxusautomarkkinoilla kilpakumppanit ovat olleet Maseratia ja vastaavia. Volyymimalleissa vastassa on sitten ne isot pelurit. Ihan eri maailma.

Viimeisimmän kvarttaalin liikevaihto oli 3,5mrd ja 700M tappiota.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1044 : 26.07.2018, 03:48:09 »
Jep jep. Jos tars omat rahat laittaa likoon ni moniko uskoo et nykymeininki voimissaan 10v päästä.
..? Moniko ostais VAG tai Mercedes osakkeita versus idän ihmeet?
« Viimeksi muokattu: 26.07.2018, 03:53:42 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Vargur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1045 : 26.07.2018, 07:09:21 »
Omaan käyttöön ei ihan heti tulossa, kuitenkin tulee kärryperässä ajettua aika usein ja nyky akut ei oo sitä tasoo että luottaisin niiden kestoon. ammattilaiset kuitenkin lupailee 5-10v noille akuille kestoa ja uus akku maksaa vähintään puolet auton hinnasta.
Autona V70 D3 mk3 vm.-11

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1046 : 26.07.2018, 09:19:51 »
Ei tämä nyt ihan siltä näytä että sähköautojen tekeminen on halpaa ja helppoa. Luxusautomarkkinoilla kilpakumppanit ovat olleet Maseratia ja vastaavia.

Kaikki tekniset vimpaimet ja uudistuksethan ovat aina tulleet ensiksi yläpään autoihin ja valuvat sieltä sitten halvempiin. Automaattivaihteet, ilmastointi, turbo, neliveto, sähkölasit, sähköpeilit, sähköpenkit, vakionopeudensäädin, ABS, ajonvakautus näin äkkiä mieleentulevia esimerkkejä.

Juuri siksi koska harva asia on halpa tai helppo silloin kun se on autoissa uusi. Mutta ei sen tarvikaan olla kuin tehtävissä, niin kyllä se siitä.

Omaan käyttöön ei ihan heti tulossa, kuitenkin tulee kärryperässä ajettua aika usein ja nyky akut ei oo sitä tasoo että luottaisin niiden kestoon. ammattilaiset kuitenkin lupailee 5-10v noille akuille kestoa ja uus akku maksaa vähintään puolet auton hinnasta.

Facebookista poimittua, yksi vetelee kärryä Teslalla:

"Sähköautojen kulutuksesta vetopuuhissa alkaa olla nyt omalta osaltani kokemusta. 750kg kärri koivuhalkoa näyttää liikkuvan noin 30% suuremmalla kulutuksella kuin vastaava nopeus (90km/h) ilman kuormaa. Pikku-X jaksaa siis kiskoa tuollaista kuormaa noin 270km yhdellä latauksella."

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1047 : 26.07.2018, 09:35:36 »
Jep jep. Jos tars omat rahat laittaa likoon ni moniko uskoo et nykymeininki voimissaan 10v päästä.
..? Moniko ostais VAG tai Mercedes osakkeita versus idän ihmeet?

GM teki konkurssin 9 vuotta sitten.  Tekevat edelleen autoja.

Voisin laittaa vähän rahaa kiinni Teslaan, mutta huomattavasti enemmän Daimleriin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1048 : 26.07.2018, 10:07:32 »
Veikkaan että Tesla tarvii apua joltain perinteiseltä valmistajalta. Tuntuu että vähän ollut ongelmaa massatuotannon kanssa. Toinen mikä yllätti että ovat aika tarkkoja kelle myyvät osia. Kolari autoon esim. ei heiltä myydä osia ja haluessaan voivat jopa etänä disabloida koko pirssin. Pitää käyttää sen jälkeen kalliissa tarkistuksessa huollossa jossa tarkistavat että auto on kunnossa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1049 : 26.07.2018, 10:53:11 »
Omaan käyttöön ei ihan heti tulossa, kuitenkin tulee kärryperässä ajettua aika usein ja nyky akut ei oo sitä tasoo että luottaisin niiden kestoon. ammattilaiset kuitenkin lupailee 5-10v noille akuille kestoa ja uus akku maksaa vähintään puolet auton hinnasta.

Sähköautojen ja Teslojen akuista on paljon dataa, mikään ei osoita että nykyisten akkujen kestävyys olisi  auton käyttöikää (vanhemmat kovassa käytössä olleet Teslat on rullanneet ~500tkm) pienempi. Li-ion akku degratoituu luonnostaan hitaasti mutta se kestää todella kauan ja akkutakuut on Teslalla 8 vuotta, muilla valmistajilla vastaavat. Akku ei maksa vähintään puolet auton hinnasta, Esson baarissa kuultua?
Tesla S75D '17

 

Autoracing  KL-varaosat