Ateho  Elekma

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 520307 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1350 : 26.07.2019, 08:19:59 »
Joo, jos tuo olisi ollut kuten insinörtti selvitti eli 18 autopaikkaa ja 3x25A syöttö se olisi ollut ikävän tiukalla mitoituksella, mutta teknisesti kyllä oikein, tuo 1x25A on kyllä jokin moka, tai sitten typerää ja törkeää suunnittelua. (Vielä tosin on mahdollisuus, että kyseessä on tulkintavirhe, ja tuo "Autopaikat" teksti kattaa kolme päällekkäistä sulaketta, kuten nuo kolmelle vaiheelle jakautuvat asennukset merkitään.)

Jos tuo on toteutettu normaaliin tapaan, niin tuo 1x25A on vielä kalliimpi toteutus kuin esim 3x10A tai 3x16A, jonka lisäksi tehontasaus vaiheiden välillä ei toteudu. Tietysti sillä pihavalokaapelilla ja ylikokoisella sulakkeella tuo tulee kyllä edullisemmaksi.

Tuollaisessa pienessä parkkialueessa sen sähköauton latauksen toteuttaminen on kaikkein hankalinta, ja vielä kun se on alunperinkin toteutettu "väärin", niin kieltämättä sen latauspisteen lisäys on kallista, ellei sitä voida asentaa suoraan johonkin seinään johon kaapeli voidaan helposti vetää kiinteistön rakenteita pitkin.

Vahva veikkaus on se, että taloyhtiöt eivät koskaan pysty tarjoamaan sähköntuottoa koko taloyhtiön sähköautoille.

Oletetaan, että yhtiö syöttää parkkipaikalle 3 x 25 A sulakkeen kautta virtaa tunnin ajan. Tällöin kokonaisteho on  17.25 kWh.

Jos taas sulake olisi 3 x 63 A ja tästä syötetään tunnin ajan sähköä, niin kokonaisteho on 43,47 kWh.

Sulakekoon kasvattaminen taas vaatii paksumman syöttöjohdot ja koko taloyhtiölle isommat pääsulakkeet ja paksumman syöttökaapelin.... Kuulostaa aika arvokkaalta, kun taloyhtiön kaapeli tulee sitten jakokeskukselta.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13511
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1351 : 26.07.2019, 13:15:17 »
Tein tänään emppiirisen kokeilun ja totesin että esim T8 XC90:llä pystyisin ajamaan pelkällä sähköllä työmatkan ja käymään kaupassa tämmöisellä hellesäällä. eli päivittäis ajelut sähköllä onnistuisi itseltä mainiosti... varmaan joku tesla ja sillä voisi ajella porukoillakin ilman latausta. Tämä siis ilman mitään teoriaa ihan kokeilemalla omalla ajotyylillä yllätyin että se mitätön matka mikä on T8:n akulla on oikeasti aika paljon :-[
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1352 : 26.07.2019, 20:30:30 »
Vahva veikkaus on se, että taloyhtiöt eivät koskaan pysty tarjoamaan sähköntuottoa koko taloyhtiön sähköautoille.

Oletetaan, että yhtiö syöttää parkkipaikalle 3 x 25 A sulakkeen kautta virtaa tunnin ajan. Tällöin kokonaisteho on  17.25 kWh.

Jos taas sulake olisi 3 x 63 A ja tästä syötetään tunnin ajan sähköä, niin kokonaisteho on 43,47 kWh.

Sulakekoon kasvattaminen taas vaatii paksumman syöttöjohdot ja koko taloyhtiölle isommat pääsulakkeet ja paksumman syöttökaapelin.... Kuulostaa aika arvokkaalta, kun taloyhtiön kaapeli tulee sitten jakokeskukselta.

Siis, miksi tuo aika pitää rajata tuntiin?

Mitään varsinaista pikalaturiahan tuohon ei pysty laittamaan, kuten ei käytännössä mihinkään kuluttajatason liittymiin.

