KL-varaosat  Race.fi

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519935 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1755 : 22.08.2020, 16:09:50 »
Totta. Monen sähkötoimittajan sivuilta löytyy hinnastot, jossa pääsulakkeiden kokoa voi muuttaa. Esimerkiksi Vaasan sähkö tarjoaa 3 x 80 A 4600 €. Pienempi, tavallinen omakotiliittymä, on 3 x 25 A on noin 1700 €. Pääsulakkeen mukaan menee sitten kuukausimaksu sulakekoon mukaan.

Maksimi sulakekoko riippuu tietysti myös omakotitalon syöttöjohdon paksuudesta. Tämä ei ole ongelma uusissa omakotitaloissa, mutta vanhoissa saattaa johtimien neliömillimetrit olla aika pieniä.

En tiedä missä koirankopissa sinä asut mutta täälläpäin on laitettu tyyppitaloon 3x25 jo Helsingin olympialaisten aikaan.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1756 : 22.08.2020, 16:17:26 »
En tiedä missä koirankopissa sinä asut mutta täälläpäin on laitettu tyyppitaloon 3x25 jo Helsingin olympialaisten aikaan.

Jos se on aikanaan kaapeloitu sitä 3x25A sulaketta silmälläpitäen, siellä ei välttämättä kummoistakaan laajennusvaraa ole.

Nykyään omakotikiinteistölle tuleva nousukaapeli mitoitetaan pääsääntöisesti max 3x63A liittymää varten, mutta tuo 3x25A on pienin ja samalla yleisin liittymäkoko kiintiestöissä.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1757 : 22.08.2020, 16:42:40 »
En tiedä missä koirankopissa sinä asut mutta täälläpäin on laitettu tyyppitaloon 3x25 jo Helsingin olympialaisten aikaan.
Ei taidettu Helsingin olympialaisten aikaan tietää mitä autoilu tulee olemaan 2020 luvulla ;D
Meillä Elenian verkossa 3x25A korottaminen 3x35 maksaa 800€ ja kuukausittainen perusmaksu nousee 19,67 €/kk >33,96 €/kk.
Harva se taitaa ylimääräisestä sulakekoosta ylimääräistä maksaa....
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1758 : 23.08.2020, 01:51:33 »
Ei taidettu Helsingin olympialaisten aikaan tietää mitä autoilu tulee olemaan 2020 luvulla ;D

Niinpä, silti tuon verran löyty jo sillon.

Meillä Elenian verkossa 3x25A korottaminen 3x35 maksaa 800€ ja kuukausittainen perusmaksu nousee 19,67 €/kk >33,96 €/kk.
Harva se taitaa ylimääräisestä sulakekoosta ylimääräistä maksaa....

Tarpeen mukaan ne ruukataan mitoittaa siinä missä kaikki muukin. Oliko tässä joku pointti? Jos jostain syystä ei riitä 3x16 lataus kotona niin latailee isommalla virralla. Ei se autokaan ihan halpis sillon ole jos tuo ei riitä, eikä kovin pieniä ne löpölaskut jotka jää pois kun vaihtaa sähköön. Siinä rinnalla ei mitään väliä kympillä perusmaksua kuussa, sillähän ajas kiisselillä kaikki 3-4 km/pv.

Poissa Egsise

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1759 : 23.08.2020, 11:02:00 »
snip
Oman autoiluni päästöiksi olen laskeskellut jotain 50 g/km tyylistä... siis mitatun kulutuksen perusteella. Näitä päätöksiä ohjaa ihan muut syyt kuin ympäristön suojelu, vaikka muuta väitetään.
Tätä epäkohtaa ollaankin paikkaamassa kilometrimaksulla. snip

Luin että bensa-autokin on ihan ok jos ei aja paljoa, ostin toisen samanlaisen niin nyt ajetut kilometrit jakautuvat kahdelle autolle. Paras idea ikinä!  8)
Tosissaan on kyllä erikoista että tuo toinen kulkee etanolillakin, mutta vaikka se olisi ympäristön kannalta paljon parempaa kuin bensa niin etanoli on hinnoiteltu sellaiseksi että ei sitä haluta käyttää koska siinä ei säästä rahaa.

