Samppasport  Futurez

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519840 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • Epäselvännäkijä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1530 : 23.11.2019, 16:59:01 »
Määrittele "näissä"? Yli 2200 kg löytyy joistakin. Pikkuautoissa ei välttämättä koukku sallittu ollenkaan.
No siis sähköautoja tarkoitin, nii kuin otsikossa on. Tiiä sit mitä määritellä, mutta mitä näitä sähköautoja nyt on.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1531 : 23.11.2019, 17:23:03 »
No siis sähköautoja tarkoitin, nii kuin otsikossa on. Tiiä sit mitä määritellä, mutta mitä näitä sähköautoja nyt on.

Sähkö tietysti, mutta tuollainen kysymys on pitkälti sama kuin kysyis "saako dieselillä vetää kärryä". On semmosia missä on isotkin vetopainot ja on semmosia millä ei saa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1532 : 24.11.2019, 17:53:20 »
No, diesel moottorisia autoja joilla ei saa lainkaan vetää kärryä, ei kyllä taida olla markkinoilla yhtään, sähkökäyttöisiä joilla ei saa vetää on useampiakin.

Sen kärryn vetämisen mahdollistava tukirakenne on tehtävä autoon jo suunnittelupöydällä, ja jos rakennetaan autoa jonka potentiaalinen otstaja hyvin suurella todennäköisyydellä ei ole kiinnostunut vetokoukusta, niin erityisesti sähköautossa jossa akustolle paikan löytäminen on haasteellista on helppo jättää vetokoukun vaatimat rakenteet pois.

Varsinainen syy vetokoukun puutteeseen ei ole yleensä siinä sähkötekniikassa, vaan koritekniikassa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1533 : 25.11.2019, 08:51:22 »
No, diesel moottorisia autoja joilla ei saa lainkaan vetää kärryä, ei kyllä taida olla markkinoilla yhtään, sähkökäyttöisiä joilla ei saa vetää on useampiakin.

Sen kärryn vetämisen mahdollistava tukirakenne on tehtävä autoon jo suunnittelupöydällä, ja jos rakennetaan autoa jonka potentiaalinen otstaja hyvin suurella todennäköisyydellä ei ole kiinnostunut vetokoukusta, niin erityisesti sähköautossa jossa akustolle paikan löytäminen on haasteellista on helppo jättää vetokoukun vaatimat rakenteet pois.

Varsinainen syy vetokoukun puutteeseen ei ole yleensä siinä sähkötekniikassa, vaan koritekniikassa.
Suurin syy ettei saa vetää liittyy muistaakseni hyväksyntä prosessiin. En nyt ole satavarma, mutta joku tämmöinen outous siinä oli.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1534 : 25.11.2019, 10:00:17 »
Suurin syy ettei saa vetää liittyy muistaakseni hyväksyntä prosessiin. En nyt ole satavarma, mutta joku tämmöinen outous siinä oli.
Johtuen kytkimen toiminnasta tai momentinmuuntisesta testissä on läpäistävä täydellä kuormalla tehtävä mäkilähtö jyrkkään 12 prosentin ylämäkeen, joka pitää suorittaa hyväksytysti myös täydellä perävaunukuormalla.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1535 : 25.11.2019, 10:16:39 »
Kuulostaa veneen nostolta
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1536 : 25.11.2019, 11:03:12 »
No, diesel moottorisia autoja joilla ei saa lainkaan vetää kärryä, ei kyllä taida olla markkinoilla yhtään, sähkökäyttöisiä joilla ei saa vetää on useampiakin.

Kuinhan lähtee jollain 0,8 litran kahden hengen kipolla mikään kärry ylämäkeen...

Varsinainen syy vetokoukun puutteeseen ei ole yleensä siinä sähkötekniikassa, vaan koritekniikassa.

No jos välityksiä "koritekniikaksi" nimittää. Sähkiksissä ei noita vaihteistoja harrasteta josta syystä paikaltaan lähdössä on vähän raskas välityssuhde.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1537 : 25.11.2019, 11:53:17 »
Audi E-tron 1800kg
MB EQC sama 1800kg
Tesla model X 2250kg
Eli aika samoja lukuja kuin vastaavissa polttomoottori versioissa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Paikalla 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1538 : 25.11.2019, 16:07:06 »
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tesla-taksi-lopettaa-kun-latauskulut-kavivat-ylivoimaisiksi-berliinissa-omistaja-sahkoauto-ei-kannata/7641a994-b0b8-4aff-b373-3aa918a87b2d?ref=iltalehti:c94a&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=sisalto_kauppalehti_uutisnosto&_ga=2.62776108.1684455413.1572962895-1176425425.1568146257