Sitä lataustehon jakautumista tuossa jo selvitettiin, ja tosiaan mitä isompi taloyhtiö sen helpommin tuon voi toteuttaa, kuten myös sen kauempana on varsinaisen liittymän tehorajojen paukkuminen, tai laajennusvaran loppuminen.

Jokaiselle osakkaalle sähköauton latauspisteen pystyy helposti toteuttamaan kun se tehdään alunperinkin sitä silmällä pitäen, taas vanoissa taloyhtiöissä tarve tuollaiselle on kuitenkin käytännössä aika pieni, ja jos kehitys kehittyy sellaiseksi että joka jätkällä on se sähköauto, niin sittenhän niitä pihoja kaivetaan auki, ja tehdään se latausjärjestelmä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1353 : 26.07.2019, 20:38:27 »
Helpoin taloyhtiössä olisi tuo toteuttaa että otetaan uusi liittymä pelkästään latauksia varten. Se voidaan vetää samaan pääkeskukseen kuin nykyäänkin. Ja jos tuota omaa taloyhtiötä miettii niin se 25A sulake riittää jos joka paikalla on pelkkä lohkis päällä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1354 : 26.07.2019, 20:49:47 »
Helpoin taloyhtiössä olisi tuo toteuttaa että otetaan uusi liittymä pelkästään latauksia varten. Se voidaan vetää samaan pääkeskukseen kuin nykyäänkin. Ja jos tuota omaa taloyhtiötä miettii niin se 25A sulake riittää jos joka paikalla on pelkkä lohkis päällä.

Nojaa.. tuo vähän riippuu tietysti siitä mitä tarkoitetaan "uudella liittymällä". Jos pelkästään oma mittarinsa, niin se nyt on melko sama miten sen sähkön mittauksen toteuttaa, mutta uusi liittymä siinä mielessä, että tilataan uudet kaapeloinnit, ja maksetaan liittymismaksu jne, ei kyllä äkkiseltään ainakaan edullinen ratkaisu ole, sen sijaan että käytettäisiin sitä vajaakäytöllä olevaa nykyistä liittymää.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1355 : 26.07.2019, 21:30:24 »
Tein tänään emppiirisen kokeilun ja totesin että esim T8 XC90:llä pystyisin ajamaan pelkällä sähköllä työmatkan ja käymään kaupassa tämmöisellä hellesäällä. eli päivittäis ajelut sähköllä onnistuisi itseltä mainiosti... varmaan joku tesla ja sillä voisi ajella porukoillakin ilman latausta. Tämä siis ilman mitään teoriaa ihan kokeilemalla omalla ajotyylillä yllätyin että se mitätön matka mikä on T8:n akulla on oikeasti aika paljon :-[

Soot oikias, ristus. Olen ajanut normityöviikkona, jos ei ole asiakaskäyntejä muilla paikkakunnilla, kaikki ajot sähköllä maanantaista perjantaihin. Valitettavasti se aika taas koittaa lomien jälkeen....
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1356 : 26.07.2019, 23:11:00 »
Polestar kakkosesta esittelyvideota:
https://www.youtube.com/watch?v=jjeNoPJ25Jc
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1357 : 26.07.2019, 23:16:57 »
Nojaa.. tuo vähän riippuu tietysti siitä mitä tarkoitetaan "uudella liittymällä". Jos pelkästään oma mittarinsa, niin se nyt on melko sama miten sen sähkön mittauksen toteuttaa, mutta uusi liittymä siinä mielessä, että tilataan uudet kaapeloinnit, ja maksetaan liittymismaksu jne, ei kyllä äkkiseltään ainakaan edullinen ratkaisu ole, sen sijaan että käytettäisiin sitä vajaakäytöllä olevaa nykyistä liittymää.
Uudella liittymällä tarkoitan juurikin sitä että uusi liittymä sähköverkkoon. Jos kyseessä kerrostaloyhtiö niin silloin juurikin noin että ihan fyysisesti uusi liittymä. Omassa taloyhtiössä voisi olla helpoin kasvattaa nykyisen liittymän kokoa. Mutta meilläkin on yhteensä 12 asuntoa niin jos kaikilla olisi sähköauto niin ei riittäisi enää pelkkä liittymän koon kasvatus.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1358 : 27.07.2019, 13:09:57 »
Uudella liittymällä tarkoitan juurikin sitä että uusi liittymä sähköverkkoon. Jos kyseessä kerrostaloyhtiö niin silloin juurikin noin että ihan fyysisesti uusi liittymä. Omassa taloyhtiössä voisi olla helpoin kasvattaa nykyisen liittymän kokoa. Mutta meilläkin on yhteensä 12 asuntoa niin jos kaikilla olisi sähköauto niin ei riittäisi enää pelkkä liittymän koon kasvatus.