Viime vuonna kuljin noin 500km työmatkaa, koska mukana kulki vaatteita yms. tavaraa V70 takontti täynnä lattiasta kattoon niin julkisilla kulkeminen ei ihan toimisi ja aikataulutkin olisivat usein ongelmallisia.
Minusta tuo km perusteinen verotus olisi aivan loistavaa, mutta siinä pitäisi huomioida julkisen liikenteen mahdollisuus.
Jos matkan voisi kulkea julkisilla mutta haluaa ajaa autolla, sitä tarpeetonta ajamista pitäisi verottaa todella rankasti.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1760 : 23.08.2020, 12:40:56 »
Minusta tuo km perusteinen verotus olisi aivan loistavaa, mutta siinä pitäisi huomioida julkisen liikenteen mahdollisuus.
Jos matkan voisi kulkea julkisilla mutta haluaa ajaa autolla, sitä tarpeetonta ajamista pitäisi verottaa todella rankasti.
Tuossa taas piilee iso sudenkuoppa.
Pari vuotta sitten minulle todettiin eräästä valtion konttorista, että kyllä minulle julkinen on täysin vaihtoehto, kun kuljettava matka ei ole kuin 5km. Kuulemma oman auton perusteluksi ei kelvannut se, että lapsi piti viedä 10km päähän päiväkotiin toiselle puolen kaupunkia ja aikataulujen takia julkinen olisi ollut lapsen kannalta kaikkea muuta kuin hyvä.
Aamulla olisi pitänyt tehdä keskustassa vaihto ja jo tämän seikan takia lähteä tuntia aikaisemmin liikenteeseen. Kotiin palaaminen olisi saattanut kestää kaksikin tuntia pidempään, koska käytettävien linjojen bussit olivat usein täynnä kello 16.

"Kyllä ennenwanhaankin", joo toki. Työkaveri muistaa kuinka hänen isänsä ajoi polkupyörällä 20km päiväkodille joka aamu työkaverin istuessa etutarakalla silloin joskus 60/70 luvun taitteessa (oliko tuolloin edes päiväkotia? Päivähoito vissiin...). Tai oma äitini ajoi kahden mukulan kanssa puolen vuoden ajan kuplavolkkarilla 230km/siivu päiväkodin ja kodin väliä. Työpaikka oli 210km päässä ja päiväkoti 230km päässä.
Kuulemma aamulla lähtö oli 4:30 ja kotona oltiin ~8 maissa. Eläminen oli siis perheen silmin nukkuminen, ylös, autoon, ajelua, päiväkoti, autoon, ajelua, iltapala nukkumaan.
Se oli silloin. Ei tuo minulta (tai omilta lapsilta) onnistuisi, tosin nykyään moinen tilanne ei liene kovin todennäköinen. Ja eiköhän tuohon puuttuisi viranomaisetkin, lastensuojelullisessa mielessä...

Sitten tietysti voidaan miettiä myös lapsetonta, jolla on vaikkapa harrastustoimintaa tms. yhteiskunnallisesti merkittävää tekemistä (harrastustoiminta tuottaa ison siivun oheiskuluineen rahan liikkumisesta, eikä sitä voi suoraan väheksyä. Mielenterveystyöstä puhumattakaan). Jos bussilla kulkeminen olisi puolimahdotonta, ellei mahdotonta, onko omalle autolle tällöin riittävä peruste?

Yhteiskäyttöautot vielä hakevat toimintamalliaan, mutta niissä on potentiaalia. Tavispulliaista ei nimittäin se auton omistaminen kiinnosta pätkääkään, ellei ole olosuhteiden puolesta pakko sellaista omistaa. Mikäli yhteiskäyttöautolla, sähköfillarilla tms. kulkuneuvolla ne asiat voisi hoitaa liki yhtä helposti ilman auton omistamisen stressiä ja liiallisia lisäkuluja, väittäisin suurimman osan arkiautoilijoista luopuvan yksityisautoilusta.

Itseäni en laske tavispulliaiseksi autoilun suhteen koska olen kulkuneuvoista yleisesti kiinnostunut harrastaja. Väittäisin myöskin, ettei tämmöisten autofoorumien käyttäjäkunnasta kovinkaan iso osa ole noita "tavispulliaisia".
Sama homma jossain fillarifoorumilla. Siellä iskee helposti vauhtisokeus siihen, että kaiken voi hoitaa polkupyörällä, eikä nähdä metsää puilta.

Jottei kaikki toiminta vain loppuisi ja tämä valtio muuttuisi ihmisten valintojen sekä kulkemisen suhteen takaisin neuvostoliittolaiseen malliin, kannattaisi ihan kaikkien kulkuneuvoharrastajien vetää yhtä köyttä ja saada päätöksiin vaihtoehtoja, jotka olisivat kompromisseja. Esimerkkinä nyt vaikkapa tuo biopohjaiset polttoaineet, ne voisivat olla aivan mahtava siirtymävaihe niin pitkään, ettei liikenne ole enään riippuvainen poltettavasta energiasta. Verotuksen jatkuva kiristäminen tekee sekin kuopan itselleen jossain vaiheessa, kun ostovoima alkaa heikkenemään kaiken kallistuessa (ruoka ei leiju sinne kauppaan).


