RallyBaron  Samppasport

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519900 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1170 : 22.12.2018, 23:13:28 »
En nyt tiedä, onko tämä helsingismiä vai kommunismia.

Molempiin sanon ei.


Varmaan sinusta täytyy sitten kaikkien muuttaa lentokentille ja lentokentät rakentaa satamiin?

Täsmälleen näin. Jos asuisin Helsingissä, niin en autoa hankkisi. Suojelisin susia ja kaikkea muuta, joka ei ole kehä 3:n sisäpuolella. Kaikki eivät voi asua työpaikan naapurissa.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1171 : 23.12.2018, 08:11:51 »
Onko sähköautoilu pelkkä laastari suurempaan ongelmaan.
Kuinka paljon liikkumisen tarve laskisi jos työn tekisi se joka asuu lähimpänä ko. työpaikkaa.
Tai jos ei halua syyttää yhteiskuntaa huonosta suunnittelusta niin voisiko sen oman työmatkan lyhentää
oma-aloitteisesti; ja kaikenlaisia päästöjä vähentäen vaihtamalla työhön joka on lähempänä asuinpaikkaa.
Ja se matka mökillekin sujuisi ekologisesti kävellen jos se kesämökki olisi omalla takapihalla.

MINÄ saan niin hyvää palkkaa toisella paikkakunnalla että en kyllä mene lähikauppaan kassaneidiksi.
MINÄ haluan kesämökkini jonnekin kauas minne ei viitsi ajaa kuin kaksi kertaa kesässä.
MINÄ en ainakaan kävele edes parkkipaikalle vaan mulla on mopo että pääsen kotivelta autolle.
Jos nyt suurella pensselillä  maalaillaan, niin maapallon ongelma on liika väestönkasvu. Ihmiset syö, asuu, harjoittaa teollisuutta, harrastaa, lentää ja osa liikkuu myös autolla. Tämän viimeisen käyttöenegrian muuttaminen saastuttavasta saastuttavaan ei ratkaise ongelmaa yhtään mihinkään. Kokonaiskulutusta pitäisi saada pienemmäksi. Vaikka liikenteen päästöt loppuisivat tänään kokonaan, vasta 20% ongelmasta olisi ratkaistu.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1172 : 23.12.2018, 08:22:23 »
Onko sähköautoilu pelkkä laastari suurempaan ongelmaan.
Kuinka paljon liikkumisen tarve laskisi jos työn tekisi se joka asuu lähimpänä ko. työpaikkaa.

Sähköautot on osa tarvittavaa ratkaisua, kun puhutaan liikenteestä. Ei ratkaisu. Eikä liikenne tule olemaan 100% sähköinen.

Itse siirsin toimiston lähelle kotia, säästö edelliseen verrattuna on merkittävä, ennen kaikkea ajassa. Koti ja toimisto on keskeisellä paikalla, eli julkiset toimii useaan suuntaan ja taas säästyy aikaa ja pallo pelastuu.

Totta, me säästettäisiin todella paljon varoja, jos me ei kokoajan oltaisi väärässä paikassa ja meillä ei kokoajan olisi kylmä tai kuuma.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1173 : 23.12.2018, 10:41:50 »
Aivan h*mmetin paljon säästyisi kun ihmiset pakotettaisiin etätyöhön niin paljon kuin mahdollista. Sen sijaan heidät pakotetaan ajamaan ruuhkissa konttoreilleen ja istumaan ahtaissa avokonttoreissa luurit päässä että voivat keskittyä työhönsä :idiot2: Noin niinku hieman karrikoiden
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1174 : 23.12.2018, 11:40:33 »
Jos nyt suurella pensselillä  maalaillaan, niin maapallon ongelma on liika väestönkasvu
Tosiasia, jota kukaan ei uskalla (vai saa?) sanoa ääneen. :-\