Jos asiasta puhutaan pelkästään teknisesti eikä juridisesti, niin käytännössä se nykyinen taloyhtiön sähköliitttymä riittää pitkälle.

Sen yhden tai kaksi latauspistettä pystyy tekemään halvalla, koska ei tarvita vielä mitään sen kummepaa älykästä ohjausta, mutta 12 asunnon taloyhtiöön 12 latauspaikkaa on toteutettavissa nykyisellä sähköliittymällä, mutta edellyttää sen verran älyä systeemiin että osaa säätää lataustehoa liittymän tehonkeston puitteissa.

Käytännössä liittymän tehonkesto on moninkertainen keskimääräiseen kulutukseen nähden, jolloin jo ihan siinä keskiarvotilanteessakin siellä on reilusti varaa lisäteholle, jonka lisäksi tietysti on jaksoja jolloin tehon kulutus on huomattavasti keskiarvon alapuolella. Silloin kun sähkönkulutus on lähellä sitä maksimia, joudutaan tietysti sitä lataustehoa rajoittamaan reilusti.

Periaatteessa tuolla omalla liittymällään sähköverkkoon voidaan käyttää niitä halvempia latausasemia, mutta se hyöty menee kyllä siihen että se uusi sähköliittymä maksaa kuitenkin suhteellisen ison rahan ihan taajamassakin - jonka lisäksi esim 3x35A liittymään saisi 2 kpl "tyhmiä" 11kW latausasemia, kun taas fiksulla laturilla siinä voisi olla 2 kpl 22kW asemaa, jotka pudottavat tehonsa puoleen silloin kun kumikin laturi on käytössä - eli edes tuossa tapauksessa sen tyhmän latausaseman käyttö ei ole kovin järkevää.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1359 : 27.07.2019, 14:53:02 »
En tosiaan ole katsonut minkäkokoinen liittymä meidän taloyhtiöllä on. Mutta aika äkkiä piikeissä voi tulla liittymän raja vastaan. Ollut paljon juttua että jopa maalämmön kanssa voi omakotitalossa hetkellisesti piikki olla liian iso. Ja sähköyhtiöt alkaa noita seuraamaan. Meidän taloyhtiössä on yksi liittymä ja 12 asuntoa jotka kaikki on 3x25A käyttöpaikkoja Veikkaan ettei meidän taloyhtiön liittymään ei ole edes mitoitettu niin että kaikki asunnot vetää sähköä maksimi virralla. Tuohon päälle sitten vielä taloyhtiön yleiset jutut.

Edit: ja kun sitä liittymää ei oteta keskimääräisen kulutuksen mukaan. Periaatteessa sinä rikot sopimusta jos hetkellisestikkään ylität liittymän koon.

