Kulkukoira  Proturbo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 520036 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1500 : 14.11.2019, 13:47:24 »
Sähköyhtiöiden virtuaaliakuissa tuppaa vaan olemaan erilaisia rajoituksia, esim. että sinne "ladattu" sähkö pitää käyttää 2kk kuluessa. Jos tällaisia on, ei paljon auta talvi-kesä -tasauksessa, toki auttaa yö-päivä -tasauksessa.
Täytyykin vähän pöyhiä tätä virtuaaliakkuasiaa, sillä laitoin vasta 6 kw aurinkopaneelit katolle. Voin sanoa, että marraskuussa ei aurinkosähköllä juhlita. Ehkä jonain päivänä olisi kahvit pystynyt keittämään.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1501 : 14.11.2019, 17:57:29 »
Täytyykin vähän pöyhiä tätä virtuaaliakkuasiaa, sillä laitoin vasta 6 kw aurinkopaneelit katolle. Voin sanoa, että marraskuussa ei aurinkosähköllä juhlita. Ehkä jonain päivänä olisi kahvit pystynyt keittämään.
Just tänään istuin luennolla 2 tuntia, mitenkä "älykäs" sähköverkko yhdistettynä energiavarastoihin, tuuli- ja aurinkovoimaan sekä kuluttajakohtaiseen kulutuksen on täysin realistinen tulevaisuus kymmenen vuoden aikajaksolla ja tuolloin yksityiskuluttajien energiankäyttö voidaan tasata liki täysin energiavsrastoilla.....


 :2funny:

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 166
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1502 : 14.11.2019, 20:07:49 »
↑ IS:n kommenteissa ongelmana on okt:n 3x25A valovirtaliittymä, johon voimavirran saaminen on kallista  :2funny:
Mä ymmärsin tuon niin että, kommentoija luuli okt:ssa olevan 240V liittymän ja että voimavirta 400V pitää tilata/ostaa erikseen
« Viimeksi muokattu: 14.11.2019, 20:14:40 kirjoittanut j_m_k »

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1503 : 14.11.2019, 22:49:08 »
Täytyykin vähän pöyhiä tätä virtuaaliakkuasiaa, sillä laitoin vasta 6 kw aurinkopaneelit katolle. Voin sanoa, että marraskuussa ei aurinkosähköllä juhlita. Ehkä jonain päivänä olisi kahvit pystynyt keittämään.

Lupaan, että Joulu- ja Tammikuu on aika lailla samalla tasolla. Mulla on 3 kWp aurinkopanelit katolla ja niillä saa vuositasolla 2.2 - 2.5 MWh sähköä. Virtuaaliakku on siis vähintäänkin kolme kuukautta tyhjänä, jos sitä lataa aurinkopanelilla. Jos taas kikkailee pörssisähkön kanssa ja lataa siihen sähköä talteen, niin sekin voi toimia yhtenä vaihtoehtona. Sen tietty kannattaa ajaa siihen sähköauton akkuun suoraan.....
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1504 : 16.11.2019, 14:22:58 »
Näinhän se keskimäärin on, en ala vänkäämään.

Silti on teoreettinen mahdollisuus, että kaikki laittavat autonsa lataukseen samaan aikaan. Tarvitaan jotain vastaavia kytkentöjä kuten em. sähkökiuas/sähkölämmitys, jotta verkko kestää. Digiaikana tämä voidaan toteuttaa monella tapaa, mutta vielä ei taida olla käytössä mitään keskitettyä tapaa kuormitushuippujen viemiseksi yöaikaan.

Käytännössähän tuo toehonrajoitus tullaan tekemään kuten ennenkin, eli rahalla.

Aikanaan kun sähkölämmitys yleistyi voimakkaasti, niin tuli vastaan tuo sama ongelma, se ratkaistiin silloin halvemman tariffin yösähköllä... Tai käytännössä nostamalla päiväajan hintaa ja laskemalla yöajan hintaa, jonka jälkeen ihmiset ihan vapaaehtoisesti asensivat/asennuttivat järjestelmät jolla sähkönkulutus ohjattiin yöaikaan mahdollisuuksien mukaan.