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1175 : 23.12.2018, 13:30:39 »
Aivan h*mmetin paljon säästyisi kun ihmiset pakotettaisiin etätyöhön niin paljon kuin mahdollista. Sen sijaan heidät pakotetaan ajamaan ruuhkissa konttoreilleen ja istumaan ahtaissa avokonttoreissa luurit päässä että voivat keskittyä työhönsä :idiot2: Noin niinku hieman karrikoiden

Eipä ihmisiä pahemmin tarvitse pakottaa etätyöhön, aika harvassa ovat ne jotka eivät mielummin etänä tee, jopa siinämäärin että työnantajalta siedetään melkoisia älyttömyyksiä, ettei sinne toimistolle tarvitse mennä. (Tuttu kehui että "tietoturvan" takia etätyöhön tarvitaan kotona oma pöytä, kaksi firman toimittamaa näyttöä, firman toimittamat oheislaitteet jne.. Omaa näyttöä ei saa käyttää, koska se on tietoturvauhka.)

Firmoille sen etätyön järjestäminen on korkeamman kynnyksen takana, vaikka se säästöjä toisikin.

Tosiasia, jota kukaan ei uskalla (vai saa?) sanoa ääneen. :-\

Kyllähän tuo on ääneen sanottu jo kymmeniä vusia sitten. Itseasiassa aina kun uusi miljardi ihmistä tulee täyteen tuosta puhutaan. Käytännössä väestönkasvun hillitseminen tapahtuu automaattisesti kun elintaso nousee riittävästi, kehitysmaissa tosin se elintason ensimmäinen porras näkyy lisääntyvänä lasten määränä, ja suurin osa maailman ihmisistä on sillä ensimmäisellä portaalla.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1176 : 24.12.2018, 14:10:55 »
Mutuilun sekaan vähän faktaa sähköautojen valmistuksen ja käytön päästöistä.

https://viherautoilua.blogspot.com/2018/12/sahkoauton-valmistuksen-paastoista.html

Lainaus
Jos autonvalmistuksen päästöt huolestuttavat, kaikkein parasta on olla ostamatta autoa ollenkaan ja toiseksi parasta on ostaa kevyt auto. Sähköautoissa mitä kevyemmällä akulla pärjää, sitä parempi. Jos vaihtoehtosi kompaktille sähköautolle olisi jokin massiivinen polttomoottoriauto, niin jopa valmistuksen päästöt ovat sähköautolle pienemmät.

Poissa KanttiPentti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1177 : 24.12.2018, 14:47:31 »
Käytännössä väestönkasvun hillitseminen tapahtuu automaattisesti kun elintaso nousee riittävästi, kehitysmaissa tosin se elintason ensimmäinen porras näkyy lisääntyvänä lasten määränä, ja suurin osa maailman ihmisistä on sillä ensimmäisellä portaalla.
Väestönkasvun itsesäätely ei ole toiminut sataan vuoteen.

Oi kiitos lääketeollisuuden.

Niin kauan, kun luonnon omaa valintaprosessia häiritään lääkkeillä, ei maapallolla ole tulevaisuutta.

Nämä päästöongelmat ovat suoraa seurausta edellämainitusta faktasta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1178 : 24.12.2018, 15:23:48 »
Aivan h*mmetin paljon säästyisi kun ihmiset pakotettaisiin etätyöhön niin paljon kuin mahdollista. Sen sijaan heidät pakotetaan ajamaan ruuhkissa konttoreilleen ja istumaan ahtaissa avokonttoreissa luurit päässä että voivat keskittyä työhönsä :idiot2: Noin niinku hieman karrikoiden

Tämä. Osassa työpaikoissa vaan vastustetaan yhä etätyön tekemistä niin lakia tarvittaisiin tähänkin asiaan. Se että kaikkien pitää likkua ja vielä samaan aikaan on turhaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1179 : 24.12.2018, 15:28:31 »
Mutuilun sekaan vähän faktaa sähköautojen valmistuksen ja käytön päästöistä.

https://viherautoilua.blogspot.com/2018/12/sahkoauton-valmistuksen-paastoista.html
Melko värittynyt kuva tuossa muodostettiin sähköautojen eduksi. Udohdettiin mm. että sähköautot painavat puoli tonnia enemmän.

