Samppasport  Futurez

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519874 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1485 : 12.11.2019, 10:56:22 »
Tämä ei kyllä yleensä pidä paikkaansa. Normaalisti hinnat on vyöhykkeittäin, ja vyöhykkeen määrää etäisyys muuntajasta (usein kyllä asemakaava-alue on aina halvinta vyöhykettä). Tässä esimerkiksi omien verkkoyhtiöideni hinnoittelut:

https://images.caruna.fi/liittymismaksuhinnasto_caruna-oy_1.4.2018_web.pdf (4 vyöhykettä + "muut")
https://www.kajave.fi/sites/loistesahkoverkko.fi/files/loiste_liittymahinnasto_2018.pdf (2 vyöhykettä + "muut")

Energiavirasto on vahvistanut erilaiset hinnoitteluperiaatteet (ks. 2.1.1-2.1.3): https://energiavirasto.fi/documents/11120570/12768744/Menetelm%C3%A4t-s%C3%A4hk%C3%B6nk%C3%A4ytt%C3%B6paikkojen-liitt%C3%A4misest%C3%A4-peritt%C3%A4vien-maksujen-m%C3%A4%C3%A4ritt%C3%A4minen.pdf/710c7ab0-37b4-e422-a5d7-4b19e384fd84/Menetelm%C3%A4t-s%C3%A4hk%C3%B6nk%C3%A4ytt%C3%B6paikkojen-liitt%C3%A4misest%C3%A4-peritt%C3%A4vien-maksujen-m%C3%A4%C3%A4ritt%C3%A4minen.pdf
Ei ku joo. En muistanut enää miten Carunan vyöhykkeet vaikutti. Lähinnä sitä tarkoitin ettei jokaista liittymismaksua lasketa erikseen mittanauhalla vaan on suoraan listahinnat. Vähän tuli liikaa yksikertaistettua. Mutta tuosta hinnastosta näkee että vaikkapa vyöhykkeellä 1 Liittymän kasvatus maksaa sen reilun tonnin. En enää sano että oliko lisäliittymä sopimuksessa muita. Vuosi sitten olisin voinut vielä tarkistaa kun mm. Carunalle tein töitä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1486 : 12.11.2019, 15:36:41 »
Sanoisko että aika alimitoitettu okt liittymä jos on 3x25A. Siihen kun laittaa 3x16A voimavirta töpselin niin ei paljoa muulle jää enää sähköä :D. En nyt muista kirveelläkään että missä hintaluokissa nuo sulakekoon muutokset menee. Mutta veikkaan jos ei tarvi hirveästi maatöitä niin joku 3x25A -> 3x35A ei ole kallis päivitys.

Meillä on 250m2 talo, sisältäen tallin ja varaston, suoralla sähkölämmityksellä, 6kW kiuas tehonrajoutuksella, pääsulakkeet 3x25A. Ei ole vielä onnistuttu päänallia sulattamaan.

Käytännössä omakotitalon kaapelointi on toteutettu 99% varmuudella niin että päivitys 3x35A menee heittämällä, mutta se mittauskeskus voi olla max 3x25A. Sähkölaiteoksen syöttö on käytännössä aina vähintään sen 3x63A riittävä.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1487 : 12.11.2019, 16:15:42 »
Sanoisko että aika alimitoitettu okt liittymä jos on 3x25A. Siihen kun laittaa 3x16A voimavirta töpselin niin ei paljoa muulle jää enää sähköä :D. En nyt muista kirveelläkään että missä hintaluokissa nuo sulakekoon muutokset menee. Mutta veikkaan jos ei tarvi hirveästi maatöitä niin joku 3x25A -> 3x35A ei ole kallis päivitys.

Tuli tutustuttua meidän verkkoyhtiön hinnoitteluun ja kyseinen muutos olisi 1200€+33€/kk perusmaksuun korotusta... Ei ihan pienestä tarpeesta lähdetä suurentamaan.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1488 : 12.11.2019, 17:17:32 »
kun kiukaan nappaa päälle, lämmitys putoaa pois.

Tuo on rakennusnormiasia, verkon kuormituksen takia vaadittu. Ihan sama kestäisikö talo itse sitä, mutta saunan kytkeytymisen ei haluttu vetävän verkon ottotehoa tappiin joka talossa yhtäaikaa kun lauantai-iltana on reilummin pakkasta.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1489 : 12.11.2019, 20:07:33 »
Tuo on rakennusnormiasia, verkon kuormituksen takia vaadittu. Ihan sama kestäisikö talo itse sitä, mutta saunan kytkeytymisen ei haluttu vetävän verkon ottotehoa tappiin joka talossa yhtäaikaa kun lauantai-iltana on reilummin pakkasta.