Edit2: piti käydä katsomassa meidän sähköpääkeskusta :D. Olin puhunut läpiä päähän. 3 25A sulaketta on tolpille joiden takana tällä hetkellä on yhteensä 8 autopaikkaa. Jokaiselle tallipaikalle on yks 25A sulake. Sähköpiirrustuksesta en löytänyt liittymän kokoa. Tietty isännöitsijältä sais liittymissopimuksesta sen tiedon.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2019, 15:06:27 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1360 : 28.07.2019, 21:18:11 »
En tosiaan ole katsonut minkäkokoinen liittymä meidän taloyhtiöllä on. Mutta aika äkkiä piikeissä voi tulla liittymän raja vastaan. Ollut paljon juttua että jopa maalämmön kanssa voi omakotitalossa hetkellisesti piikki olla liian iso. Ja sähköyhtiöt alkaa noita seuraamaan. Meidän taloyhtiössä on yksi liittymä ja 12 asuntoa jotka kaikki on 3x25A käyttöpaikkoja Veikkaan ettei meidän taloyhtiön liittymään ei ole edes mitoitettu niin että kaikki asunnot vetää sähköä maksimi virralla. Tuohon päälle sitten vielä taloyhtiön yleiset jutut.

Edit: ja kun sitä liittymää ei oteta keskimääräisen kulutuksen mukaan. Periaatteessa sinä rikot sopimusta jos hetkellisestikkään ylität liittymän koon.

Edit2: piti käydä katsomassa meidän sähköpääkeskusta :D. Olin puhunut läpiä päähän. 3 25A sulaketta on tolpille joiden takana tällä hetkellä on yhteensä 8 autopaikkaa. Jokaiselle tallipaikalle on yks 25A sulake. Sähköpiirrustuksesta en löytänyt liittymän kokoa. Tietty isännöitsijältä sais liittymissopimuksesta sen tiedon.

Maalämpöpumppu ottaa hetkellisesti 3 x 40 A virtaa käynnistyessään. Sulake 25 A kestää hetkellisesti ylikuormaa eli sieltä saa 30 A kymmeniä minuutteja. Iso pääsulake nostaa kuukausihintaa aika roimasti ja siksi sen koko minimoidaan kulutuksen ohjauksella esim. sähkökiukaan päälle laitto voi sulkea sähköpatterin muutamasta huoneesta. Tässä kohtaa jo ollaan aika kaukana aiheesta: "Sähköautot, joko?".

Olisi kiva, jos auton valmistajat päättäisivät akun ulkomitat sekä + että - navan paikat ja alkaisivat suunnittelemaan autot akun ympärille. Kymmenen vuoden kuluttua akkutekniikka kehittyy ja samaan kokoon saadaan tupla tai jopa tripla tehon akku. Tämä taas tarkoittaa 2 tai 3-kertaista rangen pidennystä.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1361 : 28.07.2019, 21:31:59 »
Maalämpöpumppu ottaa hetkellisesti 3 x 40 A virtaa käynnistyessään. Sulake 25 A kestää hetkellisesti ylikuormaa eli sieltä saa 30 A kymmeniä minuutteja. Iso pääsulake nostaa kuukausihintaa aika roimasti ja siksi sen koko minimoidaan kulutuksen ohjauksella esim. sähkökiukaan päälle laitto voi sulkea sähköpatterin muutamasta huoneesta. Tässä kohtaa jo ollaan aika kaukana aiheesta: "Sähköautot, joko?".

Olisi kiva, jos auton valmistajat päättäisivät akun ulkomitat sekä + että - navan paikat ja alkaisivat suunnittelemaan autot akun ympärille. Kymmenen vuoden kuluttua akkutekniikka kehittyy ja samaan kokoon saadaan tupla tai jopa tripla tehon akku. Tämä taas tarkoittaa 2 tai 3-kertaista rangen pidennystä.
Joo kestää, mutta se aiheuttaa että muutkin verkossa olevat asiakkaat voi huomata jos joku hetkellisesti ottaa enemmän sähköä kuin pitäisi. Ja tuosta ollut juttua että periaatteessa jos jää kiinni niin voisi sähköyhtiö vaatia että nostaa liittymän kokoa. Kuitenkin kun verkko mitoitetaan sen mukaan minkälaisia liittymiä siinä on. Mutta joo ollaan kaukana itse autoista, enemmänkin sähköinfrassa.

