Ateho  Elekma

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519860 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1455 : 23.10.2019, 22:50:41 »
Mielenkiintonen tuo "Tarjolle tulee Wankel-range extender" kommentti.  8)
Siitähän on ollut jo koeajoja. Ainakin Youtubesta löytyy koeajo jollain protolla ja Autobildissä oli myös juttu.

Jokin aika sitten oli uutinen, että tekivät läpimurron Wankelin kehityksessä. Lisäksi kohta tulee suora kutonen myös isompiin Mazdoihin ja uumoillaan, että sama sitten tulee myös Lexukselle ja Toitsulle käyttöön. Wankelin päätymisestä Toyotalle ei ole ollut juttua vaikka yhdessä kehittävätkin tulevia malleja.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1456 : 25.10.2019, 09:10:37 »
Sähköllä ajaessa kuluu renkaatkin vähemmän.

https://www.autotalli.com/artikkeli/Oletko-Kuullut-Taman-Sitkean-Harhaluulon-Sahkoautoista--Nokian-Renkaat-Kumoaa-Vaitteen

Tämä on hyvän luistoneston ansiota. Ajonhallintajärjestelmät käyttävät sähkömoottorin nopeaa tehonsäätöä renkaiden luiston vähentämiseen. Säätöjärjestelmä on paljon nopeampi kuin jarrutukseen ja polttomoottorin kierrosten rajoittamiseen perustuvassa polttomoottoriautossa, Nokian Renkaiden Mikko Liukkula kertoo.


Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1457 : 25.10.2019, 11:52:51 »
Tällanen diesel generaattori latausasema vois olla hyvä

(Kuva poistettu lainauksesta.)

No itse asiassa joihinkin paikkoihin joo.

Polttomoottori on aika hiton hyvä optimoida kun sitä voidaan ajaa tasaisella kierrosnopeudella eikä kuormituskaan juuri vaihtele. Paljon taloudellisempaahan tuo on noin kun pistää se dieseliä polttava valurautakasa sinne pellin alle. ;)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1458 : 25.10.2019, 12:00:02 »
Polttomoottori on aika hiton hyvä optimoida kun sitä voidaan ajaa tasaisella kierrosnopeudella eikä kuormituskaan juuri vaihtele. Paljon taloudellisempaahan tuo on noin kun pistää se dieseliä polttava valurautakasa sinne pellin alle. ;)
Tämä. Sen takia esim. uudemmissa dieselvetureissakin taitaa se diesel moottori pyörittää vain generaattoria.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1459 : 25.10.2019, 15:27:00 »
Tämä. Sen takia esim. uudemmissa dieselvetureissakin taitaa se diesel moottori pyörittää vain generaattoria.
Jep, uudemmay diesel veturit on diesel-sähkö malleja, ja tuolla ikuisen Trumppiuden ja pomppivien punaniskojan maassa tuota isoa diisseliäkin vaihdetaan kahteen pienempään. Ilman woimantarvetta veturi pärjää toisellakin ja taas woimantarpeen tullessa voi toinenkin moottori tulla peliin.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1460 : 25.10.2019, 16:41:18 »
No itse asiassa joihinkin paikkoihin joo.

Polttomoottori on aika hiton hyvä optimoida kun sitä voidaan ajaa tasaisella kierrosnopeudella eikä kuormituskaan juuri vaihtele. Paljon taloudellisempaahan tuo on noin kun pistää se dieseliä polttava valurautakasa sinne pellin alle. ;)
Jep, uudemmay diesel veturit on diesel-sähkö malleja, ja tuolla ikuisen Trumppiuden ja pomppivien punaniskojan maassa tuota isoa diisseliäkin vaihdetaan kahteen pienempään. Ilman woimantarvetta veturi pärjää toisellakin ja taas woimantarpeen tullessa voi toinenkin moottori tulla peliin.
Tämän takia minua suorastaan naurattaa, miksei autotehtaat tee sitä sarjahybridiä.
Kulutus, päästöt ja moottori mekaanisesti saataisiin optimoitua mielettömän paljon paremmin, kuin minkään vaihteiston kanssa. Samalla akkujen ei tarvitsisi olla täyssähköauton mittakaavaa, vaan joku plugin-täyssähkö välimaasto riittäisi. Täten auton valmistus ja hankintakustannukset painuisivat alemmas, ympäristökuorma olisi pienempi jne.

Maksimihyötysuhteelle jo suunnitelulähtökohtaisesti optimoitu diesel, joka käy biodieselillä. Hmm...

...ei ne wärtsilänkään ennätysmoottorit turhaan pyöri yhdellä kierrosalueella, joka on erittäin kapea.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1461 : 25.10.2019, 16:48:27 »
Tuohon sähkö-Mazdaan uumoiltu wankel generaattori voisi olla muuten ihan toimiva paketti. Sen wankelin voisi saada toimimaan paremmalla hyötysuhteella kun siitä tekisi vakiokierrosmoottorin, ja niiden lyhyempi elinkaari ei olisi mikään ongelma autossa jossa se olisi vain varavoimanlähteenä.