Mitä sähköautoihin tulee, niin hienoa on ollut vuosien saatossa huomata, kuinka paljon näitä on alkanut ilmestymään myös foorumilaisille. Jakakaa vain niitä kokemuksia. Näin saadaan myyttejä murrettua/vahvistettua ja pohdittua tulevaisuutta.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2020, 12:47:50 kirjoittanut Slerbahuuli »

Poissa Egsise

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1761 : 23.08.2020, 13:20:22 »
Tuossa taas piilee iso sudenkuoppa.
Eli ongelmana on että päiväkotipaikkaa ei saanut läheltä, ja se PAKOTTAA käyttämään omaa autoa.
Olen samaa mieltä, oman auton käyttö on perusteltua jos haluaa säästää aikaa ja vaivaa.

Mitä vikaa siinä on että sitä ajan säästöä verotettaisiin km perusteisesti, sinullakin kyse on vain muutamasta km per päivä joten ei se kalliiksi tulisi.
Se jolla saldo riittää käyttää sitä omaa autoa ihan surutta, pikku tojotalla ajavat on ihan eri foorumilla.

Massoilla lisääntynyt julkisien käyttö ohjaisi liikennöitsijät lisäämään kuljetuskalustoa, markkinatalous katsos.
Päiväkotipaikkojen lisääminen alueittain kysynnän mukaan olisi yhteiskunnan päättäjiltä ekoteko.
Se että lapsi saastuttaa 20-kertaa enemmän kuin sähköauto on taas oma lukunsa johon en kommentoi.

Näkökulmia, niin monenlaisia. Mukava kun niitä on, koska omat putkiaivot eivät voi tehokkaasti käsittää asioita joista ei ole kokemusta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1762 : 23.08.2020, 13:25:10 »
Palattasko välillä niihin sähköautoihin tarhamatkojen pituuksista.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1763 : 23.08.2020, 13:37:55 »
Palattasko välillä niihin sähköautoihin tarhamatkojen pituuksista.
Kyllä.
Sähköautolla ton olisi ajellut miellelään, mutta minulla ei riitä paalu edes luoton kanssa sellaiseen käytettyynkään, eikä kotona voi ladata. Toki 2km päässä on Citymarket, voisihan siellä käydä kahdesti viikossa juomassa pitemmät kahvit, mutta se auto puuttuu.

Poissa Egsise

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1764 : 23.08.2020, 15:39:35 »
Palattasko välillä niihin sähköautoihin tarhamatkojen pituuksista.
Selitätkö idiootille miten se talon pääsulakkeen koko liittyy sähköautoon, sehän lataantuu töpselistä tai sitten se lataa itsensä kun vain tankkaa bensaa.

Tarviiko sulle selittää miten lyhyt alle 20km päivittäinen pätkäajo liittyy sähköautoon.  :D

Poissa Egsise

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1765 : 23.08.2020, 15:46:45 »
Niin sitä minä vain että emäntä ajaa 5km työmatkaa, puolet vuodesta hän kävelee sen matkan.
Sähköauto riittäisi oikein hyvin.
Toisaalta V70 bensaneliveto ei maksa mitään ja bensaakin menee noilla ajoilla vähän, on vaikea keksiä syytä vaihtaa sähköautoon.

Lapin koko asukasmäärälle ja teollisuudelle tuotetaan sähkö lappilaisella tuuli- ja vesivoimalla, joten täällä asuminen on todella ympäristöystävällistä jos sitä ekologisuutta miettii.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1766 : 23.08.2020, 16:06:39 »
Selitätkö idiootille miten se talon pääsulakkeen koko liittyy sähköautoon, sehän lataantuu töpselistä tai sitten se lataa itsensä kun vain tankkaa bensaa.

Tarviiko sulle selittää miten lyhyt alle 20km päivittäinen pätkäajo liittyy sähköautoon.  :D
Pääsulake liittyy sillä tavalla että miten suurella teholla sähköautoa voi ladata.

Jos päivittäinen ajomatka pysyy 2 numeroisissa luvuissa niin ei vielä ole ongelmaa ajaa sähköllä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1767 : 23.08.2020, 16:25:25 »
Selitätkö idiootille miten se talon pääsulakkeen koko liittyy sähköautoon, sehän lataantuu töpselistä

Siinähän se tulikin.

Tarhan sijainnin vaikutuksella työmatkakulujen verotukseen sensijaan on vähemmän tekemistä käyttövoiman kanssa.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1768 : 23.08.2020, 16:37:24 »
Mitkä muut? Eiköhän ne ole nimenomaan asukkaat ja asiakkaat jotka maksaa kiinteistöjen kulut.
Niin, kyse vain oli siitä, että onko reilua pakottaa autottomatkin as oy osakkaat ja liikekiinteistöjen asiakkaat rahoittamaan latauspaikkojen rakentamista. Se ei nimittäin ole mitään halpaa lystiä, mikäli velvoitteet asetetaan sellaisina, että menee kiinteistön sähköliittymäkin uusiksi.