Edit: itse en niinkään haluaisi että ranget kasvaisi. Kuitenkin se iso akku nostaa auton painoa ja sitä myöten myös sähkön kulutusta. Pitäisi saada enemmän oikeasti halpoja sähkö kaupunkiautoja. Kaupinki ajossa jos rangea olisi vajaa 200km se riittäisi suurimmalle osalle.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2019, 21:34:11 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1362 : 28.07.2019, 22:14:02 »
En tosiaan ole katsonut minkäkokoinen liittymä meidän taloyhtiöllä on. Mutta aika äkkiä piikeissä voi tulla liittymän raja vastaan. Ollut paljon juttua että jopa maalämmön kanssa voi omakotitalossa hetkellisesti piikki olla liian iso. Ja sähköyhtiöt alkaa noita seuraamaan. Meidän taloyhtiössä on yksi liittymä ja 12 asuntoa jotka kaikki on 3x25A käyttöpaikkoja Veikkaan ettei meidän taloyhtiön liittymään ei ole edes mitoitettu niin että kaikki asunnot vetää sähköä maksimi virralla. Tuohon päälle sitten vielä taloyhtiön yleiset jutut.

Edit: ja kun sitä liittymää ei oteta keskimääräisen kulutuksen mukaan. Periaatteessa sinä rikot sopimusta jos hetkellisestikkään ylität liittymän koon.

Edit2: piti käydä katsomassa meidän sähköpääkeskusta :D. Olin puhunut läpiä päähän. 3 25A sulaketta on tolpille joiden takana tällä hetkellä on yhteensä 8 autopaikkaa. Jokaiselle tallipaikalle on yks 25A sulake. Sähköpiirrustuksesta en löytänyt liittymän kokoa. Tietty isännöitsijältä sais liittymissopimuksesta sen tiedon.

Ne maalämpöpumppujen ongelmia aiheuttavat piikkivirrat ovat käynnistyksessä ilmeneviä lyhyitä virtoja, jotka ovat ihan normaaleja sähkölaitteissa. Sähköverkolle ne aiheuttavat ongelmia kun jollekin alueelle on pätevä pumppukauppias myynyt 10 samanlaista lämpöpumppua, ja sähkökatkon jälkeen kaikki valmistelevat itseään yhtä kauan, ja täräyttävät itsensä käyntiin - kaikki 10 pumppua samaan aikaan, jolloin ne yhteenlasketut piikkivirrat saavat muuntajassa sulakkeen laukeamaan.

Liittymän koon voi ja saa hetkellisesti ylittää, eikä sitä voi sähköyhtiö edes kuluttaja asiakkaalta kieltää, teknisesti se estetään pääsulakkeella, joka kestää vain rajallisesti sitä ylivirtaa. Sähköliittymän kapasiteettia ei voi kuitenkaan pitkäaikaisesti ylikuormittaa, koska ne pääsulakkeet kyllä palavat sieltä, ja sähköauton lataus on nimenomaan pitkäaikainen kuormitus, joka on pakko mitoittaa sen sähköliittymän ja verkon mukaan.

Sähköliittymää ei tosiaan mitoiteta keskimääräisen kulutuksen mukaan, vaan sen laskennallisen kulutuksen mukaan, jonka takia siellä sähköliittymässä on normaalikäytössä lähes aina ylimääräistä kapasiteettia.  Tuo lähes täytyi lisätä siksi, koska joissain taloissa on sähkökattila joka toimii tuolla mainitsemallani periaatteella, eli se tarkkailee kokonaisvirran kulutusta ja säätää omaa tehoaan sen mukaan, kaikkein kovimmilla pakkasilla tuon tyyppinen kattila pystyy pitämään sähkönkulutuksen aika tasaisesti siinä maksimissa, jolloin sen sähköauton lataukseen ei pahemmin jää kapasiteettia - tai sitten systeemi toteutetaan niinpäin että lataus on pois lämmitystehosta, joka voi aiheuttaa viileyttä.