Tämän takia minua suorastaan naurattaa, miksei autotehtaat tee sitä sarjahybridiä.
Kulutus, päästöt ja moottori mekaanisesti saataisiin optimoitua mielettömän paljon paremmin, kuin minkään vaihteiston kanssa. Samalla akkujen ei tarvitsisi olla täyssähköauton mittakaavaa, vaan joku plugin-täyssähkö välimaasto riittäisi. Täten auton valmistus ja hankintakustannukset painuisivat alemmas, ympäristökuorma olisi pienempi jne.

Maksimihyötysuhteelle jo suunnitelulähtökohtaisesti optimoitu diesel, joka käy biodieselillä. Hmm...

...ei ne wärtsilänkään ennätysmoottorit turhaan pyöri yhdellä kierrosalueella, joka on erittäin kapea.
https://tekniikanmaailma.fi/japanin-suosituin-automalli-on-erikoinen-sarjahybridi-jota-ei-myyda-muualla-ehka-kannattaisi-myyda/

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1462 : 25.10.2019, 21:18:34 »
Uudesta transitista saa kohta ecoboost geniksellä varustetun sähköpakun
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1463 : 25.10.2019, 22:47:18 »
Sähköllä ajaessa kuluu renkaatkin vähemmän.

https://www.autotalli.com/artikkeli/Oletko-Kuullut-Taman-Sitkean-Harhaluulon-Sahkoautoista--Nokian-Renkaat-Kumoaa-Vaitteen

Tämä on hyvän luistoneston ansiota. Ajonhallintajärjestelmät käyttävät sähkömoottorin nopeaa tehonsäätöä renkaiden luiston vähentämiseen. Säätöjärjestelmä on paljon nopeampi kuin jarrutukseen ja polttomoottorin kierrosten rajoittamiseen perustuvassa polttomoottoriautossa, Nokian Renkaiden Mikko Liukkula kertoo.


Pitää varmaan paikkansa. Sähkömoottorin säätö on huomattavasti helpompaa kuin polttomoottorin. Liukkulan kyydissä istuneena en olisi varma, että juuri hänen autossa rengaskuluma olisi pieni. Hän taitaa vaan kertoa asiasta yleisesti. ;)
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1464 : 26.10.2019, 00:25:01 »
Pitää varmaan paikkansa. Sähkömoottorin säätö on huomattavasti helpompaa kuin polttomoottorin. Liukkulan kyydissä istuneena en olisi varma, että juuri hänen autossa rengaskuluma olisi pieni. Hän taitaa vaan kertoa asiasta yleisesti. ;)

Tuumas tosiaan FB:ssä että hänen Teslallaan käytetään tehonsäätöpoljinta aina liikennevaloista ja motarin rampeissa reippaasti. Ja radalla kymmeniä 3s 0-100 vetoja. Mut ei ole renkaat kulunu edes milliä kymppitonnilla.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1465 : 26.10.2019, 08:55:17 »
Tuumas tosiaan FB:ssä että hänen Teslallaan käytetään tehonsäätöpoljinta aina liikennevaloista ja motarin rampeissa reippaasti. Ja radalla kymmeniä 3s 0-100 vetoja. Mut ei ole renkaat kulunu edes milliä kymppitonnilla.
Markkinamiesten puheita. Teslassa tosin on todennäköisesti muun merkkiset renkaat kuin Nokian.
Kaupasta ostettavat peruskumit ei nykyisellään tahdo kestää kuin sen 30 tkm.
 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1466 : 26.10.2019, 10:33:53 »
Markkinamiesten puheita. Teslassa tosin on todennäköisesti muun merkkiset renkaat kuin Nokian.
Kaupasta ostettavat peruskumit ei nykyisellään tahdo kestää kuin sen 30 tkm.
Veikkaan että todella monessa Teslassa on alla juurikin Nokian renkaat. Ainakin talvella. Jos tilaat uuden Teslan esim. Norjassa ja otat talvirenkaat autoon. Niin ne on Nokian renkaat.

Edit: kävin kokeilmassa. Suomessa jos ostat uuden Model 3 Teslan. Voi valita 4 talvirengas vaihtoehdosta jotka kaikki on Nokian.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2019, 10:37:00 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1467 : 26.10.2019, 14:15:07 »
Kaupasta ostettavat peruskumit ei nykyisellään tahdo kestää kuin sen 30 tkm.

Polttiksessa?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1468 : 26.10.2019, 20:14:09 »
Polttiksessa?

Ei se polttiksenkaan ajo jatkuvaa luistoneston härnäämistä ole.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1469 : 26.10.2019, 20:52:27 »
Ei se polttiksenkaan ajo jatkuvaa luistoneston härnäämistä ole.
Mutta ainakin nastoilla kuulee jo asfaltilla sen ropinan kasvamisen, kun valoista lähdetään. Sähköauto vain rapsahtaa, ei kohise.

 

Elekma  Autoracing