Nykyisellään tuo toteutettaisin niin että se latausasema saisi ohjaussignaalin sähkömittarin tariffinohjausreleeltä joka ohjaa latauksen päälle yöllä, mutta nykyään tuo tapahtuu porrastetusti, jokainen mittari kytkee tariffinohjauksensa päälle eri aikaan, ennenhän tuon teki kaikki suomen mittarit yhtäaikaa kello 22.00 normaaliaikaa. Ja aivan kuten nykyään pääsääntöisesti sähköiset lämminvesivaraajatkin ovat kytketty, siellä on tariffinohjauksen sivuuttamiseen kytkin, jolla latauksen voi aloittaa välittömästi korkeammalla taksalla, kun sille on tarvetta.

Tuo mainittu juhannusliikenne on kieltämättä jonkintasoinen ongelma, siitä ei pääse mihinkään että ennen matkaa tulee olemaan se viimeinen lataus, mutta käytännössä kovilla ei ole niinkään sähköntuotanto (kesä, teollisuuden lomat jne..), vaan ne omakotitaloalueiden jakeluverkot, mutta noissa latureissa on mielestäni jo nykyisellään olemassa jonkintasoinen tehonrajoitus. Kun latausjännite putoaa (kuten tapahtuu sillä ylikuormittuvalla omakotialueen sähköverkolla) akun lataus hidastuu merkittävästi ainakin joissain sähköautoissa.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1505 : 16.11.2019, 16:34:28 »
Tuo mainittu juhannusliikenne on kieltämättä jonkintasoinen ongelma, siitä ei pääse mihinkään että ennen matkaa tulee olemaan se viimeinen lataus, mutta käytännössä kovilla ei ole niinkään sähköntuotanto (kesä, teollisuuden lomat jne..), vaan ne omakotitaloalueiden jakeluverkot,

Kovilla on huoltoasemien pikalatauspisteet kun kansa suhaa ensin akunkantaman päähän ja siinä vessa/evästauon aikana pitäs myös saada seuraavat 300 km akkuun. Saahan sen mutta kun ~300 km päässä jokaisesta isosta kaupungista kaikki pikalatauspisteet hehkuu punaisena tauotta yhtä aikaa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1506 : 16.11.2019, 16:50:22 »
Kovilla on huoltoasemien pikalatauspisteet kun kansa suhaa ensin akunkantaman päähän ja siinä vessa/evästauon aikana pitäs myös saada seuraavat 300 km akkuun. Saahan sen mutta kun ~300 km päässä jokaisesta isosta kaupungista kaikki pikalatauspisteet hehkuu punaisena tauotta yhtä aikaa.

Kyllähän tuossa on pula pikemminkin niistä latausasemista kuin sähkösta niille latureille..

Tosin kyllä tässä ehtii paljon vettä virtaamaan Vantaassa ennen kuin tuo 300km jälkeen pikalaturille on laajamittaista kansanhuvia. Ei kuitenkaan ihmiset pääasiassa yli 300km päähän juhannusta pakoon lähde.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1507 : 16.11.2019, 17:07:23 »
Kyllähän tuossa on pula pikemminkin niistä latausasemista kuin sähkösta niille latureille..

Asemiahan pystytetään hurjaa kyytiä koko ajan. Alkaa olla joka paikassa noita latureita. Tuollainen torstai-illan samanhetkinen kokokansan menoliikenne on se hetki kun suurin yhtäaikainen määrä autoja on kukin maksimitehollaan latauksessa.

Tosin kyllä tässä ehtii paljon vettä virtaamaan Vantaassa ennen kuin tuo 300km jälkeen pikalaturille on laajamittaista kansanhuvia.

Niin, kysehän oli siitä että jos olis nyt Suomessa 1,5M sellaista sähköautoa mitä nyt myydään. Eli sellaisia millä pääsee mukavasti 300 km päähän lataamaan lisää.

Ei kuitenkaan ihmiset pääasiassa yli 300km päähän juhannusta pakoon lähde.