Tuo 3x25A 8 autopaikalle kuulostaa ihan hyvältä, ja sen 8A laturin voi 100% ongelmattomasti heittää siihen, tyhmä 11kW laturi toimisi todennäköisesti täysin oneglmitta (tai 3kpl 3,6kW laturia), mutta pahimmassa tapauksessa sulakkeen palaminen on mahdollista tuolla kombolla. Älykäs 11kW laturi toimisi tietysti varmasti sulaketta polttamatta.. Tai älykäs 17kW laturi, jos sellainen on mahdollinen, en nyt muista mitä portaita niistä latauslaitteista löytyy.

En nyt muista olenko minä tai joku muu tässä topikissa ottanut esille sen että nuo lataustehot eivät mene välttämättä loogisesti, koska 7,2kW lataus on 1 vaiheinen 32A lataus, kun taas 11kW on 16A 3vaihelataus. Kaikki autot eivät osaa ladata 3 vaiheisena, vaan toimivat tuossa 11kW asemassa vain 3,6kW laturina. Syynä se että Euroopassa yleisesti ei kotitalouksiin tule kolmivaihesähköä.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1363 : 28.07.2019, 22:17:17 »
Joo kestää, mutta se aiheuttaa että muutkin verkossa olevat asiakkaat voi huomata jos joku hetkellisesti ottaa enemmän sähköä kuin pitäisi. Ja tuosta ollut juttua että periaatteessa jos jää kiinni niin voisi sähköyhtiö vaatia että nostaa liittymän kokoa. Kuitenkin kun verkko mitoitetaan sen mukaan minkälaisia liittymiä siinä on. Mutta joo ollaan kaukana itse autoista, enemmänkin sähköinfrassa.

Edit: itse en niinkään haluaisi että ranget kasvaisi. Kuitenkin se iso akku nostaa auton painoa ja sitä myöten myös sähkön kulutusta. Pitäisi saada enemmän oikeasti halpoja sähkö kaupunkiautoja. Kaupinki ajossa jos rangea olisi vajaa 200km se riittäisi suurimmalle osalle.

Tähän kaupunkiajoon riittää besa hybrid, joka kulkee noin 50 km sähköllä. Itse olen muutaman työviikon tänä vuonna ajanut pelkällä sähköllä. Pitkät matkat menee dieselin voimalla. Tuo 200 - 300 km riittää jo 80 % suomen kansalaisista, jos laittaa auton junaan hesassa pohjoiseen lähtiessä.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1364 : 28.07.2019, 22:18:21 »
Maalämpöpumppu ottaa hetkellisesti 3 x 40 A virtaa käynnistyessään. Sulake 25 A kestää hetkellisesti ylikuormaa eli sieltä saa 30 A kymmeniä minuutteja. Iso pääsulake nostaa kuukausihintaa aika roimasti ja siksi sen koko minimoidaan kulutuksen ohjauksella esim. sähkökiukaan päälle laitto voi sulkea sähköpatterin muutamasta huoneesta. Tässä kohtaa jo ollaan aika kaukana aiheesta: "Sähköautot, joko?".

Itseasiassa se iso pääsulake ei nosta sitä liittymän kuukausihintaa, vaan se on kertaluontoinen maksu. Kuukausimaksuun vaikutaa se mittauksen sulake, joka on omakotitaloissa sama asia kuin pääsulake, mutta taloyhtiössä on pääsulakkeet erikseen, ja jokaisen mittarin edessä omat mittauksen sulakkeet, jonka mukaan sitä kk maksua maksetaan.

Itseasiassa sähköauton lataus on se yksi tärkeimmistä kysymyksistä tuohon "Joko?" kohtaan. Teknisesti itse sähköauto on ihan toimiva ja taloudellisesti kannattava laite, lataus on se suurimpia kysymyksia aiheuttava aihe.

 

RallyBaron  Samppasport