Pitänee vaan todeta, että nyky-sähköautot ovat varmaan ihan kivoja leluja miljöössä, missä mainosvalot loistavat joka ilmansuunassa,
mutta hiukan kauempana liikkuessa tuleekin sitten itku ajurin simmuun...
Pitänee myös todeta, että kaikkia muita versioita (vaikkapa hybridit) onkin kutsuttava totuuden nimissä vain sähköavusteisiksi ajoneuvoiksi.
Ilman jotakin muuta, esim. fossiilista polttoainettahan eivät nekään kulje metriäkään vai kuvitteleeko joku vieläkin, että
se sähkö sujahtaa sinne akustoon tuosta vaan jostakin ilmasta tai se bio-/maakaasu puristuu sinne tankkiin ihan ilmatteeksi jne.
Noiden lataussysteemeiden rakenteleminenhan on sekin myös ilmaista tuhansien autojen yhtäaikaiseen latinkiin ja
siirtohinnathan ne vasta ilmaisia ovat/tulevat olemaan sen verkon ylläpitämiseksi ja huoltamiseksi, kuten ollaan jo
nykyisinkin päästy toteamaan.
Se, mikä varmaan tulee olemaan niin ikään tietysti aivan ilmaista ovat noiden akkujen elinkaaren loppuoperoinnit.
Tuskin kelpaa sen enempää bio- kuin polttojätteeksikään, saattaa olla niissä olevien eri metallien sekä niiden
yhdisteiden talteenottokin huokeaa puuhaa, mikä ei sekään varmaan kuluta energiaa lainkaan.
Asia nyt vaan taitaa olla niin, että perussähkönkulutustarve hoidetaan pääsääntöisesti vielä hyvin pitkään noissa perusvoimaloissa
niitä sauvoja liikuttelemalla tai tuuppaamalla sinne tulipesiin sitä palavaa materiaalia tuottamaan höyryä generaattorien ruuaksi.
Nämä muut veronmaksajien kustantamat räpellykset ovat toki kiva pikku lisä sopassa, mutta ei niillä tätä yhteiskuntaa pyöritetä.
Tai sitten joku poliitikko tms. tietäjä saa meille näyttää, miten hallitsee suvereenisti tuulia, aurinkoa ja vuorovesiä. Sitä odotellessa... ;)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1539 : 25.11.2019, 18:46:49 »
Pitänee vaan todeta, että nyky-sähköautot ovat varmaan ihan kivoja leluja miljöössä, missä mainosvalot loistavat joka ilmansuunassa,
mutta hiukan kauempana liikkuessa tuleekin sitten itku ajurin simmuun...

Ylivoimainen enemmistö potentiaalisista autonostajista asuu jo nyt kaupungeissa. Vuonna 2030 joka kolmas immeinen maanpäällä asuu vähintään 500000 asukkaan kaupungissa. Aika harva suomalainenkaan jyystää autolla Norjaan tai keskieurooppaan..

"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1540 : 25.11.2019, 18:54:03 »
Ylivoimainen enemmistö potentiaalisista autonostajista asuu jo nyt kaupungeissa. Vuonna 2030 joka kolmas immeinen maanpäällä asuu vähintään 500000 asukkaan kaupungissa. Aika harva suomalainenkaan jyystää autolla Norjaan tai keskieurooppaan..
Kaupungista tiedä, mutta tilastokeskus tukee väitettäsi:
https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_asuminen.html

Kerrostaloasujien määrä tasaisessa nousussa 1990 luvulta asti. Kaupungissa asujiin voi kyllä laskea aika varmasti myös 50% OKT taloista ja melkein 100% rivitaloista. Kait...

Poissa jone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • Epäselvännäkijä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1541 : 25.11.2019, 21:28:09 »
Sähkö tietysti, mutta tuollainen kysymys on pitkälti sama kuin kysyis "saako dieselillä vetää kärryä". On semmosia missä on isotkin vetopainot ja on semmosia millä ei saa.
[/quote
No joo ei todellakaan ole samasta asiasta kysymys, ei noita sähköautoja vielä kovin montaa ole. Mutta kiitoksia paljon joiltakin on tullut vastauksia ja tietoa tuosta vetokoukku asiasta. Jotain tuollaista arvelinkin, kun voimasta ei ainakaan koukun puute pitäisi kiikastaa.

Paikalla 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1542 : 25.11.2019, 22:15:39 »
Niin, jos nyt kuitenkin elettäisiin vaan nyky-Suomessa peilaten tuota sähköautoilua omiin olosuhteisiimme ja mietitään tuota sähköautoilun toimivuutta täällä kotomaassamme, niin eipä toteudu tuo 500000 asukkaan case vielä ihan lähipolvien aikana eikä ainakaan 2030-luvulle mennessä, vaikka väki alkaisi sikiämään oikein urakalla ns. "lisääntykää ja täyttäkää maa"- metodilla  ;) (kts. liite)
Mitäpä tapahtuu sitten jossain muualla maailmalla, riippuu paljon monista väestöpoliittisista tapahtumista olemassaolevissa suurkaupungeissa ja niiden lähikaupungeissa.
Voisi arvella, että tuolloin myös joukkoliikenteen kehittäminen järkevälle tasolle energian kulutuksen/kustannusten suhteen nousee niissä huomattavaan rooliin ja yksityisautoilun osuus tietysti pienenee, kun ne autot eivät jossain vaiheessa vaan enää mihinkään mahdu...
Näinhän tuon liikennevirtojen kehityksen täällä Suomessakin haaveillaan tulevaisuudessa toteutuvan, vaikka tämä meidän liikennepuuhastelu on vielä melkoista näpertelyä todellisiin suurkaupunkien liikenneongelmiin verrattuna.