Vaikka jäis vähän allekin niin sehän pitää ladata ennen sähköttömälle mökille menoa. Ruuhkahuiput kuuluu kuitenkin olevan joka kesä suht kaukana Helsingistä, niin kai useimpien on vähintään sinne asti ajettava.

Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1508 : 16.11.2019, 21:35:36 »
Nii onhan mökillä sähköt ei auta kun auto on rannassa eli pitkä roikka noin1kilometri :2funny:
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1509 : 17.11.2019, 16:13:44 »
Joopa, enpä jaksa kahlata koko settiä läpi sähköautoihin tms. liittyen, mutta tämän hetken näkemystä peliin:

Haluaisin - mutta tuskin tämän elämän aikana tulen näkemään - kun esim. nykyistä 50-70 tonnin perävaunuyhdistelmää/tukkirekkaa nyhtää joku sähköhybridi-ihmekombinaatio tuolta jostakin takamailta ihmisten ilmoille, vaikkapa materiaalia sähkö-/lämpölaitoksiin jatkojalostukseen polttoaineeksi, joissa noihin sähköautoihinkin sitä sähköä tahkotaan.
Vaikea on varmaan korvata se nykyaikainen > 500 hp vähäpäästöinen, huipputeknologiaa edustava nykydieselvetojuhta, jolle riittää ne tankilliset polttoainetta siinä mahan alla hiukan pidempäänkin siirtymään, oli se polttoaineen alkuperä sitten kotoisin maan uumenista tai tuotettu jostakin ihmiskunnan tuottamista jätöksistä.
Ei se polttoaine niihin tankkeihinkaan ilmaiseksi mistään ilmesty, kuten se sähkökään sinne jonnekin nykyakustoihin, mutta tekniikka ja energian varauskyky on vielä niin lapsellisella tasolla, että taitaisi samaan suorituskykyyn yltävä akkulaitteisto viedä puolet rahtitilasta ja kenties melkein kokonaispainostakin, ehkä... ;)
Sama sitten vielä -30*C pakkasella edellyttäen tietysti, että jollain konstilla systeemi on saatu vielä jotenkin täyteen latinkiin ennen rupeamaa..

Miten, kun pitäisi ensin kuitenkin saada tämä maamme mahdollisimman omavaraiseksi tuon sähköntuoton suhteen, millä & miten se sitten ikinä tehdäänkin..
Kun nyt nämä vihertyhmyrit ovat saaneet sitten tuon autokannan väännettyä suurelta osin sähköiseksi ja kaikki muut vaihtoehdot verotettu siten, ettei kellään
ole enää vara ajella neste- tai kaasumaisilla polttoaineilla ja maksellaan yhdessä kuitenkin samalla jokainen tuon sähköistyksen aiheuttamia miljardikustannuksia.
Sähköenenrgiaa meille myyvät naapurimaamme tämän jo varmaan tiedostavatkin ja odottavat tilaisuutta, kun sähkön hintaa pitää taas tarkistaa, kerta toisensa
jälkeen. Siinä sitten pidellään siitä töpselistä kiinni ja ihmetellään siihen laturipistikkeeseen tuupatessa, miten tässä nyt näin kävi, tämänhän piti olla lähes ilmaista
ja helppoa, kaiken lisäksi vielä maailmakin pelastuu, huoh..

Olen nähnyt & elänyt jo muinaisen energiakriisinkin ajat ja sillekin vouhotukselle naurettu jo sadat kerrat jälkeenpäin.
Piti öljyn loppua justiinsa ja nuo hienot V8-masiinat olivat samalaista tuhoon johtavaa paskakuonaa kuin nyt nuo nykyiset dieselit ja bensa-autotkin ;)

Jotenkin tämä h******n sähkö-pöhinä & -kohellus on kuin tuon vanhan toistoa, ruotelissa nyt vaan uudet urpot uusine visioineen.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1510 : 17.11.2019, 19:34:34 »
Hienoa.

Vaasassa kaikki bussit kulkee bio-kaasulla eli se voisi olla ratkaisu tähän isojen autojen ongelmaan.

