Proturbo  Autodiagnoosi

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519840 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1470 : 26.10.2019, 22:32:22 »
Tuossa huomaa Hyundai Kona Electricin 0-100 kiihdytyksissä, että ei edes yritä sutia muulla kuin Sport-asennolla:
https://www.youtube.com/watch?v=Kbt3jBqaUKk

Sportilla ja ilman luistonestoa tuolla saakin kunnon sutilähdöt kuivallakin asfaltilla.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1471 : 26.10.2019, 22:59:50 »
Veikkaan että todella monessa Teslassa on alla juurikin Nokian renkaat. Ainakin talvella.
En hokannut, että puhutaan talvirenkaista. Ne nyt sentään kestää ainakin 50 tkm normaalisti, jos vähänkään on sitä talvea tien pinnalla.

Ja radalla kymmeniä 3s 0-100 vetoja. Mut ei ole renkaat kulunu edes milliä kymppitonnilla.
En nielaise tuota, että Nokian nastoilla pystyy kiihdyttämään sutien tai sutimatta 3s 0-100 km/h. Ei ainakaan talvikelillä, mutta ei taida onnistua kuivalla asfaltillakaan. Kitkoilla saattaa onnistua kesäkelillä kerran tai pari, jonka jälkeen lamellit löytyvät roiskeläpistä, jos autossa sellaiset on. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1472 : 27.10.2019, 01:48:30 »
En hokannut, että puhutaan talvirenkaista. Ne nyt sentään kestää ainakin 50 tkm normaalisti, jos vähänkään on sitä talvea tien pinnalla.
En nielaise tuota, että Nokian nastoilla pystyy kiihdyttämään sutien tai sutimatta 3s 0-100 km/h.

Puhui sekä kesä- että talvirenkaista. Ratakiihdytyksistä ei täsmentänyt vuodenaikaa.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1473 : 27.10.2019, 13:14:09 »
Puhui sekä kesä- että talvirenkaista. Ratakiihdytyksistä ei täsmentänyt vuodenaikaa.

No perstuntumalla auto kiihtyi huomattavasti nopeammin kuin uusi Toyota Supra. Muistaakseni sillä kiihtyvyys 0-100 km on vähän yli 4 sekunttia. Supra on takaveto ja Tesla neliveto. Luulisin, että kuivalla pinnalla tuolla alkuväännöllä päästään ainakin lähelle tuota 3 sekunnin rajaa. Lähtö on Teslalla aika tiukka.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1474 : 28.10.2019, 09:03:13 »
No perstuntumalla auto kiihtyi huomattavasti nopeammin kuin uusi Toyota Supra. Muistaakseni sillä kiihtyvyys 0-100 km on vähän yli 4 sekunttia. Supra on takaveto ja Tesla neliveto. Luulisin, että kuivalla pinnalla tuolla alkuväännöllä päästään ainakin lähelle tuota 3 sekunnin rajaa. Lähtö on Teslalla aika tiukka.
Eikö neliveto Teslat kiihdy 0-100 2 alkaviin lukemiin? Jopa vanhempiin tullut softa päivityksillä parannusta kiihtyvyyteen.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1475 : 30.10.2019, 15:08:04 »
eGolffin hintaa tiputeltu, id.3:sta odotellessa..
https://www.is.fi/autot/art-2000006290530.html
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1476 : 01.11.2019, 15:22:53 »
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1477 : 03.11.2019, 22:12:37 »
Käytettyjen luxury autojen hinnat tippuu jenkeissä kun immeiset haluu Tesla Model 3 :) Jenkeissä leasing on erittäin suosittua ja tämä tietänee leasing hintojen nousua..ja Teslan kysyntä kasvaa todennäköisesti vielä entisestään. Sitten vielä tulossa se Model Y ensi vuonna.

https://www.forbes.com/sites/jimgorzelany/2019/10/25/how-the-tesla-effect-is-crushing-used-luxury-car-values/
« Viimeksi muokattu: 03.11.2019, 22:53:36 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1479 : 04.11.2019, 15:11:08 »
IS: Kommentti: Sähköauto sopii maaseudulle – mutta ei kaupunkiin!
Varsinkin kommenttiketju on taas hilpeää luettavaa.

Sähköautot ja hybridit sopivat hyvin esim. kehyskuntiin, joissa on paljon omakotitaloja, ja silti kohtuu lyhyt matka (pää)kaupunkiin. Itse lataan hybridin kotona yöllä ja ajan 40km töihin, lataan taas siellä ja ajan toisen mokoman takaisin kotiin. Vähän ennen kotiin tuloa voin pysähtyä kaupassa, ja ladata kaupassakäynnin aikana sen verran kun kaupasta kotiin kuluu. Melkein kaikki ajot hoituu sähköllä. Kulut on n. 1/3 - 1/4 fossiilisten polttoaineiden kuluista.

Ytimessähän pärjää aika pitkälle ilmankin autoa, kun julkinen toimii. Kehyskunnissa ei niinkään.