Jos nyt eletään nykyhetkessä ja sitä pitäisi pyyhkäistä kylmiltään parin-kolmen suomalaisen "suurkaupungin" väli putkeen, nyky-dieselillä ja useimmilla bensa-/kaasuvehkeilläkin se onnistuu, vaikka siihen tankkaukseen joutuisikin jossain vaiheessa sen
10-15 min uhraamaan.
Muilla käyttövoimilla varustetuilla kulkuneuvoilla ei taida onnistua - ainakaan ihan heittämällä...

Vaikka toisin koitetaankin kovasti todistella, kyllähän se vaan todellisuudessa on niin, että tuolta matkojen päästä kun lähdetään kohti näitä "suurkaupunkeja", ei siellä niitä latureita toistaiseksi niin tiuhaan kuitenkaan ole ja joskus tuntuu, että noita fossiilisten polttoaineiden tankkauspisteitäkin on turhan harvakseen..
Kysymys tässä onkin vain nyt siis niistä todellisista toimintasäteistä, joita noilla kulkuneuvoilla on käytetävissä, kun sinne tienpäälle lähdetään eikä siitä, kuinka paljon on aikaa ja mahdollisuutta istua jossain ABC:llä kahvia lipitellen ja akkuja lataillen, milloinkas akussa olisi taas kapasiteettia seuraavaan X km:n siirtymään.
Kaikki eivät todellakaan asu suurkaupunkien liepeillä. Siellä asuvat kun eivät usein edes autoile lainkaan, koska muitakin vaihtoehtoja kulkemiseen on.
Ei voi siis vain joka paikassa hypätä siihen Siniseenbussiin tai Nelosenratikkaan, vaikka monet näistä etenkin uusimmista päättäjistämme niin näyttävät ajattelevan  :)

Ainakin vielä nyt, kun vetäisen tuossa lähiasemalla tankkiin sen 70 litraa dieseliä tiedän aivan riittävän tarkkaan, mihin se riittää ja milloin olen perillä vaikka vaunuineni.
Lopputulemaan vaikuttaa pitkälti vain kaasupedaalin liikuttelutyyli tai itselle myönnetyt kahvitauot, ei auton määräämät energiankeruutuokiot.


https://www.kuntaliitto.fi/tilastot-ja-julkaisut/kaupunkien-ja-kuntien-lukumaarat-ja-vaestotiedot
« Viimeksi muokattu: 26.11.2019, 00:44:52 kirjoittanut 311 »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1543 : 26.11.2019, 17:54:36 »
No jos välityksiä "koritekniikaksi" nimittää. Sähkiksissä ei noita vaihteistoja harrasteta josta syystä paikaltaan lähdössä on vähän raskas välityssuhde.

Kuitenkin se on se korirakenne josta on jätetty perästä ne tukirakenteet vetokoukulta pois. Tietysti jotkut mäkilähtötestit rajoittavat sitä massaa, mutta ei ne estä koukun asentamista.

Se, mikä varmaan tulee olemaan niin ikään tietysti aivan ilmaista ovat noiden akkujen elinkaaren loppuoperoinnit.
Tuskin kelpaa sen enempää bio- kuin polttojätteeksikään, saattaa olla niissä olevien eri metallien sekä niiden
yhdisteiden talteenottokin huokeaa puuhaa, mikä ei sekään varmaan kuluta energiaa lainkaan.

No onhan tilanne jo nykyisillä lyijyakuillakin se että vaikka akku olisi totaali paska, niin kyllä sen joku pihalta arvon takia varastaa jos et jemmaan laita. Miksi se tilanne sen kummempi olisi vaikka akkutekniikka olisi kehittyneempää?

Se että yksittäisiä sormipattereita palauttaessa niistä tulee enemmän kuluja mitä sillä patterin sisällöllä on arvoa ei päde  enää isoissa akuissa.

Paikalla 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1544 : 26.11.2019, 20:36:33 »
No onhan tilanne jo nykyisillä lyijyakuillakin se että vaikka akku olisi totaali paska, niin kyllä sen joku pihalta arvon takia varastaa jos et jemmaan laita. Miksi se tilanne sen kummempi olisi vaikka akkutekniikka olisi kehittyneempää ?

Joo, noista nykyisistä normiakuista saadaan hyvinkin sisusmateriaalit talteen, ihan ok.
Vois arvella että tilanne hiukan erilainen siksi, kun eivät vaan taida vastata ihan tavallisia lyijyakkuja...

 

Carcom Oy  Ateho