Jostain syystä mm. K-ketjua ei tarvinnut pakottaa latausasemien rakentamiseen.
Kuten sanottu, näitä latauspisteitä on jo tähän asti rakennettu suorastaan ällistyttävää vauhtia... mutta tämä on kait "väärin sammutettu" nykyisen hallituksen mielestä ja siksi tarvitaan velvoittavia määräyksiä.

As oy:t tulevat joka tapauksessa olemaan kipupiste. Yöaikainen lataus olisi sähköverkon kuormituksenkin kannalta paras vaihtoehto. Idioottimaisilla määräyksillä saadaan tunnetusti liian matalia asumiskuluja nostettua ja, mahdollisesti, aikaan myös tilanne, missä välttämättömät remontitkin jätetään tekemättä. Tähän päädytään helposti, jos minkä tahansa remontin rakennuslupaa haettaessa luvan ehdoksi asetetaan "rakenna myös latauspaikat sähköautoille". Tällaista miinaa on jo ollut käytössä pelastusteiden suhteen (pikku lisäkustannus putkiremontin yhteydessä).

As Oy puolellekin on näkynyt mielenkiintoista uutta viritystä, esim. yrityksiä, mitkä rakentavat omaan piikkiinsä latauspisteet parkkipaikan laidalle (tietenkin as oy luvalla) ja kattavat kulunsa kk veloituksilla. Latauspisteille tulee oma sähköliittymä, joten as oy systeemeihin (jotka usein vuodelta miekka ja kypärä) ei tarvi sekaantua. Tosin tässä taas se perustavanlaatuinen vika, "väärin sammutettu..."

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1769 : 23.08.2020, 16:49:18 »
Niin, kyse vain oli siitä, että onko reilua pakottaa autottomatkin as oy osakkaat ja liikekiinteistöjen asiakkaat rahoittamaan latauspaikkojen rakentamista. Se ei nimittäin ole mitään halpaa lystiä, mikäli velvoitteet asetetaan sellaisina, että menee kiinteistön sähköliittymäkin uusiksi.

Kuten sanottu, näitä latauspisteitä on jo tähän asti rakennettu suorastaan ällistyttävää vauhtia... mutta tämä on kait "väärin sammutettu" nykyisen hallituksen mielestä ja siksi tarvitaan velvoittavia määräyksiä.

As oy:t tulevat joka tapauksessa olemaan kipupiste. Yöaikainen lataus olisi sähköverkon kuormituksenkin kannalta paras vaihtoehto. Idioottimaisilla määräyksillä saadaan tunnetusti liian matalia asumiskuluja nostettua ja, mahdollisesti, aikaan myös tilanne, missä välttämättömät remontitkin jätetään tekemättä. Tähän päädytään helposti, jos minkä tahansa remontin rakennuslupaa haettaessa luvan ehdoksi asetetaan "rakenna myös latauspaikat sähköautoille". Tällaista miinaa on jo ollut käytössä pelastusteiden suhteen (pikku lisäkustannus putkiremontin yhteydessä).

As Oy puolellekin on näkynyt mielenkiintoista uutta viritystä, esim. yrityksiä, mitkä rakentavat omaan piikkiinsä latauspisteet parkkipaikan laidalle (tietenkin as oy luvalla) ja kattavat kulunsa kk veloituksilla. Latauspisteille tulee oma sähköliittymä, joten as oy systeemeihin (jotka usein vuodelta miekka ja kypärä) ei tarvi sekaantua. Tosin tässä taas se perustavanlaatuinen vika, "väärin sammutettu..."
As Oy:ssä moni asia voi olla yksittäisen asukkaan näkökulmasta epäreilua. Hyvä ystävä omisti taloyhtiöstä ison asunnon. Joutui osallistumaan isolla osalla hissien rakentamiseen vaikka hissejä ei rakennettu hänen rappuun.

Mutta käytännössä latauspaikkojen rakennuttaminen vaatii yhtiökokouksessa enemmistön, kokemuksesta voin sanoa että ainakin meillä ei ole tunkoa kokouksissa.

Jos meidän taloyhtiössä tulisi semmoinen remppa että pitäisi pihaa kaivaa, koittaisin ajaa läpi idean että johdotukset tehtäisi silmällä pitäen että joka parkkiruutuun tulisi tarpeeksi vahvat johdot latausta ajatellen. Järkevin ratkaisu on juurikin tuo että otettaisi erillinen liittymä sähköautoja varten.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Futurez  Kulkukoira