Tarkemmin pääsulakkeen koon vuoksi. Isompi pääsulake on kuukausimaksultaan isompi. Verkko kestää esimerkiksi terästehtaiden valimoiden tehontarpeen ja kiukaat on pikku juttu.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1490 : 12.11.2019, 20:38:26 »
Tarkemmin pääsulakkeen koon vuoksi. Isompi pääsulake on kuukausimaksultaan isompi. Verkko kestää esimerkiksi terästehtaiden valimoiden tehontarpeen ja kiukaat on pikku juttu.
Molemmat vaikuttavat. Jos kaikki Suomen arviolta miljoona sähkökiuasta napsautetaan päälle yhtä aikaa, siitä seuraa 6 gigawatin tehopiikki. Tarvisi napsauttaa neljä OL3 voimalaa käyntiin samaan aikaan.

Mielenkiinnolla odotan aikaa, kun 1,5 miljoonaa sähköautoa palaa töistä kotiin ja aloittaa latauksen 11 kW teholla. Tarvitaan 16 GW lisäteho verkosta (kymmenen OL3 reaktoria käyntiin samaan aikaan). Tällä hetkellä kulutus pyörii kuitenkin vain noin 11 GW paikkeilla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1491 : 12.11.2019, 20:57:38 »
Mielenkiinnolla odotan aikaa, kun 1,5 miljoonaa sähköautoa palaa töistä kotiin ja aloittaa latauksen 11 kW teholla.

Sähköautoja on nyt Suomessa muutama tuhat. Jos niitä alettaisiin hurjasti myymään vaikka palttiarallaa puolet vuotuisesta automyynnistä, niin kestää edelleen 15 vuotta että Suomessa on 1,5 miljoonaa sähköautoa. Tuokin sillä oletuksella että yhtäkään ei poisteta rekisteristä sinä aikana. Että saat mielenkiintoilla jonkun tovin vielä.

Melkoinen spektaakkeli saa olla telkkarissa että 1,5 miljoonaa autoa saapuu kotipihaan yhtä aikaa. Not gonna happen.

Johonkin omaan tahtiin ne autot suurimmalta osin kuitenkin päätyvät parkkiin yöksi. Ja latautuvat. Toisaalla samaan aikaan toimistojen, teollisuuden yms. sähkönkulutus on laskenut minimiin yön ajaksi. Lopputuloksena on lähinnä tasaisemmin vuorokauden läpi kuormitettu verkko eikä lisäkapasiteettia tarvita ollenkaan.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1492 : 12.11.2019, 21:08:12 »
Sähköautoja on nyt Suomessa muutama tuhat. Jos niitä alettaisiin hurjasti myymään vaikka palttiarallaa puolet vuotuisesta automyynnistä, niin kestää edelleen 15 vuotta että Suomessa on 1,5 miljoonaa sähköautoa. Tuokin sillä oletuksella että yhtäkään ei poisteta rekisteristä sinä aikana. Että saat mielenkiintoilla jonkun tovin vielä.

Melkoinen spektaakkeli saa olla telkkarissa että 1,5 miljoonaa autoa saapuu kotipihaan yhtä aikaa. Not gonna happen.

Johonkin omaan tahtiin ne autot suurimmalta osin kuitenkin päätyvät parkkiin yöksi. Ja latautuvat. Toisaalla samaan aikaan toimistojen, teollisuuden yms. sähkönkulutus on laskenut minimiin yön ajaksi. Lopputuloksena on lähinnä tasaisemmin vuorokauden läpi kuormitettu verkko eikä lisäkapasiteettia tarvita ollenkaan.
Näinhän se keskimäärin on, en ala vänkäämään.

Silti on teoreettinen mahdollisuus, että kaikki laittavat autonsa lataukseen samaan aikaan. Tarvitaan jotain vastaavia kytkentöjä kuten em. sähkökiuas/sähkölämmitys, jotta verkko kestää. Digiaikana tämä voidaan toteuttaa monella tapaa, mutta vielä ei taida olla käytössä mitään keskitettyä tapaa kuormitushuippujen viemiseksi yöaikaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1493 : 12.11.2019, 21:25:52 »
Näinhän se keskimäärin on, en ala vänkäämään.

Silti on teoreettinen mahdollisuus, että kaikki laittavat autonsa lataukseen samaan aikaan. Tarvitaan jotain vastaavia kytkentöjä kuten em. sähkökiuas/sähkölämmitys, jotta verkko kestää. Digiaikana tämä voidaan toteuttaa monella tapaa, mutta vielä ei taida olla käytössä mitään keskitettyä tapaa kuormitushuippujen viemiseksi yöaikaan.

Älykäs autokohtainen lataus hoitaa tuon suurelta osin ellei kokonaan. Eli kun auto tulee johonkin X kellonaikaan roikan nokkaan ja sille kerrotaan, että hoida ittes lähtövalmiiksi aamuun klo 7 mennessä tai milloin nyt kukin liikenteeseen lähtee. Verkko on ylipäätään pienimmällä kuormalla aamuyön tunteina ja auto pystyy säätämään latausvirran koko yön ajaksi niin että edellispäivän ajot tulee juuri korvattua lähtöön mennessä.