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 166
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1480 : 11.11.2019, 22:58:57 »
↑ IS:n kommenteissa ongelmana on okt:n 3x25A valovirtaliittymä, johon voimavirran saaminen on kallista  :2funny:

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1481 : 12.11.2019, 07:34:13 »
↑ IS:n kommenteissa ongelmana on okt:n 3x25A valovirtaliittymä, johon voimavirran saaminen on kallista  :2funny:
Sanoisko että aika alimitoitettu okt liittymä jos on 3x25A. Siihen kun laittaa 3x16A voimavirta töpselin niin ei paljoa muulle jää enää sähköä :D. En nyt muista kirveelläkään että missä hintaluokissa nuo sulakekoon muutokset menee. Mutta veikkaan jos ei tarvi hirveästi maatöitä niin joku 3x25A -> 3x35A ei ole kallis päivitys.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1482 : 12.11.2019, 08:28:53 »
Sanoisko että aika alimitoitettu okt liittymä jos on 3x25A. Siihen kun laittaa 3x16A voimavirta töpselin niin ei paljoa muulle jää enää sähköä :D. En nyt muista kirveelläkään että missä hintaluokissa nuo sulakekoon muutokset menee. Mutta veikkaan jos ei tarvi hirveästi maatöitä niin joku 3x25A -> 3x35A ei ole kallis päivitys.
Eiköhän suuri(n) osa omakotitaloista ole 3x25A. Sähkölämmitystaloissa on varmaan useammin isommat nallit. Ja harvassa on ne vehkeet, jotka oikeasti ottaa voimavirtaakaan 11kW teholla, mikä on 3x16A:n laskennallinen teho. Toki kotilatausasema voi sellainen olla, jos auto sen ottaa vastaan (täyssähköt kyllä, hybrideistä ei kovin moni taida). 9kW kiukaita on jonkun verran, ja silloin varmaan useimmiten on laitettu vuorottelu, että esim. lvv tai sähkölämmitys ei mene yhtaikaa päälle. Saman voi varmaan tehdä sille latausasemallekin.

Verkkoyhtiö veloittaa sulakekoon muutoksesta vastaavien liittymähintojen erotuksen + mahdolliset verkon vahvistamisen kustannukset. Päälle sitten työt ja tietysti siirron perusmaksu vähän nousee. Liittymäkustannukset ilman töitä vähän päälle tonnista useisiin tuhansiin, riippuen minkälaisessa paikassa tönö on.

e: verkkoyhtiön veloitus taitaa useimmissa tapauksissa sisältää myös verkon vahvistuksen kustannukset
« Viimeksi muokattu: 12.11.2019, 08:33:59 kirjoittanut tj86430 »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1483 : 12.11.2019, 09:19:49 »
Eiköhän suuri(n) osa omakotitaloista ole 3x25A. Sähkölämmitystaloissa on varmaan useammin isommat nallit. Ja harvassa on ne vehkeet, jotka oikeasti ottaa voimavirtaakaan 11kW teholla, mikä on 3x16A:n laskennallinen teho. Toki kotilatausasema voi sellainen olla, jos auto sen ottaa vastaan (täyssähköt kyllä, hybrideistä ei kovin moni taida). 9kW kiukaita on jonkun verran, ja silloin varmaan useimmiten on laitettu vuorottelu, että esim. lvv tai sähkölämmitys ei mene yhtaikaa päälle. Saman voi varmaan tehdä sille latausasemallekin.

Verkkoyhtiö veloittaa sulakekoon muutoksesta vastaavien liittymähintojen erotuksen + mahdolliset verkon vahvistamisen kustannukset. Päälle sitten työt ja tietysti siirron perusmaksu vähän nousee. Liittymäkustannukset ilman töitä vähän päälle tonnista useisiin tuhansiin, riippuen minkälaisessa paikassa tönö on.

e: verkkoyhtiön veloitus taitaa useimmissa tapauksissa sisältää myös verkon vahvistuksen kustannukset
Itsellä ei ole omakohtaista kokemusta kuin vanhempien omakotitalosta :D. En muista että olisin katsonut mikä liittymä heillä on, mutta sähköllä lämpenee ja autotallissa on se voimavirta töpseli. Heillä kun kiukaan nappaa päälle, lämmitys putoaa pois.

Juurikin noin, eli liittymämaksun erotus + jos tarvitaan muuttaa verkkoa. Ei muuta. Liittymismaksun  määrää ainoastaan se liittymän pääsulakkeen koko, ei se että missä korvessa ko. liittymä sijaitsee.  Rakennuskustannuksiin sitten vaikuttaa se että kuinka pitkästi pitää johtoa vetää. Näin ainakin parilla sähköyhtiöllä.  Vuosi sitten vielä olisi voinut näitä tutkia enemmän kun työnpuolesta "joutui" tekemään liittymis ja siirtosopimuksia :D.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1484 : 12.11.2019, 10:40:05 »
Liittymismaksun  määrää ainoastaan se liittymän pääsulakkeen koko, ei se että missä korvessa ko. liittymä sijaitsee
Tämä ei kyllä yleensä pidä paikkaansa. Normaalisti hinnat on vyöhykkeittäin, ja vyöhykkeen määrää etäisyys muuntajasta (usein kyllä asemakaava-alue on aina halvinta vyöhykettä). Tässä esimerkiksi omien verkkoyhtiöideni hinnoittelut:

https://images.caruna.fi/liittymismaksuhinnasto_caruna-oy_1.4.2018_web.pdf (4 vyöhykettä + "muut")
https://www.kajave.fi/sites/loistesahkoverkko.fi/files/loiste_liittymahinnasto_2018.pdf (2 vyöhykettä + "muut")

Energiavirasto on vahvistanut erilaiset hinnoitteluperiaatteet (ks. 2.1.1-2.1.3): https://energiavirasto.fi/documents/11120570/12768744/Menetelm%C3%A4t-s%C3%A4hk%C3%B6nk%C3%A4ytt%C3%B6paikkojen-liitt%C3%A4misest%C3%A4-peritt%C3%A4vien-maksujen-m%C3%A4%C3%A4ritt%C3%A4minen.pdf/710c7ab0-37b4-e422-a5d7-4b19e384fd84/Menetelm%C3%A4t-s%C3%A4hk%C3%B6nk%C3%A4ytt%C3%B6paikkojen-liitt%C3%A4misest%C3%A4-peritt%C3%A4vien-maksujen-m%C3%A4%C3%A4ritt%C3%A4minen.pdf

 

Carcom Oy  Ateho