Hiljattain muistaakseni Tekniikan maailmassa oli uskottava laskelma valmistuksen ja käytön päästöistä. Lopputulokseen vaikuttaa kovin moni asia, mutta suomalaisissa oloissa sähköauton päästöt jäävät polttomoottoriautoa pienemmäksi vasta 3-8 vuoden käytön jälkeen. Hiilivoimavaltaisissa maissa tilanne on vielä paljon huonompi.

Toki autot elävät Suomessa n. 20 vuotta, mutta epäilen vahvasti, että sähköautoon pitää vaihtaa akusto ennen tuota 8 vuoden ikää. Eli sähköauto ei ole lopulta mikään suunnaton ekoteko sekään.

Kävellen tai polkupyörällä maailma pelastuu...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1180 : 24.12.2018, 15:42:06 »
Kävellen tai polkupyörällä maailma pelastuu...
Ei ihan noinkaan.

Optimoinnilla, eli juuri vaikka etätöiden lisäämisellä, jotta turhat kuormitustekijät jäävät pois.

Tämänhetkinen pika-apu on ympäristöystävällisempien polttoaineiden lisääminen (liikenne & energiatuotanto).

Lopulta, kun tekniikka ja infra sen sallii, sähköauto on tätä päivää. Mutta isossa mittakaavassa, ei vielä.


Tuo on totta, ettei akkujen valmistus ole ihan lastenleikkiä ja päästötöntä.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1181 : 24.12.2018, 15:48:50 »
Onkohan meillä jatkossa varaa niihin akustoihin vai meneekö ne vain Kiinan sisämarkkinoille?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1182 : 24.12.2018, 15:59:19 »
Onkohan meillä jatkossa varaa niihin akustoihin vai meneekö ne vain Kiinan sisämarkkinoille?
Ennemmin kyse on siitä, keille kaikille niitä riittää.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1183 : 25.12.2018, 09:57:24 »
Olen varmaankin viherpiipertäjä/utopisti, mutta porttiteoria tässä suhteessa toimii. i3:lla nyt vähän useammin kurvailleena niin en näe enää mitään syytä polttomottoriin. Ainoa, joka jarruttaa on se, etten Teslasta tykkää ja se on ainoa, jonka toimintamatka on riittävä ja tilat suurinpiirtein sopivat mökillä käymiseen ja satunnaisiin pidempiin matkoihin.


Jos toi välillä kakkoskärrynäkin ollut nykyinen ykkösauto ei olisi niin vanha ja verokohtelu käyttämättömyydestä kohtuu kova niin saattaisin ostaa sähkökärryn kaupunkiajoihin ja kurvailla tuolla pitkät matkat.

Q5 ja Jaguar i-pace on kyllä aika makeita autoja. Suosittelen tutustumaan, kun kerran i3 ei puistata.

Hyundai Kona sen sijaan, öhh, sanotaanko näin että ehkä odotukset oli liian korkealla ja se oli ajon jälkeen aikamoinen pettymys.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1184 : 25.12.2018, 13:22:18 »
Kyllä i3 vähän puistattaa, mutta ei enää niin pahasti. I-pace ja Q5 jää pois liian pieninä. E-Tron olisi varmaan tämän hetken valinta, jos pitäisi ihan juuri nyt tehdä päätös ja nielisi "minä en ikinä osta Audia" päätöksen. Olisko 3 vuotta realistinen aika, että joku mieleinen täyssähkö löytyy.

Tosin sovin jo käytännön latauksen varalta autohallissa, jos jokin liike tapahtuu nopeammin.

 

 

Samppasport  Futurez