Akuutimpi verkon kuormitustilanne olisi se, jos Suomessa olisi nyt ne 1,5M sähköautoa nykymalleja ja koittaa juhannuksen menoliikenne. Mutta kerkiää tekniikka ja pikalatausasemat muuttua moneen kertaan siihen mennessä. Tosin, noissa juhlapyhien menoliikennehuipuissakin teollisuus pysähtyy laajalti.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1494 : 13.11.2019, 07:27:54 »
Älykäs autokohtainen lataus hoitaa tuon suurelta osin ellei kokonaan. Eli kun auto tulee johonkin X kellonaikaan roikan nokkaan ja sille kerrotaan, että hoida ittes lähtövalmiiksi aamuun klo 7 mennessä tai milloin nyt kukin liikenteeseen lähtee. Verkko on ylipäätään pienimmällä kuormalla aamuyön tunteina ja auto pystyy säätämään latausvirran koko yön ajaksi niin että edellispäivän ajot tulee juuri korvattua lähtöön mennessä.

Akuutimpi verkon kuormitustilanne olisi se, jos Suomessa olisi nyt ne 1,5M sähköautoa nykymalleja ja koittaa juhannuksen menoliikenne. Mutta kerkiää tekniikka ja pikalatausasemat muuttua moneen kertaan siihen mennessä. Tosin, noissa juhlapyhien menoliikennehuipuissakin teollisuus pysähtyy laajalti.
Minä olen tuota miettinyt että onkohan jo noita älylatureita, voisi ohjelmoida että milloin lataat. Mutta myös olisi joku pakoitus "lataa heti". Voisi vaikka halvan yösähkön aikaan latailla. Vielä enemmän jos optimoisi, ottaisi autolaturilla spot sähkösopimuksen ja auton latausta ohjattaisi pörssihinnan mukaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1495 : 13.11.2019, 07:38:04 »
Minä olen tuota miettinyt että onkohan jo noita älylatureita, voisi ohjelmoida että milloin lataat. Mutta myös olisi joku pakoitus "lataa heti".
VoC:illa voi ajastaa latauksen. (ja schuko-latauksessa voi laittaa pistorasiaan viikkoajastimen)

Spottihintojen seuraamista voi miettiä sitten, kun pörssisähkö on taas hinnaltaan kilpailukykyistä.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1496 : 13.11.2019, 09:30:51 »
Teknologia latauksien ohjaamiseen on jo olemassa, mutta ei käytössä. Esim. Sähkön hinta, verkon kuormitus, lähtöaika voi olla niitä määrääviä tekijöitä - nykyiset latauspisteet "vanhenee" muutamassa vuodessa. Varsinainen driveri muutokselle tullee olemaan se autojen akkujen käyttäminen tasaamaan kulutusta, eli sieltä voidaan napata sähköä väliaikaisesti verkkoonkin päin..

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1497 : 13.11.2019, 09:33:31 »
Teknologia latauksien ohjaamiseen on jo olemassa, mutta ei käytössä. Esim. Sähkön hinta, verkon kuormitus, lähtöaika voi olla niitä määrääviä tekijöitä - nykyiset latauspisteet "vanhenee" muutamassa vuodessa. Varsinainen driveri muutokselle tullee olemaan se autojen akkujen käyttäminen tasaamaan kulutusta, eli sieltä voidaan napata sähköä väliaikaisesti verkkoonkin päin..
Jos olisi tilanne että voisi vapaasti suunnitella ja toteutta niin laittaisi Teslan Powerwall tyylisen akuston. Jota latailtaisi kun sähkö on halvimmillaan. Sitten akusta pikalataus autoon.  Tätä akustoa voisi myös latailla vaikka aurinkoenergialla silloin kun paistaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1498 : 13.11.2019, 22:12:47 »
Jos olisi tilanne että voisi vapaasti suunnitella ja toteutta niin laittaisi Teslan Powerwall tyylisen akuston. Jota latailtaisi kun sähkö on halvimmillaan. Sitten akusta pikalataus autoon.  Tätä akustoa voisi myös latailla vaikka aurinkoenergialla silloin kun paistaa.

Kunhan kiinteät akkupaketit tulevat edulliseksi, niin ehkä sitten. Sähkölaitokset tarjoaa "virtuaali-akkua", johon aurinkolla tuotettua sähköä voi varastoida. Siitä joutuu jonkin verran maksamaan eli itse maksan 4,90 €/kk. Jos akkupaketti maksaa  esim 8000 €, niin tuolla 4,90 € hinnalla menee sellaiset 136 vuotta....
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1499 : 14.11.2019, 11:30:53 »
Kunhan kiinteät akkupaketit tulevat edulliseksi, niin ehkä sitten. Sähkölaitokset tarjoaa "virtuaali-akkua", johon aurinkolla tuotettua sähköä voi varastoida. Siitä joutuu jonkin verran maksamaan eli itse maksan 4,90 €/kk. Jos akkupaketti maksaa  esim 8000 €, niin tuolla 4,90 € hinnalla menee sellaiset 136 vuotta....
Sähköyhtiöiden virtuaaliakuissa tuppaa vaan olemaan erilaisia rajoituksia, esim. että sinne "ladattu" sähkö pitää käyttää 2kk kuluessa. Jos tällaisia on, ei paljon auta talvi-kesä -tasauksessa, toki auttaa yö-päivä -tasauksessa.

 

Proturbo  Autodiagnoosi