Diesel hybrid puutavara-autossa on jo olemassa:
https://sisuauto.com/sisu-polar-hybrid-mallisto-vie-kuorma-autojen-huipputehot-uuteen-luokkaan/

Nyt kun vielä yhdistetään kaasu- ja hybrid jonain päivänä.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1511 : 17.11.2019, 20:39:12 »
Myös Logset on tehnyt jo ajat sitten Hybrid-metsäkoneenkin.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1512 : 17.11.2019, 20:48:39 »
Ja ylläpidollinen huomautus:
Vain sähköautokeskustelua tässä topicissa!
Hybridit kuuluvat muualle!
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1513 : 18.11.2019, 17:48:24 »
Täyssähköisenä nuo raskaimmat kuorma-autot lienevät kuitenkin se viimeinen autoluokka jossa niistä tulee valtavirtaa.

Sinänsä kaikessa muussa tavaraliikenteessä täyssähköinen toteutus olisi jo nykyisellään teknisesti ihan mahdollinen, tällähetkellä odotellaan lähinnä sitä että se on myös taloudellisesti mahdollinen.

Noissa raskaimmissa laitteissa on jo nykyisellään maksimimassat käytössä, eli sen akuston tuomaa lisämassaa ei voida kuitata yksinkertaisesti lisäämällä akseleita, kuten noissa kevyemmissä kuljettimissa, ja vaikka laki salliikin 1000kg korkeamman kokonaismassan hybridi- ja sähkökuorkeille, tuo tonni ei riitä yhtään mihinkään jos halutaan edes samalla hehtaarilla olevat ranget 350litran dieselsäiliön kanssa.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1514 : 19.11.2019, 18:32:35 »
Vaasassa kaikki bussit kulkee bio-kaasulla eli se voisi olla ratkaisu tähän isojen autojen ongelmaan.
Pääkaupunkiseudullakin suosittiin taannoin kaasubusseja. Sitten rakennettiin maanalainen Kampin terminaali. Sitten joku tajusi, että tulipalotilanteessa voi huonolla tuurilla tulla iso jytky, jos joku kaasubussi laskee varoventtiileistä kaasunsa pihalle ja sattuu syntymään räjähdyskelpoinen seos. Jotenka täyskielto kaasubusseille.

Varmaa samaa vaivaa muuallakin, esim. pitkien tunnelien kanssa.

Henkilöautojen osalta ei kieltoja katsottu samalla lailla tarpeellisiksi, koska yhdessä autossa kulkeva kaasumäärä on pienempi.

No, nyt on muutamalla linjalla sähköbussit testissä, mutta aika betavaiheessa on tekniikka käsittääkseni ollut. Näille on rakennettu pikalatauspisteet päätepysäkeille. Sellaista uutista on kyllä silmiin osunut, että kaupunkibussit ja jakeluliikenne kaupungeissa olisivat otollisimpia käyttökohteita niin sähköistykselle kuin polttokennoautoillekin. Sähkövehkeillä kun ei kaupunkiajo syö toimintasädettä, pikemminkin päinvastoin, härveleissä on paremmin tilaa akustolle/kaasusäiliöille (kuin pienemmän pään henkilöautoissa) eikä päivittäinen lataus/tankkaustarve ole iso rasite, kun yöt joka tapauksessa varikolla.

Länsinaapurissa ovat testanneet myös kuorma-autojen pikalatausta vauhdissa. Parin kilometrin matkalle on viritelty johtimet tien ylle ja kuorma-autot ottavat näistä hörppyä trollikoiden tyylisellä virranottimella. Tässähän voisi olla enemmänkin ideaa esim. keskusta-alueiden liikenteeseen. Trollikoita on taannoin käytetty sekä Helsingissä että Tampereella. Akustolla ryyditettynä tällaiset pystyisivät hyvin hoitamaan paikallisliikennettä, jos reitin toinen pää on keskustassa, missä tarjolla myös sähköä ilmajohtimista.

 

Autoracing  KL-varaosat